محرومیت از جام‌جهانی تنها به خاطر یک سلام!

به گزارش افکارنیوز، فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) یوزیپ سیمونیچ، مدافع کرواسی را به دلیل تحریک کردن تماشاگران برای سر دادن شعارهای نازیستی و سلام نازی از حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ محروم کرد.

سیمونیچ پس از برتری ۲ بر صفر ماه گذشته کرواسی بر ایسلند از شعار جنگ‌جهانی دوم که توسط رژیم دست نشانده کرواسی رواج یافته بود، استفاده کرد.

فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از در نظر گرفتن تمامی شرایط این پرونده و به ویژه با توجه به شدت این حادثه، کمیته انضباطی فیفا تصمیم به محرومیت ۱۰ جلسه‌ای این بازیکن در بازی‌های رسمی گرفت.

پیش از این میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) هم تماشاگران کرواسی در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ را از لحاظ رفتاری بدترین تماشاگران توصیف کرده بود.

برخوردی که فیفا با سیمونیچ کرد نشان می‌دهد که به شدت با نژادپرستی در مسابقات فوتبال برخورد می‌کند و در این مورد با کسی تعارف ندارد. فیفا اعلام کرد سلام نازی، حرکتی تبعیض آمیز و توهین به کرامت و عزت یک قشر از افراد در زمینه نژاد، مذهب یا اصالت است.

نیکو کواچ، سرمربی کرواسی و هم‌تیمی سیمونیچ در جام‌جهانی ۲۰۰۶ گفت: واقعا از شنیدن محرومیت یوزیپ ناراحت و شوکه شدم. از اینکه او جام‌جهانی ۲۰۱۴ را از دست می‌دهد واقعا ناراحت شدم. خیلی وقت است که سیمونیچ را می‌شناسم، او آدمی نیست که بخواهد به کسی توهین کند.

کواچ تاکید کرد: فدراسیون فوتبال کرواسی درخواست تجدیدنظر را به فیفا ارائه خواهد داد و اگر تجدیدنظری در این مورد صورت نگرفت از طریق دادگاه حکمیت ورزشی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

پس از اینکه نتیجه دیدار رفت کرواسی مقابل ایسلند در پلی‌آف جام‌جهانی ۲۰۱۴ با نتیجه مساوی صفر - صفر خاتمه یافت، در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ بازی برگشت ۲ تیم در زاگرب با برتری ۲ بر صفر کروات‌ها همراه شد و این بازیکن ۳۵ ساله با در دست گرفتن میکروفن با نشان دادن سلام نازی بلند فریاد زد «برای میهنم!»، هواداران کرواسی هم در پاسخ گفتند: آماده‌ایم!

دامیر وربانوویچ، رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی هم با تائید محرومیت۱۰ جلسه‌ای سیمونیچ گفت: واضح است که فیفا با گرفتن چنین تصمیم‌هایی می‌خواهد پیام جدی خود در زمینه برخورد با چنین رفتارهای نژادپرستانه را نشان دهد.

فیفا همچنین این مدافع کروات را ۳۳۸۰۰ دلار جریمه کرده و حتی به فدراسیون فوتبال کرواسی پیشنهاد داده جریمه‌ای ۷۸۷۰۰ دلاری برای وی در نظر بگیرد.

سیمونیچ پیش از این از حرکت خود دفاع کرده و گفته بود: این حرکت نشأت گرفته از عشق به کشورش بوده است.

ماریو ماندزوکیچ، مهاجم تیم ملی کرواسی هم که در دیدار مقابل ایسلند از زمین اخراج شد، محرومیتش لحاظ خواهد شد و به این ترتیب مهاجم گلزن بایرنمونیخ دیدار اول کرواسی مقابل برزیل در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ را در جامجهانی از دست خواهد داد.