به گزارش افکارنیوز، پرویز سیار با تاکید بر این که صحبت‌هایش به هیچ وجه جهت‌گیری نخواهد داشت، عنوان کرد: به تمام داورانمان به چشم احترام نگاه می‌کنم و به شرفم قسم اگر صحبتی می‌کنم برای اصلاح داوری آن را مطرح می‌کنم. صبحت‌هایی را در هفته‌ اخیر داشته‌ام که برخی‌ ناراحت شده‌اند. قصد من از این صحبت‌ها اصلاح داوری است.

او در ادامه درباره قضاوت دیدار استقلال برابر صبای قم هم گفت: در حالی که قرار بود این بازی ۲۱:۱۵ برگزار شود با دو دقیقه‌ تاخیر برگزار شد. این نخستین پوئن منفی این دیدار است. به نظرم فوتبال آنقدر دقیق است که این دو دقیقه‌ها هم در آن با اهمیت باشند. یک داور باید به نظم اهمیت دهد و قانون را اجرا کند. در ۲۰ دقیقه‌ نخست این دیدار اتفاق خاصی رخ نداد و بازی روانی را شاهد بودیم. نخستین اتفاق خاص این دیدار در دقیقه‌ ۲۶ توسط شماره " ۲۶ " صبا افتاد. این بازیکن تکل خشنی را انجام داد و می‌شد به او یک تذکر دوستانه داد. این تذکر پیشگیری از خشونت‌های بعدی را موجب می‌شد.

کارشناس داوری در ادامه با اشاره به نکات مثبت داوری در این دیدار اظهار کرد: در دقیقه‌ ۳۳ آرنج بازیکن شماره یازده صبا به صورت بازیکن استقلال برخورد کرد که شاید عده‌ای تصور کنند این حرکت خطا بود و اخطار داشت اما این حرکت اصلا به عمد نبود و بازیکن استقلال چون پشت بازیکن صبا بود، بازیکن صبا هیچ دیدی نداشت و به همین دلیل خطایی صورت نگرفت. در این صحنه حق‌وردی تصمیم درستی گرفت. شاهکار قضاوت حق‌وردی در دقیقه‌ ۵۴ و در صحنه پنالتی بود. درست است که هیچ برخوردی میان دو بازیکن نبود، اما تکل مدافع استقلال روی بازیکن صبا، این بازیکن را برای جلوگیری از مصدومیت و آسیب‌دیدگی‌ مجبور کرد چرخشی ناگهانی صورت دهد که همین چرخش موجب سرنگونی او شد. گرفتن این پنالتی، اطلاعات کافی از خطاها را نیاز دارد و در این صحنه حق‌وردی تصمیمی به موقع گرفت.

سیار در ادامه از نکات منفی قضاوت حق‌وردی هم صحبت کرد: در دقیقه‌ ۵۱ نیکبخت‌واحدی با دست راست بازوی چپ بازیکن صبا را کشید و او را سرنگون کرد. بلافاصله در این صحنه دستش را بالا برد که بگوید کاری نکرده. به جرات به شما می گویم که ۹۰ درصد بازیکنانی که در این صحنه‌ها دستشان را بالا می‌برند، خطا انجام داده‌اند. داور در این صحنه اشتباه کرد. از دیگر اشتباه‌های حق‌وردی آوانتاژ بی‌موقعی بود برای استقلال گرفت. در دقیقه‌ ۶۰ مهاجم استقلال پشت محوطه جریمه صبا سرنگون شد و بهتر بود داور یک ضربه مستقیم اعلام کند؛ چرا که آوانتاژ اعلام شده در حالی بود که پنج بازیکن صبا در آن منطقه حاضر بوده و می‌توانستند به راحتی توپ را بگیرند که همین اتفاق هم رخ داد.

او افزود: در دقیقه‌ ۷۹ خطای واضح مهاجم صبا روی رحمتی اخطار داشت که حق‌وردی اخطار نداد. آسیب‌دیدگی‌ جمجمه و چشم خطرناک است و نباید این خطرات را ساده تصور کرد. در نهایت هم در دقیقه‌ ۸۹ یک کارت زرد بی‌مورد به بازیکن استقلال داده شد. خطای با فاصله ۷۰ متری از دروازه‌ آن هم در حالی که هیچ خشونتی در کار نبود، کمی زیاده‌روی بود. همچنین در دقیقه‌ ۹۲ بازیکن صبا پای بازیکن استقلال را به جای توپ شوت کرد که باید اخراج می‌شد. در مجموع قضاوت حق‌وردی راضی‌کننده بود ولی او باید در ادامه دقتش را بالاتر ببرد.

کارشناس داوری در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کسر امتیاز از تیمها و احتمال موثر بودن این جریمه گفت: اگر نسبت به همه تیمها اجرا شود، بسیار کار مناسبی است. فحاشی در محیط ورزشی را نمیتوانم درک کنم؛ خصوصا اگر این فحاشی به ناموس داور مربوط باشد. در آلمان نهایت شعار علیه داوری این بود که "داور کارت داره" معنای تحتاللفظی این شعار این بود که از زمین بیرون برود. به هر حال از کسر امتیاز در این موارد اگر عدالت برای همه اجرا شود، حمایت میکنم.