به گزارش افکارنیوز، چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال از روز ۹ مرداد آغاز می‌شود و ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات خود را برای حضوری قدرتمند در این رقابت‌ها آماده می‌کنند.

در میان تیم‌های مدعی، استقلال، فولاد خوزستان و تراکتورسازی بیشترین تغییرات را داشته‌اند. فولاد، قهرمان فصل گذشته بازیکنانی همانند سوشا مکانی، غلامرضا رضایی، عبدالله کرمی را از دست داده و حسین فرکی هم دیگر روی نیمکت این تیم نمی‌نشیند. به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط، فولادی‌ها کار سختی در فصل آینده داشته باشند. تراکتورسازی قهرمان جام حذفی هم شرایط مشابه فولاد را دارد و بازیکنانی مثل علی کریمی، کریم انصاری‌فرد، محمد نصرتی، مرتضی اسدی و … را دیگر در تیم خود نمی‌‌بیند.

پرسپولیس و استقلال هم مانند سال‌های گذشته تغییرات زیادی در تیم‌های خود داشته‌اند اما استقلال نسبت به رقیب خود عملکرد بهتری در فصل نقل و انتقالات داشت. با این وجود مهمترین جدایی فصل مربوط به استقلال بود، جایی که مهدی رحمتی کاپیتان از این تیم جدا شد و به پیکان پیوست. حرف و حدیث‌های زیادی در مورد جدایی رحمتی پیش آمد و خیلی از فوتبالدوستان منتظر رویارویی امیر قلعه‌نویی و مهدی رحمتی در هفته پنجم هستند.

در زیر نگاهی به تغییر و تحولات تیم های لیگ برتری با توجه به رتبه‌‌ این تیم‌ها در جدول رده‌بندی لیگ گذشته داریم:

فولاد خوزستان

فولاد سال گذشته قهرمان لیگ شد و امسال بار دیگر باید به لیگ قهرمانان آسیا برود اما نگاهی به بازیکنان جدا شده این تیم اهوازی‌ها را نگران می‌کند. هر چند مسئولان فولاد معتقدند مانند سال‌های گذشته بازیکنان جوان به خوبی جای نفرات جدا شده را پر خواهند کرد. باید دید که آیا تفکراتی که بر باشگاه فولاد وجود دارد، در این فصل با اسکوچیچ جواب می‌دهد یا نه. اهوازی‌ها به هیچ وجه دوست ندارند خاطرات لیگ پنجم برای آنها تکرار شود؛ سالی که فولاد یک‌سال پس از قهرمانی در لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرد.

بازیکنان ورودی: ماتیاس چاگو - ایمان موسوی

بازیکنان خروجی: لوسیانو پریرا - چاوز - مهدی نوری - یوسفی - عباس محمدرضایی - سالارزاده - حسن جعفری - سوشا مکانی - عبدالله کرمی - غلامرضا رضایی

سرمربی: اسکوچیچ

******

پرسپولیس

پرسپولیس با وجود جذب بازیکنانی چون رضا نوروزی و سوشا مکانی بازیکنانی را از دست داد که برای هواداران پرسپولیس غیر قابل تصور بود. محمد رضا خلعتبری و سید جلال حسینی دو بازیکن شاخص این تیم جدا شدند و احتمال دارد مهرداد پولادی نیز از جمع سرخ‌پوشان خداحافظی کند.

پرسپولیس با رفتن محمد رویانیان دچار تغییر و تحول مدیریتی شد و علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتخاب و هیئت مدیره باشگاه به طور کامل تغییر کرد.

«مگر قحط الرجال است که یک اصفهانی مدیرعامل پرسپولیس شده است؟» این اظهار نظر علی پروین درباره روی کار آمدن رحیمی بود و پرسپولیس را از همان ابتدا وارد چالش جدیدی کرد که چرا یک اصفهانی یا به قول معروف یک سپاهانی مدیرعامل پرسپولیس شده است. تشکیل کمیته فنی و شروع داستان این مسئله هم همراه حاشیه‌ها بود و امیر عابدینی برای مدتی با رحیمی در رسانه‌ها درگیر بود.

از طرفی حمید استیلی که عضو هیئت مدیره و سخنگوی باشگاه پرسپولیس شده بود مالکیت و سرمربیگری تیم راه‌آهن را بر عهده گرفتند تا فصل هنوز شروع نشده، پرسپولیس دچار شوک شود. جدایی خلعتبری و حسینی چالش بعدی سرخ‌پوشان بود که شاید میانه‌های فصل علی دایی و پرسپولیس را دچار مشکل کند.

بازیکنان ورودی: سوشا مکانی - مهدی طارمی - مهدی دغاغله - رضا نوروزی - احمد نورالهی

بازیکنان خروجی: محمد رضا خلعتبری - میلاد غریبی - قاسم دهنوی - یونس شاکری - مهدی سیدصالحی - رضا محمدی - مهرداد پولادی - جلال حسینی - امیر عابدزاده

سرمربی: علی دایی

******

نفت تهران

با وجود اینکه نفت در طول فصل بدون حاشیه است اما در فصل نقل و انتقالات همیشه دچار حواشی می‌شود. نمونه‌اش در این فصل به انتقال وریا غفوری به تیم سپاهان برمی‌گردد. نفتی‌ها اعتقاد داشتند غفوری با این تیم قرارداد دارد اما غفوری مدعی بود مسئولان باشگاه نفت در قرارداد او دستکاری کرده‌اند. حضور علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی در باشگاه نفت نشان می‌دهد که منصور قنبرزاده و اعضای هیئت مدیره باشگاه نفت همچنان به مربیان جوان اعتقاد دارند. سال گذشته هم یحیی گل‌محمدی سرمربی این تیم بود و با این تیم نتایج خوبی گرفت و سهمیه آسیا را کسب کرد.

بازیکنان ورودی: میرارسلان مطهری - میثم جودکی - ایمان مبعلی - آرش رضاوند - شیری - رضا علیاری - ویکروم - غلامرضا رضایی - سعید قزل

بازیکنان خروجی: وریا غفوری - رسول نویدکیا - رضا نوروزی - آل نعمه - بوحمدان - مجتبی شیری

سرمربی: علیرضا منصوریان

******

سپاهان

زردپوشان اصفهان که در این چند سال عادت کرده بودند حداقل یک جام به اصفهان ببرند، سال گذشته نه جامی گرفتند و نه توانستند سهمیه آسیا را کسب کنند. سپاهانی‌ها برای جبران فصل گذشته، خلعتبری را جذب کردند و با لوسیانو پریرا مهاجم فولاد خوزستان هم قرارداد بستند. هر چند سپاهان امید ابراهیمی را از دست داد و شاید احسان حاج صفی ملی‌پوش این تیم هم لژیونر شود. تمدید قرارداد نویدکیا در آخرین روز نقل و انتقالات هم می‌تواند خبر خوشی برای اصفهانی‌ها باشد.

بازیکنان ورودی: وریا غفوری - عبدالله کرمی - رسول نویدکیا - لوسیانو پریرا - محمد رضا خلعتبری

بازیکنان خروجی: محمد غلامی - بولکو - امید ابراهیمی - محمودوند - ایران‌نژاد - یعقوب کریمی

سرمربی: زلاتکو کرانچار

******

استقلال

استقلال بیشترین تغییر و تحول را در بین تیم‌های مدعی داشت. استقلال و امیر قلعه‌نویی فصل گذشته تا روز آخر مسابقات قهرمانی مدعی بودند اما با شکست مقابل تراکتورسازی نه تنها به رتبه پنجم لیگ نزول پیدا کردند، بلکه سهمیه آسیا را نیز از دست دادند. آبی‌پوشان تهرانی مانند پرسپولیسی‌ها دچار تغییر و تحولات مدیریتی شدند و بهرام افشارزاده مدیرعاملی باشگاه استقلال پذیرفت تا جایگزین علی فتح‌الله‌زاده شود. افشارزاده، علی نظری جویباری را مسئول نقل و انتقالات باشگاه استقلال انتخاب کرد و همه چیز را به او سپرد تا خودش درگیر صحبت و چانه‌زنی با بازیکنان نشود.

استقلالی‌ها در حالی نقل و انتقالات را با جذب بازیکنانی چون امید ابراهیمی، میلاد فخرالدینی و سجاد شهباززاده آغاز کردند که مهدی رحمتی دروازه‌بان و کاپیتان فصل گذشته آبی‌ها راهی پیکان شد تا به هواداران استقلال شوک وارد شود. رحمتی در مصاحبه‌ای مدعی شد که استقلالی‌ها او را نمی‌خواستند اما امیر قلعه‌نویی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته‌های رحمتی را تکذیب کرد.

در ادامه فصل نقل و انتقالات، نظری جویباری به فکر تمدید قرارداد ملی‌پوشان استقلال افتاد و موفق به تمدید قرارداد خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده و امیر حسین صادقی شد تا به نوعی جدایی رحمتی از استقلال به فراموشی سپرده شود. استقلالی‌ها در روز پنجشنبه هفته گذشته هم موفق شدند قرارداد آندرانیک تیموریان مهمترین بازیکنی که قلعه‌نویی دستور تمدید قرارداد او را داده بود، تمدید کنند تا به نوعی تیم کاملی برای فصل آینده داشته باشند.

بازیکنان ورودی: فرزین گروسیان - نوجوان - احسان خرسندنیا - امید ابراهیمی - هرایر مگویان - سجاد شهباززاده - محسن ابراهیم - میلاد فخرالدینی - میلاد سیلمانی - محسن فروزان - مهدی کریمیان - کرار جاسم - آلبرت رافائل‌ داسیلوا - یعقوب کریمی

بازیکنان خروجی: بوبکر کبه - جی لوید ساموئل - مهدی نظری - سیاوش اکبرپور - مهرداد اولادی - علیرضا نیکبخت واحدی - مجید غلام‌نژاد - سید حسین حسینی - ایمان مبعلی - مهدی رحمتی - ایمان باصفا - کاروالیو

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

******

تراکتورسازی تبریز

قهرمان جام حذفی ایران در فصل گذشته، دستخوش تغییرات زیادی شده است. تراکتوری‌ها که سال گذشته با جذب بازیکنانی چون علی کریمی، کریم انصاری‌فرد و سعید دقیقی موفق به قهرمانی در جام حذفی شدند، امسال بازیکنانی زیادی را از دست دادند. باید دید رسول خطیبی که خودش تبریزی است می‌تواند انتظارات مردم شهرش را برآورده کند یا نه.

بازیکنان ورودی: جابر انصاری - سامان نریمان جهان - هانی هاشمی - شفیعی - فرید کریمی - مهدی ثاقبی - احمد آل نعمه - دیتمار - علا عبدالزهرا

بازیکنان خروجی: علی کریمی - میلاد فخرالدینی - مرتضی اسدی - سعید دقیقی - مهدی کریمیان - محمد نصرتی - محسن فروزان - ابراهیم‌زاده

سرمربی: رسول خطیبی

ملوان انزلی

ملوان که فصل گذشته نتایج فوق العاده‌ای با دراگان اسکوچیچ گرفت، در حالی برای فصل آینده آماده می‌شود که اسکوچیچ با شمالی‌های حاشیه دریای خزر خداحافظی کرد و به سمت اهوازی‌ها رفت. مسئولان ملوان پس از بررسی روی چند گزینه به نصرت ایراندوست سرمربی پیشین این تیم رسیدند و هدایت ملوان را به او سپردند. ملوانی‌ها به همان سیستم گذشته خود بازگشتند و بار دیگر به مربیان بومی خود اعتماد کردند. هر چند از داخل شهر انزلی شنیده می‌شود که مردم این شهر از جدایی اسکوچیچ ناراحت هستند.

بازیکنان ورودی: شایان کارگر - محمد رضی - علی عابدی - علیرضا مصطفایی - فرزام بیجاری - میلاد جلالی - غلامین - محمد دارابی - پورغاز - شمسی‌پور - کنعانی - حسین حسینی - جمال حسینی - پوررحمت الله - گلزاری - جعفری - اعتمادی - مهرداد اولادی

بازیکنان خروجی: مهدی دغاغله - امیرحسین فشنگچی - ثاقبی - محمدپور

سرمربی: نصرت ایراندوست

******

سایپا

مجید جلالی سرمربی جدید سایپا، پس از ۱۰ سال به سایپا بازگشت و با این تیم قرارداد ۳ ساله‌ای امضا کرد. سایپا تاکنون موفق به جذب بازیکنانی چون سید مهدی سید صالحی، میلاد میداودی و … شده تا بتواند به برخلاف سال گذشته نتایج خیلی خوبی بگیرد. نگاهی به خریدهای سایپا نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواهند امسال دلخوش به میانه‌های جدول باشند و دوست دارند برای فصل آینده سهمیه آسیا را بگیرند.

بازیکنان ورودی: پویا نزهتی - کرمانی - سید مهدی سید صالحی - میلاد میداوودی - حکیم نصاری - مسیح زاهدی - حامد فلاح ‌زاده - مجتبی رمضانی - علی نادمی - ابراهیم‌زاد - وحید محمدزاده

بازیکنان خروجی: سجاد شهباززاده - سبحانی

سرمربی: مجید جلالی:

******

صبای قم

صبا از آغاز فصل نقل و انتقالات پیش فصل لیگ برتر فوتبال، فعالیت قابل توجهی در عرصه جذب بازیکن داشته است. این تیم علاقه‌ای به جذب بازیکنان گران قیمت ندارد و بیشتر به سراغ مهره‌های جوان رفته است، گرچه در این میان، یکی دو استثنا هم حضور دارند و بازیکنانی چون پیروز قربانی را جذب کرده است. جدایی رضا عنایتی از مهمترین اتفاقات نقل و انتقالات این باشگاه بود.

بازیکنان ورودی: پیروز قربانی - علی‌محمدی - فراهانی - کاظمی - امید قربانی - عباس بختیاری - محمد برجلو - مهدی زاده - عباس قادیان - قاسم گرامی - علیرضا فرجی - کلانتری

بازیکنان خروجی: رضا عنایتی - امرایی - اکبر صادقی - مهربان - فرید کریمی - سلیمان فلاح - حیدری

سرمربی: صمد مرفاوی

******

گسترش فولاد تبریز

گسترش فولاد برخلاف تیم همشهری خود تراکتورسازی تبریز توانسته عملکرد مثبتی در فصل نقل و انتقالات داشته باشد. به نظر می‌رسد کادر فنی و مجموعه مدیریتی این تیم با حفظ استخوان بندی فصل گذشته و با شناخت کاملی که از بازیکنان بدست آمده، تیمی یکدست را روانه مسابقات خواهند کرد. این تیم مرتضی اسدی کاپیتان تراکتورسازی و مهدی نظری مهاجم فصل قبل استقلال را جذب کرد. نباید فراموش کرد که گسترش فولاد مهاجم جوان و خوبی به نام بایرامی دارد که همه امید کادر فنی به این بازیکن خواهد بود.

بازیکنان ورودی: نظری - پیمان رنجبر - جلال عبدی - محمد مختاری - عادل سرشار - جوکار - محمدامین درویش - مرتضی اسدی - باتیستا - جهانی

بازیکنان خروجی: سیدمحسن حسینی - ایمان موسوی - رسول علیزاده - محسن فروزان - نریمان جهان - شفیعی

سرمربی: مهدی تارتار

******

راه‌آهن

راه‌آهن با مالک جدید و تحت هدایت حمید استیلی یکی دیگر از تیم‌هایی بود که تغییر و تحول زیادی داشت. این تیم بازیکنان زیادی از جمله غلامی، ایران‌نژاد، سبحانی، امیر عابدزاده، محمد آبشک، وحید طالب‌لو و شیثرضایی را به خدمت گرفته و بهادر عبدی، پیروز قربانی، ویکروم، علی حسینی و آقازمانی را از دست داده است.

راه‌آهن که سال گذشته در روزهای آخر موفق به ماندن در لیگ برتر شده بود، امسال هم خیلی دیرتر از سایر تیم‌ها تمرینات خود را آغاز کرد. باید دید حمید استیلی و دوستانش می‌توانند در راه‌آهن نتایجی خوبی بگیرند یا نه. راه‌آهن با توجه به حضور احمد رضا عابدزاده و حضور احتمالی علی کریمی در این تیم می‌تواند یکی از تیم‌های جذاب لیگ باشد. تقابل حمید استیلی، عابدزاده و کریمی با پرسپولیس و علی دایی قطعا یکی از حساس‌ترین بازی‌ها و مهمترین سوژه‌های رسانه‌ها باشد.

بازیکنان ورودی: محمد غلامی - محسن ایران‌نژاد - سبحانی - امیر عابدزاده - محمد آبشک - وحید طالب‌لو - شیثرضایی - پدریچ - احمد موسوی - سیعد کوهنورد - جوکیچ - ننزیچ - مجتبی شیری

بازیکنان خروجی: پیروز قربانی - ویکروم - علی حسینی - سامان آقازمانی

سرمربی: حمید استیلی

******

استقلال خوزستان

عبدالله ویسی خیلی دوست دارد مانند زمان حضورش در صبا با استقلال خوزستان هم نتایج مناسبی بگیرد. ویسی باز هم تیمش را با تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه بسته است.

بازیکنان ورودی: میثم مجیدی - دورقی - صادقی - بابااحمدی - باصفا - سیف الهی - ربانی - مهدوی - کاردوست - مجید حیدری - عباسیان

بازیکنان خروجی: مدملیسی - قاسم‌نژاد - بیگدلی - معاوی - میداودی - تیغ‌نورد - ترائوره

سرمربی: عبدالله ویسی

******

ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن که سال گذشته نتایجی بدی گرفت و تا آستانه سقوط به لیگ دسته اول پیش رفت، امسال تیم قوی‌تری به نسبت سال گذشته بسته است. آذری مدیرعامل این باشگاه، ابتدا یحیی گل‌محمدی را سرمربی تیمش انتخاب کرد و سپس محسن مسلمان را بار دیگر به ذوب‌آهن بازگرداند. نگاهی به خریدهای ذوب‌آهن نشان می‌دهد که سبزپوشان اصفهانی با گل‌محمدی دنیال تکرار نتایج درخسان سال‌های گذشته هستند.

بازیکنان ورودی: محمدباقر صادقی - حق‌وردی - قاسم دهنوی - مسعود حسن زاده - هادی محمدی - شیخ حسینی - قنبری - شجاعی

بازیکنان خروجی: محسن بیاتی‌نیا

سرمربی: یحیی گل‌محمدی

******

پیکان

پیکان، یکی از تیم‌هایی که در این فصل به لیگ برتر صعود کرده‌ یارگیری بسیار خوبی برای فصل جدید انجام داده است. آنها با هدایت منصور ابراهیم‌زاده، بازیکنانی مانند فشنگچی، رحمتی، ساموئل، نصرتی و دقیقی را جذب کرده‌اند. مسئولان باشگاه دوست دارند با هزینه‌هایی که انجام داده‌اند، نتایج خوبی بگیرند و به اهدافشان یعنی گرفتن سهمیه آسیا برسند و در مقابل دوست ندارند گرفتار سرنوشت استیل آذین شوند. تقابل رحمتی با استقلالی‌ها در هفته پنجم لیگ، همه نگاه فوتبال‌دوستان را به سمت پیکان می‌کشاند.

بازیکنان ورودی: فشنگچی - رحمتی - علی حسینی - جی لوید ساموئل - نصرتی - دقیقی

بازیکنان خروجی: کرمانی - محسن ابراهیمی - محمد برجلو

سرمربی: منصور ابراهیم‌زاده

******

پدیده مشهد

پدیده یکی از تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر است. این تیم تا وقتی که صعودش به لیگ برتر مسجل نشده بود، پر سر و صدا بود و از همان ابتدا صحبت‌هایی مبنی بر خرید بازیکنان گرانقیمت از درون این باشگاه شنیده می‌شد. مشهدی‌ها پس از چند سال صاحب نماینده‌ای در لیگ برتر شده‌اند و امیدوارند تیم شهرشان با گرفتن بازیکنانی مثل رضا عنایتی بتواند حرفی برای گرفتن داشته باشد.

بازیکنان ورودی: رضا عنایتی - مهدی ناصحی - میلان یووانویچ - کیوان امرایی - عباس محمدرضایی - میلاد غریبی - یونس شاکری

بازیکنان خروجی: احسان خرسندنیا - هانی هاشمی - قنبری

سرمربی: علیرضا مرزبان

******

نفت مسجد سلیمان

تیم نفت مسجد سلیمان بدون سر و صدا در فصل نقل و انتقالات کار کرد. این تیم که به نظر می‌رسد بودجه چندان زیادی ندارد، چند بازیکن متوسط به خدمت گرفت تا باشگاه کمتر دچار هزینه‌ شود. به نظر می‌رسد نفت با توجه به یارگیری سایر تیم‌ها کار سختی در لیگ داشته باشد.

بازیکنان ورودی: احسان عبدی - تیغ‌نورد - رضا محمدی - میلاد سلیمان فلاح - میلاد زنیدپور - سالارزاده - بوحمدان

بازیکنان خروجی: بابااحمدی - نصاری دورقی صادقی

سرمربی: باقری‌نیا

از جمله بازیکنان شاخصی که در نقل و انتقالات این فصل لیگ برتر ایران حضور نداشتند میتوان به جواد نکونام و کریمانصاریفرد اشاره کرد که به نظر میرسد فوتبالشان را در خارج از ایران دنبال خواهند کرد.