رویانیان از دست بازیکنان پرسپولیس فرار کرد

به گزارش افکارنیوز، ۱۷ روز است که محمد رویانیان صندلی مدیریت باشگاه پرسپولیس را به علی پروین سپرده و او به‌عنوان نفر اول باشگاه شناخته می‌شود اما موضوع بدهی‌ها همچنان سوژه روز باشگاه است و البته مبهم و لاینحل باقی مانده است.

محمد رویانیان از روزی که با نوشتن استعفانامه، باشگاه پرسپولیس را ترک کرد پایش را کرده توی یک کفش و می‌گوید فقط و فقط ۵ میلیارد تومان بدهی دارد و در دوران مدیریت ۲۸ ماهه او بر باشگاه با توجه به درآمدزایی‌هایی که کرده فقط این مبلغ را روی بدهی‌های قدیمی باشگاه آورده است.

رویانیان مدام روی حرفش تاکید دارد و همین دو سه روز پیش لیست بدهی‌هایش را منتشر کرد تا ثابت کند حتی از آن ۵ میلیاردی که خودش گفته بود هم کمتر بدهکار است و تنها ۵/۴ میلیارد تومان از دیون باشگاه پرسپولیس را باید به حساب او نوشت.

این طرف میدان علی پروین ایستاده است که از همان ابتدای ورودش به باشگاه نخواست با رویانیان رودررو شود و در تنها واکنش صریح به اظهارات مدیرعامل سابق با به کار بردن لفظ «قربانت بروم» گفت: «خدا کند شما یک ریال هم بدهکار نباشی.»

این اتفاق درست وقتی رخ داد که رویانیان در قبال حرف‌های پروین که گفته بود «فقط ۱۴ میلیارد باید به بازیکنان داده شود.» دوباره روی حرف‌هایش تاکید کرد و صراحتا اعلام کرد بدهی او همان ۵ میلیاردی است که قبلا اعلام کرده بود.

رویانیان حتی از این هم جلوتر رفت و پیشنهاد داد در هیات مدیره حاضر شود و درباره میزان بدهی‌ها شفاف‌سازی کند. رویانیان البته بعدتر گفت به شرطی این قضیه را قبول می‌کند که خبرنگاران هم در جلسه فوق حضور داشته باشند و اصحاب رسانه هم در جریان شفاف‌سازی‌های وی قرار بگیرند.

از سوی دیگر علی پروین که اصلا دوست نداشت رودرروی سردار قرار بگیرد موضوع حسابرسی ویژه را مطرح کرد و گفت این اعداد و ارقام را حسابرسان مالی استخراج کرده‌اند نه خود او تا هم کار خودش را انجام دهد هم در مواجهه با رویانیان وارد دعواهای زرگری نشود.

* موضوع مبهم؛ سهم رویانیان از بدهی ۶۰ میلیاردی

آنچه فعلا مشخص شده این است که باشگاه پرسپولیس ۶۰ میلیارد تومان بدهکاری دارد و رسانه‌ها مدام روی این موضوع مانور می‌کنند اما ظاهرا مهم‌تر از این عدد نگران‌کننده که به دوران مدیریت ۵ مدیر باشگاه مرتبط می‌شود این است که چقدر از این بدهی مربوط به دوران مدیریت ۲۸ ماهه رویانیان است؟

پیش از این نوشته بودیم رویانیان دیون باشگاه پرسپولیس را ۵ برابر کرده و بخش عمده‌ای از بدهی ۶۰ میلیاردی مربوط به دوران مدیریت اوست اما حالا مدافعان او معتقدند در این خصوص شیطنت‌هایی شده و اعدادی که برخی از مخالفان رویانیان ارائه داده بودند درست نیست.

برای مثال گفته می‌شود حبیب کاشانی که جایی گفته بود سال ۸۹ بدهی پرسپولیس ۹ میلیارد تومان است در جایی دیگر دو برابر این مبلغ را به‌عنوان بدهی باشگاه اعلام کرده و نمی‌شود روی حرف‌های او حساب کرد یا مثلا جمشید زارع به خاطر اختلاف‌هایی که با رویانیان داشته کدهای غلطی داده و نتیجه گیری از حرف‌های او درست نیست.

البته مدافعان رویانیان بدهی ۶۰ میلیاردی باشگاه را قبول دارند و معتقدند میزان بدهی سردار از ۵ میلیارد هم بیشتر است اما به زعم آنها این بدهی شاید کمتر از یک سوم کل ۶۰ میلیارد باشد!

این گروه معتقدند درباره بدهی‌های دوره رویانیان بزرگنمایی شده و اهدافی پشت این قضیه است تا وجهه سردار را خراب کند. برای این گروه جلسه پیشنهادی از سوی رویانیان برای بررسی بدهی‌ها می‌تواند دلیل محکمی بر حقانیت او باشد و اگر این جلسه انجام شود و رویانیان در حضور خبرنگاران شفاف‌سازی کند همه چیز مشخص خواهد شد که البته معلوم نیست چرا با پیشنهاد وی موافقت نمی‌شود.

* اختلاف با بازیکنان برسر درصدها

محمد رویانیان در لیست منتشره از بدهی‌های خود هیچ اشاره‌ای به بدهی کلان به بازیکنان این فصل پرسپولیس و کادر فنی و … نکرده است. علی پروین حدود یک هفته قبل اعلام کرد باشگاه پرسپولیس چیزی حدود ۱۴ میلیارد تومان به بازیکنانش بدهکار است اما رویانیان اصلا این بدهی را در لیستش محاسبه نکرده چون معتقد است بدهی به بازیکنان فقط تا زمانی مربوط به اوست که مدیرعامل باشگاه بوده یعنی تا هفته بیست و چهارم. با این حساب رویانیان حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد قرار داد بازیکنان را باید پرداخت کند که البته نکرده است.

در این میان اما اختلاف‌نظرهایی اساسی بین او و بازیکنان وجود دارد که تاکنون رسانه‌ای نشده و مسکوت مانده است. رویانیان می‌گوید ۵۰ درصد مطالبات بازیکنان را داده و تنها ۲۰ درصد به آنها بدهکار است اما در تمام مصاحبه‌های بازیکنان این نکته را به کرات دیده‌ایم که ۱۵،۲۰ یا ۳۰ درصد مبلغ قراردادشان را گرفته‌اند و بقیه را از باشگاه طلبکارند.

حتی اگر فرمول رویانیان در مورد بدهی به بازیکنان درست باشد و از بابت عقد قراردادهای سنگین با بازیکنان و فشار وحشتناک روی باشگاه بگذریم این سوال پیش می‌آید که چرا رویانیان آن ۲۰ درصد بدهی به بازیکنان را رسانه‌ای نکرده و در لیستش نگنجانده است؟

در این خصوص گفته می‌شود رویانیان به خاطر جلوگیری از حاشیه‌ها و دعوای علنی با بازیکنان چنین کاری کرده اما همین مبلغ می‌تواند روی بدهی‌های او بیاید و مساله فوق به ابهامات لیست بدهی‌های سردار افزوده است. درست مثل مواردی از جنس بدهی ۲۰۰ میلیونی به یحیی گل محمدی که اصلا در لیست سردار دیده نمی‌شود!

* در انتظار شفاف‌سازی وزارت ورزش

دیروز در خبرها آمده بود بالاخره نمایندگان بازرسی کل کشور مستقر در باشگاه پرسپولیس و همچنین نمایندگان بازرسی وزارت ورزش و جوانان در پرونده باشگاه پرسپولیس وارد عمل شدند تا با بررسی دقیق پرونده‌ها و برخی قراردادها و مسائل باشگاه، گزارش‌های خود را درباره این باشگاه تکمیل کنند.

این در شرایطی است که معاونت اداری مالی وزارت ورزش نیز حسابرس ویژه برای بررسی پرونده بدهی‌های باشگاه معرفی و انتخاب کرده بود. قرار است نمایندگان سازمان بازرسی ظرف یک هفته آینده بدهی‌های دوران مختلف مدیران باشگاه پرسپولیس را پیدا و سپس آنها را به وزارت ورزش و نهادهای مربوطه گزارش دهند.

از طرفی اعلام شد علی پروین، گزارش کاملی از بدهی‌‌های جاری، سنواتی و بازیکنان باشگاه پرسپولیس آماده کرده و به وزارتخانه فرستاده است اما ظاهرا وزارتخانه به کار بازرسان مالی خود و گزارش آنها که شاید اوایل هفته آینده(چهار روز کاری از دیروز) منتشر شود استناد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد تا مشخص شدن این حسابرسی برای پی بردن به ابهامات و میزان دقیق بدهی‌های دوران مدیریت رویانیان و کل بدهی‌های باشگاه پرسپولیس باید صبر کرد و چنانچه این لیست به صورت شفاف از سوی متولی باشگاه ارائه و رسانه‌ای شود دیگر هیچ شک و شبهه‌ای باقی نخواهد ماند.

از طرفی اگر این بدهی‌ها شفاف و رسانه‌ای شود و میزان دریافتی و باقیمانده طلب بازیکنان از باشگاه در آن بیاید آنگاه می‌توان به درستی گفت در مورد میزان پرداختی‌ها رویانیان حق داشته یا بازیکنان و به دنبال این مساله خیلی از مسائل جزیی‌تر هم مشخص خواهد شد.

* هیات مدیره پرسپولیس کجاست؟

از روزی که علی پروین به‌عنوان مدیرعامل یا سرپرست باشگاه انتخاب شد تاکنون جلسه هیات مدیره پرسپولیس برگزار نشده و البته مشخص نیست اعضای این هیات کجا هستند و چه می‌کنند؟

ظاهرا برای اعضا در سفر خارجی به‌سر می‌برند و پیگیر امور مربوط به شغل‌های اصلی‌شان هستند آن هم در حالی که داستان بدهی‌ها و بی‌پولی باشگاه پرسپولیس علی پروین را به شدت پریشان و عصبی کرده است. در این میان جالب آنجاست که نصرا… سجادی معاون وزیر جایی گفته بود هیات مدیره پرسپولیس گزارش مالی شفاف باشگاه در سال ۹۱ و ۹۲ را که از آنها خواسته شده به وزارت ارائه نکرده‌ و سه ماه از این درخواست می‌گذرد. این دلیلی است بر پرکار بودن هیات مدیره!

* ناکامی عجیب پروین در فراهم کردن پول

علی پروین به هر دری می‌زند نمی‌تواند پولی برای پرسپولیس فراهم کند و رفقایش یکی یکی پا پس می‌کشند تا سلطان در راه تامین بودجه برای حل مشکلات باشگاه و بازیکنان عملا به خنس بخورد.

ظاهرا بی‌ثباتی موقعیت پروین در راس باشگاه دلیل اصلی پاپس کشیدن دوستان متمول اوست چرا که آنها فقط در حالی به پرسپولیس کمک خواهند کرد که بدانند سلطان سال بعد هم مدیرعامل است که تا کنون چنین تضمینی از سوی وزارتخانه به او داده نشده و احتمالش هم زیاد نیست.

از طرفی ورود افرادی مثل حسین هدایتی به هیات مدیره هم فعلا منتفی است و با بیثباتی پست پروین و ندادن پست به افراد معتمد او عملا راهی برای دریافت پول نمیماند. باید دید پروین در این شرایط تا کی سکوت خواهد کرد و آیا راهی برای فرار از این وضعیت پیدا میکند یا نه.