جزئیات تازه‌ای از پرونده فساد در فوتبال افشا شد

به گزارش افکارنیوز، پس از انتشار برخی اخبار جلسات اهالی فوتبال با مسئولان کمیسیون اصل۹۰ مجلس در رسانه‌ها، یکباره دیگر خبری در این مورد و رسیدگی به فساد در فوتبال در مجلس منتشر نشد و به همین دلیل گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شد. در نهایت مشخص شد حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مسئول جدید پرونده فساد در فوتبال انتخاب شده و فعالیتش را آغاز کرده است.

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سؤالات در مورد بررسی فساد در فوتبال پاسخ داده است. صحبت‌های این مسئول جدید پرونده در مجلس را می‌خوانید:

* نشریات زرد از عوامل دامن زدن به فساد و تبانی

مسیری که کمیسیون اصل۹۰ در پرونده فساد در فوتبال می‌رفت دچار حاشیه‌هایی می‌شد، دعوت از ورزشکاران، داوران، مسئولان حوزه فوتبال، فدراسیون و تیم‌ها، این افراد را دور یک میز نشاندن و صحبت کردن و بعد خبری شدن مسایل، با توجه به اینکه حوزه ورزش متأسفانه نشریات زرد زیاد دارد که حتی یکی از عوامل دامن زدن به این بحثتبانی و فساد مالی در فوتبال(البته به غیرمالی که آن هم خیلی قابل تأمل است) خیلی ورود نمی‌کنیم همین نشریات زرد است. که به آن دامن می‌زد و برخی هم بهره‌برداری می‌کردند و سبب شده بود که برخی از کسانی که در این حوزه حرف دارند حرف نزنند به دلیل آنکه خیلی راحت با آنها در رسانه‌ها بازی می‌شد حتی به نوعی با کمیسیون اصل۹۰ هم اینها بازی می‌کردند. زمانی که پرونده به بنده سپرده شد که تقریباً حدود یک ماه است با این شرط که این مسیر متوقف شود ورود پیدا کردم، یعنی مسائل فعلاً‌ رسانه‌ای نشود چون روال کمیسیون اصل۹۰ هم اینگونه نیست که کوچکترین اتفاقی در آن رسانه‌ای شود. روال یک روال قضایی - نظارتی است. یعنی باید به نتایجی برسیم تا رسانه‌ای شود. رئیس کمیسیون آقای پورمختار هم این مسئله را پذیرفتند و از آنجا به بعد خواهش من این بود که سخنگوی اصل ۹۰ هم اطلاع‌رسانی نداشته باشد کما اینکه ایشان هم این کار را نکردند.

* من خط قرمز ندارم

در حال حاضر در حال رسیدگی به ریشه‌ها، آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها هستیم و همچنین با برخی از چهره‌ها و افرادی که در این زمینه حرف دارند یا حرف در موردشان هست جلسه داریم. آنها دعوت شده‌اند بنده با آنها جلسه داشتم، این جلسات ادامه و استمرار هم دارد و در زمان لازم وقتی به یک جمع‌بندی کمیسیون برسد حتماً اعلام موضع و نظر می‌کند. آنچه که به من مربوط می‌شود من خط قرمز ندارم. کمیسیون هم قاعدتاً در این موضوع خط قرمز ندارد.

*متخلفان به قوه قضائیه ارجاع می‌شوند

وی در مورد اینکه پرونده فساد در فوتبال به خاطر برخی خط قرمزها متوقف شده است، گفت: اصلاً و ابداً ما به خطی نرسیده‌ایم که ببینیم آن خط سفید است، آبی است یا قرمز. آن چیزی که الآن هست این است که از نظر کاری و اجرایی نباید هر موضوع کوچکی و هر رفت و آمدی دلیلی نداشت که رسانه‌ای شود. با توجه به اینکه در این حوزه نشریات زرد زیادی هستند و به این مباحثدامن می‌زنند اما قاعدتاً وقتی به جمع‌بندی برسیم اگر این اشکالات ساختاری باشد و مربوط به آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های در حوزه فوتبال باشد ما تذکرش را می‌دهیم اگر کسی تخلف کرده باشد این تخلف چه در حوزه رسانه‌ای باشد و چه در حوزه مدیرانی که باید خودشان با تخلفات برخورد می‌کردند باشد چه مدیرانی که وظیفه‌‌شان کار اجرایی بوده هر کدام اینها باشد قاعدتاً ما به این موضوع حتما رسیدگی می‌کنیم تذکر لازم را می‌دهیم آنجایی که لازم باشد به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.

* موضوع ما فقط علی دایی و محسن قهرمانی نیست

رسایی در مورد اینکه برای رسیدگی دقیق به این موضوع زمانی هم تعیین شده است یا نه، ‌ گفت: این پرونده به دلیل ابعاد و گستردگی که دارد زمان‌بر است فکر می‌کنم دو تا سه ماه زمان می‌برد. چون موضوع ما فقط علی دایی و محسن قهرمانی نیست. آن مسئله‌، استارت موضوع بود ادعاهایی مطرح شد و کمیسیون هم ورود کرد. با توجه به اینکه حمایت‌های دولتی هنگفتی هم در این حوزه صورت می‌گیرد و افکار عمومی هم از این موضوع واقعاً‌ ناراحت است و تخلفات وجود دارد اما اینکه این تخلفات کجاست و علتش چیست و عواملش چه کسانی هستند در مورد آن نمی‌خواهم اظهار نظر کنم. این مسئله در گزارش نهایی کمیسیون اعلام خواهد شد و بعد هم ما دفاع محکم می‌کنیم نمی‌خواهیم چیزی را عجولانه اعلام کنیم که بعد در آن حرف و حدیثزیاد باشد مثل برخی از گزارشات که گاهی اوقات متأسفانه از مجلس هم بیرون می‌آید.

رسایی در مورد اینکه با رسانه‌ای شدن زیاد این مسئله قضیه لوثمی‌شود گفت: ماهیت کمیسیون اصل۹۰ نظارتی - قضایی است و با اینکه کوچکترین اتفاقی در آن رسانه‌ای شود سازگار نیست.

* من فردوسی‌پور را دعوت نکردم

نماینده مردم تهران در مورد اینکه عادل فردوسی‌پور را هم او به مجلس دعوت کرده بود، گفت: خیر من فردوسی‌پور را تا الآن دعوت نکردم. پورمختار هم چنین کاری نکرده است این باز از شیطنت‌های خبرنگاری است. قاعدتاً آنهایی که در فوتبال دست‌اندرکارند، نقش دارند و می‌توانند به ما کمک کنند یا در مورد آنها سؤالاتی مطرح است و ابهاماتی مطرح است دعوت می‌شوند البته این موضوع من فقط به فردوسی‌پور مربوط نمی‌شود، من کلی عرض می‌کنم.

* از وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کمک خواسته‌ام

رسایی تصریح‌ کرد: کسی از این رسیدگی ما بیرون نخواهد ماند حتی دستگاه‌های نظارتی رسمی کشور مثل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات، در این موضوع بنده از آنها کمک خواسته‌ام، اطلاعات و گزارشات آنها را گرفته‌ام که در حقیقت کمیسیون اصل۹۰ با کارشناسانی اکنون مشغول به کارند که انشاالله تا دو سه ماه آینده به نتیجه برسیم.

* فعالیت کمیسیون اصل ۹۰ بی‌نتیجه نخواهد بود

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به حل شدن این موضوع امیدوارید، گفت: قطعاً گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به اصلاح این روند کمک می‌کند و جلوی برخی از اقدامات را می‌گیرد در موارد دیگر هم بوده است که گزارش کمیسیون به دستگاه قضایی ارجاع شده و با متخلفین طبیعتاً برخورد می‌شود بدون نتیجه نخواهد بود. ما به خودمان خوش‌بین هستیم.

*بی‌در و پیکر بودن ورود و خروج پول به فوتبال از عوامل عمده فساد است

نماینده مجلس در مورد اینکه پای برخی از وزرای دولت هم به پرونده فساد در فوتبال باز شده است، گفت: بالاخره تیمهایی داریم که از بودجههای دولتی استفاده میکنند یا تحت پوشش شرکتهای صنعتی هستند که اموال آنها دولتی به حساب میآید و بخش عمدهای از فساد دلیلش همین بی در و پیکر بودن ورود و خروج پول است که همینها باید رسیدگی شود اما اینکه مقصود شما تیم خاصی است و آیا مقصود من هم همان تیم است یا نه این را نمیدانم و در موردش صحبت نمیکنم.