تمرین بازی‌های جهانی در شام آخر آسیایی

به گزارش افکارنیوز، ملی‌پوشان کشورمان در ششمین و آخرین دیدار خود در گروه B مسابقات فوتبال انتخابی جام ملت‌های پیش‌رو، میزبان تیم کویت خواهند بود. این دیدار ساعت ۱۷:۳۰ فردا در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار می‌شود.

ایران با کسب ۱۳ امتیاز از ۵ بازی گذشته خود صدرنشین گروه دوم است و صعودش را به همراه کویت ۹ امتیازی قطعی کرده تا دیدار ۲ تیم کاملاً تشریفاتی باشد. تیم ملی کشورمان حتی در صورت شکست احتمالی در این مسابقه هم به عنوان صدرنشین راهی استرالیا خواهد شد. دیدار رفت ۲ تیم روز سه‌شنبه ۶ فروردین سال جاری در کویت برگزار شد که این بازی با نتیجه مساوی یک بر یک خاتمه یافت. تنها گل ایران در آن مسابقه را مسعود شجاعی در دقیقه ۴۵ به ثمر رساند و در ادامه فهد شاهین در دقیقه ۷۶ گل خورده تیمش را جبران کرد.

کارلوس کی‌روش، سرمربی ایران برای این مسابقه و در ادامه دیدار دوستانه با گینه ۳۴ بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرده که در فهرست اعلام شده نام نفرات اصلی و لژیونرها هم به چشم می‌خورد. حضور مقابل کویت اگرچه تدارک مناسبی برای جام جهانی محسوب نمی‌شود اما همین که فرصتی فراهم شده برای کنار هم بودن تمام بازیکنان قبل از بازی با حریف آفریقایی، مغتنم است. تیم ملی در حالی مقابل کویت قرار می‌گیرد که به دلیل بروز برخی مشکلات تاکنون نتوانسته اردوهای آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی همسطح با رقابت‌های جام جهانی داشته باشد.

در دیداری که نتیجه آن به طور ذاتی اهمیتی برای ما ندارد، سؤال اصلی این است که کی‌روش تیمش را با چه ترکیبی به میدان می‌فرستد؟ آیا شاهد بازی کردن نفرات اصلی خواهیم بود؟ آیا مربی پرتغالی تیم ملی به جوان‌ترها میدان می‌دهد و یا در نهایت شاهد حضور ترکیبی از نفرات اصلی و جوان در زمین مسابقه خواهیم بود؟ به طور طبیعی اینکه کی‌روش تیم ملی را مقابل کویت چگونه بچیند، بستگی به تعریفش از این مسابقه دارد و البته توجه به فرصت زمانی محدود تا بازی با گینه.

با توجه به این نکته که تیم ملی ۲ روز بعد از دیدار با کویت در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند به مصاف تیم ملی گینه خواهد رفت احتمال اینکه به تعدادی از نفرات اصلی تیم ملی استراحت داده شود، زیاد است. در حقیقت اگر بازی با کویت را فرصتی برای کنار هم بودن اعضای تیم ملی و رسیدن به هماهنگی نسبی پیش از دیدار با گینه در نظر بگیریم و این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که بازیکنان تیم ملی مدت‌هاست کنار هم بازی نکرده‌اند، کی‌روش با در نظر گرفتن فوریت هماهنگ شدن بازیکنان ۲ انتخاب پیش روی خود خواهد شد.

در فاز نخست طراحی پلان چینشی تیم ملی برای این ۲ بازی، کی‌روش به این سؤال پاسخ داده که کدام بازی برای پیشبرد برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی جهت حضور موفق‌ در جام جهانی مفیدتر و مهم‌تر است؟ جواب این پرسش روشن است. دیدار با کویت قطعاً نمی‌تواند تدارک مناسبی برای رویارویی با حریفان ما در جام جهانی باشد، پس با توجه به همگروهی تیم ملی با تیم آفریقایی نیجریه، گینه انتخاب اصلی خواهد بود که اصلاً بر همین اساس هم بازی دوستانه با این تیم تدارک دیده شده است.

در گام بعد باید تکلیف این موضوع روشن شود که با فرض حضور ترکیب اصلی تیم ملی مقابل گینه، آیا لازم است درصدی از نفرات فیکس مقابل کویت هم به میدان بروند؟ باید در نظر گرفت فاصله زمانی کم بین ۲ بازی، عملاً دست کی‌روش را برای استفاده از یک بازیکن در هر ۲ مسابقه می‌بندد، ضمن اینکه در صورت پذیرفتن چنین ریسکی، احتمال مصدومیت بازیکنان هم افزایش پیدا خواهد کرد با این حال با توجه به پازل تاکتیکی سرمربی تیم ملی، استفاده از برخی بازیکنان در هر ۲ مسابقه هم می‌تواند محتمل باشد. با این تفاسیر دیدار با کویت می‌تواند فرصت مناسبی برای نفرات دوم و سوم(ذخیره‌ها و جوان‌ها) تیم باشد تا بر تعداد بازی‌های ملی خود اضافه کنند.

کویتی‌ها با کسب ۲ پیروزی مقابل تایلند، ۲ تساوی مقابل لبنان و یک تساوی دیگر برابر ایران حضورشان در سرزمین کانگوروها را قطعی کرده‌اند و بدین ترتیب برای دیدار برگشت با تیم ملی کشوررمان هیجانی ندارند. شاگردان «ژروان ویرا» ی برزیلی برای پیروزی مقابل ایران حتی اگر با ترکیب اصلی هم در میدان حاضر نشود کار سختی پیش‌رو دارند و این در حالی است که نفرات دوم و سوم تیم ملی ایران در سال جام جهانی از انگیزه بالایی برای تحمیل خود به ترکیب اصلی برخوردارند.

در دیگر دیدار این گروه تیم ملی تایلند میزبان لبنان خواهد بود.

در حال حاضر ایران با کسب ۴ پیروزی و یک تساوی از ۵ بازی گذشته، ۱۳ امتیازی است و صدرنشین گروه B محسوب می‌شود. کویت هم که از همین تعداد بازی ۹ امتیاز کسب کرده در رده دوم جدول قرار دارد و صعودش بعد از تیم ملی کشورمان قطعی شده است. لبنان ۵ امتیازی و تایلندی که تمام بازی‌های خود را باخته و امتیازی کسب نکرده است در رده‌های سوم و چهارم جدول قرار دارند.

برنامه آخرین دیدارهای گروه B مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا به شرح زیر است:

دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲
ایران - کویت، ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه انقلاب کرج

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۲
تایلند - لبنان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه راجامانگالای بانکوک