وقتم را صرف جواب به حرف‌های بیخود نمی‌کنم

به گزارش افکارنیوز، جواد نکونام درباره انتخابش به عنوان یکی از سه نامزد دریافت عنوان برترین بازیکن سال آسیا، بازی با تایلند و دیدار فردا(سه شنبه) برابر لبنان صحبت کرد.

* آنچه سال‌ها منتظرش بودید رقم خورد و یکی از نامزدهای اصلی دریافت توپ طلای آسیا شدید.

- افتخار بزرگی است. این فرصت برای هر بازیکنی ایجاد نمی‌شود تا بتواند به این عنوان برسد. امیدوارم که من این لیاقت را داشته باشم که بتوانم از حقانیت فوتبال ایران دفاع کنم. همان طور که قبلا گفته بودم دریافت این عنوان یکی از آرزوهای بزرگ دوران بازی‌گری‌ام است. اگر بتوانم در مراسم AFC به این عنوان برسم خیلی خوب خواهد بود، اما اگر نرسم هم تا همین جا هم خدا را شکر می‌کنم.

* بعد از معرفی AFC برخی‌ها انتخاب شما را به سفر شیخ سلمان به تهران ربط دادند و گفتند که فدراسیون با رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا لابی کرده است.

- من وقتم را برای جواب دادن به این حرف‌های بیخود تلف نمی‌کنم. کارهای مهم‌تری دارم و ترجیح می‌دهم وقتم را برای آنها بگذارم.

* چند سال پیش و در زمانی که در اوساسونا بازی می‌کردید گفتید دوست دارید بهترین بازیکن آسیا شوید.

- من زودتر از این‌ها باید به این عنوان می‌رسیدم. اما شرایطی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب بهترین بازیکن در نظر گرفته بود باعثشد نتوانم در فهرست برترین‌ها قرار گیرم. اما به هر حال آن روزها گذشته و اکنون می‌توانم به آرزویم برسم.

* به هر حال بعد از موفقیتی که با تیم ملی در انتخابی جام جهانی و حضور با استقلال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا کسب کردید قابل پیش‌بینی بود که نامزد شوید.

- بله! درست می‌گویید. موفقیتم در استقلال و تیم ملی باعثشد که به این افتخار دست یابم. مربیان، بازیکنان، باشگاه استقلال و همین طور مسئولان تیم ملی، بازیکنان تیم ملی و کادر فنی نقش اصلی در این انتخاب داشتند. درست است که بین ۵۰-۶۰ نفر انتخاب شده‌ام، اما اگر تلاش این جمع نبود، هیچ وقت من برای کسب عنوان برترین بازیکن آسیا کاندیدا نمی‌شدم.

* مراسم کنفدراسیون فوتبال آسیا پنجم آذر برگزار می‌شود. این در حالی است که شما با استقلال درگیر لیگ برتر هستید. در مراسم شرکت می‌کنید؟

- خبر ندارم مراسم چه زمانی برگزار می‌شود. اما به هر حال این افتخاری است که برای یک بازیکن و یک باشگاه می‌تواند بسیار مهم باشد. باید با مسئولان باشگاه صحبت کنم و فکر می‌کنم که آنها هم موافق این سفر باشند.

* دیروز کودکان سرطانی " محک " به خاطر انتخاب شما پیامی را نوشتند و آرزو کردند به عنوان بهترین بازیکن آسیا انتخاب شوید. با آنها چه صحبتی دارید؟

- من از بچه‌های محک تشکر می‌کنم. امیدوارم شرایط برای آنها به گونه‌ای پیش رود که هر کدام از آنها یکی، یکی از وضعیتی که دارند خارج شوند و هر کدام در زندگی‌شان به موفقیت برسند. برای آنها آرزوی سلامتی دارم و دست، دست‌اندرکارانی که برای این کودکان معصوم زحمت می‌کشند را می‌فشارم. همین طور از کسانی که در این چند روزه به من لطف داشته‌اند از دوستان و هم بازیانم گرفته تا مسئولان باشگاه استقلال تشکر ویژه می‌کنم.

* درباره بازی با تایلند هم صحبت کنیم. بعد از پیروزی سه بر صفر ایران برابر تایلند که با نمایش بسیار خوبی همراه بود بعضی از مربیان گفتند که نمی‌شود با بازی با تایلند قدرت ایران را محک زد.

- من خودم چند بار با تایلند در خانه‌شان بازی کرده‌ام. آنها در کشورشان تیمی بسیار پر قدرت هستند و حتی یک بار با یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ‌مان نتوانستیم این تیم را شکست دهیم. دیدار با تایلند همیشه سخت بوده است. ضمن این که دیگر در فوتبال دنیا بازی آسانی وجود ندارد. ما حتی بعد از گل اولی که به تایلند زدیم، می‌توانستیم گل بخوریم. معلوم است که رویارویی با تیم‌های بزرگ می‌تواند سنگ محک خوبی باشد. نیازی به گفتن نیست که اگر با اسپانیا بازی کنیم کمک بزرگی به ما می‌شود و نقاط ضعف‌مان مشخص‌تر می‌شود، اما حالا که شرایطش فراهم نیست بازی در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌ها می‌تواند حداقل ما را در شرایط بازی نگه دارد.

* به هر حال بعد از بازی‌های تیم ملی معمولا یکسری از مربیان از عملکرد تیم ملی انتقاد می‌کنند. آن هم در وضعیتی که کادر فنی به خاطر نبود بازی‌های دوستانه از شرایط ناراحت است.

- بازی‌های دوستانه کمک زیادی به ما می‌کند که آماده جام جهانی شویم. شما دیدید که قبل از سه بازی پایانی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی آن اردوی ۱۰ روزه چه کمک بزرگی به تیم ملی کرد. امیدوارم بعد از پایان لیگ هم بتوانیم چنین اردویی داشته باشیم و با آمادگی کامل پا به مسابقات برزیل بگذاریم.

* به عنوان سوال آخر می‌خواهیم درباره وضعیت تیم ملی پیش از دیدار با لبنان از شما بپرسیم. ضمن این که این بازی به نوعی می‌تواند جبران شکست سال گذشته در بیروت باشد.

- خوشبختانه شرایط خوبی داریم. لبنان همیشه در زمین خود تیم خوبی بوده و خوب نتیجه گرفته است. امیدوارم بتوانیم در بیروت کار صعود به جام ملتها را یکسره کنیم. درباره بازی سال قبل هم باید بگویم که آن بازی را نمیتوانیم فراموش کنیم. ما به ناحق آن بازی را باختیم . میتوانستیم با اختلاف چهار - پنج گل لبنان را ببریم، اما به اتفاقات فوتبالی باختیم. اما به هر حال فوتبال است و این اتفاقها پیش میآید. با این حال باید به بازی فردای خود فکر کنیم و با پیروزی در بیروت آن باخت را فراموش کنیم.