آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۸۹ بود که دوربین عنکبوتی در ورزشگاه آزادی نصب شد. دوربینی که قابلیت آن را دارد تمامی زوایای زمین فوتبال را تعقیب و تصویربرداری کند. قابلیت منحصر به فرد این دوربین تصویربرداری از ارتفاع ۴۵ متری تا ۳۰ سانتیمتری زمین چمن ورزشگاه آزادی است.

نصب این Spider cam تاثیر زیادی در در افزایش کیفیت مسابقات لیگ داشت و بازی هایی که در ورزشگاه آزادی برگزار می شد به شکل جالبی به تصویر درمی آمد.

وقتی دوربین عنکبوتی ساکن ماند

در بازی حساس تیم های پرسپولیس و سپاهان خبری از دوربین عنکبوتی نبود؛ وقتی این دوربین بر فراز ورزشگاه آزادی ساکن مانده بود تماشاگران حاضر در ورزشگاه متوجه شدند که Spider cam از کار افتاده است!

چرا در دیداری به حساسیت بازی پرسپولیس و سپاهان باید دوربین عنکبوتی خاموش باشد؟!

یکی از اعضای سازمان لیگ در پاسخ به این پرسش می گوید: قرار بوده از این دوربین تنها برای بازی های لیگ برتر استفاده شود و به همین دلیل هم در بازی جام حذفی از آن استفاده نشد. پاسخ کوتاه سازمان لیگ نه تنها قانع کننده نیست بلکه با منطق نیز کیلومترها فاصله دارد! اگر این دوربین برای صدا و سیماست پس دیگر چه نیازی است که تنها در بازی های لیگ از آن استفاده شود؟! در ضمن باید این نکته را نیز یادآور شد که همین دوربین عنکبوتی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را پوشش داد.

مهندسان اتریشی از تهران رفتند

صحبت های یکی از مدیران شبکه سوم سیما نشان دهنده آن است که دلایل مطرح شده از سوی سازمان لیگ درست نبوده و عدم استفاده از دوربین عنکبوتی به دلایل نقص فنی این دستگاه بوده است.

ماجرا از این قرار است که دوربین عنکبوتی چند هفته است که دچار نقص فنی شده و مهندسان ایرانی نیز قادر به تعمیر آن نیستند؛ این در حالی است که تا چندی قبل دو مهندس اتریشی برای نظارت بر کار دوربین عنکبوتی در ایران بودند اما سرانجام تهران را ترک و به وین بازگشتند.

خلف وعده مهندسان اتریشی

یکی از مدیران شبکه سوم سیما در خصوص نقص فنی دوربین عنکبوتی اطلاعات خوبی را در اختیارمان قرار می دهد. این مقام مسوول به برنا می گوید: دو هفته از خراب شدن دوربین عنکبوتی می گذرد. قرار بود مهندسان اتریشی دهم اردیبهشت ماه برای سرویس این دوربین به ایران بیایند اما خلف وعده کردند و به تهران نیامدند. بر همین اساس هم در حال حاضر این دوربین بدون استفاده مانده و نمی توانیم در بازی هایی که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود از آن استفاده کنیم.

دوربینی که بیش از یک میلیارد آب خورد

در روزهای گذشته حرف و حدیثهای بسیاری در خصوص رقم هزینه شده برای دوربین عنکبوتی مطرح شده است. برخی صحبت از ۸۵۰ میلیون می کنند و برخی دیگر از یک و نیم میلیارد، اما واقعیت چیزی دیگری است؛ صدا و سیما مبلغ یک میلیارد و دویست میلیلون تومان برای آوردن دوربین عنکبوتی به ورزشگاه آزادی هزینه کرده است.

قرار بود بخشی از این مبلغ را سازمان تربیت بدنی پرداخت کند اما تا به امروز به تعهداتش عمل نکرده است. علت مشارکت سازمان تربیت بدنی در پرداخت هزینه های دوربین عنکبوتی نیز این است که این دوربین جزو اموال ورزشگاه آزادی به حساب می آید و تنها در این ورزشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.