آن تاج آبی بر سر پایتخت چه شد؟

به گزارش افکارنیوز، اگر وضعیت استقلال را در سال‌های بعد از انقلاب بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تمام عناوین و افتخارات این تیم بزرگ و پرافتخار در سال‌هایی به دست آمده که مهره‌های بسیار خوبی داشته و مملو از ستاره‌های ریز و درشت بوده است. در زیر نگاهی داریم به سال‌های پرافتخار و پرجام استقلال در ۳۰ سال گذشته.

۶۲ تا ۶۴؛ ستاره‌هایی چون حجازی، چنگیز و مختاری‌فرد
استقلال در سال‌های ۶۲ و ۶۴ قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد و تازه سال ۶۳ هم این مسابقات نیمه‌کاره ماند. در آن سال‌ها اصلاً لیگ برگزار نمی‌شد اما استقلال با ستاره‌هایی چون ناصر حجازی، شاهین بیانی، رضا احدی، اصغر حاجیلو، جعفر مختاری‌فرد، عبد‌العلی چنگیز و… تمام جام‌ها را فتح کرد و پرسپولیس را هم در سال ۶۲ با گل پرویز مظلومی شکست داد. خیلی‌ها ‌آن تیم استقلال در ابتدای دهه ۶۰ را بهترین تیم تاریخ باشگاه‌ هم می‌دانند، نسلی که هنوز تکرار نشده است. استقلال سال‌های ۶۲ تا ۶۴ هم جنسش جور بود و هم هجومی و زیبا بازی می‌کرد و نتیجه می‌گرفت.

۶۹ و ۷۰؛ ستاره‌هایی چون عابد‌زاده، مرفاوی، فنونی‌زاده و…
استقلال در حد فاصل سال‌های ۶۹ و ۷۰ چهار، پنج جام گرفت! آنها با ستاره‌هایی چون عابد‌زاده، بیانی‌ها، سرخاب، مرفاوی، نامجو‌مطلق، فنونی‌زاده، حسن‌زاده و… هم ۶ بازیکن ثابت در تیم‌ملی داشتند و هم قهرمان تهران، ایران و آسیا شدند. آخرین قهرمانی استقلال در آسیا هم در همان سال ۷۰ رقم خورد و بعد از آن آبی‌ها فقط یکبار با حجازی نایب‌قهرمان شدند. فتوحات استقلال پر‌‌مهره در سال‌های ۶۹ و ۷۰ با مربیگری منصور پور‌حیدری حاصل شد و در آن سال‌ها هم استقلال ۳ بار پرسپولیس را شکست داد تا همه جوره تماشاگرانش را راضی کرده باشد.

۸۲ تا ۸۴؛ ستاره‌هایی چون عنایتی، سامره، قربانی، منصوریان و…
استقلال از اواخر سال ۸۱ تا سال ۸۴ هم موفق بود. در آن سال‌ها ستاره‌هایی چون عنایتی، سامره، قربانی، منصوریان و… در جمع آبی‌ها خود‌نمایی می‌کردند و در نهایت استقلال بعد از یک جام‌حذفی و یکی، دو نایب‌قهرمانی در سال ۸۴ با شایستگی قهرمان لیگ شد. مثل ادوار قبلی در این سال‌ها هم استقلال تیم بسیار پر‌مهره‌ای بود و حتی می‌شد گفت از سپاهان و پرسپولیس و… هم پر‌مهره‌تر است.

سال‌های ۸۹ تا ۹۲؛ فتح ۴ دربی با مجیدی، جباری و…
استقلال در این سال‌ها با ستاره‌هایی چون جباری، مجیدی، برهانی و… هنر‌نمایی کرد و ۴ بار پیاپی با مربیگری پرویز مظلومی پرسپولیس را برد. به جرأت می‌توان گفت در تمام این سال‌ها هم استقلال پر‌مهره‌تر از پرسپولیس بود و شاید فقط مهره‌های سپاهان را می‌شد با آبی‌ها مقایسه کرد. در تاریخ فوتبال ایران تا حالا استقلال ۴ بار پیاپی پرسپولیس را نبرده بود اما این اتفاق هم به لطف ستاره‌های پر‌شمار آبی‌ها رخ داد.

ختم کلام اینکه تیم بزرگ، بازیکن بزرگ میخواهد و این یک قاعده کاملاً درست است. در ۲، ۳ سال گذشته علی فتحا...زاده مهرههای بسیار خوبی جذب کرد و حتی امسال هم استقلاليها تیم پرمهرهای بستند اما بهزعم کارشناسان و اهل فن این تیم بالانس نیست و هارمونی لازم در خطوط مختلف را ندارد. البته قلعهنویی هم در سالهای اُفت مربیگریاش قرار دارد و درست در این سالها با رسانهها درگیر شده و...