شفاف:علی پروین همیشه علی پروین است.رک و راست،ساده و صادق.
رک و راست بودن، این ویژگی همیشگی علی پروین است. وقتی روی فرم باشد و ناهار هم چلوکباب خورده باشد بهترین زمان برای گفت و گو با او است. این اتفاق پس از پایان جلسه با پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس افتاد. جایی که پروین در دفتر اداری باشگاه استیل آذین مشغول خوردن چای با رفقایش بود که با دیدن خبرنگاران شوکه شد و گفت: «ای بابا، شما هنوز نرفتید!»

پایان گفت و گوی چند دقیقه ای با دوربین های تلویزیونی تازه شروع مصاحبه ما با علی پروین بود. در همان اتاق اداری باشگاه استیل آذین و با حضور یکی دو نفر از دوستانش. خود پروین سکوت را با گفتن این جمله که «پسر چند تا چایی بیار، ما که هنوز چیزی نخوردیم» شکست تا جرقه برای گفت و گویی چند دقیقه ای زده شود. «شروع کنید، با هدایتی کار دارم، باید بروم»

پس از مدتها، تشکیل کانون پیشکسوتان پرسپولیس بهانه ای شد تا دوستان قدیمی یک بار دیگر دور هم جمع شوند.
خیلی خوشحال شدیم که هم بازی های قدیم مان را دیدیم. امیدورام که از این به بعد این جلسات تکرار شود و پیشکسوتان از هم دور نیافتند. فکر می کنم بعضی از دوستانم را ۴ یا ۵ سالی بود که ندیده بودم. به هر حال جلسه اول بود و نمی شد همه حرف بزنند. در جلسه بعد ۵ نفر را انتخاب می کنیم و آنها می دانند که چه هدفی را دنبال کنند. ما نه با کسی دعوا داریم و نه می خواهیم مقابل پرسپولیس بایستیم. این ها همه رفقای ما هستند.


هدف از برگزاری این جلسه چه بود. مثل اینکه خیلی از پیشکسوتان از اینکه در باشگاه حضور ندارند ناراحت هستند.
با توجه به اینکه پرسپولیس قرار است به بخش خصوصی واگذار شود چه کسی بهتر از پیشکسوتان می توانند آن را اداراه کنند؟ آنها حق آب و گل دارند. مثلا همین ساختمان باشگاه استیل آذین را اگر قرار باشد بفروشند اول به من پروین می گویند، اگر نخواستم، آن را به مردم عادی واگذار کنند. هدف ما این است که با تشکیل کمیته پیشکسوتان پرسپولیس دست خودمان باشد. ما حالا پشتوانه مالی خوبی داریم که می توانیم پرسپولیس را بخریم. هدف ما این است که پرسپولیس به جایگاه واقعی اش برسد و هواداران دلهره این را نداشته باشد که هر روز یک اتفاق جدید می افتد. الان من نظرم این است که به غیر از این هیئت مدیره باید افراد دیگری هم باشند که پول داشته باشند. نه تنها پرسپولیس، بلکه تیم های دیگر هم باید با پشتوانه مالی وارد لیگ شوند. یعنی ۵ تا آدم بیایند که پول داشته باشند نه ۵ نفری که فقط در کار سرمربی دخالت کنند. آنها باید بیایند، بنشینند و پول خرج کنند. ان شاءاالله ما تصمیم گرفته ایم که چنین کاری را بکنیم.


در این بین سهم مردم چه می شود؟ آنها نباید سهمی در این تیم مردمی داشته باشند؟
ما برای همه چیز برنامه ریزی کرده ایم. به این صورت که ۵۱ درصد از سهم باشگاه را پیشکسوتان بخرند و ۴۹ درصد را هم به مردم واگذار کنند. ما سالها فوتبال بازی کردیم به عشق همین مردم. شک نکنید که آنها هم در باشگاه خود سهام دار هستند.


مثل اینکه شما یک نامه ای هم برای آقای رییس جمهور نوشته اید؟ جریان آن نامه چه بود؟
ما یک درخواستی از رییس جمهور کرده بودیم که البته آقای عابدینی گفتند متن آن نامه اشکال دارد. قرار شد آن را اصلاح کنیم و پس از اینکه همه امضایش کردند خدمت رییس جمهور بفرستیم.


پس قرار است فرش ابریشمتان را پس بگیرید؟
ما تنها به دلیل اینکه اعلام کردند پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار می شود وارد گود شدیم. اگر نه این کار را نمی کردیم.


قطعا تیمی که دست علی پروین باشد و …
نه اصلا بحثاین چیزها نیست. من داشتم به بچه ها هم همین را می گفتم. گفتم اگر قرار باشد کسی دنبال پست و مقام باشد که اصلا نمی شود تیمداری کرد. باید ۵ نفر را انتخاب کرد و یک نفر را گذاشت مدیر عامل. اگر پول هم داشته باشند که چه بهتر. البته آقایان هدایتی و عابدینی اعلام آمادگی کرده اند که در این زمینه کمک کنند. ما نیازی به کسی نداریم.


خود پیشکسوتان هم فکر می کنم بتوانند در این زمینه کمک کنند.
بچه ها هم وضعشان خوب است و اگر دلشان خواست می توانند سهم باشگاه را بخرند.


در جلسه مطرح شد که قرار است ۵ عضو اصلی پیشکسوتان پرسپولیس انتخاب شوند تا به زودی فعالیت خود را آغاز کنند. این ۵ عضو چگونه و چطور انتخاب خواهند شد؟
تا چند روز دیگر انتخاب می‌شوند. مشکلی از این بابت وجود ندارد و باید یک سری از مسائل در نظر گرفته شد. به هر حال در جایی که بزرگانی مثل بهزادی، کاشانی و جاسمیان هستند جایز نیست من زیاد حرف بزنم.


این نشست، مخصوص پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس است، اما چرا در باشگاه استیل آذین برگزار شد؟
این دفتر را آقای هدایتی به پیشکسوتان پرسپولیس هدیه کردند و به همین دلیل بود که این جلسه را در اینجا برگزار کردیم.


نظرتان در مورد پرسپولیس و نفراتی که آنها در فصل نقل و انتقالات جذب کرده اند چیست؟
فکر می‌کنم به دلیل اینکه پرسپولیس با بی‌پولی درگیر است، نتواند بازیکنان خوبی در نقل و انتقالات بگیرد؛ ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد و پرسپولیس بتواند تیم خوبی برای فصل بعد ببندد.


کادر فنی آنها چطور؟ فکر می کنید پرسپولیس با حمید استیلی می تواند لیگ برتر را خوب شروع کند؟
استیلی مربی جوانی است که برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. ما برای این جلسه از او، کریم باقری، علی دایی، محمد زادمهر و تمام پرسپولیسی‌های قدیمی دعوت کرده بودیم که بنا به دلایلی نتوانستند بیایند.


حالا اگر خودتان می خواستید مربی انتخاب کنید از بین این سه گزینه چه کسی را انتخاب می کردید؟

کدام سه تا؟

دایی، استیلی و درخشان.

راستش فکر می کنم فنی حمید درخشان از دایی و استیلی بهتر باشد اما علی دایی با توجه به این دو قهرمانی که داشته باید در تیم می ماند. اوبازیکن جهانی پرسپولیس است و اگر پیشکسوتان پرسپولیس بتوانند این تیم را بخرند، دایی یکی از گزینه‌های اصلی سرمربی‌گری تیم است. پیشکسوتان پرسپولیس از پشتوانه مالی خوبی برای این کار برخوردارند و در بین‌شان افراد باتجربه‌ای مانند مدیران عامل سابق، رییس فدراسیون‌های سابق و مربیان تیم ملی حضور دارند. به نظر من مسئولان برای فروش امتیاز باشگاه به پیشکسوتان حتی نباید از آنها پول بگیرند.


نظرتان در مورد کلیت فوتبال ما چیست. تیم ملی، تیم امید و…
من حرفی نمی زنم. مگر۱ تیم امید زیر نظر کروش نبود؟ چرا وقتی باخت هیچ کس در موردش چیزی ننوشت؟ همه را انداختند گردن فدراسیون و منصوریان. حالا اینها اصلا سه هیچ شدند، اما خدا وکیلی این بازی بود که انجام دادند؟ منصوریان پسر خوبی است و اگر او در تیم نبود من می دانستم که چطور جواب آقایان را بدهم.


ملی پوشان تیم امید خیلی بد بازی کردند. آنها اصلا روحیه بازی کردن را نداشتند.
اصلا من می گویم باید ۵ تا می زدند!نباید روحیه خودشان را می باختند. بعد هم که حرف بزنی می گویند فلان و بهمان…من این حرف را بارها و بارها گفته ام. آقایان، خارجی ها دارند با جت می روند و وما با موتور گازی. حالا به حرف من رسیدید که چه چیزی میگفتم؟ من وقتی فوتبال عربستان را می بینم کیف می کنم. تا آخر بازی هم آنرا تماشا می کنم چون لذت بخش است آن وقت تیم ملی خودمان…دری به تخته ای بخورد شاید بازیکنان یک گل بزنند!