سرمربی کروات: به نیمکت پرسپولیس چشم دوختم

به گزارش افکارنیوز، یکی از مربیان خارجی که به سرعت پله های موفقیت و محبوبیت را در لیگ فوتبال ایران طی کرد دراگان اسکوچیچ است. با وجود شرایط سخت کار در ملوان، در یک سالی که بر روی نیمکت این تیم بود بازی های خوبی به نمایش گذاشت و نتایج خوبی کسب کرد.

او که خود را جاه طلب می داند در پایان فصل سیزدهم به دنبال تیمی بزرگ تر بود و از میان پیشنهاد های رسیده، فولاد خوزستان را انتخاب کرد. دراگان که در تیم فولاد اتفاقات عجیب و غریبی مانند از دست دادن بازیکنان تاثیرگذار و همچنین شرایط آب و هوایی ویژه را تجربه کرده، صحبت های زیر را مطرح کرد:



* با مشورت آمدم

حدود چهار سال قبل با تیم النصر عربستان به تهران آمدیم و مقابل استقلال بازی کردیم و این شاید مهمترین آشنایی من با فوتبال ایران بود. البته با مربیان کرواتی که در ایران سابقه کار داشتند برای آمدن مشورت کردم و همگی اعتقاد داشتند شرایط برای فعالیت فوتبالی مهیا است.



* ایرانی ها عاشقانه فوتبال را دوست دارند

اعتقاد دارم فوتبال ایران پتانسیل بالایی دارد و مربیان به راحتی می‌توانند افکار خود را عملی سازند. یکی از بسترهای مناسب شما داشتن هوادارانی متعصب است که فوتبال با آنها عجین شده و جزء لاینفک زندگی آنها است. در کشورهایی حوزه خلیج فارس مانند کویت و عربستان کار مربیگری انجام داده ام و در امارات نیز یکی دو سالی بازی کرده ام، به جرات می توانم بگویم لیگ برتر ایران یکی از قدرت های آسیا در این منطقه به شمار می رود و از کیفیت بالاتری برخوردار است.



* بازیکنان ایرانی حرفه ای زندگی نمی کنند

با وجود استعدادهای بسیار زیادی که در ایران وجود دارد اما گفتن یک نکته ضروری است. بیشتر فوتبالیست های ایرانی به خصوص بازیکنان جوان آشنایی چندانی با کار حرفه ای، زندگی حرفه ای و ورزش حرفه ای ندارند و این آزار دهنده است. اگر آموزش ببینند فضاهای زیادی برای آنها به وجود می آید و به راحتی می توانند پیشرفت کنند. بازیکنان تیم ملی امید در یکی دو سال اخیر در تیم های باشگاهی نیز بازی می کنند که در گذشته کمتر وجود داشته و این یکی دیگر از ضعف‌ها بود.



* مشکلات مالی در انزلی آزار دهنده بود

خاطرات خوبی از کار کردن با بازیکنان، مربیان و هواداران انزلی دارم که باید از آنها تشکر کنم، در یک فصلی که در این تیم حضور داشتم سخت تلاش کردیم و نتایج خوبی نیز به دست آوردیم. تنها نکته منفی حضور در انزلی مشکلات مالی تیم بود که این موضوع همه را آزار داد.



* زمین مدل من ندارند

از همه امکانات اهواز راضی هستم به جز زمین های آن. کیفیت پایین زمین های تمرین و مسابقه امروز یکی ازدغدغه های من به شمار می رود. مدلی که تیم های من بازی می کنند بر روی زمین است و از این نظر در اهواز و خوزستان شرایط خوبی مهیا نیست. چهار پنج زمین در اهواز وجود دارند که کیفیت خوبی ندارند.



* اینجا معدن فوتبالیست است

اعتقاد دارم در کنار علم مربیگری، یکی از عواملی که در موفقیت و یا عدم موفقیت هر تیمی موثر است وجود نیروی انسانی خوب یا همان بازیکنان هستند، چه در تیم ملوان و چه در تیم فولاد بازیکنان خوب وجود داشتند و این کار مربی را آسان تر می کند. یکی از اشتراکات دو تیم ملوان و فولاد کار دلسوزانه بازیکنان و گروه مربیان است.



* به نیمکت سرخابی‌ها چشم دوخته‌ام

در این دو سالی که در ایران حضور دارم بارها عنوان کرده ام که آدم جاه طلبی هستم و از هر فرصتی برای بالا کشیدن خودم استفاده می کنم، این مهم می تواند کار کردن در تیم های استقلال و یا پرسپولیس باشد و یا حتی نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران! البته یکی از آرزوهای فوتبالی من کار کردن در لیگ حرفه ای اسپانیا است، در تیم لاسپالماس بازی کرده ام و امیدوارم روزی به عنوان مربی دوباره به این کشور باز گردم.



* گرد و خاک اهواز از طوفان شن عربستان بدتر بود

به طور قطع آب و هوایی که در اهواز دیدم را در هیچ کجای جهان مشاهده نکرده بودم. در عربستان و کویت که حضور داشتم در ۲ بازی طوفان شن دیدم اما اعتقاد دارم گرد و خاکی که در اهواز وجود داشت از آن بدتر بود.



* هفته به هفته بازیکن از دست دادیم

در این چند ماهی که در این تیم حضور دارم اتفاقاتی رخ داد که هرگز با آنها روبرو نبودم. روی بازیکنانی برای موفقیت حساب کردم که در شروع رقابتها آنها را از دست دادم و این موارد به هیچ عنوان برای من خوشایند نبود. به هیچ عنوان نیز نمی توانستم بر روی آنها تاثیر گذار باشم و اجازه ندهم این اتفاقات رخ دهد. اگر از قبل این رخدادها قابل پیش بینی بود می توانستیم تصمیم دیگری بگیریم اما در اوج کار و در شروع رقابتها این اتفاقات کمی عجیب بود به همین دلیل نمی توانستم واکنش مناسبی نشان دهم. جایگزینی مهره های ارزشمند کار آسانی نبود. شما ببینید اکنون ما ۱۴ بازیکن بالای ۲۳ سال داریم در حالی که در لیگ قهرمانان آسیا تیم ها باید ۳۰ بازیکن داشته باشند!



* نظر منفی نمی‌دهم

به هیچ عنوان در مورد مربیان دیگر نظری نمی دهم و اگر هم چیزی بگویم تنها تعریف و تمجید خواهم کرد! به نظر من کی روش مربی خوب و با تجربه ای است به مانند همه مربیانی که در لیگ برتر حضور دارند!



* از بازیکنی تعریف کنی قیمتش نجومی بالا می‌رود!

بازیکنان خوبی در ایران حضور دارند که می‌توان آینده درخشانی برای آنها متصور بود اما نمی‌توانم اکنون اسم آنها را بگویم چرا که برای فصل بعد قیمتشان دو سه برابر می شود. ایرانی ها با کمی کار و تلاش بیشتر و فرا گیری زندگی حرفه ای می توانند در لیگ های خوب اروپایی حضور پیدا کنند. سروش رفیعی یکی از این بازیکن ها است.



* با ثبات جام می گیرد

سه چهار تیم بالای جدول شانس قهرمانی دارند و از الان نمی شود تیمی را اسم برد. هر تیمی که تا پایان لیگ ثبات بیشتری داشته باشد و اشتباهات کمتری انجام دهد قهرمان می شود.



* فکر نمی کردم به این زودی در ایران محبوب شوم

یکی از ویژگی های خوب مردم ایران خونگرم بودن و علاقه آنها به فوتبال است، فکر نمی کردم به این سرعت در میان دل ایرانی ها جا باز کنم و از این موضوع خوشحالم و از آنها سپاسگزارم. البته تمام تمرکز من بر روی کارم است و تنها از شنیدن این جمله ها خوشحال می شوم.



* بازیکنان مسئولیت پذیر نباشند قهرمان نمی شویم

مقابل تیم های سپاهان و سایپا بازیکنان مسئولیت پذیر نبودند و این موضوع شکست ما را رقم زد ، برای تکرار قهرمانی باید بسیار بیشتر از این ها در زمین تلاش کنیم. در بازی با سایپا بازیکنان جوان جلالی درس ساده بازی کردن و همدل بودن را به ما دادند و امیدوارم مجموعه فولاد از این مهم استفاده کند.