اوج هیجان از گیلان تا آذربایجان

به گزارش افکارنیوز، روز دوم از هفته هفدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز جمعه در حالی پیگیری می‌شود که دو دربی در استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی در این هفته برگزار می‌شود. همچنین دو تیم پرسپولیس و ذوب‌آهن هم در ورزشگاه آزادی و ساعتی پیش از قرعه کشی جام جهانی به مصاف همدیگر می‌روند، مسابقه‌ای که پیروزی در آن برای هر دو تیم بسیار اهمیت دارد. در زیر نگاهی به این ۵ بازی می‌اندازیم، دیدارهایی که شاید تغییرات بسیاری را در جدول رده‌بندی لیگ ایجاد کند:

گسترش فولاد تبریز - تراکتورسازی تبریز
این دومین رقابت دو تیم در تاریخ لیگ برتر است زیرا دربی‌های تبریز از گذشته بیشتر بین دو تیم ماشین‌سازی و تراکتور برگزار می‌شد اما فصل پیش شهرداری و در این فصل گسترش روبروی تراکتور قرار گرفته تا دربی استان آذربایجان شرقی را رقم بزنند. گسترشی‌ها که با هدایت رسول خطیبی در لیگ سیزدهم نتایج نسبتا خوب اما پرنوسانی را از بدست آورده‌اند، پس از اینکه در نخستین بازی خود در نیم فصل دوم استقلال را در خانه متوقف کردند و زمینه‌ساز صدرنشینی تراکتور شدند، اگر در این بازی از تراکتور امتیاز بگیرند، به نوعی ضد فوتبال تبریز عمل کرده و صدرنشینی را از شاگردان جلالی خواهند گرفت.

البته تراکتوری‌ها پس از اینکه هفته پیش در خانه پرسپولیس را شکست دادند و صدر جدول را از این تیم تهرانی گرفتند، برای حفظ این جایگاه به فکر پیروزی در این بازی هستند. ضمن اینکه هرچند تراکتوری‌ها روی کاغذ در این بازی میهمان هستند اما با توجه به تماشاگران بیشتری که خواهند داشت، به نوعی میزبانی بوده و می‌توانند از این مزیت برای تداوم صدرنشینی استفاده کنند.



داماش گیلان - ملوان بندرانزلی

نبرد دو تیم گیلانی که مردم این استان شمالی آن را " الگیلانو " می‌دانند، قطعا یکی از حساس‌ترین و پرحاشیه‌ترین دربی‌های فوتبال ایران است. هر دوی این تیم قبل از این دربی به پیروزی رسیده‌اند، خصوصا داماش که بردش در زمین سایپا بسیار ارزشمندتر بود. این دو تیم که از نظر جدولی هم در رده‌های هشتم و نهم قرار دارند، آن هم با امتیازی مساوی، با پیروزی در این بازی حساس می‌توانند رقیب هم استانی خود را پشت سر گذاشته و حتی به جمع تیم‌های بالانشین نزدیک‌تر شوند.

قطعا این بازی همانند همیشه حاشیه‌های بسیاری دارد، تماشاگران دو تیم ممکن است از خجالت همدیگر در بیایند و شرایط را برای کسب امتیاز از تیم خود فراهم‌تر کنند. حالا باید دید پس از تساوی این دو تیم در بازی رفت، داماش می‌تواند در خانه با شکست دادن ملوان به آرامش رسیده و بحران‌های مالی و مدیریتی را به فراموش بسپارد و یا ملوان در دیداری که احتمال دارد آخرین حضور امیر عابدینی در بالای سر داماش به عنوان مدیر باشد، با شکست دادن میزبان به روند رو به رشد در جدول لیگ ادامه خواهد داد؛ ملوانی که در ۵ بازی گذشته ۴ پیروزی به دست آورده و از جمع قعرنشینان به نیمه بالای جدول نزدیک شده است.

صبای قم - نفت تهران
صمد مرفاوی که در نخستین تجربه هدایت مجدد صبا در انزلی، تساوی را در دقایق پایانی با شکست عوض کرد، در قم به فکر نجات دادن صبا از وضعیت فعلی و رساندن آن در هفته‌های آینده به جمع تیم‌های میانه جدول است. صبایی‌ها که با ۱۶ امتیاز در رده دوازدهم ایستاده‌اند، اگر در این بازی نتیجه نگیرند، ممکن است حتی به رده‌های بدتر از این هم سقوط کنند. مدیران این باشگاه که مرفاوی را برای کسب شرایط بهتر جانشین مایلی‌کهن کردند، برای رسیدن به این خواسته تنها منتظر پیروزی تیم خود هستند، هر چند رسیدن به این هدف آن هم مقابل تیم دوم جدول کار سختی است.

البته تیم نفت که هفته پیش با پیروزی ارزشمند خانگی مقابل فجر توانست از ناکامی سرخابی‌ها برای رسیدن به رده دوم استفاده کرد، نمی‌خواهد این جایگاه را به راحتی از دست بدهد. قطعا نتیجه‌ای غیر از پیروزی باعثسقوط شاگردان گل‌محمدی از این جایگاه خوب خواهد شد، به همین دلیل بردن در همین بازی برایشان اهمیت بسیاری دارد.

استقلال صنعتی خوزستان - مس کرمان
تیم صنعتی پس از پیروزی ارزشمندی که هفته پیش در اصفهان به دست آورد و تنها تیم پائین جدول بود که یک پله صعود کرد، در این بازی خانگی به فکر پیروزی است، نتیجه‌ای ارزشمند که شاگردان ویسی را از جمع تیم‌های پائین جدول دورتر خواهد کرد و روزهای بهتری را پیش روی این تیم قرار می‌دهد.

میهمان آنها اما در این بازی مس کرمان نیز که هفته قبل نخستین پیروزی‌اش را در لیگ سیزدهم به دست آورد و برای اینکه امیدوار باشد در هفته‌های آینده از قعر جدول فاصله خواهد گرفت، تنها کسب سه امتیاز به دردش می‌خورد.

به همین دلیل با انگیزه مضاعف‌تر در بازی سخت اهواز به میدان می‌رود. شاگردان مظلومی که بسیار امیدوارند در نیم فصل دوم ناکامی نیم فصل نخست را جبران کنند، برای شکست دادن تیم صنعتی که برای موفقیت چشم به مهره‌های با تجربه‌اش دوخته است، باید از تمام توان و انگیزه خود استفاده کند. تمامی این مسائل جذابیت‌های این بازی و نبرد دو تیم پائین جدول را بیشتر خواهد کرد.



پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان

شکست در تبریز آنهم مقابل تراکتورسازی تبریز، از دو جهت برای دایی و شاگردانش سخت بود؛ یکی اینکه صدرنشینی را از دست داده و تا رده پنجم سقوط کردند و دیگری ناکامی مقابل تیمی بود که علی کریمی در آن بازی می‌کرد.

پس از آن نتیجه پرسپولیس در خانه میزبان ذوب‌آهن است و تنها راه بازگشتش به رده‌های بالاتر، شکست دادن حریف اصفهانی است. کسب امتیاز در این بازی آنهم در هفته‌ای که سپاهان و استقلال برابر هم قرار می‌گیرند، ممکن است باعثصعود تیم دایی شود اما تنها پیروزی است که انتظار هواداران این تیم را برآورده کرده و سرخپوشان را به آرامش خواهد رساند.

البته شاگردان لوکابوناچیچ نیز پس از شش هفته ناکامی در رسیدن به پیروزی و سقوط تا رده سیزدهم، به فکر پیروزی در این میدان سخت هستند. ذوب‌آهنی‌ها می‌دانند حتی تساوی در این دیدار به دردشان نمی‌خورد و باخت نیز آنها را به رتبه‌های پائین‌تر برده و کارشان را در آینده سخت‌تر می‌کند، به همین دلیل در این بازی که پخش زنده تلویزیونی هم دارد، برای پیروزی همه تلاش خود را به کار می‌بندند، بردی که روحیه آنها را برای حضور قدرتمند در ادامه مسابقات افزایش خواهد داد.

از نکات جالب توجه این بازی می‌توان به رویارویی محمدرضا خلعتبری، پیام صادقیان و خصوصا محسن مسلمان با تیم سابقشان یعنی ذوب‌آهن و بازی کردن میلاد غریبی مقابل پرسپولیس اشاره کرد، تیمی که در نیم فصل بالاجبار از آن جدا شده و به تیم سبزپوش اصفهانی پیوست.


برنامه کامل از دیدارهای هفته هفدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - ۱۴/۰۹ / ۹۲
* فجرسپاسی شیراز - فولاد خوزستان، ساعت ۱۵، ورزشگاه حافظیه شیراز
* راه‌آهن سورینت - سایپا البرز، ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی تهران
* سپاهان اصفهان - استقلال تهران، ساعت ۱۵، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

جمعه - ۱۵/۰۹ / ۹۲
* داماش گیلان - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۵، ورزشگاه عضدی رشت
* گسترش فولاد تبریز - تراکتورسازی تبریز، ساعت ۱۵، ورزشگاه یادگار امام تبریز
* صبای قم - نفت تهران، ساعت ۱۵، ورزشگاه یادگار امام قم(ره)
* استقلال صنعتی خوزستان - مس کرمان، ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی اهواز
* پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۶:۲۰، ورزشگاه آزادی

جدول رده‌بندی لیگ برتر

نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
۱ تراکتورسازی تبریز ۱۶ ۸ ۶ ۲ ۲۳ ۱۳ ۱۰ + ۲۹(۱ -)
۲ نفت تهران ۱۶ ۸ ۵ ۳ ۲۲ ۱۴ ۸ + ۲۹
۳ استقلال تهران ۱۶ ۸ ۵ ۳ ۲۰ ۱۴ ۶ + ۲۸(۱ -)
۴ فولاد خوزستان ۱۶ ۸ ۴ ۴ ۲۲ ۱۹ ۳ + ۲۸
۵ پرسپولیس ۱۶ ۸ ۴ ۴ ۱۳ ۷ ۶ + ۲۷
۶ سپاهان اصفهان ۱۶ ۶ ۷ ۳ ۱۷ ۱۱ ۶ + ۲۵
۷ سایپا البرز ۱۶ ۶ ۵ ۵ ۱۴ ۱۵ ۱ - ۲۳
۸ داماش گیلان ۱۶ ۵ ۷ ۴ ۲۱ ۱۸ ۳ + ۲۱(۱ -)
۹ ملوان بندرانزلی ۱۶ ۶ ۴ ۵ ۱۸ ۱۸ - ۲۱(۱ -)
۱۰ صنعتی خوزستان ۱۶ ۵ ۵ ۶ ۱۸ ۲۱ ۳ - ۲۰
۱۱ گسترش فولاد ۱۶ ۴ ۶ ۶ ۱۸ ۱۹ ۱ - ۱۸
۱۲ صبای قم ۱۶ ۴ ۴ ۸ ۱۹ ۲۲ ۳ - ۱۶
۱۳ ذوب‌آهن اصفهان ۱۶ ۳ ۵ ۸ ۱۳ ۲۳ ۱۰ - ۱۴
۱۴ راه‌آهن سورینت ۱۶ ۳ ۴ ۹ ۱۴ ۲۰ ۶ - ۱۳
۱۵ فجرسپاسی ۱۶ ۳ ۴ ۹ ۱۱ ۲۳ ۱۲ - ۱۳
۱۶ مس کرمان ۱۶ ۱ ۹ ۶ ۱۲ ۱۹ ۵ - ۱۲

* این جدول، طبق جدول سازمان لیگ تنظیم شده است