بهگزارش افکارنیوز، رئال‌مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ از این نظر به ترتیب در صدر باشگاه‌های جهان قرار دارند.

بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: رصدخانه فوتبال مرکز تحقیقات بین‌المللی ورزش(CIES) در یک گزارش کلینیک تحقیقی، سهم باشگاه‌های جهان را از نظر تأمین بازیکن برای ۳۲ تیم جام‌جهانی برزیل بررسی کرده است.

این تحقیق نشان می‌دهد تقریباً نیمی(۴۸.۹ %) از بازیکنانی که تیم‌ها‌ی ملی‌شان به جام‌جهانی برزیل رسیده، در پنج لیگ بزرگ دنیا(انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه) بازی می‌کنند که از برتری باشگاه‌های اروپایی در فوتبال دنیا حکایت دارد.

۷۵ درصد بازیکنان تیم‌ملی ایران در لیگ ایران بازی می‌کنند.

لیگ‌هایی که بیشترین بازیکنان تیم‌ملی ایران را در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی برزیل تأمین کردند.

۱ - لیگ ایران(۱۱۹۰۲ دقیقه)

۲ - لیگ اسپانیا(۱۰۵۴ دقیقه)

۳ - لیگ قطر(۱۰۱۱ دقیقه)

۴ - لیگ کویت(۷۸۹ دقیقه)

۵ - لیگ بلژیک(۴۳۱ دقیقه)

مجموعه دقایقی که بازیکنان شاغل در این پنج لیگ برای رساندن تیم‌های ملی کشورشان به جام‌جهانی برزیل بازی کرده‌اند، در ۲۵ کشور حاضر در برزیل بیشتر از ۲۵ درصد است.

این مشارکت تنها در هفت تیم‌ملی کمتر از ۲۵ درصد است و ایران هم در میان آنهاست. این گزارش پیش‌بینی کرده این کشورها کمترین شانس را برای رسیدن به مرحله حذفی دارند.

۶ تیم دیگر کره جنوبی، روسیه، هندوراس، استرالیا، کاستاریکا، اکوادور هستند.

در صدر باشگا‌ه‌هایی که بازیکنان‌شان بیشترین دقایق را برای تیم‌های ملی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۱۴ بازی کرده‌اند. رئال مادرید(۱۵۰۴۹ دقیقه)، بارسلونا(۹۵۴۹ دقیقه) و بایرن مونیخ(۹۳۵۱ دقیقه) قرار دارند. در ایران استقلال با ۵۰۶۱ دقیقه از دیگر باشگاه‌ها پیش است. استقلال از این نظر در میان باشگاه‌های غیراروپایی اول است و در رده‌بندی کلی هم در جای چهاردهم قرار دارد.

میانگین سنی

میانگین سن بازیکنان تیم‌هایی که به جام‌جهانی رسیدند ۲۷.۲ سال بوده است. استرالیا پیرترین تیم(۳۰.۲) و نیجریه(۲۴.۲) که با ایران هم گروه است جوانترین تیم در راه رسیدن به جام‌جهانی برزیل بوده‌اند.

متوسط سن بازیکنان ایران ۲۸.۷۵ سال بوده است.

در ایران پس از استقلال، پرسپولیس(۳۳۳۲ دقیقه)، سپاهان(۱۱۶۷ دقیقه)، اوساسونا(۱۰۵۴ دقیقه) و ذوب‌آهن(۹۶۵ دقیقه) بیشتر از باشگاه‌های دیگر بازیکنان تیم‌ملی را برای رسیدن به جام‌جهانی برزیل تأمین کرده‌اند.

برای رسیدن به جام‌جهانی برزیل سیدجلال حسینی بازیکن پرسپولیس با ۱۳۵۰ دقیقه بازی از همه پیش است.

پس از او جواد نکونام(اوساسونا و استقلال) ۱۲۰۷ دقیقه، مهدی رحمتی(استقلال) ۱۱۷۰، خسرو حیدری(استقلال) ۱۰۹۹ دقیقه، آندرانیک تیموریان(استقلال و الخریطیات قطر) ۹۷۲ دقیقه و هادی عقیلی(العربی کویت، القطر قطر) ۸۷۹ دقیقه، بیشترین دقایق را در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی برزیل بازی کرده‌اند.

از این ۶ بازیکن، ۲ بازیکن یعنی مهدی رحمتی و هادی عقیلی دیگر در تیم کارلوس کروش مربی ایران جایی ندارند.

تقریباً یک‌سوم بازیکنانی که در بازی‌های انتخابی ۳۲ تیم جام‌جهانی برزیل بازی کردند در لیگ‌های کشور خودشان بازی می‌کنند، این رقم برای ایران ۷۵.۱ درصد است و این شاید توضیح دهد چرا کارلوس کروش برای یافتن بازیکنانی که در لیگ‌های معتبرتر و با کیفیت‌تر از لیگ ایران بازی کنند اینقدر تلاش کرده است.

در تیم‌ملی ایران فقط اشکان دژاگه(فولام انگلستان) و دانیل داوری(اینتراخت برایشوایگ آلمان) در یکی از پنج لیگ بزرگ دنیا بازی می‌کند.

در یک بررسی تحقیقی دیگر معلوم شده است امیر قلعهنویی در جمعه سرمربیان باشگاههای جهان، نفر دویستوسیوهفتم و در ایران با فاصلهای بعید، نفر اول شده است.