مرددربی ها: استقلال برنده دربی ۷۷ است

به گزارش افکارنیوز، پرویز مظلومی، سرمربی سابق استقلال که سابقه کسب چهار پیروزی پی در پی در دربی های را دارد وضعیت کنونی استقلال را این گونه ارزیابی می کند: «در هفته هایی که از لیگ برتر سپری شده استقلال از نظر فنی نوسان داشت. البته در بعدد نتیجه ۵ بازی را از ۷ بازی بردند که آمار خوبی است اما در بحثفنی به نظرم نوسان دیده می شود. شرایط امروز استقلال به پیش فصل برمی گردد. تیم های قلعه نویی همیشه فصل را خوب شروع نمی کردند اما امسال خوب شروع کردند. می خواهم به این نکته اشاره کنم که امسال روند بدنسازی استقلال دیر شروع شد و رفته رفته بدنها افت کرد. دلیل نوسان استقلال این است که بدنسازی را دیر شروع کرد. اگر لیگ برتر در آینده نزدیک تعطیل نشود استقلال به مشکل می خورد. در بازی با استقلال خوزستان هم بازیکنان افت بدنی داشتند. ضمن اینکه تلاش و دوندگی که در قبل داشتند را نداشتند. خود قلعه نویی هم پس از برخی بازی ها گفته که از نوع بازی راضی نیست. سبک بازی حتی در مسابقه با نماینده تایلند و تسلطی که در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر باید بر حریف باشد وجود نداشت.»

آیا مشکل استقلال میانگین سنی است؟ مظلومی در این باره گفت: «همین بازیکنان با تجربه استقلال در حال حاضر ملی پوش هستند. کارشناسان از سن تیم ملی ایراد می گیرند و استقلال هم این بازیکنان را در اختیار دارد. در آسیا هم استقلال از تجربه اش استفاده کرد و امیدوارم آبی پوشان به جمع ۴ تیم بروند. از دید من جوانگرایی خوب است ولی دایی واقعا شهامت بالایی به خرج داد. اصولا هواداران استقلال و پرسپولیس صبر ندارند. استقلال رفته به دنبال بازیکنانی که در حال حاضر بار را از روی زمین بردارند که این اتفاق در ایران و آسیا افتاد. از سوی دیگر، ایده دایی این بوده که جوانهای خوبی بیاورد. آینده فوتبال ایران دست این بازیکنان است. به عنوان یک استقلالی باید بگویم خوشبختانه عالیشاه در دربی نیست. تقابل دو نسل جوان و با تجربه در بازی روز جمعه اتفاق می افتد. این مسابقه تقابل بهترین خط حمله لیگ و بهترین خط دفاع لیگ است. در کل معتقدم بازیکنان با تجربه راحت تر می توانند دربی را دربیاورند و این دیگر بستگی به مربی دارد که چگونه استفاده کند.»

وی درباره جدایی مجتبی جباری از استقلال میی گوی: «خیلی ها در استقلال آمدند و رفتند. استقلال و پرسپولیس نباید به بازیکن متکی باشد. نباید گفت چون بازیکن رفته کار را زمین گذاشت و باید جایگزین پیدا کرد. جباری بازیکن بزرگی است و الان هم هست. مثل کریمی که در پرسپولیس زحمت کشید رفت.»

مظلومی درباره اینکه یک بار در زمان حضورش در استقلال جباری را اخراج کرد می گوید: «در آن مقطع خیلی ها به من فشار آوردند که او را برگردانم اما من به دلیل برخی مسائل قبول نکرده بودم. طبیعی است مربی حق اخراج بازیکن را ندارد و می تواند او را در اختیار کمیته انضباطی بگذارد. پس از برگزاری جلسه انضباطی، فتح الله زاده گفت جریمه شده و اجازه بدهید برگردد. جباری هم با گل و شیرینی آمد اما در شرایطی که سالم بود او را جزو ۱۸ بازیکن دربی نیاوردم. جباری بازیکن خوبی است اما ایده های خاص خودش را دارد. آرزو می کنم هر جا هست موفق باشد. امیدوارم در سپاهان کارش را انجام ادامه بدهد. در دو، سه سال اخیر جباری در اوج آمادگی قرار داشت. قبلا مصدوم بود و نمی توانست بازی کند.»

مظلومی دلیل اینکه برخی دربی خوب از آب در نمی آید را بیان کرد: «نمی خواهم از خودم تعریف کنم اما باید واقعیت را گفت. من در ۶ دربی بودم. یکی از آنها جام ولایت بود که هر دو تیم امیدها را گذاشتیم و بازی ۲ بر ۲ مساوی شد. مردم لذت بردند. واقعیت این است مردم یک سال صبر می کنند که دربی قشنگ را تماشا کنند. من در این ۶ دربی، در ۴ دربی که پیروز شدیم گل نخوردیم ۷ گل هم زدیم. بازی را که باختیم هم ۲ تا زدیم و ۳ تا خوردیم.»

وی درباره دربی معروفی که استقلال ۲ بر صفر جلو بود اما سه بر دو باخت و اینکه اگر آن بازی را می برد پنجمین پیروزی متوالی اش در دربی حاصل می شد گفت: «اگر آن بازی را می بردیم، بمب اتم نمی توانست من را عوض کند. واقعا کسی انتظار نداشت ما ببریم. ۴،۵ بازیکن اصلی ما مصدوم بودند. مجیدی و کرار و ولید علی هم رفته بودند. نیم فصل دوم ۹ امتیاز از سپاهان بالا بودیم ولی با جدایی این بازیکنان تیم ما به هم ریخت. من فکر می کنم پس از گل دوم و ۱۰ نفره شدن پرسپولیس، بچه های ما بازی را تمام شده دانستند. من مربی هم دخیل بودم. هواداران پرسپولیس هم ورزشگاه را ترک کردند.»

سرمربی سابق استقلال درباره حرکاتی که پس از گل دوم آبی ها به پرسپولیس در آن مسابقه انجام داد توضیحاتی داد: «همه مربیان لب خط این کار را می کنند. شما می بینید این روزها دایی گل می زند چه حرکتی انجام می دهد. مربی تحت فشار است. تماشاچی های ما و پرسپولیس هم پس از گل دوم استتقلال بازی را تمام شده فرض کرده بودند. به هر حال خوشحالم بازی بدون گل نداشتیم. تمام دربی هایی که بودم گل داشته و مردم بازی را با لذت دیدند. از قلعه نوعی و دایی می خواهم به خاطر مردم از پیله ترس و احتیاط بیرون بیایند و بازی تهاجمی کنند. در هفته دربی به بازیکن اجازه کری خوانی و مصاحبه نمی دادم. یکی از بازیکنان که صحبت کرده بود را جریمه کردم و گفتم نباید جو را متشنج کرد. این بازی این قدر همه انگیزه دارند که کار مربی راحت است.»

مظلومی درباره تاکتیکی که در دربی اتخاذ می کرد گفت: «مربیان برای این مسابقه تاکتیکی را اتخاذ می کنند ولی این قدر استرس به ویژه در نیمه اول زیاد است که هر کسی با احساسش بازی می کند. همه می خواهند چک اول را بزنند. وقتی دربی در نیمه دوم شرایط عادی پیدا کند مشخص می شود که هر مربی چه فکری دارد.»

مظلومی خط میانی استقلال را برگ برنده این تیم دانست: «مهم ترین نکته برای نتیجه خط میانی است که استقلال در این قسمت نسبت به پرسپولیس چربش دارد. چون تجربه شان بیشتر است. برگ برنده استقلال هم به نظر من فرهاد مجیدی است. به نظرم او در نیمه دوم می تواند تاثیرگذارتر باشد. یک نکته مهم درباره پرسپولیس وجود دارد و آن اینکه در بازی با فولاد درصد توپ گیری بازیکنان پرسپولیس خیلی خوب بود و خوب جمع شدند. این مساله کار را برای استقلال دشوار می کند.»

پیش بینی مظلومی از دربی هم این است:معلوم است،استقلال می برد.