تیم کی‌روش زیبا بازی نمی‌کند!

به گزارشافکارنیوز،مارکو اوکتاویو که این روزها سخت مشغول آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران برای حضور در جام جهانی تاهیتی است گپ‌وگفت صمیمانه‌ای را درباره آخرین وضعیت آماده‌سازی تیم ایران، رقبایش در جام جهانی، آرزوهایی که در سر دارد و البته نکاتی درباره کارلوس کی‌روش و تیم ملی فوتبال ایران و همچنین تیم برزیل انجام داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

• در فاصله حدود ۲ ماه مانده تا جام جهانی تاهیتی در حال حاضر وضعیت تیم ملی فوتبال ساحلی، چگونه است؟ از روند آماده‌سازی تیم رضایت دارید؟


قرعه‌کشی این رقابت‌ها ما را وارد چلنج خیلی بزرگ گروه سوم کرد. اولین بازی ما با برزیل است و سایر هم‌گروهی‌ها یعنی سنگال که قهرمان آفریقاست و نیز تیم اوکراین قدرتمند هستند. حتی اگر به مرحله بعدی هم صعود کنیم تیم قدرتمند دیگری نظیر روسیه انتظار ما را می‌کشد. در واقع الان تیم‌های بزرگی هم‌گروه ما هستند و بعضی وقتها فکر می‌کنیم هیچ انگیزه‌ای نداریم. رویارویی با این تیم‌ها برای ما مثل یک شوک است اما این باعثانگیزه بیشتر بازیکنان ما هم می‌شود.

احساسم این است که فدراسیون ایران تمام تلاشش را می‌کند تا تیم ملی ایران به خوبی برای حضور در جام جهانی آماده شود. با توجه به مشکلات مالی فدراسیون اما این‌کار در حال انجام است. لیگ بسیار خوبی در ایران داریم و کمپ خوبی هم برای تیم ملی در استادیوم آزادی در اختیار ماست که شرایط را برای آماده‌سازی تیم ملی مناسب کرده است. اما سعی می کنیم مسابقه‌های دوستانه کافی تا جام جهانی داشته باشیم. نمونه‌اش بازی‌هایی بود که در بلاروس انجام دادیم. یک رویداد بین‌المللی که برای ایران بسیار مفید بود. در چند ماه آینده هم امیدوارم با تیم‌های دیگر بازی‌های دوستانه داشته باشیم. مطمئن هستم در تاریخ ۱۸ سپتامبر که اولین بازی ما با برزیل است، تیم ما کاملا آماده خواهد شد.

• پس کاملا از روند آماده‌سازی تیم راضی هستید؟


بله من اطمینان زیادی به تیمم دارم. حدود یکسال و شش ماه است که با هم کار می‌کنیم و موفقیت‌های بزرگی در آسیا داشتیم. سه قهرمانی، المپیک آسیایی چین، قهرمانی مقدماتی جام جهانی و قهرمانی غرب آسیا را بدست آوردیم اما این برای ما کافی نیست و بیشتر از این می‌خواهیم. بازیکنان من سخت کار می کنند. هدف ما حضور قوی در جام جهانی است.

• با توجه به عملکرد تیم ایران در ادوار گذشته جام جهانی بویژه در دوره اخیر که دو سال پیش در ایتالیا بود، اکنون تیم ملی چه تغییری کرده و چه انتظاری باید از عملکردتان داشته باشیم؟


الان با آن زمان‌ها فرق می‌کند. وقتی ما پروژه را از ۱۸ ماه پیش شروع کردیم، همان موقع به بازیکنان گفتم از الان باید خودمان را برای حضور قدرتمند در جام جهانی آماده کنیم. در ۱۸ ماه گذشته موفقیت‌های خوبی در آسیا بدست آوردیم و الان بین ۱۶ تیم قدرتمند دنیا هستیم. باید سعی کنیم این موقعیت‌ را حفظ کنیم اما آرزوهایی که در سر ماست خیلی فراتر از موفقیت‌ در آسیاست.

بازیکنان من از رویارویی با برزیلی‌ها سوپرایز نشدند و با تمرکز و اعتماد به نفس بالایی بازی کردند. آنها می‌دانستند برزیلی‌ها در چه سطحی هستند و باید در جام جهانی مقابل این تیم به پیروزی برسند. بعد از برزیل هم با دو تیم قوی دنیا یعنی سنگال و اوکراین روبرو هستیم اما آرزوی بزرگی داریم که در قلب و ذهن ماست

•این آرزوها چیست؟ سقف آرزوهایتان کجاست؟

همه در این باره از من سوال می‌پرسند. همیشه به بازیکنانم می‌گویم باید به فکر بازی بعدی باشیم و باید بازی به بازی پیش برویم. الان مشغول آماده کردن تیم برای بازی با تیم برزیل هستیم که یکی از قوی‌ترین تیم‌ها در کل دنیاست. بازیکنان من تجربه خیلی خوبی دارند. قبل از اعزام به مسابقات مقدماتی جام جهانی، در یک کمپی در برزیل با برخی تیم‌های برزیلی بازی کردیم اما بازیکنان من از رویارویی با برزیلی‌ها سوپرایز نشدند. آنها می‌دانستند برزیلی‌ها در چه سطحی هستند. البته می‌دانستند باید در آینده مقابل تیم ملی برزیل به پیروزی برسند. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بازیکنان با تمرکز و اعتماد به نفس بالایی مقابل تیم‌های برزیلی بازی کنند. بعد از برزیل هم با دو تیم قوی دنیا یعنی سنگال و اوکراین روبرو هستیم اما همانطور که گفتم آرزوی بزرگی داریم که در قلب و ذهن ماست.

می‌دانم تیم ما با آمادگی کامل به این بازی ‌ها خواهد رفت. من نمی‌توانم بگویم بازی اول یا دوم را می‌بریم. هدف ما این است که با تمام آمادگی ظاهر شویم چون من به بازیکنانم اعتماد بالایی دارم.

• عملکرد تیم ایران را دو سال پیش در جام جهانی ایتالیا چطور دیدید؟

در آن زمان من در فوتبال بودم و در فوتبال ساحلی کار نمی‌کردم. من آن مسابقات را در اینترنت دیدم. الان یک متد متفاوتی نسبت به آن زمان داریم. من به نسل کنونی فوتبال ساحلی ایران حس اعتماد به نفس خوبی دارم. ما تیم قوی و بازیکنان بسیار خوبی داریم و باید از این لحظه‌ها استفاده کنیم. در این ۱۸ ماه که با تیم کار می‌کنم حدود چهل بازی انجام دادیم و فقط دو بازی را باختیم. این نتایج کتمان‌شدنی نیست و الان همه می‌دانند تیم ایران قدرتمند است. در عین حال باید سعی کنیم بازی‌های بیشتری داشته باشیم.

* الان وضعیت ایران نسبت به فوتبال ساحلی دنیا چگونه است و چند سال دیگر می‌توانیم در رده‌های بالای جهان حضور داشته باشیم؟

اولین چیزی که باید درک کنیم این است که ورزش فوتبال ساحلی ویژگی خاصی دارد. همه در دنیا خیلی راحت فوتبال بازی می‌کنند. فوتبال، فوتسال و… با تعداد بازیکنان متفاوتی انجام می‌شود؛ اما در ماسه خیلی متفاوت است. یکی از تفاوت‌ها این است که بازیکنان باید خودشان را به بازی در ماسه عادت دهند. من تجربه بازی در تیم ملی برزیل را داشتم. این فرصت را داشتم که روبروی مارادونا بازی کنم. شما نمی‌توانید مارادونا را در فوتبال با من مقایسه کنید اما وقتی مارادونا با من در ماسه بازی کند، آن وقت من مارادونا هستم! چون من یاد گرفتم باید چطور در ماسه بازی کنم.

وقتی هفت سال پیش به ایران آمدم به بازیکنانم تکنیک‌ها و تاکتیک‌های فوتبال ساحلی را یاد دادم. خیلی از کشورها در دنیا به این مساله فکر نمی‌کنند چون نمی‌خواهند از این جا شروع کنند که تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها را چطور یاد بگیرند و به تیم‌هایشان منتقل کنند. برای همین خیلی با تاخیر پیشرفت می کنند. اما به طور مثال تیم روسیه در طول سه سال گذشته یکی از تیم‌های قدرتمند شده است. چرا؟ استراتژی تیم روسیه چه بود؟ اولین کارشان این بود که بهترین بازیکنان برزیل و پرتغال را به تیم‌هایشان دعوت کردند و خود روسیه‌ای‌ها به دقت عملکرد آنها را زیر نظر گرفتند و سعی کردند از آنها یاد بگیرند. آنها از نظر فیزیکی تیم بسیار خوبی دارند. استراتژی و تاکتیک‌های خوبی دارند و همینطور تکنیک را هم از آن بازیکن‌ها یاد گرفتند و الان یکی از تیم‌های قدرتمند دنیا هستند. آنها از نظر مالی در شرایط بسیار خوبی هستند. زمستان در روسیه طولانی است اما آمدند مثل فوتسال برای فوتبال ساحلی سالن ساختند. بعد از سه سال آنها پیشرفت زیادی کردند و خیلی از کشورهای اروپایی از کار روسیه کپی‌برداری کردند.

ببنید در فوتبال بازیکنان مطرحی در باشگاه‌های بزرگ دنیا وجود دارند. مثلا بازیکنانی چون فابرگاس، اینیستا، ژاوی و… تیم قدرتمندی را برای اسپانیا تشکیل داده‌اند اما الان به سنی رسیدند که دیدید برزیل در جام کنفدراسیون ها مقابل آنها چه کرد. فوتبال این است اما با این حال نسل کنونی در اسپانیا بسیار عالی است.

حال در ایران من معتقدم با چنین نسلی که الان در فوتبال ساحلی وجود دارد می‌توانیم خیلی موفق باشیم. می‌دانم فدراسیون به دنبال اسپانسر برای فوتبال ساحلی می‌گردد چون باید هزینه کنیم تا کیفیت این تیم روز به روز بهتر شود. آنها برای اولین بار قهرمان آسیا و در تاریخ ایران یک کار ماندگار کردند. آنها این تاریخ را در آسیا بوجود آوردند اما الان هدف ما این است که در دنیا هم یک کار ماندگار کنیم.

بلاروس و مجارستان وقتی آمدند ایران فکر می‌کردند می‌توانند خیلی راحت ما را ببرند. بلاروس اول چهار بر صفر باخت. گفتند قطعا در بازی بعدی می‌بریم اما دوباره هم چهار بر یک باختند! بلاروس به مجارستان می‌گفت نه بابا تیم ایران بسیار قوی است. مجارستان هم پنج بر صفر به ایران باخت و یک سروصدایی میان تیم‌ آنها ایجاد شد

• می‌توانیم انتظار داشته باشیم ایران پدیده جام جهانی شود؟

مردم دیگر الان تقریبا می‌فهمند فوتبال ساحلی چه هست. خیلی‌ها در اینترنت اطلاعات مربوط به فوتبال ساحلی ایران را می‌بینند. اوایل فروردین دو تیم اروپایی بلاروس و مجارستان به ایران سفر کردند. آنها وقتی آمدند ایران فکر می‌کردند می‌توانند خیلی راحت ما را ببرند. بلاروس در بازی اول چهار بر صفر به ما باخت. پیش خودشان گفتند قطعا در بازی بعدی به پیروزی می‌رسیم اما دوباره هم چهار بر یک به ایران باختند! بلاروس به مجارستان می‌گفت نه بابا تیم ایران بسیار قوی است. مجارستان هم پنج بر صفر به ایران باخت. یک سروصدایی میان تیم‌ آنها ایجاد شد.

•یعنی الان همه دنیا می‌دانند ایران تیم خوبی دارد؟

بله.

و این کار ما را سخت‌تر می‌کند؟

طبیعی است. اما این باعثمی‌شود اعتماد به نفس بسیار خوبی پیدا کنیم. ما در مقابل هیچ تیمی با ترس بازی نمی‌کنیم و همیشه برای برد به میدان می‌رویم.

• الان تیم‌های ملی ما در فوتبال و والیبال روی روند پیروزی افتاده‌اند؟ فکر می‌کنید موفقیت بعدی ما می‌تواند فوتبال ساحلی در جام جهانی باشد و شادی مردم تداوم پیدا کند؟

همیشه وقتی با بازیکنانم صحبت می‌کنم می‌گویم شما مسوولیت بزرگی برعهده دارید. تیم ایران آماده‌سازی خوبی انجام داده و الان آمادگی مناسبی در زمینه تاکتیکی، تکنیکی و حتی ذهنی داریم اما مهمتر و مسوولیت بزرگتر این است که نماینده کشور ایران هستیم. ما همیشه سعی می‌کنیم برای مردم ایران شادی بیاوریم. این مهم نیست که حتما ما ببریم یا ببازیم. فقط از مردم می‌خواهم که به این تیم افتخار کنند. در واقع این تیم شخصیتی ویژه‌ای نسبت به تیم‌های دیگر دارد. در واقع تیم ما به راحتی اجازه خودنمایی حریف را نمی‌دهد. بازیکنان همواره تلاش می‌کنند مقابل حریفان مقاوم باشند و بر آنها غلبه کنند. مسابقات مقدماتی جام جهانی یک مثال است که ژاپن همیشه بازی‌ها را می‌برد و بازیکنان من شرایط‌شان را از دست نداند و مقابل آنها پیروز شدند.

بازیکنان من در تمام مدت بازی کردند تا ببرند و این افتخار است برای مردم ایران. این بازیکن‌ها همیشه با قلب بزرگی به میدان می‌روند تا نماینده خوبی برای کشورشان باشند.

ولاسکو متد جدیدی به والیبال و کی‌روش تجربه جدید به فوتبال ایران آورد؛ به عنوان مربی طبعا به دنبال نتیجه هستم اما من دوست دارم همه مردم ایران یادشان بماند اوکتاویو برای فوتبال ساحلی ایران چه کرد. این برای من مهم و لذت بخش است

• به این فکر کرده‌اید بعد از موفقیت کی‌روش و ولاسکو، اسم‌تان می‌تواند به عنوان سومین مربی موفق خارجی این روزها در ورزش ایران، مطرح شود؟


تمام مربیان به دنبال موفقیت در رشته ورزشی خودشان هستند. ولاسکو متد جدیدی برای والیبال ایران آورد. کی‌روش یک تجربه خوبی برای فوتبال ایران آورد. من آمدم فقط سعی کنم بهترین‌ها را برای فوتبال ساحلی ایران انجام دهم. ما باید حرفه‌ای کار کنیم و بهترین کارمان را انجام دهیم تا این رشته در ایران کاملا حرفه‌ای شود. می‌دانید به عنوان مربی طبعا به دنبال نتیجه هم هستم. شاید الان نتیجه تمام آن چیزی که مربیان به ورزش ایران آوردند را می‌بینیم. شاید من در آینده مربی تیم دیگری شوم اما دوست دارم همه مردم ایران یادشان بماند اوکتاویو برای فوتبال ساحلی ایران چه کرد. این برای من مهم و لذت بخش است.

• می‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم از عملکرد ایران در جام جهانی سوپرایز شوند؟ آیا می‌توانیم پتانسیل قهرمانی در دنیا را داشته باشیم؟

ایران الان در دنیا یک تیم بسیار قوی است. من نمی‌دانم چه زمانی ایران می‌تواند قهرمان دنیا شود اما این پتانسیل را دارد که روزی به آن برسد. هنوز خیلی چیزها مانده که مشغول کار کردن روی آنها هستیم. الان می‌گویم این نسل فعلی هفت سال است که خیلی سخت کار می‌کنند. الان میانگین سنی خوبی برای تیم ملی داریم. کاپیتان ما نادری ۳۲ سال سن دارد، مسی‌گر ۲۸ سال، امیرحسین مختاری ۲۰سال، مهران ۲۲سال و پیمان حسینی ۳۰ سال دارد. میانگین سنی حدودا ۲۷ سال است. الان بهترین وقت است برای کسب نتیجه.

• شما برزیلی هستید و از رویارویی با تیم کشورتان همراه با تیم ایران چه احساسی دارید؟

من قبلا بارها این تجربه را داشتم. زمانی مربی پرتغال بودم و خیلی مقابل کشورم مسابقه دادم. اولین مرتبه که برزیل به پرتغال باخت من هدایت پرتغال را برعهده داشتم. یک احساس متفاوت بود. باید حرفه‌ای فکر کرد و این مسایل را از هم جدا دانست. الان وقتی در مسابقات حضور داریم وقتی سرود ایران را می‌شنوم حس خوبی دارم؛ خیلی برایم زیباست و آن لحظه فکر می‌کنم من ایرانی‌ام. درست است که من برزیلی‌ام و عاشق کشورم هستم اما در آن لحظه احساس می‌کنم یک ایرانی هستم.

• می‌توانیم امیدوار باشیم برزیل را ببریم؟


ان شاءالله! ما خیلی سخت کار می‌کنیم تا موفق باشیم.

• اشتغال بازیکنان‌تان به شغل‌هایی که شرافتمندانه هستند اما شاید در شان یک ملی‌پوش نباشد، شما را اذیت نمی‌کند؟

این خیلی من را اذیت کرده است. من بازیکن فوتبال بودم و مربی فوتبال هم بودم اما عاشق فوتبال ساحلی هستم. فوتبال ساحلی هنوز صددرصد حرفه‌ای نیست. برخی شرایطی که برای ایران هست تقریبا برای برزیل هم هست و برای پرتغال هم اتفاق افتاد، چون این ورزش هنوز به طور صددرصد در دنیا حرفه‌ای نشده است. در حال حاضر فدراسیون ایران بطور جدی روی فوتبال ساحلی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اینکه مربی خارجی بیاورد به من حقوق بدهد، خانه داده و هزینه‌ بلیت رفت و برگشت من را می‌دهد. خانم شهریاری در دپارتمان فوتبال ساحلی هم سعی می‌کند این شرایط را برای بازیکن‌ها هم ایجاد شود.

اما در یکسال گذشته وضعیت کلی اقتصادی ایران یک مقداری سخت شده و این فقط برای فوتبال ساحلی نیست و برای شما که در رسانه کار می‌کنید هم بوجود آمده است. این خیلی سخت است که بازیکن من برای پول درآوردن و تامین هزینه خانواده‌اش باید برود ماهیگیری کند. باشگاه‌ها هم الان در وضعیت مالی سختی هستند. ما تلاش می‌کنیم فوتبال ساحلی را به سمت حرفه‌ای شدن پیش ببریم و باید به این فکر کنیم که بازیکنان ما در سطح اول فوتبال ساحلی ایران هستند و نباید فکر کنیم آنها سطح پایینی دارند.

در یکسال گذشته وضعیت کلی اقتصادی ایران یک مقداری سخت شده و این فقط برای فوتبال ساحلی نیست و برای شما که در رسانه کار می‌کنید هم بوجود آمده است. این خیلی سخت است که بازیکن من برای پول درآوردن و تامین هزینه خانواده‌اش باید برود ماهیگیری کند. باشگاه‌ها هم الان در وضعیت مالی سختی هستند

این‌ها کسانی هستند که سه‌ مرتبه قهرمانی آسیا را بدست آوردند. چطور نمی‌شود حتی یک اسپانسر بیاید و لوگوی خودش را روی لباس این قهرمان‌ها قرار دهد که از نظر فنی و اخلاق کامل هستند. ما الان تیم اول آسیا هستیم و می‌دانیم رقبای ما سخت کار می‌کنند. کشورهایی چون ژاپن، امارات، عمان، چین و… خیلی پولدار هستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

• یعنی ما در یک شرایط نابرابر به قهرمانی آسیا رسیدیم و الان به جام جهانی می‌رویم؟

بله. ژاپن ۱۵ تا ۱۸ سال است که فوتبال ساحلی دارد. آنها سه لیگ دارند و چند باشگاه‌ فوتبال‌ این کشور از فوتبال ساحلی حمایت می‌کنند. ژاپنی‌ها بازیکنان خیلی خوبی دارند؛ آنها سه سال در مقدماتی جام جهانی قهرمان آسیا شدند و تیم بسیار قوی هستند. الان یک بازیکن برزیلی را به تیم ملی‌شان آوردند که ۶ سال است در ژاپن بازی می‌کند.

• با این وجود در المپیک آسیایی ما خیلی آنها را اذیت کردیم.

بله قبول دارم. البته برای ما خیلی آسان هم نبود. ما نمی‌توانیم ایران را مثلا با فیلیپین مقایسه کنیم چون به آنها ۲۰ گل زدیم اما با ژاپن، امارات، عمان، ‌ بحرین و چین که الان پیشرفت خوبی کرده همه در یک سطح هستیم. الان مربی قطر و بحرین یک برزیلی است. در کل سال هم که آنجا به لحاظ شرایط آب ‌و هوایی خیلی خوب است و فدراسیون فوتبال آنها هم هزینه زیادی می‌کند. در این کشورها می‌بینم بازیکنان‌شان هر روز با بهترین اتومبیل‌ها به تمرین می‌آیند. رختکن‌ها و تجهیزات ورزشی خوبی دارند. ما هم باید خیلی کار کنیم. الان نیاز به یک اسپانسر خوب برای فوتبال ساحلی است؛ نه فقط امسال بلکه برای ۴ سال آینده.

این نتایج حاصل تلاش ما از چند سال پیش است. بازیکنانی داریم که فقط ۲۰ سال سن دارند اما واقعا بسیار خوب هستند. باید لیگ خوبی برگزار کنیم. سالن‌هایی برای زمستان بوجود آوریم. پیشنهاد می‌کنم الان که به جام جهانی می‌رویم و کل دنیا این مسابقات را پخش می‌کند، یک کمپانی بیاید و حامی مالی این تیم شود. بالا بردن پرچم ایران در آنجا چه قیمتی دارد؟ برای دولت و برای همه افتخار نیست که پرچم ایران در مسابقات جام جهانی بالا می‌رود؟

آنجا یک فضای تبلیغاتی بسیار خوبی برای ایران است. ما آنجا کیفیت و انضباط بازیکنان‌مان را به جهان نشان می‌دهیم و ارزش آن را اصلا با هیچ سود و پولی نمی‌توان محاسبه کرد! شرکت‌های پولدار خوب زیادی وجود دارند و برایم سوال است چرا تیم ملی ایران نباید آنجا حمایت مالی شود؟ همچنین مسوولان هم باید درک کنند که موقعیت‌ ایران از لحاظ سیاسی و سایر ابعاد در جام جهانی چیست. امیدوارم مسوولان چنین دیدی را نسبت به فوتبال ساحلی ایران پیدا کنند. سرمایه‌گذاری کمی می‌خواهد و ما توقع زیادی نداریم. سرمایه‌گذاری که سودش به دولت برمی‌گردد.

• چند سوال غیر فوتبال ساحلی از شما بپرسیم؛ تیم فوتبال برزیل که قهرمان کنفدراسیون‌ها شد، فکر می‌کنید بتواند قهرمان جام جهانی شود؟

در فوتبال یک کلمه بسیار مهم است که همه آن را درک کنند و آن کلمه " سنت " است. در سال‌های گذشته می‌گفتند سطح برزیل پایین آمده و سطح اسپانیا بالاتر رفته است. اما به نظر من برزیل در فوتبال همیشه بهترین است هرچند اگر ما پیروز نشویم. در واقع برزیل شرایطش را جوری حفظ کرده که همیشه در دنیا بهترین باشد. ما بازیکن‌های خیلی خوبی داریم. در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی. ۱۰۰۰ بازیکن برزیلی خارج از این کشور بازی می‌کنند. بازیکنان ما را همه می‌شناسند. در حال حاضر برزیل سازماندهی خوبی برای فوتبالش دارد. کیفیت بسیار خوبی دارد. البته اسپانیا هم نسل بسیار خوبی دارد اما چرا برزیل اسپانیا را خیلی راحت برد؟ ما می‌توانیم دوباره در جام جهانی قهرمان جهان شویم.

* اتفاقاتی که در برزیل افتاده برای همه غیرقابل باور است؛ اینکه مردم آنجا با وجود علاقمندی که به فوتبال دارند اما چرا مخالف برگزاری جام جهانی در کشورشان شده‌ و در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند؟

برزیلی‌ها خیلی سیاست برایشان مهم نیست. اولین‌بار است می‌بینم چنین اتفاقی می‌افتد. همه جوان‌ها در خیابان‌ها اعتراض کردند که بخاطر همین افزایش برخی قیمت‌ها از جمله قیمت بلیت اتوبوس بود. بعد گفتند ما بیمارستان و مدرسه خوب می‌خواهیم. درباره وضعیتی که بوجود آمده بود اعتراض کرده و کاری به مسایل سیاسی نداشتند که مثلا حکومت تغییر کند.

۱۲ استادیوم زیبا در برزیل ساخته‌ شده است. یک استادیوم را کاملا از بین بردند و دوباره ساختند. قیمت ترمیم و ساخت دوباره استادیوم را چندبار تغییر دادند و مردم از این ناراحت شدند و گفتند این افزایش هزینه‌ها را می‌شد در بیمارستان‌ها و مدارس کرد. اولین‌باری بود که مردم گفتند اصلا جام جهانی نمی‌خواهیم و این واقعا در برزیل تاریخی بود. پشت این قضیه یکسری آدم‌های بد هم وجود دارند که مردم را تشویق می‌کنند و باعثیکسری از مسایل می‌شوند.

• هم‌دوره‌ای مارادونا بودید؛ مارادونا بهتر است یا مسی؟

مسی و مارادونا هر دو فوق‌العاده‌اند. بازیکنانی مثل مسی، مارادونا، پله، کرایف و… ستاره‌هایی هستند که از سایر بازیکنان فوتبال یک مرحله بالاترند. همانطور که مارادونا در ناپولی عالی بازی می‌کرد، مسی هم همین شرایط را در بارسلونا دارد اما مسی تا الان کار خاصی برای تیم ملی آرژانتین نکرده در حالی که مارادونا کاملا برعکس او بود.

چند بار با کی‌روش صحبت کرده‌ام؛ به نظرم تیم ملی ایران حتی زمانی که می‌برد نظم و هارمونی مشخصی ندارد و زیبا بازی نمی‌کند! بازی‌هایی که ایران به نمایش گذاشت فقط برای صعود به جام جهانی کافی بود اما در جام جهانی ایران با تیم‌های کوچکی هم‌گروه نخواهد شد و فکر می‌کنم کی‌روش برنامه متفاوتی برای آینده خواهد داشت

• تیم ملی فوتبال ایران را چقدر می‌شناسید و فکر می‌کنید ایران بتواند با کی‌روش در جام جهانی موفق باشد؟

من چندین‌بار با کی‌روش و سیموئز صحبت کردم. چون من همسایه خانم هلنا کاستا(سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان) هستم. فوتبال ایران را از ۱۸ سال پیش دنبال کردم. در سال ۲۰۰۷ هم برای ایران کار کردم و کیفیت بازیکنان ایرانی را می‌دانم. ایران بازیکنان و تیم بسیار خوبی دارد اما به نظر من آنها هماهنگ بازی نمی‌کنند. من نظم و هارمونی که باید در یک تیم وجود داشته باشد را در چند بازی اخیر تیم ملی ندیدم. حتی زمانی که ایران می‌برد، این نظم قابل مشاهده نیست. یک تیم نیاز دارد که شبیه یک قطعه موسیقی کاملا هارمونیک باشد اما ایران در سه بازی آخر خود در مقدماتی جام جهانی این طور نبود. فقط مقابل لبنان بود که توانستند چندبار پاسکاری‌های خوبی با هم انجام دهند اما در دو بازی دیگر تعداد پاس‌هایشان به ۵ پاس هم نمی‌رسید!

ایران از تک‌موقعیت‌هایش مقابل کره و قطر بهترین استفاده را برد اما زیبا بازی نکرد. فکر می‌کنم کی‌روش هم این موضوع را می‌داند. به نظر من او برای جام جهانی برنامه متفاوتی در تیم ملی پیاده خواهد کرد. بازی‌هایی که ایران به نمایش گذاشت فقط برای صعود به جام جهانی کافی بود اما در جام جهانی ایران با تیم‌های کوچکی هم‌گروه نخواهد شد.

• ما که امیدواریم با برزیل هم‌گروه نشویم!

ایران اگر خوب سازماندهی شود می‌تواند مقابل هر تیمی در دنیا بایستد. در فوتبال باید استراتژی‌ خوبی داشته باشید تا ببرید. چه کسی فکر می‌کرد بایرن مونیخ بتواند با آن نتیجه بارسلونا را ببرد و یا چلسی در فصل قبل از آن بارسا رو متوقف کند. این استراتژی خوب است که به تیم شما کمک می‌کند.

• آیا تاکنون به کی‌روش مشورت داده‌اید؟

کی‌روش می‌داند من مربی فوتبال هستم. در جام جهانی ۹۸ در کنار زیکو و چند نفر دیگر دستیار ماریو زاگالو بودیم. کی‌روش مربی با تجربه و با استعدادی است. در کنارش یک پیرمرد کارکشته مثل سیموئز حضور دارد که چیزهای زیادی از فوتبال می‌داند.

• در فینال ۹۸ چه شد بود؟ می‌گفتند یکسری بازیکنان برزیل میانشان دعوایی بر سر موضوع استفاده از دو برند لباس ورزشی دعوا داشتند و یکسری شایعات دیگر. جریان چه بود؟

من آنجا بودم. می‌دانم هر کسی حرف‌های متفاوتی در این باره شنیده است. من در هتل بودم. ۲ طبقه برای بازیکن‌ها بود. مسابقه قرار بود ساعت ۳ برگزار شود. روبرتو کارلوس ساعت ۱۰:۳۰، ۱۱ توی اتاق رونالدو بود و با هم صحبت می‌کردند. یکمرتبه رونالدو تشنج کرده بود. این تنها چند ساعت قبل از مسابقه بود. همه فکر کردند رونالدو مرد! تشنجش شدید شده بود. من خودم ندیدم اما شنیدم همه در حال دویدن به سمت آنجا هستند. ما دو طبقه پایین‌تر بودیم. رونالدو را بردند بیمارستان!

ندیدم واقعا چه چیزی اتفاق افتاده و آن موقع فقط شنیدیم مشکلی برایش اتفاقی افتاده است. در فاصله چند ساعت مانده به مسابقه شرایط سخت بود و نمی‌دانستیم در بیمارستان چه اتفاقی برایش افتاد. دو ساعت مانده به بازی رونالدو به اردو آمد اما زاگالو تصمیم گرفته بود ادموندو جای او بازی کند و این بازیکن هم آماده شده بود. اما رونالدو گفت من می‌خواهم بازی کنم.

حالا باید چکار می‌کردیم؟ او مدام می‌گفت می‌خواهم بازی کنم. روحیه بازیکن‌ها بخاطر این اتفاق بهم ریخته بود. اگر بودید، می‌دیدید که هیچ هماهنگی میان آنها نبود. رونالدو خیلی قرص خورده بود تا آرامشش را بدست آورد؛ دوپینگ نبود فقط برای اینکه به حالت اولیه برگردد. او اصلا نمی‌توانست تمرکز پیدا کند؛ در مقابل فرانسه هم خیلی خوب بازی کرد.

برزیل از نظر روحی روانی بهم ریخته بود. اصلا هیچ موضوع آدیداس و نایکی نبود، یک موضوع روانی بود. حتی رونالد آن سال نسبت به چهار سال بعد در سال ۲۰۰۲ که برزیل قهرمان شد، خیلی بهتر بود اما در آن مسابقه شرایط دیگری داشت. آن اتفاق برای ما واقعا غیرقابل باور بود.

صحبتهای علی نادری کاپیتان و مسلم مسیگر یکی از بهترین گلزنان تیم ملی و همچنین پریا شهریاری رییس دپارتمان فوتبال ساحلی در ایسنا منتشر میشود.