مقام سومی بدون اعتبار

به گزارش افکارنیوز، بلافاصله بعد از رقابت های جام ملت های ۱۹۸۴ به جام جواهر لعل نهرو رفتیم و برابر تیم های ملی اصلی شوروی ۲ صفر و یوگسلاوی ۳ یک بازنده شدیم، در این مسابقات چین را که در جام ملت های آسیا دوم شده بود را ۴ صفر بردیم. سپس از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۸۶ انصراف دادیم چرا که فیفا کشورهای در حال جنگ را از میزبانی مسابقات محروم ساخته و ایران نسبت به این مساله معترض بود.

در سال ۱۳۶۴، در مسابقات جام دهه فجر با مربیگری فریدون عسگرزاده و ناصر ابراهیمی به مصاف حریفانی مثل امید لهستان، غنا، سوریه و پاکستان رفتیم و دوم بازی ها شدیم تیم های منتخاب خوزستان تیم‌ملی ب و امید رومانی هم در این مسابقات بودند، سپس پرویز دهداری در اردیبهشت ۱۳۶۵ سرمربی تیم‌ملی شد، با دهداری به بازی آسیایی ۱۹۸۶ سئول رفتیم. در این مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی به کره جنوبی میزبان در ضربات پنالتی باخته و حذف شدیم.

۱۴ بازیکن اصلی تیم ۱۹۸۶، از حضور در مسابقات ملی به علت بدرفتاری دهداری سرمربی تیم‌ملی و دستیاران او یعنی رضا وطنخواه و بهمن صالح نیا، استعفا کردند. احمد سجادی، فتح آبادی، پنجعلی، ناصر محمدخانی، مرتضی فنونی زاده، چنگیز، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، مهدی ابطحی، مرتضی یکه، ضیا عربشاهی، اصغر حاجیلو، فرشاد پیوس و حمید درخشان این ۱۴ نفر بودند. تنها سیامک رحیم پور، مجید رضایی، نامجومطلق، قایقران، کریم باوی و مسگر ساروی استعفا ندادند. دهداری از ناصر محمدخانی، پیوس، مرتضی یکه و شاهین بیانی خواست در تیم‌ملی بمانند اما آنها نپذیرفتند.

از این تعداد احمد سجادی، فتح آبادی، عربشاهی و مرتضی فنونی زاده استعفا را پس گرفته و به جز فتح آبادی به تیم‌ملی برگشتند، دهداری که این ۱۴ نفر را در ابتدا نداشت قید سایر باتجربه ها و بازیکنان معروف مثل مختاری فر، رضا احدی، بهتاش فریبا، علیدوستی، بهروز سلطانی و … را زد، انصاری‌فرد دعوت دهداری را نپذیرفت. تنها کسی که بدون پس گرفتن استعفا به تیم‌ملی برگشت فرشاد پیوس بود.

قبل از برگشت برخی از ملی‌پوشان به تیم‌ملی دهداری، تیم‌ملی با ترکیبی جوان و عجیب کویت را ۲ ۱ در مقدماتی المپیک برد. ترکیب تیم دهداری در ۸ اسفند ۶۵ چنین بود؛ عابدزاده، مرفاوی(دفاع راست)، رحیم پور، میراحمدیان(کاپیتان)، زرینچه(دفاع چپ)، احمد ژاله مستقیم، قایقران، سیدمحمد علوی، نامجومطلق و کریم باوی … این تیم در بازی برگشت یک صفر بازنده و حذف شد.

سپس در خرداد ۶۷ در مسابقات مقدماتی جام ملت ها شرکت کردیم. در این تیم که با کره شمالی، سوریه، نپال و هنک کنگ در کاتماندو بازی کرد و دوم شد، ترکیب تیم‌ملی تا حدودی اصلاح شد و نادر محمدخانی، مهدی فنونی زاده، عاشوری و کرمانی به تیم اضافه شده بودند. با سوریه یک یک و با کره شمالی صفر صفر کردیم، هنک کنگ را ۲ صفر و نپال را ۳ صفر برده و به عنوان تیم دوم بعد از سوریه به مرحله بعدی صعود کردیم. در مرحله نهایی بازی ها سجادی، عربشاهی و مرتضی فنونی زاده به تیم‌ملی برگشته، انصاری‌فرد به دعوت دهداری پاسخ مثبت داده، پیوس هم به تیم‌ملی آمده بود. به جز این ۵ نفر عابدزاده، نادر محمدخانی، زرینچه، محرمی، قایقران، سیدعلی افتخاری، کریم باوی، صمد مرفاوی، محمد تقوی، کرمانی، عاشوری و … هم در تیم‌ملی بودند.

بازی اولمان را در آذر ۶۷ برابر قطر میزبان انجام دادیم. مسابقات در ۲ گروه برگزار شد. در گروه ایران تیم های کره جنوبی، ژاپن، قطر و امارات حاضر بودند و در گروه مقابل عربستان، کویت، سوریه، چین و هند حاضر بودند، قطر را ۲ صفر بردیم، سپس با ژاپن صفر صفر کردیم. در بازی سوم با پیروزی یک صفر برابر امارات، صعدومان را قطعی کردیم. بازی آخر یک بازی تشریفاتی بود که با باخت ۳ صفر ما توام شد. در این بازی بعد از آنکه احمد سجادی ۳ گل خورد، عابدزاده به میدان آمد و گلی نخورد.

بازی مرحله نیمه نهایی با عربستان بود، جرج کورتنی داور معروف انگلیسی قضاوت این بازی را عهده دار بود، در بازی اول هم میشل ووترو داور معروف فرانسوی قضاوت بازی ایران و قطر را عهده دار بود. عابدزاده، زرینچه، نادر محمدخانی، فنونی زاده، محرمی، قایقران، مهدی فنونی زاده، نامجومطلق، پیوس، مرفاوی و باوی یاران تیم‌ملی بودند. ماجد عبدالله در دقیقه ۱۵ روی سر مهدی فنونی زاده گل عربستان را زد.

در نیمه دوم کرمانی و انصاری‌فرد جای مرفاوی و مهدی فنونی زاده را گرفتند. ایران یکپارچه حمله شد و در دقیقه ۷۵ هم دروازه حریف را گشود اما داور بنا به دلایل نامعلوم از پذیرفتن گل خودداری کرد بلافاصله عربستان حمله کرد و صاحب یک پنالتی شد. پنالتی را ماجد عبدالله گل کرد، داور دستور به تکرار ضربه داد و این بار عابدزاده پنالتی را گرفت و بازی یک صفر به سود عربستان تمام شد. در آن سو، کره جنوبی هم چین را برد و به فینال رسید.

عربستان در فینال کره جنوبی را در ضربات پنالتی برد و قهرمان شد. در دیدار ردهبندی، ایران ۳ ـ صفر چین را در ضربات پنالتی برد، قایقران کاپیتان ۲۷ ساله ایران در این بازی ها عالی کار کرد و در این بازی هم گل برتری ایران و قطعی نشدن عنوان سوم را زد.