افزایش سهمیه های تکواندو برای المپیک

به گزارش افکارنیوز،بر اساس قوانین فعلی فدراسیون جهانی تکواندو هم اکنون هر کشور می تواند تنها چهار سهمیه برای حضور در المپیک کسب کند. که از این تعداد دو سهمیه در بخش مردان و دو سهمیه در بخش بانوان است. در چهار المپیک قبلی تنها ۱۲۸ تکواندوکار جواز حضور در این بازیها را کسب می کردند که با روش جدید تعداد ورزشکاران هر وزن افزایش می یابد.

فدراسیون جهانی با اهمیت بیشتر به رنکینگ بهترینهای جهان در اوزان مختلف شش نفر برتر هر وزن را نیز از این لیست به المپیک دعوت کند. در این بخش هر کشور مجاز به کسب دو سهمیه در هر رده بانوان و آقایان می باشد. ضمن اینکه چهار سهمیه قبلی همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند.

فدراسیون جهانی تکواندو ۵ مرحله مسابقات جایزه بزرگ(Grand Prix) را برنامه ریزی کرده و بهترین های هر وزن به نام برای حضور در این مسابقات دعوت خواهند شد. به هر تکواندو کار برای هرپیروزی و یا مدالی که در این مسابقات به خود اختصاص می دهد امتیازی جهت ثبت در رنکینگ جهانی تعلق می گیرد. در پایان این ۵ مرحله شش نفر برتر هر وزن جواز حضور در المپیک را کسب خواهند کرد.

هم اکنون لیستی از تکواندوکارانی که در رنکینگ هشت وزن قانونی قرار دارند از سوی فدراسیون جهانی به کشورهای مختلف ارسال شده و فدراسیون های عضو باید وزن المپیکی اسامی حاضر در این لیست را تعیین و تا ۱۸ آگوست(۲۷ مردادماه) به wtf ارسال کند. پس از آن تکواندوکاران در چهار وزن المپیکی از سوی فدراسیون جهانی به نام به مسابقات جایزه بزرگ دعوت خواهند شد.

فدراسیون های عضو علاوه بر این راه، همانند سنوات گذشته می توانند از طریق اعزام تکواندوکاران خود به رقابتهای جهانی انتخابی المپیک و هم چنین مسابقات قاره ای چهار سهمیه دیگر خود را برای حضور در المپیک کسب نمایند.

در رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو، محمد باقری معتمد، بهنام اسبقی، علیرضا نصر آزادانی و یوسف کرمی جزو ۵ نفر برتر اوزان مخنتلف می باشند. با توجه به جایگاه خوب نمایندگان کشورمان، تکواندو ایران این شانس را دارد که با برنامه ریزی دقیق و حضور فعال در رقابتهای المپیک حداقل در بخش مردان هر چهار سهمیه را برای حضور در المپیک۲۰۱۶ برزیل کسب کند.

اولین مرحله از مسابقات گزینشی کسب سهمیه المپیک طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ آذرماه به میزبانی انگلستان در لندن برگزار خواهد شد. آرژانتین میزبان آخرین مرحله این مسابقات یکسال قبل از المپیک خواهد بود. به نفرات برتر هر وزن نیز جوایز دلاری پرداخت می شود.

این روش اهمیت تکواندو را برای کشورهای مختلف دو چندان خواهد کرد و با سرمایه گذاری بیشتر روز به روز شاهد رشد و پیشرفت این رشته در ساسر دنیا خواهیم بود.