به گزارش افکارنیوز، جام‌جهانی ۲۰۰۶ مهم‌ترین رویدادی است که عادل فردوسی‌پور آن را تجربه کرده است. بیشتر بازی‌های ایران در راه رسیدن به این جام را عادل گزارش کرد و تیم‌ملی در بازی با بحرین با گزارش این گزارشگر پرطرفدار تلویزیون ایران، صعودش به جام‌جهانی را جشن گرفت. فردوسی‌پور به آلمان اعزام شد تا اولین جام‌جهانی عمرش را تجربه کند. او علاوه بر اینکه هر سه دیدار ایران را در آن تورنمنت گزارش کرد، حدود ۱۰بازی دیگر هم از ورزشگاه‌های آلمان برای میلیون‌ها بیننده ایرانی را با صدای خود روی آنتن برد.

عادل در تمامی بازی‌های مهم آن جام‌جهانی در ورزشگاه حضور داشت. درست است فینال جام‌های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ هم با گزارش عادل برای بینندگان ایرانی به صورت زنده پخش شده، اما حضور در ورزشگاه فینال جام‌جهانی تجربه‌ای نیست که نصیب هر خبرنگار یا گزارشگری شود و بتوان آن را فراموش کرد. این‌بار فردوسی‌پور در تهران مانده و از این فرصت برای تهیه ویژه‌برنامه جام‌جهانی استفاده کرده است. برای هواداران این چهره محبوب تلویزیونی هر شب دیدن عادل با برنامه جذابش می‌تواند یکی از اتفاق‌های خوشایند جام‌جهانی ۲۰۱۴ باشد.

جام‌جهانی ۲۰۰۶ یک جام‌جهانی رویایی برای شما بود، تا فینال در آلمان ماندید و اکثر بازی‌های مهم را گزارش کردید، دوست نداشتید در این جام‌جهانی هم حضور پیدا می‌کردید؟

به هر حال هر کسی دوست دارد در جام‌جهانی حاضر باشد و شوروحال جام‌جهانی را از نزدیک تجربه کند اما با توجه به اینکه تهیه‌کننده ویژه‌برنامه جام‌جهانی‌ هستم، فکر کنم الان که در ایرانم بیشتر می‌توانم مثمرثمر باشم.

کدام تیم‌ها را در این جام مدعی قهرمانی می‌دانید و پیش‌بینی می‌کنید قهرمانی به کدام تیم برسد؟

برزیل، آلمان، اسپانیا و آرژانتین مدعیان اصلی‌اند و برزیل قهرمان می‌شود.

خیلی‌ها می‌گویند دوره اسپانیا به پایان رسیده آیا نظر شما هم همین است؟

نه من چنین نظری ندارم. با این نظریه که دوره تیکی‌تاکا به پایان رسیده موافق نیستم. منتها سن بازیکنان اسپانیا بالا رفته است، با این وجود پیش‌بینی‌ام این است که تا مراحل نهایی جام بالا می‌آیند.

گفتید برزیل قهرمان می‌شود، اما کنارآمدن با این همه انتظار کار ساده‌ای نیست و احتمال دارد فاجعه سال ۱۹۵۰ تکرار شود…

برزیل خود را بالا می‌کشد و قهرمان می‌شود. البته همانطور که گفتم اسپانیا، آلمان و آرژانتین رقبای آسانی برای برزیل نیستند. آلمان چندسالی است که تیم خیلی خوبی دارد. فراموش نکنیم آرژانتین هم مسی را دارد و قطعا یکی از مدعیان است.

خودتان طرفدار کدام تیم و بازیکن هستید؟

قطعا لوییس سوارس بازیکن مورد علاقه‌ام است. در بین تیم‌ها هم طرفدار انگلیس و البته برزیلم.

احتمالا علاقه‌ات به لیگ برتر انگلیس و لیورپول به دلیل هواداریات از سوارس و انگلیس است، دلیل طرفداری از برزیل چیست؟

از بچگی برزیل را دوست داشتم. مگر می‌شود آدم «عشق فوتبال» باشد و برزیل را دوست نداشته باشد.

به نظرتان شگفتی مرحله گروهی جام‌جهانی چه خواهد بود؟

حذف ایتالیا. البته این پیش‌بینی‌ام بیشتر بر پایه احساساتم است. دوست دارم گروه D انگلیس و اروگوئه‌ای که سوارس را دارد بالا بیایند و برای همین می‌گویم ایتالیا حذف می‌شود.

به نظرتان از هر گروه کدام دو تیم بالا می‌آیند؟

از گروه اول برزیل و مکزیک. گروه دوم که معلوم است اسپانیا و هلند. پیش‌بینی گروه C سخت است. در این جام‌جهانی گروه غیرجذاب کم نداریم یکی‌ از آنها همین گروه است، فکر کنم ژاپن و کلمبیا بالا بیایند.

درباره گروه D هم که حرف زدم، دوست دارم انگلیس و اروگوئه صعود کنند. سوییس و فرانسه از گروه E بالا می‌آیند. در گروه ایران، آرژانتین و نیجریه صعود می‌کنند. آلمان و پرتغال هم کار سختی ندارند. گروه H هم از آن گروه‌های غیرجذاب است که در آن بلژیک و روسیه صعود خواهند کرد.

به نظرتان تیم‌های پرتغال، فرانسه و هلند می‌توانند در حد یک مدعی ظاهر شوند؟

نه

انگلیس چطور؟

شاید انگلیس در این دوره یک کاری بکند. به هر حال این جام آخرین جام‌جهانی بازیکن محبوبم، استیون جرارد است. در لیورپول که جام نبرد اگر در جام‌جهانی این کار را انجام دهد خیلی خوب می‌شود.

در بین تیم‌هایی که در صف مدعیان قرار ندارند کدام تیم را در قواره شگفتی‌ساز ظاهرشدن و رسیدن به مراحل بالای جام می‌بینید؟

اروگوئه، این تیم به خاطر سوارس می‌تواند تا مراحل بالای جام بیاید.

حتما به خاطر علاقه می‌گویید سوارس هم آقای گل می‌شود؟

سوارس یا مسی، یکی آقای گل می‌شود.

برخی کارشناسان می‌گویند کلمبیا و بلژیک تیم‌های شگفتی‌ساز جام خواهند بود، با این نظر موافقید؟

نه، با اینکه این همه روی بلژیک تبلیغ می‌شود اما فکر کنم نهایت یک دور بالا بیاید.

در بین آسیایی‌ها فکر می‌کنید کدام تیم بتواند آبروداری کند؟

ژاپن. ژاپن این پتانسیل را دارد دو مرحله بالا بیاید. این تیم بهترین تیم آسیایی است.

به تیم‌ملی خودمان برسیم، پیش‌بینی‌تان از بازی‌های ایران چیست؟

باید واقع‌بین باشیم و قبول کنیم که کار بسیار سختی داریم. بازی با نیجریه دشوار خواهد بود. ما معمولا برابر تیم‌هایی که از نظر بدنی قوی‌اند و فیزیکی بازی می‌کنند به مشکل برمی‌خوریم. حدسم این است که جلو آرژانتین بد بازی نخواهیم کرد. سوای اینکه با چه نتیجه‌ای ببازیم نمایش خوبی خواهیم داشت. بازیکنان ما انگیزه بسیار بالایی برای بازی با آرژانتین دارند و همین موضوع به ما کمک خواهد کرد. در نهایت امیدوارم بازی‌مان مقابل بوسنی تشریفاتی نباشد.

به نظرتان در کل چند امتیاز می‌گیریم؟

جواب این سوال را ندهم بهتر است، به هر حال باید واقع‌بین بود و قبول کرد که پتانسیل صعود را نداریم. اگر بالای یک امتیاز بگیریم نتیجه بسیار خوبی گرفتیم.

اولین جام‌جهانی‌ای که دیدید یادتان می‌آید؟

جام‌جهانی ۱۹۷۸ بود، چهارسالم بیشتر نبود، پدر و مادرم هم اهل فوتبال نبودند من هم خیلی از فوتبال سر در نمی‌آوردم منتها هر گلی که می‌شد می‌رفتم پدر و مادرم را بیدار می‌کردم.

به جام‌جهانی۲۰۰۶ برگردیم، بازی‌های جام‌های جهانی ۱۹۹۸،۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ را هم گزارش کردید، حضور در ورزشگاه‌های جام‌جهانی با گزارش از ایران چه تفاوت‌هایی داشت؟

جام‌جهانی یک فضای منحصربه‌فرد دارد. در آن زمان حتی کسانی‌که در طول سال فوتبال نمی‌بینند هم بازی‌ها را تعقیب می‌کنند. آنچه از جام‌جهانی ۲۰۰۶ در ذهن من مانده شوروشوق مردم است. عشقی که به تیم‌ملی کشورشان نشان می‌دادند.

از بازی‌هایی که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ گزارش کردید چه خاطره‌ای در ذهنتان باقی مانده؟

من ۱۲،۱۳ تا بازی را گزارش کردم خاطره‌ای که در ذهنم مانده به یکی از بازی‌های ایتالیا برمی‌گردد. فکر کنم بازی فینال بود. تصویر ماتراتزی را تلویزیون نشان داد. دقت کردم دیدم کل دستش خالکوبی شده است. گفتم: به جای اینکه روی دست ماتراتزی مقداری خالکوبی باشد، روی خالکوبی‌های ماتراتزی مقداری دست وجود دارد.

به فینال جام‌جهانی اشاره کردید، شما در ورزشگاه بودید آیا ضربه سر زیدان به ماتراتزی را دیدید؟

من ندیدم چون توپ در قسمتی دیگر از زمین جریان داشت. منتها بعدش مانیتوری که جلویمان بود نشان داد و فکر کنم من گفتم: حرکت شرمآور زیدان.