باخت فتح‌الله زاده به مطبوعات در مناظره شبکه یک

به گزارش افکارنیوز، دیروز برای اولین بار برنامه مناظره با موضوع فوتبال از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی روی آنتن رفت که در این برنامه، مناظره‌ای بین کارشناسان، مدیران و مسوولان سابق و فعلی فدراسیون فوتبال برگزار شد. علی فتح‌ا…زاده مدیرعامل استقلال، جعفر کاشانی پیشکسوت پرسپولیس، محمد جماعت نماینده مطبوعات، شاه‌حسینی رییس کمیته انضباطی سابق و حسن‌زاده رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این مناظره حضور داشتند و محمد حیدری هم مجری این برنامه بود.

همچنین تعدادی از خبرنگاران رسانه‌ها و لیدرهای تیم‌ها نیز به‌عنوان تماشاگر در صحنه بودند. آیا موافقید که برای باشگاه‌های فوتبال از بیت‌المال هزینه شود؟ سوال پیامکی برنامه بود که قریب به اتفاق تماشاگران مخالف هزینه پول بیت‌المال در فوتبال بودند.

فتح‌ا…زاده مدیرعامل استقلال موافق این موضوع بود و محمد جماعت نیز به‌عنوان نماینده مطبوعات مخالف این قضیه بود که در طول مناظره بارها صحبت‌های‌شان با فتح‌ا…زاده به چالش کشیده شد. موضوع اصلی برنامه هم مربوط به ناهنجاری‌های فوتبال در ورزشگاه‌ها بود که عواملی مختلف از زوایای دید افراد مختلف برای این ناهنجاری‌ها ذکر شد که رسانه‌ها هم یکی از متهمان بودند. محمد جماعت در این مساله ورود کرد و توضیحات قانع‌کننده و خوبی را ارائه داد و توپ را کاملا به زمین مدیران انداخت.

جماعت در حرف‌هایش عنوان کرد که متاسفانه مدیران ارشد راحت دروغ می‌گویند و واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند و همین باعثخیلی از ناهنجاری‌ها شده و در کل فوتبال ما تبدیل به یکی از بزرگترین ناهنجاری‌های جامعه شده است. بعد از حرف‌های جماعت، فتح‌ا…زاده تلاش کرد از جواب دادن به حرف‌های کلیدی او طفره برود و با بردن بحثبه سمت و سویی دیگر مثل عدم واگذاری باشگاه‌ها به مدیران عامل از این مخمصه رهایی پیدا کرد.

بعد از پایان مناظره بین افراد حاضر، در جمع‌بندی موضوعات، فتح‌ا…زاده و محمد جماعت روبروی همدیگر قرار گرفتند تا موضوعات را جمع کنند که در این مناظره دو نفره هم سوال دیگری مطرح شد؛ شما با نظر کدامیک موافق هستید، جماعت یا فتح‌ا…زاده؟ که در این نظرسنجی حدود ۴۳ هزار نفر با نظر جماعت موافق بودند و ۲۴ هزار نفر با نظر فتح‌ا…زاده و در این بخش حاجی آبی‌ها به نماینده مطبوعات باخت.

در این مناظره دو نفره برابر جمع مجددا برخی حرف‌ها تکرار شد که فتح‌ا…زاده مدعی شد باشگاه‌ها و مدیران هزینه فوتبال را بالا نبردند بلکه در کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی بیشتر به بازیکنان پول پرداخت می‌کنند مثلا به جواد نکونام ۶ میلیون یورو پیشنهاد دادند ولی نپذیرفتند که او ترانسفر شود و وقتی یک بازیکن یک میلیارد تومان پول می‌گیرد برای ۳۰ سال می‌گیرد که در جواب او جماعت گفت: «حرف شما را قبول ندارم، اگر اینطور به قضایا نگاه کنیم یک کارمند هم ماهی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان پول می‌گیرد و تمام عمرش را اینچنین سپری می‌کند.

دولت نباید در بحثخرید بازیکن و هزینه‌های باشگاه به باشگاه‌ها کمک بکند و فقط در بحثساختارها دولت می‌تواند کمک‌حال باشگاه‌ها باشد. متاسفانه پول مردم به‌جای اینکه در جیب مردم باشد و برای مردم خرج شود، تو جیب یک اقلیت می‌رود و مثلا یک مربی، هم قراردادش را می‌گیرد هم از بازیکن پول می‌گیرد هم از کسی که می‌خواهد یک عکس با او بیندازد، پول طلب می‌کند. نهایتا اینکه پایداری وضع موجود به خاطر این است که مدیران از این وضع موجود نفع می‌برند.»

بعد از آن حیدری مجری برنامه جمع‌بندی انجام داد و برنامه به اتمام رسید. موضوع قابل توجه این بود که این برنامه بسیاری از موضوعات اساسی فوتبال را دنبال کرد و می‌توان امیدوار بود که با چنین برنامه‌هایی، ناهنجاری‌های فوتبال به حداقل برسد منتها باید توجه شود که این برنامه هم در ورطه انحصارطلبی نیفتد و در برنامه‌های آینده نیز نماینده طیف‌های مختلف بتوانند حرف‌های‌شان را بزنند.

تضمین فتح‌ا… ‌زاده برای در اختیار گرفتن باشگاه استقلال چیست؟

علی فتح‌ا… ‌زاده در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد که حاضر است استقلال را به‌صورت اجاره‌ای کاملا در اختیار بگیرد و بعد از ۷ سال ضمن پرداخت بدهی ۲۰ میلیاردی، تیم را بدون هیچ بدهی تحویل دهد، در این‌خصوص می‌توان گفت که تضمین آقای فتح‌ا… ‌زاده برای در اختیار گرفتن باشگاه استقلال برای ۷ سال چیست؟ چه سند و یا مبلغی برای این تصاحب وجود دارد؟ اگر بعد از هفت سال صحبت‌های فتح‌ا… ‌زاده محقق نشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مگر نه این است که همان بهانه‌های امروزی دوباره روی میز خواهد بود.

ضرر ۱۶ میلیاردی که متوجه استقلال شد

مديرعامل باشگاه استقلال در موضوع ترانسفر كردن بازيكنان اشاره ميكند كه نكونام از يك تيم ۶ ميليون يورو معادل حدودي ۱۶ ميليارد تومان، پيشنهاد داشته، كه باشگاه به جهت اينكه به قهرماني فكر ميكرده، اين كار را انجام نداده است و يا اينكه نكونام گفته بهخاطر باشگاه و هواداران نميخواهد ترانسفر شود؟ هر چند محمد جماعت در برنامه به اين مساله معترض شد و عنوان كرد كه استقلال با اين جابجايي هم ميتوانست درآمد كسب كند و هم فضا براي جوانترها باز شود اما بايد گفت كه اين ضرر ۱۶ ميلياردي با يك قهرماني احتمالي قابل قياس است؟ آيا با يك انتقال بهتر نبود، هزينه قريب به يك فصل استقلال تامين شود. و اين ضرر ميلياردي فتحا... زاده به استقلال نيست.