برد تاریخی ایران برابر برزیل

به گزارش افکارنیوز، تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل از ساعت ۲۰ روز جمعه در چارچوب مرحله نهایی رقابتهای لیگ جهانی در سالن نلسون ماندلا شهر فلورانس به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان تیم کشورمان برابر حریف خود به پیروزی ۳ بر یک دست یافت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. تیم ایران ست های اول، دوم و چهارم این بازی را به ترتیب با امتیازات ۲۵ بر ۲۱،۲۵ بر ۱۹ و ۲۸ بر ۲۶ برنده شد و تنها ست سوم را ۲۵ بر ۲۳ واگذار کرد.

اسلوبودان کواچ در شروع این دیدار از معروف، موسوی، غفور، قائمی، میرزاجانپور، غلامی و ظریف(لیرو) در ترکیب اصلی استفاده کرد. در آنسوی میدان هم برناردو رزنده سرمربی تیم ملی برزیل در شروع بازی لوکارلی، رزنده، والاس دسوزا، لوکاس ادواردو، کاربونرا و ماریو پدریرا(لیبرو) را در ارنج خود قرار داد.

چهار بازی که دو تیم در دور مقدماتی برابر یکدیگر برگزار کرده بودند باعثشد تا کاملا از یکدیگر شناخت داشته باشند برای همین در شروع کار همه چیز پایاپای پیش می‌رفت. برزیل در شروع بازی نشان داد به خصوص در دفاع روی تور کاملا شرایط بهتری نسبت به دور مقدماتی دارد. این تیم در خط حمله و سرویس هم بهتر بازی کرد و تیم ایران را تحت فشار قرار داد. دو امتیاز سرویس متوالی که لوکاس دسواز گرفت باعثشد برزیل در وقت اول استراحت فنی نتیجه را ۸ بر ۵ به سود خود ثبت کند.

در ادامه کار تیم ایران یک پوئن سرویس گرفت تا فاصله را یک امتیاز کاهش دهد با این حال برزیل با خط دفاعی مستحکم خود تیم متفاوتی نسبت به چهار دیدار قبل بود. دریافت‌های این تیم بهتر شده بود و کاملا مشخص بود که آنها به کارهای سرعتی تمایل بیشتری دارند. در این بین تحت فشار قرار دادن امیر غفور در منطقه دو هم باعثشد تا این بازیکن تا حدی کنترل شود با این حال سرویس‌های خوب تیم ایران باعثشد تا ایران در وقت دوم استراحت فنی را با برتری ۱۶ بر ۱۵ به سود خود ثبت کند.

دو اشتباه متوالی از قائمی در منطقه دو ایران باعثشد برزیل از ایران دو امتیاز پیش بیفتد که در این لحظه کواچ تقاضای تایم اوت کرد. تیم کشورمان در این لحظات نظم خود را تا حدی از دست داده بود و در مقابل برزیل کاملا سوار بر بازی شد اما پوئن سرویس قائمی تیم کشورمان را به یک امتیازی حریف رساند تا این بار رزنده تقاضای تایم اوت کرد. بعد از آن بود که تیم کشورمان کاملا شرایط را عوض کرد و با چند دفاع خوب روی تور نظم تیمی حریف را به هم ریخت و این ست را ۲۵ بر ۲۱ به سود خود به پایان برد.

در ست دوم بازی کاملا پایاپای پیش رفت. در شروع این ست هر دو تیم اشتباهات نسبتا بیشتری در قیاس با ست نخست داشتند و همین باعثشد امتیازات کاملا برابر ثبت شود. یک امتیاز سرویس از والاس باعثشد تا برزیل یک امتیاز از تیم کشورمان فاصله بگیرد اما یک اشتباه بچه‌گانه از سوی والاس و برونو باعثشد تا در نهایت تیم ایران در وقت نخست استراحت فنی ۸ بر ۷ پیش بیفتد.

تیم ایران یک امتیاز دیگر هم در بازگشت به میدان کسب کرد تا فاصله به دو امتیاز افزایش یابد. یک دفاع عالی از تیم ایران هم نتیجه ۱۲ بر ۹ را به سود ایران روی تابلو امتیازات ثبت کرد اما اشتباه موسوی در زدن اسپک فاصله را کاهش داد. موسوی البته یک دفاع به موقع روی توپ دسوزا انجام داد تا بار دیگر ایران دو امتیاز پیشی بگیرد. وقت دوم استراحت فنی این ست با برتری ۱۶ بر ۱۳ تیم ایران خاتمه یافت. امتیاز شانزدهم ایران را معروف با تیزهوشی و اسپک خود کسب کرد.

رزنده با تغییراتی که انجام داد ارتفاع دفاع روی تور تیم خود را افزایش داد اما بازیکنان کشومان با تمام توان خود سعی داشتند تا اختلاف دو امتیازی را حفظ کنند. ایران ۲۲ بر ۱۹ از برزیل پیش بود که یک توپ عالی برگشتی را غفور به امتیاز تبدیل کرد تا فاصله تیم کشورمان با حریف افزایش یابد و این بار رزنده چاره را در تقاضای تایم اوت دید. سرویس عالی تشکری ایران را به امتیاز ۲۴ رساند و اشتباه لوکارلی باعثشد تا ایران ۲۵ بر ۱۹ ست دوم را به سود خود ثبت کند.

در ست سوم بازیکنان ایران با روحیه بالا به میدان آمدند و از همان شروع این ست تلاش کردند تا اجازه ندهند برزیل بر بازی سوار شود اما در آنسوی میدان بازیکنان با تجربه حریف هم انگیزه‌های بالایی برای گرفت این ست از ایران داشتند. در حالی که دو تیم برابر پیش می‌رفتند ادر یک پوئن سرویس از تیم ایران گرفت تا برزیل ۳ بر ۲ پیش بیفتد. پس از آن غفور در منطقه چهار ایران توپ را به شکل بدی به خارج زد تا برزیل دو امتیاز پیش بیفتد. وقت نخست استراحت فنی ست سوم با ثبت امتیاز ۸ بر ۷ به سود تیم ایران ثبت شد. در این بین غفور و ظریف در انتهای زمین روی دو امتیاز دریافت‌های فوق العاده‌ای داشتند.

در این ست بازیکنان ایران تا حدی در زدن سرویس اشتباهات بیشتری داشتند و همین فرصت را به برزیل می‌داد تا خود را در زمین پیدا کند. این تیم که ۸ بر ۷ از ایران عقب افتاده بود با امتیازاتی که کسب کرد ۱۲ بر ۱۰ پیش افتاد و بعد از آن بود که یک دفاع از سوی برزیلی‌ها فاصله را به ۳ امتیاز افزایش داد تا کواچ نخستین تایم اوت خود را در این ست تقاضا کند. سرویس خوب معروف که دریافت اول حریف را به هم ریخته بود با دفاع ایران همراه شد تا فاصله دو تیم به دو امتیاز برسد. برزیل وقت دوم استراحت فنی را ۱۶ بر ۱۴ پیش افتاد.

برزیل از اشتباهات تیم ایران در این لحظات استفاده لازم را برد و اختلاف را به ۳ امتیاز رساند ولی غفور روی توپ برگشتی امتیاز ایران را به ۱۸ رساند در حالی که برزیل ۱۹ امتیاز کسب کرده بود. رزنده که احساس خطر کرده بود بلافاصله وقت استراحت گرفت تا در روند تیم ایران وقفه ایجاد کند. برزیلی‌ها بعد از آن از سرویس‌ها و توپ‌های برگشتی به خوبی استفاده کردند ۳ امتیاز پیش افتادند و ۲۴ بر ۲۱ نیز پیش افتادند اما معروف دو امتیاز خوب زد تا دریافت حریف مختل شود و تشکری که در میدان حضور داشت دو امتیاز کست کرد اما در نهایت برزیل این ست را ۲۵ بر ۲۳ برنده شد.

در ست چهارم برزیل کاملا با روحیه ظاهر شد و در دفاع روی تور خط حمله ایران را تحت فشار قرار داد تا در شروع این ست ۵ بر ۳ پیش بیفتد. در این ست هر دو تیم تغییراتی داشتند. در تیم ایران تشکری جایگزین غلامی شد و برونو هم جای خود را در تیم برزیل به اولیویرا داد. ایران در امتیاز ۷ به برزیل رسید اما سرویس قائمی به خارج رفت تا وقت اول استراحت فنی را برزیل ۸ بر ۷ پیش بیفتد.

برزیل با سرویس‌های خوب خود دریافت‌های اول ایران را مختل کرد و ۱۰ بر ۷ پیش افتاد. تیم کشورمان با دفاع خوب غفور توانست خود را به یک امتیازی برزیل برساند و با اشتباه لوکارلی در امتیاز ۱۴ با حریف برابر شد اما برزیل وقت دوم این ست را ۱۶ بر ۱۴ به سود خود ثبت کرد.

در ادامه کار دو تیم با همین فاصله ادامه یافت و رزنده با تعویض‌های متوالی سعی داشت مانع نزدیک شدن تیم ایران شود اما تیم کشورمان با دفاع عالی روی تور در امتیاز ۱۹ با برزیل برابر شد تا سرمربی برزیل بار دیگر تقاضای تایم اوت کند. ایران با استفاده از توپ برگشتی و امتیازگیری میرزاجانپور در ۲۱ بر ۲۰ از حریف پیش افتاد و پس از آن دفاع عالی موسوی تیم ایران را به امتیاز ۲۲ رساند با این حال برزیل توسط ویسوتو امتیازگیری کرد تا کواچ تقاضای تایم اوت کند.

یک دریافت بد از ایران باعثشد تا برزیل توپ برگشتی را به امتیاز برابر در عدد ۲۲ تبدیل کند. این تساوی در امتیاز ۲۳ هم ثبت شد و بلافاصله رزنده دو تغییر در ترکیب تیمش انجام داد اما بازیکن جوان تازه وارد سرویس خراب کرد تا ایران به امتیاز ۲۴ برسد. برزیل که تنها با ویسوتو در خط حمله کار می‌کرد امتیاز ۲۴ را هم کسب کرد. برزیل امتیاز ۲۵ را هم از توپ برگشتی به دست آورد. بعد از آن دو تیم تا امتیاز ۲۶ برابر پیش رفتند اما ایران دو امتیاز متوالی گرفت تا ۲۸ بر ۲۶ برنده شود و در مجموع بازی را ۳ بر یک برنده شود.

تیم ایران با این برد ۴ امتیازی شد و در صدر جدول رده‌بندی گروه I ایستاد تا به عنوان صدرنشین راهی مرحله نیمه نهایی شود. برزیل با ۳ امتیاز در رده دوم قرار گرفت و پس از ایران به مرحله نیمه نهایی رسید. تیم روسیه هم از دور رقابتها کنار رفت. بدین ترتیب تیم ایران ساعت ۲۰ فردا شنبه در مرحله نیمه نهایی این مسابقات برابر برنده بازی ایتالیا و استرالیا بازی خواهد کرد.