فغانی: داوری که سرش را بریدند مقصر بود!

به گزارشافکارنیوز،تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی، حسن کامرانی‌فر و رضا سخندان به عنوان یکی از تیم‌های داوری جهان، فرصت قضاوت در جام جهانی جوانان ۲۰۱۳ ترکیه را بدست آورد و داوری دو دیدار انگلستان با شیلی در مرحله مقدماتی و اسپانیا با مکزیک در مرحله یک‌چهارم نهایی این جام را برعهده داشتند.

این تیم داوری که برای انتخاب شدن به عنوان یکی از تیم‌های داوری قضاوت کننده در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تلاش می‌کنند، عملکرد خوبی در این مسابقات داشتند هر چند به خاطر صعود عراق به جمع ۴ تیم پایانی جام شانس قضاوت در بازی‌های مراحل نیمه‌‎نهایی، رده‌‎بندی و فینال را در حالی از دست دادند که به عنوان یکی از ۸ تیم داوری کاندیدای قضاوت در این بازی‌ها انتخاب شده بودند.

در این شرایط با علیرضا فغانی در خصوص قضاوتش در این مسابقات، شانس حضورشان در جام جهانی برزیل ۲۰۱۴، انتخاب مظفری‌زاده به عنوان بهترین داور لیگ سیزدهم، آغاز لیگ سیزدهم، بریده شدن سر داور برزیلی و اختلافات بین کمیته و دپارتمان داوری صحبت کردیم که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

ابتدا در خصوص قضاوت داوران در مسابقات جام جهانی جوانان و سطح آن رقابتها صحبت کنید؟
- علیرضا فغانی: معمولا در مسابقات جوانان که انرژی و انگیزه بالایی دارند، قضاوت سخت‌تر است، اما ما هم سعی کردیم انتظاراتی که از ما وجود داشت، را برآورده کنیم. این یکی از تورنمنت‌هایی بود که فیفا به ارزیابی ۵۴ تیم داوری کاندیدای قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل پرداخت که در این بین ما هم تلاش کردیم در نخستین تورنمنتی که حضور یافتیم، بتوانیم قضاو‌ت‌های قابل قبولی داشته باشیم.

* فیفا در چه تورنمنت‌های دیگری داوران را ارزیابی می‌کند؟
- علاوه بر مسابقات جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی جوانان، فیفا این ۵۴ تیم داوری را در رقابت‌های جام جهانی نوجوانان و جام باشگاه‌های جهان در اواخر سال میلادی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اگر قرار باشد مجددا عملکرد تیم داوری ایران مورد ارزیابی قرار گیرد، در تورنمت‌های بعدی دعوت می‌شویم اگر هم نشویم مشکلی نیست زیرا در یک تورنمنت حضور داشتیم. البته عملکرد تیم‌های داوری در بازی‌های آسیایی و بین‌المللی که تا آخر سال میلادی برگزار می‌شود، هم مورد ارزیابی مسئولان داوری فیفا قرار می‌گیرد. در نهایت تا پایان سال جاری(بهمن و یا اسفند) اسامی داورانی که شانس قضاوت جام جهانی برزیل را بدست می‌آورند، اعلام می‌شود.

* اعلام شده بود تیم داوری ایران یکی از هشت کاندیدای قضاوت در دیدارهای پایانی جام است، چرا این اتفاق نیفتاد؟
- متاسفانه همیشه این ذهنیت وجود دارد که قضاوت نکردن یک داور در چنین مسابقاتی بخاطر عملکرد ضعیفش در بازی‌های قبلی است. " نیکولا ریتزولی " داور مطرح ایتالیایی که فینال لیگ قهرمانان اروپا را قضاوت کرده بود و " کونیت شاکر " داور ترکیه‌ای که داوری فینال جام باشگاه‌های جهان را برعهده داشته است، آیا داوران ضعیفی بودند که قضاوت در بازی‌های پایانی به آنها نرسید؟. نه اینگونه نبود، عملکرد آنها از نظر فیفا کاملا ارزیابی شده، خیلی زود برگشتند و فرصت را به داوران دیگر دادند.

خدا را شکر دو قضاوت تیم داوری ایرانی هم خوب بود اما برای قضاوت در دو دیدار رده‌بندی و فینال هشت تیم داوری انتخاب شده بود. با توجه به اینکه عراق به دیدار رده‌بندی رسیده بود، عملا قضاوت این بازی به تیم‌های داوری آسیایی داده نشد. همچنین از بین ما و داورانی از سه قاره آمریکای شمالی، آفریقای جنوبی و نیوزلند، فیفا داور مکزیکی را به عنوان داور فینال انتخاب کرد.

* اما خیلی‌ها دوست داشتند قضاوت در دو دیدار پایانی به شما برسد؟
- ما خودمان هم دوست داشتیم در فینال قضاوت کنیم اما این نخستین حضور تیم داوری ایرانی در تورنمنت فیفا بود. داور مکزیکی که فینال را سوت زد، در مسابقات المپیک و جام جهانی نوجوانان دوره گذشته دیدارهای مهمی را قضاوت کرده بود. به علت عملکرد خوب آن داور مکزیکی، زیاد ناراحت نشدیم که قضاوت این بازی مهم به ما سپرده نشد، هرچند بسیار علاقه‌مند بودیم در این بازی مهم قضاوت کنیم ولی خوشحالم در همان دو بازی که به ما رسید، عملکرد خوبی داشتیم.

* در مجموع عملکرد خودتان را در جام جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- ما داوری دو دیدار را برعهده داشتیم که قضاوت‌های خوبی انجام دادیم، همچنین طی صحبتی که با ناظر بازی داشتیم و همچنین در جلسه آنالیز این دیدارها صورت گرفت، از کار بنده رضایت کامل داشتند. ضمن اینکه عملکرد تیم داوری ایران را مثبت ارزیابی کردند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم در مسابقات باقیمانده تا پایان سال جاری میلادی چه اتفاقی می‌افتد.

البته بسیاری از داوران هستند که هنوز عملکردشان در تورنمنت‌ها ارزیابی نشده است اما قضاوت مسابقات آسیایی و یا قضاوت در پلی‌آف جام جهانی ۲۰۱۴ در آسیا می‌تواند ارزیابی بهتری از عملکرد تیم داوری ایران برای فیفا بوجود آورد.

* در خبرها آمده بود، کادر فنی تیم انگلیس بخاطر پنالتی که علیه این تیم اعلام شد، به قضاوت شما در بازی این تیم برابر شیلی اعتراض داشت.
- متاسفانه بحث‌ها در ایران به شکل دیگری منعکس شد، اعلام ضربه پنالتی یک کار تیمی بین من و حسن کامرانی‌فر بود که خوشبختانه مسئولان فیفا هم عملکرد ما را تایید کردند. هرچند مربی و کادر فنی تیم انگلیس اعتراض خاصی بدان صحنه نداشتند ولی مسائل درست منعکس نشده بود. ضمن اینکه در این مسابقات برخی داوران اشتباهات تاثیرگذاری داشتند اما قضاوت تیم داوری ایران خوب بود.

* پس از قضاوت در این مسابقات شانس شما برای حضور در جام جهانی چقدر افزایش پیدا کرد؟
- هر چند رقیبان سختی داریم، اما وظیفه داریم همچنان تلاش کنیم و با عملکرد خوب خود شانس قضاوت در جام جهانی در برزیل را بدست آوریم. البته شنیده می‌شود که قرار است سهمیه داوران قاره‌ها در جام جهانی افزایش پیدا کند که در این صورت شانس ما برای قضاوت در جام جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

* رقیبان شما در این بخش کدام داوران هستند؟
- خلیل الغمدی عربستان و حمد اماراتی در این چند وقت مشکلاتی داشتند که امیدوارم این مشکلات برطرف شود. نیشی مورای ژاپنی و ایرماتف ازبکستانی که خیلی‌ها معتقدند حضورشان در جام جهانی صددرصد است، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. ما هم تلاش می‌کنیم در این چند ماه آینده بهترین قضاوت‌های خود را ارائه کرده و بتوانیم به افتخار بزرگ قضاوت در جام جهانی دست یابیم. رسیدن به چنین افتخاری تعلق به فغانی، کامرانی‌فر و سخندان نیست، بلکه بحثداوری اعتباری ایران مطرح است. ما هم می‌توانیم پس از تیم ملی با حضور در جام جهانی افتخار دیگری را برای فوتبال کشورمان رقم بزنیم.

* آیا صعود تیم ملی به جام جهانی تاثیر مثبتی در انتخاب تیم داوری ایران و بهتر دیده شدن قضاوت شما دارد؟
- نه، هیچ فرقی نمی‌کند. شما نگاه کنید ازبکستان هنوز به جام جهانی صعود نکرده، بحرین، عربستان و امارات هم حذف شدند، اما داوران آنها شانس حضور به جام جهانی را دارند، پس این پوئن مثبتی محسوب نمی‌شود، ما باید خودمان تلاش کنیم تا این سهمیه را بدست آوریم.

* حضور حسن کامرانی‌فر در تیم داوری که در جام جهانی قبلی قضاوت‌های خوبی انجام داد، در تیم داوری شما چقدر شانس این تیم را افزایش می‌دهد؟
- خوشبختانه تیم ما طوری است که همه داوران عربی کاندیدای حضور در جام جهانی دوست داشتند این دو کمک داور در تیم آنها حضور داشته باشد، زیرا حسن کامرانی‌فر عملکرد خوبی در جام جهانی ۲۰۱۰ و المپیک داشت و رضا سخندان در دو دوره جام ملت‌ها و جام جهانی نوجوانان توانسته عملکرد خوبی را از خود ارائه دهد. بنده هم سعی کرده‌ام در این مدت از تجربیات آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنم و امیدوارم بتوانیم در نهایت فرصت قضاوت در جام جهانی را بدست آوریم.

* با توجه به اینکه در ترکیه حضور داشتید، آیا جای خالی تیم فوتبال جوانان احساس نمی شد؟

- بله، واقعا جای تیم جوانان ایران خالی بود، اما خوشبختانه عراق توانست به دیدار نیمه نهایی صعود کند. ما داوران در چنین مسابقاتی ابتدا به تیم کشور خود و سپس به تیم قاره خود افتخار می‌کنیم، در آنجا صحبت زیادی از عملکرد خوب عراق شد، اما باز هم می‌گویم جای تیم ایران خالی بود.

* چند روز پیش سعید مظفری‌زاده در حالی به عنوان بهترین داور دوازدهمین لیگ برتر انتخاب شد که خیلی‌ها شما را شایسته این عنوان می‌دانستند، در این خصوص چه نظری دارید؟
* برای خود من به شخصه عناوین مهم نیستند، زیرا آرزوهای من بسیار بالاتر از این عناوین است و به قضاوت‌های خوب در مسابقات مهم آسیایی و حضور در جام جهانی فکر می‌کنم. البته سال گذشته تیم داوری ما در کلا‌س های متعدد فیفا و قضاوت‌های بین‌المللی حضور داشت و کمتر در لیگ ایران قضاوت کردیم. موضوعی که باعثشد بار داوری مسابقات مهم ایران بر دوش سایر داوران و این عزیزان قرار گیرد که باید به آنها خسته نباشید بگوییم. ضمن اینکه به آقایان مظفری‌‌زاده و بابک داوری هم تبریک می‌گویم که در یک جشن خوب مورد تقدیر قرار گرفتند.

* سعید مظفری‌زاده در این مراسم آرزو کرد فغانی در جام جهانی ۲۰۱۴ قضاوت کند، آیا واقعا چنین اتحادی بین داوران وجود دارد؟

- خوشبختانه در نسل من داوران بسیار خوبی حضور دارند، من در سفرهای مختلف با داورانی همچون مظفری‌زاده، ترکی، جهانبازی، قهرمانی و… حضور داشتم و یکدلی را در بین آنها کاملا احساس می‌کنم. قطعا همه آنها دوست دارند داوری ایران پیشرفت کند و من هم جزئی از این داوری هستم.

* از هفته آینده مسابقات لیگ برتر آغاز می‌شود و بازهم شاهد آن خواهیم بود که مربیان، داوران را مقصر ناکامی‌های تیم خود بدانند، در این خصوص چه نظری دارید؟
- این برمی‌گردد به خود داوران. بنده در جریان بازی از کوچکترین اعتراض نمی‌گذرم و گذشت نمی‌کنم، حال مربیان قبل و بعد از بازی در مصاحبه‌های خود چه چیزی را بیان می‌کنند به ما مربوط نمی‌شود. مسئولان فدراسیون، مسئولان داوری و کمیته انضباطی باید به این مسائل رسیدگی کنند. اگر می‌خواهیم لیگی بدون حاشیه و قدرتمند داشته باشیم، همانطور که ما در طول ۹۰ دقیقه از کوچکترین اشتباهی نمی‌گذریم، کمیته انضباطی هم باید در بیرون بازی با کسانیکه تخلف می‌کنند، برخورد کند تا بتوان این مشکلات را کمتر و کنترل کرد.

* بهترین قضاوت شما در فصل گذشته کدام بازی بود؟
- فکر می‌کنم دیدار استقلال با سپاهان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی و پرسپولیس با سپاهان در فینال این مسابقات جزو بهترین قضاوت‌های من بود.

* آیا قضاوت در فینال جام حذفی ایران آن هم بدون کمترین مشکلی مورد ارزیابی مسئولان فیفا قرار می‌گیرد؟
- برای مسئولان فیفا مسابقات داخلی کشورها زیاد مهم نیست، مگر اینکه اتفاق خاصی بیافتد. توجه آنها به رقابت‌های بین‌المللی و داورانی است که برای چنین رقابت‌هایی انتخاب می‌شوند.

* آیا فکر می‌کنید همانطور که برخی مربیان می‌گویند داوری‌ها در نتایج مسابقات تاثیر گذاشته است؟
- اشتباه وجود دارد، اما قطعا غیرعمدی است، شما ببینید در همین مسابقات جام جهانی جوانان و یا مسابقات بزرگ تر داوران بزرگ اشتباهات تاثیرگذاری انجام می‌دهند اما سر آنها را نمی‌ بُرند، این مساله باید در فوتبال ایران هم بوجود آید و داوران را مقصر هر ناکامی ندانند.

* بحثبریده شدن سر داور مطرح شد، آیا خبر بریدن سر داور برزیلی را شنیدید؟
- بله، در ترکیه با یکی از داوران برزیلی در این خصوص صحبت کردم او می‌گفت خود داور آن بازی مقصر بود، زیرا در یک منطقه‌ای پر از تبهکار و گانگستر با چاقو بازیکن حریف را مورد ضرب و شتم قرار داده و به همین دلیل تماشاگران آن تیم نیز به او حمله‌ور شده و سرش را از بدنش جدا کردند.

* به عنوان یک داور فکر می‌کنید اختلاف بین کمیته داوران و دپارتمان داوری چقدر در عملکرد داوران تاثیر منفی گذاشته است؟
- هر چه آرامش بیشتری در قشر داوری که شامل مسئولان کمیته، دپارتمان و داوران می‌شود، وجود داشته باشد، داوران می‌توانند قضاوت بهتری را از خود به نمایش بگذارند. قطعا بروز این اختلافات در رسانه‌ها تمرکز داوران را از بین می‌برد. بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم در خصوص اینکه حق با چه کسی است و چه کسی درست می‌گوید صحبت کنم اما مسئولان فدراسیون که اعضای کمیته و دپارتمان را انتخاب می‌کنند، باید با تدابیر خاص مانع از آن شوند که این اختلافات به رسانه‌ها کشیده شود. این مسائل باید درون فدراسیون حل شود تا داوری بیش از گذشته پیشرفت کند.

البته بنده از تمام اعضای فدراسیون فوتبال، کمیته داوران و دپارتمان داوری واقعا متشکرم که با تمام توان پشت تیم ما ایستادهاند و امیدواریم با انتخاب به عنوان یکی از تیمهای داوری در جام جهانی برزیل، پاسخ محبتهای همه را به بهترین شکل بدهیم.