مثل علی کریمی دیگر زاده نمی شود

به گزارش افکارنیوز، بعد از قهرمانی جام حذفی که هنوز چند روزی بیشتر از آن نگذشته است حالا نوبت به این رسیده که تبریزی‌ها توانایی‌های خود را در سطح آسیا به نمایش بگذارند. بنابراین تصمیم گرفتیم با فرشید طالبی مدافع تراکتور که تجربه زیادی در این زمینه و سابقه پنج یا شش دوره حضور در آسیا را با تیم‌های مختلف دارد به صحبت بپردازیم.

* خودت سابقه حضور در پنج، شش دوره از این رقابت ها را داری؟

- بله من با تیم‌های ذوب‌آهن، سپاهان و همین تراکتور سابقه حضور در آسیا را دارم و از این حیثباتجربه محسوب می‌شوم. بازی‌های آسیایی از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند به خصوص مواقعی که تراکتور میزبان باشد. اما در هر صورت چه میزبان باشیم چه میهمان کار دشواری مقابل تیم‌های عربی داریم.

* چطور؟

- به خاطر این که از لحاظ امکانات آنها فوق‌العاده هستند و ما برابر آنها هیچ امکاناتی نداریم. برای مثال آنها با هواپیمای ا ختصاصی‌شان به ایران آمده‌اند تازه این یک چشمه و یک جزءکوچکش است و ما باید به فکر بدهکاری‌هایمان باشیم! البته ما هم از نظر غیرت، رفاقت و همدلی از آن‌ها برتر هستیم.

* فقط غیرت و تعصب برای کسب موفقیت کافیست؟

- اتفاقا همین را می‌خواستم بگویم اینها فقط بخشی از کار است. ما از لحاظ سخت‌افزاری از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس خیلی عقب‌تریم. قرار نیست برابر هر مسئله با احساس‌مان عمل کنیم به هر حال در بعضی شرایط هم لازم است تا از نظر امکانات با رقیبانمان برابری کنیم. در هر رشته‌ای نمی‌شود غیرت را انداخت وسط و دیگر به هیچ‌چیز فکر نکرد! تنها امکانات ما دل‌های مردم است.

* با توجه به این که در بازی‌های لیگ امسال هواداران زیاد استقبال نکردند فکر می‌کنی برای بازی‌های آسیایی رویه را تغییر دهند؟

- واقعا باید پای درد دل این هواداران نشست و علت اصلی این که چرا امسال کم‌تر آمدند را از خودشان پرسید. آنها در خیلی از مواقع در سرما و گرما برای حمایت آمده‌اند البته گرما که چه عرض کنم بیشتر سرما بوده است. از آنجایی که همیشه هوادارانمان زبانزد همه تیم‌ها بودند امسال برایمان عقده شده که یک بار ورزشگاه کامل پر شود ولی مطمئنم در ادامه برای دلگرمی ما می‌آیند.

* راستی بحثتبانی در بازی با راه‌آهن چه بود؟

- نه بابا این حرف‌ها اشتباه محض است! ما واقعا در دو حالت نشان دادیم تیمی هستیم که نظم داریم اولی آن برد مقابل فولاد و دومی‌اش بازی خوبی که مقابل استقلال و پرسپولیس به نمایش گذاشتیم. به فاصله کمی بعد از قهرمانی جام‌حذفی به دیدار راه‌آهن رفتیم و شاید خستگی باعثآن نتیجه شد وگرنه ما هم بدمان نمی‌آمد که سه امتیاز را بگیریم.

* پس تبانی را قاطعانه تکذیب می‌کنی؟

- شک نکنید که باخت برابر راه‌آهن فقط به خاطر خستگی و عدم هماهنگی بود نه چیز دیگری تازه یک بعد قضیه امتیاز است. تبانی یک کار غیر اخلاقی وحشتناک است و غیرممکن است که ما چنین کاری کرده باشیم. ما دلمان نمی‌خواهد زیر دین کسی برویم. هم آن بازی هم سه بازی آینده برای ما اهمیت دارد و این را بدانید کسانی که چنین حرف‌هایی را می‌زنند خودشان آلوده هستند. ما حرکتی نمی‌کنیم که زیر سئوال برویم.

* سر پاداش‌های جام‌حذفی خیلی حرف و حدیثشد قضیه چه بود؟

- من از آن جایی که فیزیوتراپی می‌کنم و از نزدیک سر تمرینات نیستم نمی‌دانم که چه جوری این پاداش‌ها را دادند ولی می دانم که آقای نظمی هم دارد تلاشش را می‌کند.

* ولی این طور که شنیده شده تراکتوری‌ها زیاد راضی نبودند؟

- شاید کمی ناراضی باشند چون به هر حال کار کوچکی نکردند! بعد از ۴۰ سال گرفتن این جام کار ارزشمندی بود و روی این ارزش نمی‌شود قیمت‌گذاری کرد. قطره‌قطره عرق‌هایی که بچه‌ها ریختند ارزشمند است. البته ما برای دل این مردم بازی می‌کنیم ولی امیدوارم مطالبات داده شود که به نوعی ارزش کار بچه‌ها جبران شود.

* از اول هم هدف‌تان قهرمانی جام‌حذفی بود؟

- هدف‌مان در کل گرفتن یک جام بود. درست بعد از صدرنشینی در لیگ نمی‌دانم چه شد که همه‌چیز عوض شد و حاشیه‌ها به اوج خودشان رسیدند. همه آنها هم در حین بازی‌ها بروز کرد و در نتیجه صدر را از دست دادیم ولی زحمت کشیدیم و خودمان را جمع و جور کردیم تا توانستیم یک جام از آن خودمان کنیم. فکر می‌کنم خدا به دل هوادارانمان نگاه کرد.

* راستی طلب‌تان را از باشگاه گرفتید؟

- نه هنوز مطالبات را نگرفتیم. مسئولان دنبالش هستند ولی این که چه زمانی به دست ما برسد دست خداست. به هر حال ما باید از لحاظ مالی هم حمایت شویم تا انگیزه داشته باشیم. قبلا هم گفتم غیرت فقط بخشی از قضیه است.

* برویم سراغ تیم‌ملی، چرا سهمیه تراکتور این قدر کم است؟

- ما باید به نحوه انتخاب‌ها احترام بگذاریم. ولی شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که به نفع تیم ما که قهرمان شده هم باشد ولی در این بین تیم‌های بالانشین حرف اول را می‌زنند. این را بدانید که کی‌روش هر ارنجی هم را که بدهد باز هم یک منتقد پیدا می‌شود که بگوید چرا؟!

* نظرت در مورد حضور دوباره کریمی در تیم‌ملی چیست؟

- تقریبا یک سالی می‌شود که با علی هم تیمی هستیم، از کنار او بودن واقعا لذت می‌برم. علی آقا نشان داده که لیاقت بزرگی و محبوب شدن را دارد و برای او بیشتر از این که بخواهد محبوبیتش را به رخ بکشد موفقیت فوتبال کشورش مهم است. حضور او در هر تیمی یک جور انرژی مثبت است. کریمی کلید خوبی برای موفقیت تیم‌ملی است و بگذارید یک چیز را هم با تمام وجود بگویم و آن هم این است که مثل علی دیگر زاده نشده!

* امیدوار هستی که تو هم در لیست کی‌روش جا داشته باشی؟

- هر بازیکنی دوست دارد که به تیم‌ملی دعوت شود ولی هر چه که باشد به تصمیم کی‌روش احترام می‌گذارم و بقیه‌اش را می‌سپارم دست خدا. به هر حال من هم در کارنامه خودم افتخارات زیادی دارم و تا لحظه آخر دست نگه می‌دارم تا ببینم چه می‌شود.

* برخی‌ها این انتقاد را به کی‌روش می‌کنند که او فقط استقلال و پرسپولیس را در نظر می‌گیرد، تو هم چنین فکری می‌کنی؟

- من فکر می‌کنم یکی از حسرت‌های فوتبالی‌مان این است که ما نگاه به موقعیت‌ها می‌کنیم نه واقعیت‌ها. امیدوارم در فوتبال‌مان واقع‌گرایی را ببریم بالا. اگر قرار باشد به بازیکنانی که به سیر صعودی تیم‌ملی کمک می‌کنند توجهی نشود واقعا بی‌انصافی است.

* صحبت‌هایت خطاب به شخص خاصی است؟

- نه کلی دارم حرف می‌زنم. اگر قرار باشد فقط بر اساس جایگاه تیم‌ها در جدول بازیکنانی به تیم‌ملی دعوت شوند یا نشوند این زیاد درست نیست. برای مثال ما در لیگ به هر دلیلی الان در رده ششم هستیم ولی بازیکنان بزرگی داریم. تنها ما نیستیم شما بازیکنان فولاد و نفت را نگاه کنید اکثر آنها جوان و در عین حال با انگیزه هستند.

* البته هنوز که چیزی مشخص نیست از کجا معلوم شاید تو هم مسافر جام‌جهانی باشی؟

- هر چه خدا بخواهد. اگر صلاح باشد حتما این اتفاق می‌افتد. من تا قبل از آمدن کی‌روش در تیم‌ملی حضور داشتم اما وقتی او روی کارآمد به صلاحدید خودش مرا دعوت نکرد. حالا هم هر چه قسمت باشد همان می‌شود.

* راستی دکترها می‌توانند تو را به بازی برسانند؟

- هنوز چيزي معلوم نيست. آنها دارند تلاششان را ميکنند.