مُسن‌ترین و جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی

به گزارش افکارنیوز، کارلوس کی‌روش آخرین لیست خود را برای حضور بازیکنان تیم ملی در اردوی پرتغال اعلام کرد. بازیکنان دعوت شده به این اردو اولین نفراتی هستند که برای آماده شدن تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا زیر نظر کادرفنی تمرینات خود را دنبال خواهند کرد و شب گذشته هم عازم لیسبون شدند.

در لیست جدید تیم ملی بازیکنان جدیدی به چشم می‌خورند که جایگزین برخی بازیکنان حاضر در جام جهانی شده‌اند و توانسته‌اند میانگین سنی تیم ملی را کمتر کنند. تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با میانگین سنی ۲۸.۴۹ ششمین تیم پیر جام جهانی بود که این موضوع انتقادهایی را در پی داشت و برخی معتقد بودند باید تیم ملی جوان‌تر شود.

در حال حاضر ۲۴ بازیکن به تیم ملی دعوت شده‌اند که باید در اردوی پرتغال کار خود را آغاز کنند. در بین این بازیکنان جواد نکونام با ۳۴ سال سن پیرترین بازیکن تیم ملی محسوب می‌شود و سردار آزمون ۱۹ ساله نیز جوان‌ترین بازیکن لیست جدید کارلوس کی‌روش است.

میانگین سنی تیم ملی نسبت به آخرین لیستی که کی‌روش اعلام کرده بود ۱.۶۹ سال کاهش یافته، اما باز هم خطوطی دیده می‌شود که همچنان پیر هستند و انتقاداتی به آن وارد است.

دروازه‌بان‌ها؛ میانگین سنی: ۲۴.۶۶
علیرضا حقیقی: ۲۶ سال

علیرضا بیرانوند: ۲۲ سال

محسن فروزان: ۲۶ سال

مدافعان؛ میانگین سنی: ۳۰.۱۴
هاشم بیک‌زاده: ۳۰ سال

وریا غفوری: ۲۷ سال

سیدجلال حسینی: ۳۲ سال

پژمان منتظری: ۳۱ سال

امیرحسین صادقی: ۳۳ سال

خسرو حیدری: ۳۱ سال

مهرداد پولادی: ۲۷ سال

هافبک‌ها؛ میانگین سنی: ۲۶.۶۲
جواد نکونام: ۳۴ سال(پیرترین بازیکن)

آندرانیک تیموریان: ۳۱ سال

احمد عبدالله‌زاده: ۲۱ سال

امید ابراهیمی: ۲۷ سال

احسان حاج‌صفی: ۲۴ سال

مرتضی پورعلی‌گنجی: ۲۲ سال

سروش رفیعی: ۲۴ سال

مسعود شجاعی: ۳۰ سال

مهاجمان؛ ‌ میانگین سنی: ۲۴.۱۶
اشکان دژاگه: ۲۸ سال

رضا قوچان‌نژاد: ۲۷ سال

علیرضا جهانبخش: ۲۱ سال

سردار آزمون: ۱۹ سال(جوان‌ترین بازیکن)

کریم انصاری‌فرد: ۲۴ سال

وحید امیری: ۲۶ سال

بازیکنانی که در چهار پست دروازه‌بان، دفاع، هافبک و مهاجم قرار گرفته‌اند، نفراتی هستند که در پست‌های تخصصی خود حضور دارند و امکان دارد کی‌روش از آنها در پست‌های دیگری استفاده کند، اما با نگاهی به این لیست با پست‌های تخصصی بازیکنان به این نتیجه می‌رسیم که خط دفاعی تیم ملی با ۳۰.۱۴ پیرترین پست تیم ملی محسوب می‌شود و فاصله زیادی با ۲۴.۱۶ دارد که میانگین سنی مهاجمان محسوب می‌شود و این فاصله سنی کمی نگران کننده است. شاید بتوان گفت در خط دفاعی تیم ملی زنگ خطری به صدا درآمده و با توجه به اینکه خط دفاعی باید توان بالایی به لحاظ بدنی و دوندگی داشته باشد، سن بالای بازیکنان تیم ملی در خط دفاعی مشکل‌ساز خواهد شد و کارلوس کی‌روش باید فکری به حال خط دفاعی کند.

از سوی دیگر خط حمله تیم ملی با میانگین سنی ۲۴.۱۶ امیدبخش‌تر از دیگر پست‌ها به نظر می‌رسد که می‌تواند در آینده با کسب تجربه خط حمله‌ای مطمئن را به تیم ملی بدهد. کی‌روش علاوه بر اینکه خط حمله‌اش را جوان‌تر کرده، تجربه را در این پست نگه داشته تا بازیکنان جوان در کنار بازیکنان با تجربه و بین‌المللی مانند دژاگه و قوچان‌نژاد بتوانند تجربه کسب کنند.

کی‌روش در خط هافبک هم تغییراتی ایجاد کرده و بازیکنان جدیدی را برای حضور در میانه میدان دعوت کرده است، اما خط هافبک با میانگین سنی ۲۶.۶۲ جوان محسوب نمی‌شود و می‌توان گفت تیم ملی یک خط هافبک با تجربه دارد. حضور جواد نکونام با ۳۴ سال سن به عنوان مُسن‌ترین بازیکن تیم ملی در کنار تیموریان ۳۱ ساله و مسعود شجاعی ۳۰ ساله در خط هافبک باعثشده میانگین سنی این خط کمی بالا برود، اما حضور بازیکنانی چون عبدالله‌زاده، پورعلی‌گنجی، رفیعی و … نشان می‌دهد کی‌روش به فکر جوان کردن خط هافبکش است.

در چارچوب دروازه تیم ملی هم که رحمان احمدی و دنیل داوری کنار گذاشته شده‌اند تا علیرضا بیرانوند و محسن فروزان در کنار علیرضا حقیقی قرار بگیرند، کی‌روش دست به تغییرات زده و تا حدودی میانگین سنی تیم ملی را در این بخش پایین آورده است.

این البته اولین فهرست کیروش است و باید دید تا دی ماه سال ۹۳ که جام ملتهای ۲۰۱۵ آسیا در استرالیا برگزار میشود این لیست چه تغییراتی خواهد کرد. تیم ملی در این مسابقات با امارات، بحرین و قطر همگروه است و باید دید از لیست اولیه کیروش چه نفراتی در این میدان مهم تیم ملی را همراهی خواهند کرد.