به گزارش افکارنیوز، مسئولان فوتبال از دربی نیم فصل دوم لیگ هشتم تصمیم گرفتند که قضاوت دربی سرخابی ها را به داوران ایرانی بسپارند، انتخاب داور دربی ۷۷ بهانه ای شد تا نظرات کارشناسان داوری را در این خصوص جویا شویم.

**نصیر زاده: داور تکراری در دربی ممنوع!

کارشناس حقوقی فوتبال گفت: قضاوت اشکان خورشیدی فر را دوست دارم.

هوشنگ نصیر زاده کارشناس حقوقی فوتبال گفت: اشکان خورشیدی فر جزو داورانی است که من دوست دارم بازی دربی را قضاوت کند چرا که وی نشان داده تشخیص هایش همیشه خوب بوده است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که تمام داورانی که بیش از یک سال در لیست بین المللی حضور داشتند می توانند در این بازی داوری کنند به نظر می رسد تورج حق وردی شانس خودش را از دست داده است، یداله جهان بازی احتمالا شانس دارد تا قضاوت کند.

وی تصریح کرد: به عقیده ی من نباید قضاوت را به یک داور تکراری بدهند موعود بنیادی فر، اشکان خورشیدی جز داورهایی هستند که می توانند قضاوت کنند.

نصیر زاده در خصوص انتخاب بهترین داور خاطر نشان کرد: در دنیا مرسوم نیست که داوری را به عنوان داور برتر انتخاب کنند و سازمان لیگ هم حق ندارد این کار را انجام دهد.

** محمد فنایی: داوران با تجربه شانس زیادی برای قضاوت در دربی را دارند

کارشناس داوری در خصوص داور دربی ۷۷ گفت: من چندین مرتبه در شهر آورد سرخابی ها قضاوت کردم موقعی که از داوری این بازی ها سربلند بیرون آمدم در آن وقت توانستم در تورنمنتی مثل فینال جام جهانی نیز قضاوت کنم.

محمد فنایی کارشناس داوری افزود: سپردن قضاوت این بازی به داوران ایرانی باعثحفظ حرمت فوتبال کشورمان است احترام به ایران و ایرانی است. خوشبختانه داوران ایرانی نیز از قضاوت این بازی به خوبی بر آمده اند.

فنایی در ادامه بیان داشت: سوت زدن در جو سنگینی مثل ورزشگاه آزادی زمینه ای را فراهم کرد تا در فینال جام جهانی به عنوان کمک داور خوب عمل کنیم.

وی تصریح کرد: سپردن قضاوت داربی به داوران خارجی به ضرر فوتبال ایران است همچنین شانس سوت داوری جوان در این بازی کم است.

فنایی در پایان خاطر نشان کرد: کمیته داوران به احتمال زیاد بازی دربی را به داوران با تجربه که قبلا هم در این بازی سوت زدند می دهند.

**پرویز سیار: داوران جوان را باید آماده قضاوت بازی های سخت کنیم

کارشناس داوری فوتبال گفت: کمیته داوران نباید ملاک قضاوت بازی دربی را بر اساس اسم و معروف بودن داور قرار دهند.

پرویز سیار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من اعتقاد دارم کمیته داوران باید قضاوت داورها را در این ۱۰ هفته را آنالیز کند و با توجه به این که کدام داور کم اشتباه تر بوده بهترین داور فصل را برای قضاوت دربی انتخاب کند.

وی ادامه داد: قضاوت بازی دربی حتما نباید به عهده داور بین المللی یا صاحب نام باشد باید به جوانان هم فرصت قضاوت در بازی های مهم را بدهیم.

وی در خصوص قضاوت دربی توسط داوران خارجی و ایرانی گفت: من همیشه موافق این هستم که دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس را داوران ایرانی قضاوت کنند زیرا داور خارجی ۱۰ برابر داوران ایرانی پول می گیرد.

سیار در پایان خاطرنشان کرد: ما باید داوران جوان خود را برای قضاوت در بازی های سخت آماده کنیم چون دربی تنها بازی حساس در ایران نیست. مسابقاتی وجود دارد که اشتباه داور باعثسقوط یک تیم به دسته پائین تر می شود. پس همواره باید به داوران ایرانی اهمیت دهیم و آنها را آماده قضاوت های سخت کنیم.

**دزفولی: داور با تجربه توانایی قضاوت دربی را دارد

کارشناس داوری فوتبال گفت: کمیته داوران و دپارتمان زمانی با یکدیگر اختلاف داشتند و ناهماهنگ بودند اما الان با تدبیر فدراسیون فوتبال این اختلافات کاهش یافته است.

هادی دزفولی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصفهانیان به داوران جوان بها می دهد و این مسئله خوب است اما اگر با پیشکسوتان داوری و صاحبنظران مشورت کند نتیجه بهتری می گیرد.

وی در خصوص انتخاب داور ایرانی یا خارجی برای دربی گفت: من اعتقاد دارم که اگر داور ایرانی دربی را قضاوت کند خیلی بهتر است چون اگر از داوران خارجی استفاده کنیم این نشانه ضعف داوران ما است.

دزفولی در پایان در مورد قضاوت داوران با تجربه یا جوان در دیدار استقلال و پرسپولیس خاطرنشان کرد: اصولاً برای بازی هایی که مهم و حساس است حتماً از داوران با تجربه استفاده می کنند این مسئله تنها در ایران نیست در تمام دنیا مسابقات حساس را داوران با تجربه قضاوت می کنند.

**خداداد افشاریان: داور دربی باید بتواند فشار روانی را تحمل کند

کارشناس داوری فوتبال در خصوص داور بازی دربی گفت: همه داوران ما تا الان خوب قضاوت کردند و توانایی سوت زدن در دربی را دارند.

خداداد افشاریان کارشناس داوری در گفتگو با خبرنگار ما افزود: به هر حال مسئولان هر ۲ تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال باید با داور همکاری کنند تا قضاوت برای داور در این بازی راحت تر شود.

افشاریان در ادامه اظهار داشت: شهر آورد تهران بار روانی خاص خود را دارد به خاطر همین کمیته داوران باید داوران برای بازی دربی بگذارد که بتواند فشارهای وارده را تحمل کند. تجربه داور هم یکی از مواردی است که کمیته داوران باید در نظر بگیرند.

وی درباره انتخاب داور دربی ۷۷ بیان داشت: به نظرم کمیته داوران همه داوران را برای بازی دربی در نظر می گیرد اما تجربه داور قضاوت خوب بازی های گذشته و اعتبار فاکتورهایی است که کمیته داوران برای انتخاب داور دربی مد نظر قرار می دهد.

**خوشخوان: داور دربی باید بین مربیان و هواداران محبوبیت داشته باشد / انتخاب داور جوان برای دربی صحیح نیست

کارشناس داوری در خصوص داور بازی دربی سرخابی ها گفت: همه داوران بین المللی توانایی قضاوت بازی دربی بین تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس را دارند.

حمید خوشخوان کارشناس داوری در گفتگو با خبرنگار ما افزود: داوران ایرانی سالهای گذشته کمتر دربی سرخابی ها را سوت می زدند الان مشکلی برای قضاوت کردن ندارند.

خوشخوان درباره ملاک های انتخاب داور دربی ۷۷ اظهار داشت: داشتن سابقه؛ نداشتن نوسان در قضاوت در بازی های گذشته مقبولیت زیاد بین هواداران و مربیان هر ۲ تیم سرخابی عواملی است که کمیته داوران باید در انتخاب داور لحاظ کنند.

وی در خصوص قضاوت داوران ایرانی در بازی دربی بیان کرد: به هر حال داوران ایرانی که تا الان بازی دربی را سوت زدند اشتباهشان بر نتیجه بازی دربی تأثیرگذار نبوده است. به هر حال داوران ایرانی در سالهای گذشته استرس زیادی برای قضاوت دربی داشت اما الان سوت زدن این بازی برایشان طبیعی شده است.

وی درباره احتمال قضاوت یک داور جوان برای بازی دربی بیان داشت: به نظرم یک داوری که ۱۰،۱۵ تا بازی را قضاوت نکرده انتخابش برای بازی دربی صحیح نیست. کمیته داوران نباید فی البداهه قضاوت دربی را به یک داور جوان بسپارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داوران بین المللی که هم اکنون شرایط بهتری برای قضاوت کردن دارند بهترین گزینه ها برای سوت زدن در بازی دربی هستند همچنین داور دربی بهتر که تکراری نباشند و چند بار پشت سر هم دربی را سوت زده باشد.