ماجرای پولادی، پرسپولیس، الشحانیه، ITC و فیفا

به گزارشافکارنیوز،مهرداد پولادی که بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به دنبال حضور در تیم‌های اروپایی بود و با وجود داشتن قرارداد با باشگاه پرسپولیس در تمرینات این تیم شرکت نکرد، در نهایت به الشحانیه قطر پیوست. هنوز این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده اما از سوی پرسپولیسی‌ها قرارداد پولادی با این باشگاه قطری غیرقانونی اعلام شد و مسئولان این باشگاه اعلام کردند که برای این بازیکن ITC صادر نخواهند کرد.

پولادی که اکنون برای حضور در تیم الشحانیه با مشکل ITC روبرو شده قصد دارد در صورتی که از سوی فدراسیون فوتبال ایران نتواند کارت بازی‌اش را دریافت کند، به فیفا شکایت کرده تا از این طریق مجوز بازی‌اش را برای حضور در الشحانیه کسب کند.

هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال در این خصوص و اینکه آیا فیفا می‌تواند در چنین مواردی قضاوت کند یا نه، گفت: طبق ماده ۲۲ نقل‌وانتقالات فیفا مشکلاتی که بین‌المللی باشد، از طریق دادگاه فیفا قابل حل است. در صورتی که دعوا بین باشگاه پرسپولیس و باشگاه الشحانیه باشد، فیفا این مشکل را بین‌المللی تشخیص داده و می‌تواند وارد این موضوع شود اما اگر باشگاه پرسپولیس و مهرداد پولادی طرفین این دعوا باشد فیفا دخالتی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه قرارداد پولادی با باشگاه پرسپولیس از سال ۹۱ تا ۹۴ به مدت ۳ سال بوده است، عنوان کرد: از سال ۹۲ بازیکنان می‌توانستند متمم قرارداد خود را تغییر دهند یا متمم جدیدی را به قرارداد خود اضافه کنند. پولادی نیز در زمان مدیریت رویانیان متممی را به قراردادش اضافه کرد که در سال ۹۳ قراردادش فسخ شود و این اصلاحیه به قرارداد این بازیکن اضافه شد. این اصلاحیه در اختیار فدراسیون قرار نگرفت و ثبت نشده و پولادی باید در زمان مدیریت رویانیان در باشگاه پرسپولیس این متمم را تسلیم می‌کرد تا مشکلی به وجود نیاید.

رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال یادآور شد: اکنون مدیریت باشگاه پرسپولیس تغییر کرده و احتمال دارد این مشکل به وجود بیاید که اصلاحیه و متمم قرارداد پولادی به روز نیست. با توجه به اینکه این بازیکن با باشگاه الشحانیه قرارداد امضا کرده است، این باشگاه طبق روال باید از فدراسیون فوتبال ایران درخواست ITC کند که به طور قطع باشگاه پرسپولیس در جواب قطری‌ها از صدور ITC خودداری و اعلام خواهد کرد که پولادی با این باشگاه قرارداد دارد.

نصیرزاده ادامه داد: زمانی که پرسپولیس از صدور ITC خودداری کند پاسخ فدراسیون فوتبال هم به قطری‌ها منفی خواهد بود و در این صورت باشگاه الشحانیه یا مهرداد پولادی می‌توانند به قاضی منفرد فیفا که دستورات فوری را صادر می‌کند، مراجعه کنند و درخواست ITC را از فیفا داشته باشند. در این صورت قاضی منفرد رأیی را صادر خواهد کرد که ITC پولادی به صورت موقت برای الشحانیه صادر شود تا در فرصت بعدی به دعوای طرفین با باشگاه پرسپولیس رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت رسیدگی به اختلاف بین باشگاه پرسپولیس و پولادی احتمال رخ دادن چه اتفاقاتی وجود دارد، گفت: بعد از رسیدگی به دعوای طرفین اگر مشخص شود که پولادی درست می‌گوید و متمم قرارداد او پذیرفته شود، مشکلی وجود نخواهد داشت اما در صورتی که ثابت شود متممی وجود ندارد و این بازیکن با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته باشد، پولادی باید منتظر محرومیت و جریمه سنگین باشد.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: فیفا معتقد است که باید به بازیکنان اجازه داده شود هر جایی که دوست دارند بازی کنند و بعد از صدور ITC به تخلف احتمالی آنها رسیدگی شود. از طرف دیگر ثبت قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها در فدراسیون کشورها در قوانین فیفا وجود ندارد و این موضوع به قراردادها اعتبار نمی‌دهد و فقط در کشور ما اعتبار دارد.

نصیرزاده یادآور شد: پرسپولیسیها اگر معتقد بودند پولادی با این باشگاه قرارداد دارد، میتوانستند در این مدت که او در تمرینات حاضر نشده او را با جریمه نقدی روبرو کنند که هنوز خبری در این خصوص منتشر نشده و این موضوع نیز با شبهاتی همراه است.