آکادمی راه آهن، محل ظهور " مسی " های ایرانی!

به گزارش افکارنیوز، طبق قانونی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به تصویب رسانده تمام باشگاه های ایرانی تا پایان لیگ ۹۲-۹۳ باید آکادمی فوتبالشان را فعال کنند. باشگاه راه آهن سورینت یکی از باشگاه هایی است که هر چند دیر مجوز آکادمی را اخذ کرده اما با سرعت بالایی تمام الزامات لازم را فراهم آورده است. آکادمی ملی فوتبال بر اساس معیارهایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص کرده، مهیا کردن امکاناتی مثل، زمین چمن طبیعی و مصنوعی استاندارد، سالن سر پوشیده، کلاس آموزشی، دفتر اداری، کتابخانه، انبار، رختکن، اتاق معاینه پزشکی، سالن آمادگی جسمانی، خوابگاه و سالن غذاخوری را برای یک آکادمی فوتبال استاندارد مشخص کرده است.

پیشرفت با سرعت بالا


آکادمی فوتبال راه آهن سورینت

دکتر هادی صمدی کارشناس آکادمی های آکادمی ملی فوتبال در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت باشگاه هایی که در ایران مجوز آکادمی را دریافت کرده‌اند توضیح داد: تا کنون ۱۰ باشگاه راه آهن سورینت، فولاد خوزستان، نفت آبادان، سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز، سایپا، پرسپولیس، ذوب آهن، ‌مس کرمان، پیکان مجوز آکادمی دریافت کرده اند و باشگاه‌های استقلال، داماش، ملوان، فجر سپاسی، صبا و نفت تهران نیز پیگیر دریافت این مجوز هستند.

وی ادامه داد: در بین این باشگاه‌ها، فولاد، سپاهان و تا حدودی تراکتورسازی از لحاظ زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری فاصله زیادی با بقیه باشگاه‌ها دارند اما باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و راه آهن سورینت با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و به خصوص راه آهن پیشرفت محسوسی داشته است. این باشگاه همکاری قابل قبولی با آکادمی ملی فوتبال دارد و در تمام گزارش‌هایی که خواسته‌ایم پاسخگو بوده‌اند. قطعا در آینده از آکادمی راه آهن زیاد خواهید شنید.

نقطه آغاز تمام فعالیت‌هایی که در باشگاه راه آهن سورینت در زمینه فوتبال پایه انجام شده، تغییر مدیریت و مالکیتی این باشگاه بوده است.

برنامه‌های متنوع برای آکادمی راه آهن سورینت

صادق رییسی‌کیا در تشریح برنامه‌های باشگاه راه آهن سورینت در زمینه پایه اظهار کرد: باشگاه راه آهن از قدیم به عنوان باشگاهی بازیکن‌ساز شناخته می‌شد اما موتور بازیکن‌سازی ما سالیان سال است که از کار افتاده و نه بازیکنی در رده بزرگسالان خودمان داریم و نه به باشگاه‌های دیگر می‌دهیم. اما از سالی که بخش خصوصی و هلدینگ سورینت، مدیریت باشگاه را بر عهده گرفت، ما به آکادمی فوتبال توجه ویژه‌ای کردیم. اولین گام این بود که بازیکن‌سازی را به سبک و سیاق قدیم قطع کردیم چون این کار دیگر مثل سابق نیست و باید در محیطی آکادمیک انجام شود. از همین رو مجوز آکادمی اخذ شد و کمپ استادیوم امیرآباد را اجاره کردیم تا تیم‌ها سروسامان پیدا کنند. مربیان بادانش به کادر اضافه شد و محمود کلهر که سابقه خوبی در زمینه پایه دارد، به عنوان مدیر آکادمی کارش را آغاز کرد.

مدیرعامل باشگاه راه آهن همچنین با اشاره به اینکه تمام بازیکنان پایه با باشگاه قرارداد دارند، افزود: قرارداد بازیکنان زیر ۱۸ سال سه ساله است و با بقیه ۵ ساله می‌بندیم. البته بازیکنان زیر ۱۸ سال باید با رضایت والدین‌شان در دفتر اسناد رسمی قرارداد ببندند. همچنین هر کدام از بازیکنان دارای پرونده در باشگاه هستند و همه‌شان به معاینات پزشکی پیش‌فصل اعزام شده‌اند و شناسنامه پزشکی دارند. ما شناسنامه تغذیه هم برایشان تشکیل دادیم و هر کدام از آن‌ها متناسب با معاینات پزشکی، برنامه تغذیه دارند.


صادق رئیسی کیا

وی با بیان اینکه تمام بازیکنان پایه مبلغی را به ازای قراردادشان دریافت می‌کنند تصریح کرد: مبلغ قراردادها بر اساس انگیزه و فعالیت بازیکن شناور است. همچنین هر تیم یک مربی و یک سرمربی در کنارش است. دکتر شهاب که پزشک تیم بزرگسالان بوده به عنوان ناظر در تیم‌های پایه نیز حضور دارد. ما برای بدنسازی بازیکنان نیز برنامه داریم. تیم‌ها دو اردو در شمال برگزار کرده‌اند و در چند هفته نخست لیگ آسیا ویژن نیز در بالای جدول قرار گرفته‌اند. به هر حال این بازیکنان ذخایر ما بوده و باید بتوانیم از خرید بازیکن در سال‌های آتی بی‌نیاز شویم و از ترانسفر و فروش آن‌ها به خارج از کشور باشگاه را درآمدزا کنیم.

توجه به ارتباط تیم های پایه و تیم بزرگسالان

رییسی‌کیا درباره ارتباط آکادمی با تیم بزرگسالان راه آهن نیز توضیح داد: ما لئون را به کادر تیم بزرگسالان اضافه کردیم تا با توجه به سوابق و مدرک حرفه‌ای A یوفا رابطی بین تیم بزرگسالان و پایه باشد. او باید هفته‌ای سه روز وقتش را صرف تیم‌های پایه کند و همان سیستمی که در بزرگسالان پیاده می‌شود را به تیم‌های پایه آموزش دهد. نشست‌هایی به صورت مستمر بین کادر پایه برگزار می‌شود و منصور ابراهیم‌زاده نیز در اوقات خالی‌اش سری به مسابقه‌های تیم‌های پایه می‌زند. همچنین مسابقه‌های دوستانه بین بزرگسالان با منتخب پایه در نظر گرفته شده است. از طرفی هم هیات مدیره ما را ملزم کرده که در سال اول ۶ بازیکن در هر رده خودمان به رده بالاتر برود.

تحصیلات و وضعیت مالی مناسب، زیر ذره بین مدیران آکادمی

مدیرعامل راه آهن سورینت همچنین به سرکشی به خانه بازیکنانش اشاره کرد و افزود: خودم به خانه دو بازیکن رفته‌ام و سه بازیکن را هم بقیه افراد از باشگاه سرکشی کرده‌اند. ما مسائل و مشکلات خانواده‌ها را می‌بینیم و از نزدیک دیدگاه‌شان را دریافت می‌کنیم. برای سال تحصیلی جدید هم به آن‌ها کمک خواهیم کرد تا به دلیل حضور در فوتبال از تحصیل بازنمانند. در ۵ شهر فوتبال‌خیز نیز کمپ‌های استعدادیابی دایر می‌کنیم.

کارنامه ای از مدیر آکادمی


محمود کلهر

محمود کلهر که به عنوان پیشکسوت فوتبال و مربی تحصیل کرده، مدیریت آکادمی راه آهن سورینت را بر عهده دارد در گفت و گو با ایسنا، ابتدا در مورد کارنامه‌اش در زمینه فوتبال پایه توضیح داد: من از سال ۷۷ و همزمان با اتمام فوتبالم درخواستی را از عابدینی مدیرعامل وقت پرسپولیس برای دریافت مجوز مدرسه فوتبال پرسپولیس کردم که این مجوز در اختیارم قرار داده شد. آن زمان دانش تمام مربیان تجربی بود ولی من اولین کاری که کردم این بود که فوتبال را به صورت علمی یاد گرفتم و به کلاس مربی‌گری رفتم. به هر حال نحوه صحبت کردن با یک کودک ۶ ساله و بازیکن ۱۸ ساله متفاوت است. تمام این‌ها در کلاس‌های مربی‌گری آموزش داده می‌شود. من از دوره D شروع کرده و الان هم مدرک A آسیا را دریافت کرده‌ام. همچنین از کمیته آموزش خواسته‌ام تا به دوره حرفه‌ای اعزام شوم.

وی افزود: به عنوان مربی در تمام رده‌های پایه و بزرگسال کار کرده‌ام و در سال ۸۴ و ۸۵ سرمربی تیم لیگ یکی کوثر بودم. بعد از آن سرمربی‌گری داماش ایرانیان و سپس مدیر اجرایی تیم‌های پایه پرسپولیس را بر عهده داشتم. بهترین نتایج تاریخ پایه پرسپولیس در آن سال‌ها رقم خورد و قهرمانی‌های زیادی به دست آوردیم. من از سال ۷۸ تا ۸۴ مدیر اجرایی مدارس پرسپولیس بودم و از اوایل مهر ۹۱ مسئولیت آکادمی راه آهن و سورینت را بر عهده گرفتم.

استفاده از افراد با دانش، جزو اولیت ها

مدیر آکادمی راه آهن سورینت در تشریح فعالیت‌هایی که در زمینه فوتبال پایه داشته گفت: راه آهن پیش از این تنها ۴ تیم پایه داشت ولی ما به آن سر و سامان دادیم. هیچ زمین تمرینی در اختیار تیم‌های پایه راه آهن نبود. ما ابتدا سعی کردیم ابزار لازم را برای تیم‌های پایه مهیا کنیم. به هر حال این تیم در گذشته بازیکنان ملی‌پوش زیادی به فوتبال معرفی کرد و هدفمان نیز در این باشگاه ادامه روند سازندگی است. برای اینکه حداقل یک آکادمی نیمه حرفه‌ای باشیم، باید امکانات لازم را فراهم کنیم. گروه قوی‌ای پشت کار بود. دیدگاه مدیریت باشگاه نیز به فوتبال پایه مثبت بود و هر امکاناتی که خواستیم را برای ما مهیا کردند. به اعتقادم آکادمی راه آهن حتی از فولاد نیز جلو خواهد زد. ما بیشترین امتیاز را از AFC اخذ کردیم. در حال حاضر مجموعه ورزشی داخل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در اختیار باشگاه قرار گرفته و ما این کارها را در محیطی علمی انجام می‌دهیم. سه زمین چمن طبیعی و سه زمین مصنوعی، استخر، سونا، سالن بدنسازی، را در اختیار تیم‌های پایه قرار می‌دهیم. همچنین کادر پزشکی شامل ارتوپد، متخصص داخلی، ماساژور، در کنار تمام تیم‌ها حضور دارد. همچنین کمپی را در ورزشگاه قیانوری اجاره کرده‌ایم تا رستوران، سالن بدنسازی، استخر، سالن فوتسال را در آنجا داشته باشیم. تغذیه بازیکنان نیز توسط دکتر شهاب زیر نظر خواهد بود. جدولی از طریق آکادمی ملی فوتبال تهیه شده و تمام بازیکنان باید بر اساس این جداول تغذیه خود را انجام دهند.

مسی‌های ایرانی در آکادمی راه آهن!


آکادمی فوتبال راه آهن سورینت

کلهر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازیکنان مطرحی از آکادمی راه آهن به فوتبال معرفی شده‌اند، به ایسنا گفت: من زمانی که در پرسپولیس هم بودم بازیکنان بزرگی مثل علیرضا حقیقی، امیرحسین فشنگچی، هادی نوروزی، محمد پروین، حمید علی‌عسگر، سامان صفا و آهی را تربیت کردم. به جز این‌ها ۲۰۰ – ۳۰۰ بازیکن دیگر هم در لیگ یک، دو و باشگاه‌های تهران بازی می‌کنند. در آکادمی راه آهن هم بازیکنانی مثل علیرضا عظیمی که مقابل پرسپولیس گل پیروزی راه آهن را زد، محصول خودمان است. همچنین علیرضا حیدری، حسن جوادی از رده پایه به تیم بزرگسالان رسیده‌اند. شک ندارم اگر این روند ادامه داشته باشد، تیم بزرگسالان از محصول خودمان استفاده می‌کند و باشگاه در زمینه خرید بازیکن دیگر هزینه نخواهد کرد. همچنین مربیانی که در آکادمی فعالیت می‌کنند جدا از مسائل فنی از لحاظ اخلاقی هم نمونه‌اند. ادموند بزیک، مصطفی اردستانی و محمد برزگر دوره‌های مربی‌گری حرفه‌ای را دیده‌اند و مربیانی شناخته شده هستند که می‌توانند به بازیکنان جوان، انگیزه دهند.

وی افزود: بازیکنان شاخصی مثل محمد سهی ملقب به محمد مسی در یکی از تیم‌های پایه ما بازی می‌کند. تمام حرکات این بازیکن در زمین عین مسی است. ما او را در یکی از فراخوان‌هایمان کشف کردیم. محمد از تکنیک بالا و قدرت دریبلینگ خوب و قدرت شوت‌زنی عالی برخوردار است. از همه مهم‌تر او ذاتا بازیکن خلاقی است و می‌تواند به تنهایی زمانی که بازی گره می‌خورد نتیجه را عوض کند. همچنین محمدمهدی محمدیاری بهترین ملی‌پوش زیر نظر محمدصادق دهقان و امیرحسین نقیمی ملی‌پوشان دیگر ما هستند. من با ابراهیم‌زاده صحبت کردم و بیشتر بازیکنان‌مان مد نظرش است. ما از او خواسته‌ایم تا در آکادمی به ما کمک کند چون حضورش به بازیکنان انگیزه می‌دهد. به هر حال حضور در لیگ برتر رویایی است که این بازیکن در سر می‌پروراند.

مدیر آکادمی راه آهن همچنین با بیان اینکه ۸ تیم در رده پایه در باشگاه راه آهن فعالیت می‌کنند توضیح داد: تیم ب، امید، جوانان، نوجوانان، زیر ۱۴ سال، زیر ۱۳ سال، زیر ۱۲ سال و زیر ۱۱ سال در آکادمی فعال شده‌اند و ۱۸۰ بازیکن به صورت حرفه‌ای تحت تعلیم قرار گرفته‌اند. در فراخوان‌هایی که داشتیم از ۱۲۰۰ نفر تست گرفتیم. در تهران و مازندران تعدادی بازیکنان شناسایی کردیم و با آن‌ها قرارداد بستیم. این بازیکنان گمنام بودند ولی شناسایی شدند. فلسفه ما در آکادمی راه آهن سورینت کشف استعدادها و رشدشان است. کشورمان پتانسیل بالایی دارد اما باید فقط وقت بگذاریم و آموزش صحیح دهیم. اخیرا نیز به همراه مدیرعامل باشگاه از آکادمی‌های لیسبون، اسپانیول، بنفیکا و بارسلونا بازدید کردیم. این باشگاه‌ها هر کدام ۱۰ زمین تمرین در اختیار داشتند که هشت تایش برای پایه بود. همچنین رستوران، کتابخانه، سالن کنفرانس، خوابگاه و کادر پزشکی برای این رده در نظر گرفته شده بود.


آکادمی فوتبال راه آهن سورینت

کلهر همچنین از برنامه‌های آکادمی راه آهن برای آینده خبر داد و در تشریح این برنامه‌ها گفت: ما در نظر داریم مدارس فوتبال‌مان را در چهار نقطه تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب توسعه دهیم. همچنین توسعه آموزش در استان‌ها را در برنامه داریم و در شهرهای مختلف فراخوان‌هایی را برای گرفتن تست اعلام می‌کنیم. اگر ما بتوانیم هر سال ۵ بازیکن به تیم بزرگسالان بدهیم موفقیت بزرگی است. در باشگاه‌های بزرگ دنیا ۵۰ درصد بازیکنان تیم بزرگسال از رده پایه تغذیه می‌شود. این باعثمی‌شود که هزینه‌ها کاهش یابد. از طرفی هم ما در تمام رده‌های پایه بر خلاف بقیه باشگاه‌ها هیچ هزینه‌ای از بازیکن دریافت نمی‌کنیم بلکه حتی به بازیکنان زیر ۱۴ سال هم حقوقی را برای ایاب و ذهاب و تغذیه‌اش می‌پردازیم. همچنین تمام امکاناتی که یک بازیکن حرفه‌ای باید داشته باشد را در اختیارشان قرار می‌دهیم مثل البسه، توپ و کفش. دقت زیادی هم روی تحصیل بازیکنان داریم. به همین دلیل قسمتی از کمپ قیانوری را برای آموزش آن‌ها مشخص کرده‌ایم.

ادموند بزیک که خود از نوجوانی در مدارس فوتبال پا به توپ شده در حال حاضر سرمربی گری تیم امید راه آهن را به عهده دارد و چشمانش هر روز در آکادمی راه آهن به دنبال بازیکنانی گمنامی است که می خواهند برای خودشان در فوتبال ایران اسم و رسمی دست و پا کنند.

بزریک در گفت‌وگو با ایسنا درباره حضورش در این تیم اظهار کرد: چندین سال بود که در رده پایه باشگاه آرارات کار می‌کردم. برای چهار سال مربی نونهالان این باشگاه بودم و دوست داشتم باز هم در این رده کار کنم. زمانی که همکاری گل‌محمدی با پرسپولیس به اتمام رسید، من نیز ناخودآگاه از این باشگاه جدا شدم و به راه آهن آمدم.


ادموند بزیک

بازیکن سابق پرسپولیس که دوره‌های مربی‌گری B و C فوتبال را هم گذرانده است، در پاسخ به این پرسش که علاقه‌اش به کار در فوتبال پایه از کجا نشات گرفته است بیان کرد: خودم جزو معدود بازیکنانی بودم که در مدرسه فوتبال کارم را شروع کردم. من از ۱۲ سالگی در یکی از باشگاه‌های ارامنه فوتبال بازی می‌کردم و پله پله به تیم بزرگسالان رسیدم. اعتقاد دارم کاری که با ساختار دنبال شود و از پایه جلو برود، قطعا جواب می‌دهد. به همین دلیل می‌خواستم مربی‌گری را هم از پایه شروع کنم تا پله‌ها را یکی یکی بالا بیایم. من به این اعتقاد دارم و مطمئنم وقتی در دوران بازیگری‌ام جواب داده اینجا هم جواب خواهد داد.

سرمربی تیم امید راه آهن همچنین درباره مسابقه‌هایی که در آن حضور دارند عنوان کرد: من در حال حاضر با ۲۵ بازیکن کار می‌کنم و ما در مسابقه‌های لیگ برتر آسیاویژن حضور داریم. هدف‌مان نیز آماده کردن تیمی خوب برای آینده بزرگسالان است. البته الان هم چند بازیکن خوب مد نظر ابراهیم‌زاده بوده و سرمربی بزرگسالان در چند بازی که با آن‌ها انجام داده‌ایم به آن اشاره داشت.

بزیک همچنین از رابطه نزدیکش با ابراهیم‌زاده گفت و افزود: از روز اولی که به راه آهن آمدم با ابراهیم‌زاده همکاری نزدیکی داشتم. ما می‌توانیم برای آینده فوتبال این باشگاه تعامل خوبی داشته باشیم. تیم بزرگسالان هر سال ۱۰ سهمیه امید دارد که ما می‌توانیم این سهمیه‌ها را از همین تیم‌های پایه پر کنیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

همچنین گفت و گویی با " محمد سهی " ملقب به " محمد مسی " یکی از بهترین های آکادمی راه آهن سورینت داشتیم که در ادامه می خوانید:

آقای سهی! از چه زمان فوتبال بازی می کنی و در چه تیم هایی بوده ای؟

۱۶ سالم است و از ۶ سالگی فوتبال را آغاز کرده‌ام. ابتدا به مدت ۶ ماه در پیکان قزوین بودم و سپس به خاطر فوتبال به همراه خانواده به تهران آمدیم. در سالی که در تهران هستیم در تیم‌های سرخ‌پوشان، نفت نوین و نفت جوان شهریار بازی کرده‌ام. الان هم در آکادمی راه آهن توپ می‌زنم.

* چرا به تو می‌گویند محمد مسی؟!

نمی‌دانم! فکر کنم چون خوب دریبل می‌زنم به من می‌گویند مسی. البته در آکادمی خیلی اجازه نمی‌دهند تک‌روی کنم و می‌گویند بیشتر در کارهای تیمی شرکت کن. این لقب را هم دوست دارم چون اسم بهترین بازیکن دنیاست.

* کدام بازیکن را الگوی خودت قرار داده‌ای؟

در اروپا مسی و در ایران حسین کعبی.

* چرا حسین کعبی؟

چون مثل خودم ریزه میزه و سرعتی است. فیزیکم بدنی‌ام هم مثل اوست.

* دوست داری در چه پستی بازی کنی؟

در پست هافبک خوب بازی می‌کنم، مخصوصا هافبک نفوذی.

* هدفت در فوتبال چیست؟

تا به حال هدف و آرزویم را به کسی نگفته‌ام چون می‌ترسم به آن نرسم.

* اما اگر بگویی انگیزه پیدا می‌کنی و برای اینکه به اطرافیانت ثابت کنی به آن می‌رسی.

هدفم شماره ۱۰ بارساست و می‌خواهم این پیراهن را بپوشم. البته الان بر تن مسی است ولی تا آن موقع او پیر می‌شود و شماره ۱۰ را به من می‌دهند!