به گزارش افکارنیوز، فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) اعلام کرده است که تمامی تقریبا سه میلیون بلیت مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فروخته شده و به علاقمندان در مورد فروش بلیت های تقلبی هشدار داده است.

سود تجاری حاصل از برگزاری این مسابقات نیز نزدیک به ۴ میلیارد دلار برآورد شده است و مسوولان برگزاری جام جهانی معتقدند حدود ۲ میلیارد دلار صرف برگزاری این رقابت ها خواهد شد.

با وجود این جروم والکه دبیر کل فیفا گفت: موفقیت مالی به دست آمده است. ما تا کنون این تعداد بلیت نفروخته بودیم.

فیفا پیش از این مبلغ ۲۲۱.۶ میلیون دلار به کمیته برگزاری جام جهانی برزیل پرداخت کرده است و بعد از حل اختلافات در مورد خدمات اساسی، مبلغ بیشتری نیز پرداخت خواهد شد.

فیفا اوایل سال جاری پرداخت تقریبا ۲۰ میلیون دلار برای نصب ژنراتورهای فوق قوی مورد نیاز برای پخش مسابقات را تصویب کرد.

جایزه نقدی برای قهرمان این رقابت ها نیز رکورد ۳۵ میلیون دلار اعلام شده است.

اما برزیل کشور میزبان بیشترین هزینه را برای برگزاری این مسابقات انجام داده است. مبلغی حدود ۱۴ میلیارد دلار.

این مبلغ کلان شامل بازسازی و ساخت ورزشگاه های جام جهانی، توسعه زیرساخت ها و اجرای برنامه های لجستیکی و امنیتی نیز می شود.

دبیر کل فیفا تأکید کرده است که ۷۵ درصد از درآمد حاصل از برگزاری جام جهانی صرف ورزش فوتبال خواهد شد.

مبلغ ۳۵ میلیون دلاری که به عنوان پاداش نقدی به تیم قهرمان جام جهانی داده می شود کمتر از یک درصد از سودی است که فیفا در چهار سال گذشته از طریق معاملات تجاری خود به دست آورده است.

در این میان تلویزیون هایی که مسابقات را پخش می کنند و حامیان مالی بیشترین سهم را در ۴ میلیارد دلار درآمد فیفا دارند.

شبکه های تلویزیونی اروپا با پرداخت حدود ۱.۷ میلیارد دلار بیشترین مبلغ را پرداخت کرده اند و شش حامی مالی نخست فیفا شامل آدیداس، کوکاکولا، شرکت هوایی امارات، شرکت خودروسازی هیوندای و شرکت های سونی و ویزا در مجموع سالانه ۱۷۷.۱۲۵ میلیون دلار پرداخته اند که کل مبلغ در چهار سال ۷۰۸.۵ میلیون دلار می شود.

اسپانسرهای درجه دوم نیز در مجموع ۵۲۴ میلیون دلار پرداخت می کنند. حدود ۱۲۰ میلیون دلار نیز از سوی اسپانسرهای داخلی برزیل پرداخت شده است.

بخش اعظم درآمدهای فیفا مربوط به پخش تلویزیونی مسابقات است.

فینال دو تیمی اسپانیا و هلند در جام جهانی ۲۰۱۰ حدود ۵۳۰ میلیون بیننده در سراسر جهان داشت و بیش از ۹۰۰ میلیون نفر حداقل یک دقیقه از این مسابقه را از تلویزیون تماشا کردند.

با اینکه هزینه های کامل جام جهانی در ماه مارس سال آینده میلادی مشخص می شود، اما به نظر می رسد اعداد و ارقام در این رقابت ها به اوج خود برسد.