به گزارش افکارنیوز، بعد از اینکه صدا و سیما سهم واقعی فوتبالی‌ها را از حق پخش تلویزیونی نداد، حالا نوبت به والیبالی‌ها رسیده است. اگر بدقولی تلویزیونی‌ها برای فوتبال تنها ضرر مالی دارد اما این بار بدقولی آنها باعثمی‌شود تا تیم ملی والیبال از لیگ جهانی کنار گذاشته شود. آن هم به خاطر بدهی ۲۵۰ هزار دلاری صدا و سیما بابت حق پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ جهانی به فدراسیون جهانی والیبال. بدهی‌ای که بعد از پنج ماه هنوز تسویه نشده و سرنوشت والیبال ایران در لیگ جهانی به آن گره خورده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بقیه تیم‌های حاضر در لیگ جهانی هم حق پخش را داده‌اند و هم پاداش‌هایشان را گرفته‌اند.

ظاهرا پورمحمدی مدیر وقت شبکه سه این قرارداد را در آلمان امضا کرده اما حالا که از صدا و سیما کنار گذاشته شده کسی به آن توجهی نمی‌کند. به گزارش خبرآنلاین، با عدم تسویه این بدهی، از یک سو فدراسیون والیبال ایران مغضوب FIVB(فدراسیون جهانی والیبال) شد و از سویی دیگر پاداش ۱۵۰ هزار دلاری‌‌اش بلوکه شد. آن هم درست در شرایطی که درخشش تیم ‌ملی ایران در اولین حضور لیگ جهانی، سودای میزبانی مرحله نهایی را به سر رییس فدراسیون والیبال ایران انداخته است. داورزنی برای گرفتن میزبانی آخرین تیرش را برای شکار این فرصت در جام قهرمان قهرمانان انداخت، اما مسوولان FIVB آب پاکی را در توکیو روی دست نماینده والیبال ایران ریختند.

الکساندرا بوریچیچ رییس کمیته مسابقات FIVB و نماینده تام‌الاختیار اری گراسا در لیگ جهانی بعد از شنیدن پیشنهاد ایرانی‌ها برای میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی با لبخندی گفت: «ما آمادگی داشتیم ایران را به جای ژاپن در تورنمنت‌ها جایگزین کنیم؛ چرا که تیم ایران کیفیت خیلی خوبی دارد و سطح مسابقات را بالا می‌برد اما با شرایط پیش آمده در لیگ جهانی حتی ممکن است تیم ایران را کنار بگذاریم. تلویزیون ایران هنوز به تعهدش برای پرداخت ۲۵۰ هزار دلار حق پخش بازی‌ها عمل نکرده است.»

البته این همه ماجرا نیست. ایران که برای اولین حضور نمی‌خواست جلوی بقیه کشورها کم بیاورد، حتی از مشاوره‌های پیرو ربادنگو رییس سابق کمیته مسابقات FIVB استفاده کرد. هر چند ایران در بقیه موارد از ناظران ۴ بازی در تهران very good گرفت، اما ایرادات پخش بازی‌ها و عدم پرداخت حق پخش، امتیاز میزبانی ایران را ناپلئونی کرد. ایرادی که کین تانا ناظر اسپانیایی بازی ایران با آلمان خیلی روی آن حساسیت به خرج داد؛ آن هم وقتی تهیه‌کننده یا نماینده تلویزیون برای پخش مستقیم در جلسه هماهنگی با ناظر حاضر نشده بود. همان موقع او که از گروه تلویزیونی ایران راضی نبود، گفته بود: «من گزارشم را برای تلویزیون ایران رد می‌کنم و فکر می‌کنم این مساله برای دادن یا ندادن میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی به ایران تاثیر‌گذار باشد.»

اعتراض دیگر FIVB به نوع پخش بازی‌ها است. ظاهرا طبق قانون همه بازی‌ها باید به صورت H. D پخش شود اما تلویزیون ایران به رغم تعهد بازی‌ها را به صورت S. D پخش کرد که همین مساله صدای اسپانسرهای FIVB را درآورد.

بوریچیچ می‌گوید: «پخش بازی‌ها به صورت S. D باعثشد تا اسپانسرها به خاطر کیفیت پایین، تبلیغ نکنند و بخشی از پول FIVB را هم ندهند.»

البته عدم حضور بانوان و نبود تهویه مطبوع سالن هم جزو ایراداتی است که ناظران در گزارش خود برای میزبانی ایران در لیگ جهانی به FIVB داده‌اند. به همین خاطر ایران تنها ۱۶۸ امتیاز گرفت تا بین ۱۸ تیم حاضر در لیگ جهانی با تک ماده قبول شود. در حالی که ۸ کشور ۲۰۰ امتیازی شدند و بقیه ۱۹۸. البته شاید اگر قرار باشد فدراسیون جهانی به ایران ارفاق کند، نگه داشتن ایران در لیگ جهانی باشد، اما این تیم به جای بازی در گروه A با تیم‌های بزرگ، به جای ژاپن با تیم‌های ضعیف‌تر در گروه B بازی می‌کند.

با این حساب محمد‌رضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال که برای حضور در جلسه سالانه لیگ جهانی راهی لوزان شده، ماموریت مهمی دارد. ماموریتی که همه فکر و ذکر او شده‌؛ متقاعد کردن مسوولان FIVB برای ماندن ایران در لیگ جهانی و البته گروه A. او می‌گوید: «موضوع خیلی حیاتی است. فرصتی استثنایی برای ورزش ایران به وجود آمده است، اما اگر صدا و سیما همکاری نکند والیبال را تهدید می‌کند. اگر صدا و سیما بدهی ۲۵۰ هزار دلاری‌‌اش را بدهد ایران می‌تواند در لیگ جهانی ۲۰۱۴ جزو ۸ تیم اول دنیا باشد اما اگر تسویه نکند به احتمال زیاد تیم ما کنار گذاشته می‌شود. نهایت لطف آنها هم ماندن در لیگ جهانی است اما تیم در گروه B بازی می‌کند. حالا در همه جای دنیا تلویزیون به فدراسیون‌های والیبال خود پول هم می‌دهد اما ما پول نمی‌خواهیم، تنها می‌گوییم بدهی‌شان را به فدراسیون جهانی بدهند تا تیم ما از لیگ جهانی حذف نشود.»

رییس فدراسیون والیبال روی بلوکه شدن پاداش ۱۵۰ هزار دلاری تیم هم صحه می‌گذارد: «حالا که بدهی ۲۵۰ هزار دلاری تلویزیون تسویه نشده، فدراسیون جهانی پاداش ۱۵۰ هزار دلاری تیم را بلوکه کرده و اصلا شاید آن را سر به سر کند. حالا که نامه زده‌اند شما با کسر ۱۵۰ هزار دلار باید ۹۲ هزار دیگر بدهید تا بدهی ایران صاف شود. این مسائل در حالی پیش آمده که برای صدا و سیما ۲۵۰ هزار دلار اصلا رقمی نیست. در حالی که تلویزیون با تبلیغات و آگهی می‌تواند آن را جبران کند، چرا باید به خاطر مسائل کوچک کشور ما زیر سؤال برود؟» در حالی که فدراسیونی‌ها مدتی است تقلا می‌کنند تا صدا و سیما را برای پرداخت بدهی متقاعد کنند اما آنها همچنان شانه خالی می‌کنند، حتی ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما وقتی محمود گودرزی وزیر جدید ورزش خواسته تا با تعامل این مشکل را حل کند، ظاهرا منکر چنین مساله‌ای شده است.

در این شرایط داورزنی در سفرش علاوه بر مذاکره برای جلب اعتماد FIVB باید نسخه قرارداد صدا و سیما را هم با خودش به تهران بیاورد. سعید درخشنده دبیر سابق فدراسیون والیبال هم با گابریل رییس امور مسابقات FIVB مذاکره تلفنی در این باره داشت تا راه را برای مذاکره بهتر هموار کند: اگر بدهی تسویه نشود با تهدید جدی، والیبال ایران لطمه میخورد؛ البته من به خانم گابریل ایمیل زدم که با آمدن وزیر جدید برای حل این مساله تعامل انجام میشود. حالا داورزنی باید ضمانت کند که این بدهی پرداخت میشود. امیدواریم که با حمایت تقدسینژاد ایران در لیگ جهانی به حقش برسد.