آشنایی با حریفان ایران در لیگ جهانی والیبال

به گزارش افکارنیوز، مرحله نهایی بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی والیبال از فردا(چهارشنبه) با حضور ۶ تیم در سالن ۹ هزار نفری نلسون ماندلا شهر فلورانس ایتالیا آغاز خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران در دور نخست این رقابت ها با تیم های برزیل و روسیه در گروه دوم رقابت خواهد کرد و تیم های ایتالیا(میزبان)، آمریکا و استرالیا نیز در گروه اول به مصاف یکدیگر می روند.

ملی پوشان والیبال ایران ساعت ۲۰ به وقت تهران در روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه در نخستین دیدار خود به مصاف روسیه می روند که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها است.

روسیه در دور مقدماتی رقابت های امسال موفق به پشت سر گذاشتن صربستان و بلغارستان شد تا با کسب ۲۴ امتیاز از هفت پیروزی به عنوان تیم دوم پس از آمریکا راهی فلورانس شود.

والیبال روسیه در ۲۴ دوره گذشته رقابت های لیگ جهانی والیبال، در پانزده دوره بر روی سکو رفته است و با ۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۷ برنز در رده سوم پر افتخارترین تیم های لیگ جهانی والیبال قرار دارد.

این تیم در هشت سال گذشته این رقابت ها تنها در سال ۲۰۱۲ بر روی سکوی لیگ جهانی نرفت و در سال های ۲۰۰۲،۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ عنوان قهرمانی، در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ مدال نقره و نایب قهرمانی و در سال های ۲۰۰۶،۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ مقام سومی لیگ جهانی والیبال را به خود اختصاص داد.

در واقع باید گفت روسیه از مدعیان دهه اخیر لیگ جهانی والیبال است و امسال نیز به عنوان یک مدعی واقعی به فلورانس آمده است.

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی سال ۲۰۱۳ دو دیدار با روسیه برگزار کرد که در هر دو مسابقه مغلوب حریف شد بنابراین امسال بازیکنان با انگیزه زیادی برای جبران ناکامی سال گذشته به مصاف با این تیم می روند.

ملی پوشان والیبال ایران ساعت ۲۰ روز جمعه ۲۷ تیرماه در دومین دیدار مرحله نهایی لیگ جهانی به مصاف برزیل پرافتخارترین تیم این رقابت ها خواهند رفت.

آمار و ارقام نشان می دهد تیم ملی والیبال برزیل در ۲۴ دوره گذشته این رقابت ها عضو ثابت مسابقات بوده است و با کسب ۹ مدال طلا، ۴ نقره و ۴ برنز(۱۷ دوره روی سکو رفته است) در صدر پر افتخارترین های لیگ جهانی است.

این تیم در سالهای ۱۹۹۳،۲۰۰۱، ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷،۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ صاحب عنوان قهرمانی شده است تا سلطه خود بر لیگ جهانی والیبال را در ۹ دوره ثابت کرده باشد.

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی لیگ جهانی امسال چهار بار به مصاف این تیم رفت که دو پیروزی و دو شکست و کسب سه امتیاز سهم هر یک از تیم های ایران و برزیل در مجموع این چهار دیدار بود.

شاگردان برناردو رزنده سرمربی تیم ملی والیبال برزیل در دو دیدار هفته پایانی دور مقدماتی لیگ جهانی موفق به شکست ایتالیا در شهر میلان شدند تا صعود خود را به مرحله نهایی این رقابت ها در ثانیه های آخر قطعی کرده باشند.

تیم ملی والیبال ایران در صورت کسب رتبه اول یا دوم گروه خود می تواند در دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ جهانی والیبال شرکت کند که در آن مسابقه به مصاف تیمی از گروه اول خواهد رفت.

رقابت های لیگ جهانی والیبال از سال ۱۹۹۰ به میزبانی ژاپن آغاز شده است و کشورهای ایتالیا، برزیل، لهستان و آرژانتین به ترتیب با ۵،۴، ۳ و ۳ دوره میزبانی مرحله نهایی این رقابت ها، در صدر میزبانی ها قرار دارند. ایتالیا امسال ششمین میزبانی خود در این رقابت ها را تجربه خواهد کرد.

در طول ادوار گذشته تیم های برزیل و ایتالیا با حضور در تمام دوره ها به عنوان با سابقه ترین تیم های حاضر در این مسابقات هستند.

این تیم ها به ترتیب با دریافت ۱۶ و ۱۴ مدال رنگانگ در طول سالهای مختلف در صدر جدول مدال ها مسابقات لیگ جهانی قرار دارند.

تیم ایتالیا با ۸ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز در رده دوم پر افتخارترین تیم هاست.

تیم ملی والیبال ایران امسال دومین حضور خود در لیگ جهانی و نخستین حضور در مرحله نهایی این رقابت ها را تجربه می کند.

تیم ملی کشورمان در سال گذشته با هدایت خولیو ولاسکو و در نخستین حضور خود در مسابقات لیگ جهانی والیبال مقام نهمی جهان را به دست آورد که حضور تاثیر گذار و تاریخی بود و امسال با هدایت اسلوبودان کواچ صربستانی به مرحله نهایی صعود کرد.

تیم ملی والیبال ایران با ۱۳ بازیکن در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال شرکت کرده است که اسامی آنان به قرار زیر است:

سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، امیر غفور، آرمین تشکری، میلاد عبادی پور، پوریا فیاضی، رضا قرا و عبدالرضا علیزاده.

رده بندی تیم ها در ادوار گذشته لیگ جهانی به شرح زیر است:

ژاپن ۱۹۹۰: ایتالیا، هلند، برزیل

ایتالیا ۱۹۹۱: ایتالیا، کوبا، روسیه

ایتالیا ۱۹۹۲: ایتالیا، کوبا، آمریکا

برزیل ۱۹۹۳: برزیل، روسیه، ایتالیا

ایتالیا ۱۹۹۴: ایتالیا، کوبا، برزیل

برزیل ۱۹۹۵: ایتالیا، برزیل، کوبا

هلند ۱۹۹۶: هلند، ایتالیا، روسیه

روسیه ۱۹۹۷: ایتالیا، کوبا، روسیه

ایتالیا ۱۹۹۸: کوبا، روسیه، هلند

آرژانتین ۱۹۹۹: ایتالیا، کوبا، برزیل

هلند ۲۰۰۰: ایتالیا، روسیه، برزیل

لهستان ۲۰۰۱: برزیل، ایتالیا، روسیه

برزیل ۲۰۰۲: روسیه، برزیل، یوگسلاوی

اسپانیا ۲۰۰۳: برزیل، صربستان و مونته نگرو، ایتالیا

ایتالیا ۲۰۰۴: برزیل، ایتالیا، صربستان و مونته نگرو

صربستان ۲۰۰۵: برزیل، صربستان و مونته نگرو، کوبا

روسیه ۲۰۰۶: برزیل، فرانسه، روسیه

لهستان ۲۰۰۷: برزیل، روسیه، آمریکا

برزیل ۲۰۰۸: آمریکا، صربستان، روسیه

صربستان ۲۰۰۹: برزیل، صربستان، روسیه

آرژانتین ۲۰۱۰: برزیل، روسیه، صربستان

لهستان ۲۰۱۱: روسیه، برزیل، لهستان

بلغارستان ۲۰۱۲: لهستان، آمریکا، کوبا

آرژانتین ۲۰۱۳: روسیه، برزیل، ایتالیا

مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال با دیدار دو تیم ملی والیبال ایران و روسیه ۲۵ تیرماه در فلورانس ایتالیا آغاز می شود.