سهم لیگ قطر در تیم ملی دو برابر لیگ خودمان!

به گزارش افکارنیوز، رضا قوچان‌نژاد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد راه سایر ملی‌پوشان سرشناس فوتبال ایران را درپیش گرفت و با پیوستن به الوکره به جمع لژیونرهای ایرانی حاضر در لیگ ستارگان قطر اضافه شد تا بیش از نیمی از تیم اصلی ایران در آن سوی آب‌های خلیج فارس برای تیم‌های عربی توپ بزنند.

چند فصل پیش حضور در لیگ امارات به یک عادت بسیار بد نزد فوتبالیست‌های سرشناس ایران تبدیل شده بود تا جایی که در یک فصل ۱۴ ستاره فوتبال ایران در تیم‌های درجه دوم اماراتی عضویت داشتند و با وجود افت فاحش فنی تنها پول‌های کلانی به جیب زدند! چه بسا همان اتفاق زمینه افت کیفی فوتبال باشگاهی ایران را فراهم کرد و حالا با ممنوعیت حضور ایرانی‌ها در امارات همسایه کوچک‌تر این کشور یعنی قطر به مقصد اصلی ستاره‌های سرشناس تیم‌ ملی تبدیل شده است. اتفاقی تلخ و ناامید‌کننده چون فوتبال عرب‌ها چیزی ندارد که بخواهد به بازیکنان ایرانی اضافه کند.

با پیوستن گوچی به الوکره، ششمین ملی‌پوش سرشناس تیم‌ملی ایران هم لژیونر قطری شد تا به این ترتیب بیش از ۵۰ درصد ترکیب اصلی تیم‌ملی ایران در لیگ ستارگان حاضر باشند. خبری که نه برای کارلوس کروش و نه برای طرفداران فوتبال ملی ایران نمی‌تواند خبری خوشحال‌کننده باشد. بعد از حضور در جام‌ جهانی‌ تصور می‌شد حداقل نیمی از این بازیکنان را در فوتبال اروپا ببینیم اما زهی خیال باطل چون باشگاه‌های اروپایی دیگر اعتماد اواخر دهه ۹۰ و اوایل هزاره سوم را نداشتند و ترجیح دادند در این بحران مالی، پول‌های خود را بی‌جهت هدر ندهند. به همین خاطر ستاره‌های فوتبال ایران ترجیح دادند به پیشنهادات وسوسه‌کننده تیم‌های قطری پاسخ مثبت داده و بیشتر به جیب‌شان بیندیشند تا مسائل فنی و رشد و پیشرفت بیشتر. با نگاهی به لیگ ستارگان قطر می‌توان پی برد اگر امکانات سخت‌افزاری آنها در اختیار باشگاه‌های ایرانی بود، الان تیم‌های کشورمان می‌توانستند یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در قاره‌کهن باشند اما با وجود این امکانات هم بازی‌های لیگ قطر از کیفیت چندانی برخوردار نیست.

اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، مهرداد پولادی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی و رضا قوچان‌نژاد سرشناس‌ترین ملی‌پوشان فوتبال ایران هستند که با پوشیدن پیراهن تیم‌های قطری باعثشدند لیگ ستارگان این کشور، دو برابر لیگ‌ برتر ایران ملی‌پوش اصلی تیم‌ ملی را در اختیار داشته باشد. البته علاوه بر این هستند بازیکنان ایرانی دیگر که ملی‌پوش نیستند اما در فوتبال قطر بازی می‌کنند از جمله مجتبی جباری که به خاطر قرارداد نجومی‌‌اش با الاهلی قید حضور در تمرینات طاقت‌فرسای کروش قبل از جام‌جهانی‌ را زد تا دچار مصدومیت نشود تا قید دلارهای قطری‌ها را بزند! نکته جالب در کوچ ستاره‌های ایران به قطر، حضور آنها در تیم‌های درجه دوم لیگ ستارگان است چون با نگاهی به جدول رده‌بندی می‌توان پی برد که تیم‌های مدعی قهرمانی قطر ترجیح دادند به جای سرمایه‌گذاری روی ایرانی‌ها، پول خود را صرف خرید ستاره‌های مطرح‌تر از اقصی نقاط فوتبال‌خیز دنیا کنند و بقیه تیم‌ها به سراغ ایرانی‌ها رفتند. الان بالاترین جایگاه در جدول رده‌بندی در جمع تیم‌هایی که بازیکن ایرانی دارند، به ‌ام‌صلال اختصاص دارد که پنجم است.

با نگاهي به ليست بازيكنان خارجي حاضر در ليگ ستارگان قطر ميتوان به صراحت گفت برخلاف نام اين ليگ ستاره چندان سرشناسي در فوتبال قطر ديده نميشد، گرچه براي همين تعداد هم سران متمول قطري سر كيسه را شل كرده و حتي ۱۰ تا ۱۵ ميليون پوند هم هزينه كردهاند؛ درست مثل گرافيته مهاجم برزيلي كه با پيراهن وولفسبورگ آلمان عنوان آقاي گلي بوندسليگا را نيز كسب كرد و چند ماه پيش به السد پيوست. از ولخرجي قطريها در بازارهاي نقل و انتقال تابستاني و ژانويه همين بس كه باشگاه العربي با هزينه سرسامآور عنوان هفتمين تيم ولخرج دنيا را به خود اختصاص داد تا در زمره تيمهاي ثروتمند هم قرار بگيرد، تيمي كه اشكان دژاگه را نيز از فولام به خدمت گرفت اما با اين حال همين العربي در حال حاضر عنواني بهتر از هشتمي را در ليگ قطر ندارد. نكته عجيبتر اينكه بازيكنان سرشناس كرهاي هم روي ايرانيها را در كوچ به ليگ قطر سفيد كردهاند تا جايي كه بيشتر باشگاهها سعي كردهاند از يك يا دو كرهاي هم در تيمهاي خود سود ببرند و سهميه بازيكنان آسيايي خود را با كرهايها پر كنند.