طلسم ۱۲ ساله رئال مادرید شکست

به گزارش افکارنیوز، ۱۲ سال انتظار رئال مادرید برای تجربه دوباره لذت قهرمانی در مهمترین تورنمنت باشگاهی قاره اروپا، در شبی که کهکشانی‌ها توانستند اتلتیکومادرید را با نتیجه ۴ بر یک شکست دهند سرانجام به پایان رسید و طلسم طولانی مدت قوهای سفید پایتخت اسپانیا برای رسیدن به دسیما(دهمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا) شکست.

در شبی که شاگردان کارلو آنچلوتی تعداد قهرمانی‌های رئال مادرید را در لیگ قهرمانان اروپا دو رقمی و رکورد خود را دست نیافتنی‌تر از قبل کردند، نخست این اتلتیکومادرید بود که توسط دیه‌گو گودین در دقیقه ۳۶ به گل رسید. برتری اتلتیکو تا سومین دقیقه از وقت‌های تلف شده ادامه داشت تا اینکه سرخیو راموس، ‌ مدافع میانی کهکشانی‌ها در نقش فرشته نجات رئال ظاهر شد و کار را به تساوی کشاند تا کار به وقت‌های اضافی کشیده شود جایی که گرثبیل، گران قیمت‌ترین بازیکن دنیا، مارسلو و رونالدو برای کهکشانی‌ها گلزنی کردند تا رئال مادرید با یک پیروزی قاطعانه فاتح لیگ قهرمانان شود.

نیمه اول

در نیمه نخست دو تیم بازی را محتاطانه شروع کردند و تمایل چندانی برای بی‌محابا حمله کردن نشان نمی‌دادند به خصوص اتلتیکومادرید که نسبت به همشهری سفیدپوش خود دفاعی‌تر بازی می‌کرد و تنها ۱۰ دقیقه پس از آغاز مهاجم اسپانیایی‌اش، دیه‌گو کاستا را به دلیل عود کردن مصدومیتش از دست داد. کاستا که به زور و زحمت پزشکان توانسته بود خود را به این بازی برساند جای خود را به آدریان لوپس داد.

با وجود حذف تهدیدی همچون کاستا که بهترین گلزن این فصل اتلتیکومادرید بوده است، رئال باز هم تمایلی برای فشار آوردن به خط دفاع همشهری قرمزوسفیدپوش خود نشان نمی‌داد و لو ندادن توپ به جای ریسک برای زدن استارت‌های خطرناک در دستور کار بازیکنان دو تیم قرار داشت.

رئال یکی دوبار از ضربات شروع مجدد و ارسال از جناحین سعی کرد دروازه اتلتیکومادرید را تهدید کند اما این حملات ضعیف‌تر از آن بود که دروازه‌بان مطمئنی مانند تیبا کورتوا را به دردسر بیندازد. در دقیقه ۲۵ جدی‌ترین حمله رئال مادرید روی دروازه اتلتیکومادرید شکل گرفت زمانی که آنخل دی‌ماریا در یک ضدحمله حرکتی پا به توپ را به سمت دروازه حریف آغاز کرد هرچند با خطای رائول گارسیا متوقف شد‌ و کریستیانو رونالدو هم نتوانست از ضربه ایستگاهی به دست آمده استفاده کند.

این اتفاق و درگیری‌هایی که میان بازیکنان دو تیم به خصوص میان راموس و گارسیا به وجود آمد و به سبب آن هر دو کارت زرد گرفتند، بازی را از رخوت درآورد و چند دقیقه بیشتر طول نکشید که دو موقعیت خطرناک متوالی در دو سوی میدان برای دو تیم به وجود آمد که هر دوی آنها به هدر رفت، به خصوص موقعیت رئال مادرید که در آن گرثبیل، بال ولزی رئال فرصتی استثنایی داشت.

در دقیقه ۳۶ سرانجام قفل دروازه‌ها شکست و این کار توسط اتلتیکومادرید انجام شد زمانی که دیه‌گو گودین، مدافع اروگوئه‌ای روخی بلانکو از ناهماهنگی و غفلت مدافعان رئال نهایت استفاده را انجام داد و با یک ضربه سر قوسی توپ را از روی سر ایکر کاسیاس جلو کشیده عبور داد و گل نخست بازی را به سود قهرمان لالیگا به ثمر رساند. او همان کسی بود که در بازی آخر تیمش در لالیگا در خانه بارسلونا گل تساوی را به ثمر رساند تا قرمزوسفیدپوشان فاتح لالیگا شوند.

برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد رئال مادرید پس از دریافت این گل برای جبران آن به آب و آتش نزد و در عوض این اتلتیکومادرید بود که برای افزایش اختلاف تمایل نشان می‌داد. در نهایت نیمه نخست با پیروزی یک گله اتلتیکومادرید به پایان رسید.

نیمه دوم

نیمه دوم نیز شروعی مانند نیمه اول داشت با این تفاوت که اتلتیکومادرید به واسطه پیش بودن در نتیجه از روحیه بهتری برخوردار بود اما به جای فرو رفتن در لاک دفاعی برای محافظت از گل زده حمله را در دستور کار قرارداد تا دفاع را از نیمه زمین حریف آغاز کند.

در دقیقه ۵۳ اما رئال اولین موقعیت خطرناک خود را به وجود آورد و این بار هم آنخل دی‌ماریا بود که حرکتی پا به توپ را به سمت دروازه اتلتیکو آغاز کرد و در نهایت با خطای میراندا متوقف شد. بعد از اعلام خطا به سود کهکشانی‌ها رونالدو پشت ضربه ایستگاهی ایستاد تا با یک ضربه قوسی تیبا کورتوا را برای مهار توپ به دردسر بیندازد اما بازهم ضربه او راهی به دروازه نیافت. ریتم بازی پس از این اتفاق سرعت بیشتری پیدا کرد.

کارلو آنچلوتی برای سنگین کردن کفه ترازو به سود کهکشانی‌ها دو نیرو تازه نفس به میدان فرستاد و دو تعویض همزمان انجام داد. او مارسلوی برزیلی را به جای فابیو کوئنترائو و ایسکو را به جای سامی خدیرا که حضورش در ترکیب اصلی تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسید، به میدان فرستاد.

با وجود این تعویض‌ها این اتلتیکومادرید بود که بیشتر حمله می‌کرد و چند بار دیگر دیگر دروازه کهکشانی‌ها را تهدید کرد، طوری که به نظر می‌رسید این تیم در نتیجه از حریف خود عقب است نه رئال مادرید.

بازی به تدریج حالت متعادل‌تری به خود گرفت و رئال کمی از زیر فشار همشهری خود بیرون آمد و یکی دو بار به صورت نصفه و نیمه هم توسط گرثبیل دروازه اتلتیکو را تهدید کرد اما باز هم در ایجاد موقعیت مسلم گلزنی مستاصل نشان می‌داد.

رفته رفته بر فشار حملات رئال مادرید افزده شد به طوری که در ۱۵ دقیقه پایانی تقریباً به استثنای ایکر کاسیاس دیگر بازیکنان در نیمه اتلتیکوحضور داشتند. رئال چند بار از جناحین دروازه اتلتیکو را تهدید کرد اما باز هم راه به جایی نبرد. در حالی که لحظه به لحظه بر استرس و اضطراب هواداران رئال از بابت شکست افزوده می‌شد سرخیو راموس در سومین دقیقه از وقت‌های تلف شده با ضربه سر در یک کرنر گلزنی کرد تا کهکشانی‌ها را از شکست نجات دهد و بازی را به وقت‌های اضافی بکشاند.

توفان رئال در وقت‌های اضافی

در وقت‌های اضافی همچون ابتدای دیدار دو تیم بار دیگر به بازی محتاطانه روی آوردند، چون بیم باز شدن دروازه خود و نداشتن فرصت کافی برای جبران آن را داشتند و علاوه بر آن انرژی آنها نیز کمتر شده بود. دو تیم خطر چندانی را روی دروازه یکدیگر به وجود نیاورد تا اولین نیمه از وقت‌های اضافی هم بدون گل خاتمه یابد اما در نیمه دوم داستان بازی کاملاً عوض شد.

رئالیها هجومیتر نشان دادند و در نهایت در دقیقه ۱۱۱ با فراری از سوی آنخل دیماریا و ارسال عرضی او که تیبا کورتوا آن را ناقص دفع کرد با ضربه سر گرث بیل به گل دوم خود رسیدند. اتلتیکومادرید که برای جبران شکست مستأصل به نظر میرسید دقایقی بعد رسماً تسلیم همشهری خود شد زمانی که مارسلو سومین گل رئال مادرید را در دقیقه ۱۱۸ به ثمر رساند. شکست روخی بلانکو سنگینتر شد زمانی که کریستانو رونالدو چهارمین گل رئال مادرید را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و خود را در این فصل از لیگ قهرمانان اروپا ۱۷ گله کرد.