دهن کجی رئیس کمیته فوتسال به مربیان وطنی!

به گزارشافکارنیوز، در حالی که رئیس کمیته فوتسال با این ادعا که «اکثر کارشناسان بی‌طرف از عملکرد تیم ملی راضی بودند و دستیاران او تقویت می‌شوند تا خسوس در کار تنها نماند»، رأی به تداوم حضور خسوس بر روی نیمکت تیم ملی فوتسال ایران تا پایان جام‌جهانی داد که اهالی فوتسال با توجه به عدم موفقیت ایران در ویتنام انتظار داشتند تغییراتی در رأس کادر فنی تیم ملی ایجاد شود.

افتخاری نظرات اهالی فوتسال را به راحتی وتو کرد و با این توجیه که عملکرد تیم ملی در ویتنام راضی‌کننده بود خسوس را نگه داشت تا گذر زمان ثابت کند این تصمیم چه تبعاتی برای فوتسال ایران در میدان بزرگی به مانند جام‌جهانی به همراه خواهد داشت.

*** اظهارات موافقان خسوس


۱ - عباس ترابیان: به نظرم خسوس هنوز بهترین مربی برای هدایت ایران است. حتی کارشناسانی که از اروپا برای تماشای مسابقات جام ملت‌های آسیا به ویتنام آمده بودند، کار خسوس را تحسین می‌کردند. خسوس خودش مربی“لوزانو” بوده و حرف‌هایی که علیه او زده می‌شود از روی احساسات است.

۲ - محمد هاشم زاده: معتقدم خسوس مربی بزرگی است. مشخص نیست، اگر مربی تیم ایرانی بود هم ما به قهرمانی می‌رسیدیم یا نه. باید توجه داشته باشید ژاپن مقابل ما استرس نداشت، چراکه دومی آسیا هم برای آنها خوب بود اما بازیکنان ما استرس داشتند و توپ‌های‌مان با بدشانسی وارد دروازه ژاپنی‌ها نشد.

۳ - مجید مرتضایی: با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۰ به بعد تیم ملی در حال تغییر در نفرات خود بوده و در این دوره بازیکنان جوان بسیاری را با خود داشته‌است نمی‌توان به این نتیجه رسید که سرمربی تیم ملی فوتسال ضعیف کار کرده و بایستی تغییر کند. قطعا خسوس کاندلاس تاثیر خوبی در تیم ملی گذاشته‌است. اما به هر حال ایراداتی نیز در کار این مربی وجود دارد. به عقیده شخص بنده وجود خسوس در تیم ملی یک غنیمت است و می‌تواند بسیار کارآمد بوده و آینده خوبی را برای تیم ملی رغم بزند کما اینکه در صورت رفتن ایشان اثرات آن در تیم ملی نمایان خواهد بود.

*** اظهارات مخالفان خسوس


۱ - حسین شمس: کاندلاس که هنگام آغاز کارش به پروفسور تاکتیک مشهور بود، در بازی با ژاپن هیچ تاکتیکی نداشت و بجای ما، این تیم ژاپن بود که با برنامه عمل کرد. خسوس به بن بست رسیده و همه دیدیم هنگام بازی و به خصوص در ضربات پنالتی او بیشتر از بازیکنان استرس داشت و نمی‌توانست کمکی به بچه‌ها بکند. امیدی به خسوس نیست و بهتر است مربیان موجه‌تری جای او را بگیرند و تیم را برای جام جهانی آماده کنند. اینکه می‌گویند تا ۲ سال دیگر خبری نیست و لازم نیست مربی جدید بیاوریم، توهین به جامعه فوتسال کشور است و ماندن خسوس، چه از نظر مالی و چه از نظر فنی به صلاح فوتسال ما نیست.

۲ - وحید شمسایی: ما کسی را به فوتسال ایران آورده‌ایم که حدود ۶ سال از این رشته دور بوده و در دو سالی که به عنوان مشاور در ایران حضور داشت، با اینکه از سرمربی تیم بیشتر دریافتی داشت، اما هیچ تاثیری از خود به جای نگذاشت. روزی که من اعلام کردم فوتسال ایران از هر لحاظی بالاتر از خسوس است و این مربی گنجایش فوتسال ایران را ندارد، بسیاری بر من خرده گرفتند، اما حالا می‌بینید که چه اتفاقی افتاده است. این مربی پول کلانی را از فوتسال ایران به دست آورد و هیچ نفعی نداشت. به نظرم اگر من او را می‌بردم ایرانگردی و مکان‌های تاریخی کشورمان را به او نشان می‌دادم، بیشتر مفید واقع می‌شد.

۳ - رضا داورزنی: ما به راحتی می‌توانستیم ژاپن را شکست دهیم اما خسوس نتوانست بازی فینال را مدیریت کند و به اصطلاح بازی را دربیاورد. از تعویض‌های زیاد خسوس مشخص بود که او برنامه و تمرکزی برای این دیدار نداشت اما ژاپن خیلی خوب برنامه‌ریزی داشت و در طول بازی با تمرکز خوبی مقابل ایران صف‌آرایی کرد. خسوس باید از بازیکنانی که با هم هماهنگ‌تر بودند و تجربه بیشتری داشتند در این بازی استفاده می‌کرد و جوانگرایی در حالی می‌توانست خوب باشد که ما جام قهرمانی آسیا را از دست ندهیم. خسوس استرس زیادی داشت. او نتوانست اعتبار فوتسال ایران را حفظ کند و من چیدن چنین ترکیبی در دیدار مقابل ژاپن را از خسوس بعید می‌دانستم.

۴ - سید مهدی ابطحی: وقتی قرار است یک مربی را بیاورند یا باید کارنامه داشته باشد یا به او فرصت بدهند که خودش را نشان دهد، اما تیم ملی ما طوری است که باید خیلی حساب شده‌تر عمل کنیم. خسوس تا قبل از این بازی‌ها روند قابل قبولی داشت، اما در مسابقات قهرمانی آسیا اشتباهاتی کرد که نباید مرتکب می‌شد. خسوس اگر آن اشتباهات را نمی‌کرد ما قهرمان آسیا می‌شدیم و می‌شد در جام جهانی هم خسوس در تیم ما کار کند. مثل کی‌روش که وقتی به لبنان باخت گفت ما یکسری اشتباهاتی کردیم که هرگز این اشتباهات دیگر نباید تکرار شود. اینکه ما خسوس را با کدام رزومه به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردیم برای من جای سوال دارد.

۵ - صادق درودگر: به اعتقاد من تیم ملی برای مسابقات ویتنام از نظر روحی و روانی آمادگی لازم را نداشت و کادر فنی نتوانستند تیم را در شرایط روحی مناسبی قرار دهند به طوری که در بازی فینال با ژاپن بازیکنان دچار استرس شده بودند. به اعتقاد من خسوس به دلیل اینکه مدتی از فوتسال دور بوده، مربی به روزی نیست و از سطح فوتسال ما پایین‌تر است و در مسابقات ویتنام هم نشان داد با او نمی‌توان بیش از پیشرفت کرد.

۶ - علی صانعی: به نظر من باید مربی ایرانی جای خسوس را بگیرد و با او قرارداد تا پایان جام جهانی ببندند.

۷ - ناصر صالح: معتقدم ایران هنوز با همان دیدگاه و تفکر ۱۰ سال قبل بازی می‌کند و خسوس کاندلاس تاکتیک جدیدی را به تیم ملی تزریق نکرده است. هر بازیکن با شیوه دلخواه خودش بازی می‌کند و خسوس هیچ تغییری به وجود نیاورده است. مگر خسوس چه چیزی بالاتر و بهتر از من دارد که الان سرمربی تیم ملی شده و من باید بیرون بنشینم؟ من حاضرم در جلوی خبرنگاران با خسوس مناظره کنم تا ببینیم من بیشتر می‌دانم و با علم روز دنیا آشنا هستم یا او؟ خسوس چه کرده برای فوتسال ما؟ در کل تا در باند کسی نباشی نمی‌توانی به جایگاهی که حقش را داری برسی چون کمیته فوتسال ما دنبال آدم‌های صادق و با علم نیست.

۸ - امیر شمسایی: خسوس در این رقابت‌ها چندین اشتباه داشت. نخست اینکه وی در مهره‌چینی و ارنج بازیکنان دچار ضعف بود و این به دلیل عدم شناخت کافی از بازیکنان بود. دومین اشتباه خسوس جوانگرایی در آستانه مسابقات بود که اصلا به صلاح تیم ملی نبود. سومین اشتباه کنار گذاشتن بازیکنان کلیدی مانند کشاورز و نظری قبل از اعزام تیم به ویتنام بود. خسوس این تورنمنت را بر پایه آزمون و خطا کار کرد که اصلا جایز نبود، چون بزرگترین مسابقات در سطح قاره بود. وی در باد گل‌هایی که در مرحله گروهی زده بود خوابید و همین باعثایجاد غرور کاذب در خودش و بازیکنان شد.

۹ - محمود خوراکچی: به نظرم حضور او روی نیمکت تیم ملی توهین به تمام مربیان داخلی است چراکه ما مربیان بزرگی را در داخل کشور داریم که این همه ستاره بین‌المللی را به فوتسال تحویل دادند. همه مربیان داخلی با خسوس همکاری لازم را داشتند و او هیج بهانه‌ای نداشته است.

۱۰ - حسین افضلی: خسوس قبل از اینکه سرمربی ایران بشود چند سال بیکار و بدون تیم بوده و یک دفعه شد سرمربی تیم ملی ایران و چنین موضوعاتی به مدیریت تیم ملی فوتسال بر می‌گردد و باید از مسولان این سوال را پرسید!