آدم کوچکی نیستم و نام بزرگی دارم

به گزارش افکارنیوز، تیم فوتبال پدیده خراسان که برای اولین بار راهی لیگ برتر شده است با سرمربی‌گری علیرضا مرزبان در این مسابقات حاضر خواهد شد. به همین بهانه علیرضا مرزبان سرمربی این تیم با حضور در خبرگزاری فارس، در خصوص مسائل مختلفی صحبت کرد که در زیر می‌خوانید.

برای شروع مصاحبه از این بگویید که چطور شد شما سرمربیگری این تیم را پذیرفتید؟

در لیگ دسته اول که برای صعود به لیگ برتر می‌جنگیدیم ارتباط خیلی خوبی بین کادر فنی و مسئولان پدیده به وجود آمد و در ادامه اینطور شد که سرمربی جدیدی به این تیم برای حضور در لیگ برتر اضافه شود. مسئولان تیم هم به من گفتند که یکی از کاندیداهای سرمربیگری من هستم، اما من از همان روز اول به مسئولان باشگاه گفتم که در ابتدا با گزینه‌های دیگر صحبت کنید و اگر به نتیجه نرسیدید مرا در آخرین اولویت قرار دهید و بعد از اینکه به من اعلام کردند که برای گفت‌وگو به باشگاه بروم، از مسئولان باشگاه خواستم که با میثاقیان صحبت کنند که اگر قطعاً او در تیم حضور ندارد من برای مذاکره به باشگاه پدیده بروم، سپس ما وارد مذاکره شدیم و چون فلسفه زندگی ما به هم خیلی نزدیک بود، همین شد که فلسفه کاری ما هم به هم نزدیک شود و فهمیدیم که می‌توانیم در استان خراسان تیمی را به مردم معرفی کنیم که مردم بتوانند به آن افتخار کنند و آن را دوست داشته باشند. البته در همان ابتدا این موضوع برای ما مهم بود که مبادا استیل‌آذین دیگری وارد فوتبال شود و این موضوع برای ما ترس به وجود آورد که بازیکنان سوپراستار با مبالغ بالا به پدیده بیایند و نتوانند با هم کار کنند و دچار بحران شوند. ما سعی کردیم بازیکنان باکیفیت به تیم جذب کنیم تا به معنای واقعی تیم باشیم. انتخاب بازیکنان براساس محور همدلی بود. بازیکنان با کیفیت اما با پول کم را جذب تیم کردیم.

اما همان زمان گفته می‌شد که مرزبان با دور زدن میثاقیان سرمربی پدیده شده، خود شما این موضوع را شنیدید؟

این مسله را روشن می‌بینم که اگر من هم به عنوان سرمربی پدیده انتخاب نمی‌شدم مطمئن باشید کس دیگری سرمربی می‌شد و میثاقیان در تیم باقی نمی ماند. این توافق بین میثاقیان و پدیده انجام شده بود و خود میثاقیان هم اعلام کرده بود که خودش نخواسته در تیم بماند. البته من سال گذشته در وسط فصل هم اعلام کردم که در ایران دیگر دستیار کسی نمی‌شوم زیرا که وقتی تیمی موفق می‌شد به نام مربی تمام می‌شد، اما اگر شکست می‌خوردیم همه من را مقصر می‌دانستند و همه چیز گردن من می‌افتاد و وقتی من هم دیدم شرایط اینگونه است گفتم خودم مسئولیت قبول می‌کنم تا بدانم اگر مشکلی هم به وجود آمد و گفتند مرزبان، بگویم بله، کار خودم بود. من و میثاقیان مثل دو برادر بودیم و حتی میثاقیان می‌گفت همیشه با هم می‌مانیم و از هم جدا نخواهیم شد. رابطه ما از روز اول تا روز آخر حرفه‌ای بود.

اما درباره مرزبان همیشه صحبت وجود دارد و سابقه شما هم نشان می‌دهد که با مربیان زیادی مثل کرانچار، قطبی و … به مشکل خوردید، پاسخ شما در این باره چیست؟

یکی از مسائل سختی که در زندگی‌ام داشتم این بوده که من هیچ‌گاه نفر دوم خوبی نبودم، چون در فلسفه فوتبال هیچ‌گاه فلسفه زندگی‌م را از دست ندادم. من هیچ‌گاه حرفی را که اشتباه بوده و سرمربی اعلام کرده قبول نکردم. اگر چیزی را دیدم که اشتباه است آن را گفتم و با آن مقابله کردم. من کسی نبودم که سرم را مقابل ثروت و قدرت پایین بگذارم و همیشه مقابل حرف اشتباه ایستاده‌ام و همه مربیانی که با آنها کار کرده‌ام به جز قطبی، آرزو داشتند که باز با هم کار کنیم.

چرا افشین قطبی چنین آرزویی ندارد؟!

چون فلسفه زندگی و کار ما صددرصد با هم فرق دارد. او یکسری مسائل داشت که من نمی‌توانستم با آنها زندگی کنم. این مسائل به رفتارهای اجتماعی خود او برمی‌گشت و اینها مسائلی است که نمی‌توان هیچ‌گاه درباره آنها صحبت کرد. اگر زمان به عقب برگردد باز هم همان مسائل اتفاق می‌افتد و کاری در زندگی‌ام نکردم که بگویم ای کاش زمان به عقب برگردد تا آن را انجام ندهم. من همیشه از فلسفه زندگی‌ام دفاع کردم و جزو مربیانی هستم که همیشه در کارم موفق بودم. به همین دلیل دستیاری بودم که همیشه برای موفقیت تیمم تلاش می‌کردم اما دستیار آرامش‌دهنده به سرمربیان نبودم، چون همیشه مسئولیت‌پذیر بودم و به همین دلیل ضربات زیادی خوردم.

این مسئولیت‌پذیری با دخالت در کار سرمربی هم همراه بوده؟

صددرصد بوده!

در زمانی که شما مربی سپاهان بودید همین دخالت‌ها درباره شما شنیده می‌شد و گفته می‌شود همین کارها باعثشد تا شما از سپاهان کنار گذاشته شوید.

باید بگویم که همین الان ارتباط بسیار خوبی با سپاهانی‌ها دارم و هنوز هم متفق‌القول هستند که ما نباید از هم جدا می‌شدیم، اما خیلی از مسائل بود که گفتنی نیست، اما باید بگویم که کسی مرا از سپاهان جدا نکرد بلکه من خودم در این تیم باقی نماندم و می‌توانید این موضوع را از مسئولان وقت این باشگاه بپرسید. هواداران سپاهان هنوز مرا دوست دارند و می‌خواهند به این باشگاه برگردم، چرا که اسم مرزبان باموفقیت جور شد و شاید بگویند حضور مرزبان با حاشیه همراه بوده، اما همین حاشیه‌ها باعثموفقیت تیم شد چرا که من انسانی نیستم که جاهایی که باید صحبت کنم سکوت کنم، اگر اهل سازش بودم موفق نمی‌شدم.

درباره مشکلات شما با علی کریمی هم چنین حرف‌هایی مطرح می‌شد و حتی عده‌ای می‌گویند که کریمی باعثجدایی شما از استیل‌آذین شد.


اینطور نیست، چرا که من آن زمان با یکی از تیم‌های اسلواکی به عنوان سرمربی قرارداد داشتم و حتی برای تیم دونایسکا هدفگذاری کردم و بازیکن انتخاب نمودم، اما من قراری داشتم و آن این بود که اگر حمید استیلی تیمی بگیرد حاضر هستم که به او کمک کنم و بعد از اینکه استیلی به استیل‌آذین رفت من به این تیم برگشتم و مسئولان دونایسکا نتوانستند این موضوع را بپذیرند و اصرار داشتند به اسلواکی برگردم و به همین دلیل به فیفا از من شکایت کردند. به دلیل همین شکایت‌ آنها اجازه نداشتم که دیگر روی نیمکت استیل‌آذین بنشینم و به همین دلیل از این تیم جدا شدم و باید بگویم که علی کریمی نقشی در جدایی من از استیل‌آذین نداشت.

به پدیده برگردیم. انتخاب توماس هسلر به عنوان مربی تیم پدیده اتفاق خوبی برای فوتبال ما خواهد بود، اما خیلی‌ها فکر نمی‌کنند این پیشکسوت نامدار فوتبال آلمان حاضر باشد به عنوان یک مربی در تیم پدیده فعالیت کند. این موضوع برای خیلی‌ها عجیب بود که چطور هسلر حاضر می‌شود زیرنظر مرزبان کار کند.

مرزبان در مربیگری نام بزرگی دارد. من کارنامه خیلی خوبی در آلمان دارم. من در آلمان رئیس اتحادیه مربیان بودم و آدم کوچکی نیستم. من در لیگ سه آلمان سرمربی بودم و فقط دوره خیلی کوتاهی در تیم ماینس دستیار بودم و اینکه هسلر بیاید و به من کمک کند این مسأله برای من طبیعی بود و اتفاق خاصی نیفتاد. من با مربیان بزرگی در تماس بوده و هستم. من با مربیان بسیار بزرگی در ارتباط هستم که اگر به آنها پیشنهاد کار در پدیده را می‌دادند حتماً راهی مشهد می‌شدند چون از نظر شخصیتی من را می‌شناسند و می‌دانند که واقعاً مرد عمل هستم و می‌توانم به خوبی کار کنم.

شما در فوتبال آلمان معروف‌تر از فوتبال ایران هستید؟!

الان نه، چرا که شش هفت سال است در فوتبال آلمان نیستم و جزو فراموش‌شده‌های این کشور به حساب می آیم!

این روزها صحبت از ماندن یا رفتن کارلوس کی‌روش از تیم ملی‌ شنیده می‌شود، به نظر شما اگر این مربی در تیم ملی باقی بماند بهتر است یا تحولاتی در این تیم صورت بگیرد؟

ایراد از سیستم فوتبال ماست چرا که نباید نگران رفتن یک مربی باشیم، چرا که حتی اگر کی‌روش هم برود نباید سیستم و چارت فوتبال ملی ایران تغییر کند. من به ساختار فوتبال ایران ایراد دارم، چرا که باید تشکیلات ساختار فوتبال ایران به گونه‌ای باشد که اگر کی‌روش رفت و شخص دیگری آمد چیزی جابه‌جا نشود. ما باید فلسفه کاری مشخص داشته باشیم و این فلسفه باید در تمام تیم های پایه وجود داشته باشد که اگر قرار بود روزی کی‌روش نباشد، نیاز به تغییرات بزرگ نباشد. باید تقویم ورزشی ما مشخص باشد و براساس آن حرکت کنیم، اگر این کار را کردیم، مهره‌ها نقش تعیین کننده و بزرگی ندارند بلکه این برنامه است که حرف می‌زند.

خیلی‌ها اعتقاد دارند که تیم ملی دفاعی کار کرده، شما با این قضیه چقدر موافقید؟

باید برای فوتبال ایران حضور در جام جهانی مهم باشد چرا که امروزه فوتبال نتیجه‌گرا شده و کسی به نوع بازی تیم توجه نمی‌کند و فقط نتیجه است که مهم خواهد بود. شما اگر یک بازی ضعیف انجام دهید اما برنده از زمین بیرون آیید، این برد در تاریخ ثبت می‌شود نه نوع بازی شما، همانگونه که تیم ملی یونان با یک فوتبال صددرصد دفاعی قهرمان یورو ۲۰۰۴ شد اما هنوز مردم این کشور با یاد آن قهرمانی زندگی می‌کنند.

در پایان این گفت‌وگو اگر صحبت خاصی وجود دارد مطرح کنید.

باید بگویم که آرزو دارم تیمی درست کنیم که مردم خراسان آن را از خودشان بدانند و دوست دارم همه متوجه باشند که ما سالم کار می‌کنیم و بی‌حاشیه جلو می‌رویم. ارتباط خوبی بین کادر فنی و بازیکنان برقرار است و باید از مالک باشگاه و مدیرعامل تشکر کنم که در کنار ما هستند و سعی می‌کنند مشکلات ما را حل کنند و آرزو می‌کنم که مردم خراسان، پدیده را فرزند خودشان بدانند و از ما حمایت کنند و نگذارند سرنوشت ابومسلم سراغ ما هم بیاید. آنها از ما حمایت کنند مطمئناً روزهای خوبی در پیش داریم و دوست دارم طوری از ما حمایت کنند که انگار از ابومسلم حمایت می‌کنند. این همه خواسته من از هواداران ماست.