من ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بدهی‌های باشگاه را دادم!

به گزارش افکارنیوز، باشگاه ذوب‌آهن اصفهان بعد از سه، چهار سالی که در ورزش کشور کم‌فروغ و کم‌توان ظاهر شد دوباره با سعید آذری مدیرعامل باشگاه به روزهای اوج خود بازگشته است. مدیرعاملی که خودش قهرمان ملی ایران بوده و تحصیلات مرتبط با مدیریت ورزشی را هم دارد.

در پایان سال گفت‌وگویی با این مدیر ورزشی در مورد باشگاه ذوب‌آهن انجام دادیم. باشگاهی که به معنی کلمه باشگاه است و فقط یک تیم فوتبال نیست. البته با توجه به اینکه آذری قبلا یک وزنه‌بردار بوده بخشی از این مصاحبه هم به فدراسیون وزنه‌‌برداری اختصاص پیدا کرد.

متن گفت‌وگوی فارس با آذری را در زیر می‌خوانید.

* ذوب‌آهن در مسیر خوبی قرار گرفته

اکثر رشته‌هایی که در آن تیمداری می‌کنیم مسابقاتشان رو به پایان است و ما در اکثر آنها نتایج قابل قبولی کسب کرده‌ایم که این نشانگر این است که ذوب‌آهن در مسیری درست و خوبی قرار گرفته است. ما در ورزش بانوان هم نتایج بسیار خوبی کسب کرده‌ایم. فریبا صادقی سرمربی تیم بانوان ذوب‌آهن با جوانگرایی که انجام داد دست به یک ریسک بزرگ زد ولی با این وجود توانست نایب‌قهرمان کشور شود. در بسکتبال و هندبال بانوان هم تلاش‌های خوبی انجام دادیم. در والیبال نشسته بانوان هم عملکرد موفقی داشته‌ایم.

* یکی دو تیم دیگر به بانوان اضافه می‌کنیم

در راستای توسعه ورزش بانوان هم قصد داریم سال آینده در یکی دو رشته دیگر هم تیمداری کنیم. در رشته والیبال آقایان هم تیم والیبال ذوب‌آهن فرمانداری مهاباد را شکست داد و به یک چهارم نهایی صعود کرده و پیش‌بینی می‌کنم این تیم هم به لیگ برتر والیبال کشور راه پیدا کند.

* مشکلات مالی‌مان کم شده اما از بین نرفته

در ابعاد ورزش همگانی سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم. آقای مرتجعی که مسئول ورزش همگانی ماست خودش یکی از تحصیل‌کرده‌های ورزش است و در ورزش همگانی عملکرد بسیار موفقی داشته است. باید از ایشان تشکر کنم. در بحثزیرساخت‌های ورزشی هم یک سالن ورزشی جدید به اماکن ورزشی ذوب‌آهن اضافه خواهد شد و باید از مجید ادیبی مدیر مجموع ورزش باشگاه هم تشکر کنم. از همه مهم‌تر باید قدردان حمایت‌های سعد محمدی مدیریت محترم کارخانه ذوب‌آهن و هیات مدیره باشگاه باشم که برای پیشرفت و توسعه ورزش ذوب‌آهن از هیچ حمایتی دریغ نکردند. مشکلات مالی باشگاه کم شده اما هنوز به طور کامل از بین نرفته است ضمن اینکه باید از احمدرضا فقیهی هم که معاونت فنی باشگاه است تشکر کنم. ایشان خودش کاپیتان سابق تیم هندبال بوده و کارشناس ارشد تربیت بدنی است. اینها را گفتم تا بدانید در مجموعه ذوب‌آهن چه مدیران پرتلاشی فعالیت می‌کنند و من به عنوان هماهنگ‌کننده خیلی کار خاصی انجام ندادم بلکه تلاش این نفرات است که باعثشده ذوب‌آهن پیشرفت کند.

* از رسانه‌ها هم ممنونم

از رسانه‌ها که در تمام طول سال ما را نقد و بررسی کردند هم تشکر می کنم. محمدمهدی رمضانی مدیر روابط عمومی باشگاه هم عملکرد خوبی داشت که خروجی آن را می‌توانید روی سایت باشگاه ببینید. امروز باشگاه یک سایت پویا داریم. از مدیر ورزش قهرمانی ذوب‌آهن هم می‌خواهم تشکر کنم. محسن کرباسچی که یکی از دو داوری بود که در المپیک پکن در رشته هندبال قضاوت کرد و همچنین سرکار خانم شریف‌زاده که رئیس ورزش بانوان باشگاه است هم باید قدردانی کنم.

* ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از بدهی‌های باشگاه را پرداخت کردم

در بحثورزش آقایان، اولویتم این نیست که در رشته‌ جدید دیگر تیمداری کنم بلکه به دنبال انجام تعهدات باشگاه به ورزشکارانی هستم که از سال‌های گذشته از باشگاه ذوب‌آهن طلبکار بودند. من ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از مجموعه بدهی‌هایی که باشگاه ذوب‌آهن به ورزشکاران داشته را در دو سال اخیر از بودجه جاری باشگاه پرداخت کرده‌ام.

* حمایت از ورزش ملی هدف ذوب‌آهن است

ما در رشته وزنه‌برداری امسال قهرمان شدیم و بعد از ۴ سال توانستیم باشگاه ذوب‌آهن را در یک لیگ به مقام قهرمانی برسانیم. سال آینده هم باید در رقابت‌های وزنه‌برداری آسیا شرکت کنیم. باید از علی جباری سرمربی و کاظمی سرپرست تیم وزنه‌برداری ذوب‌آهن هم تشکر کنم. یکی دیگر از اهداف مهم باشگاه ذوب‌آهن حمایت از ورزش ملی است و ما ورزشکارانی که در سطح ملی و بین‌المللی برای ایران افتخارآفرینی کردند را جذب می‌کنیم. همین امسال بهداد سلیمی که یک قهرمان نخبه است را جذب کردیم. جذب این قهرمانان هم جنبه شعاری ندارد بلکه ما واقعا قصد حمایت از ورزش ملی کشور را داریم که این اتفاق هم با حمایت‌های سعد محمدی رئیس کارخانه انجام شده است. بنابراین وزیر محترم ورزش باید این مسایل را لحاظ کند و بین باشگاه‌ها تفاوتی قائل شود.

* بخشی از طلب احسان حدادی را دادیم

احسان حدادی از حدود ۴ سال پیش ۴۰ میلیون تومان از باشگاه ذوب‌آهن طلبکار بود که بخشی از این طلب را من پرداخت کردم. در رشته وزنه‌برداری به ۷۰ درصد از تعهدات مالی خود عمل کرده‌ایم. در رشته فوتبال هم تا پایان اسفند ۷۵ درصد از تعهدات مالی خود را به تیم انجام می‌دهیم. تلاش خواهیم کرد جام‌ها و مدال‌های قهرمانی که مدت‌ها بود جایشان در کلکسیون باشگاه ذوب‌آهن خالی بود دوباره به باشگاه برگردانیم و برای باشگاه ذوب‌آهن و ورزش اصفهان افتخارآفرینی کنیم.

* گل‌محمدی دو سال دیگر با ذوب‌آهن قهرمان آسیا می‌شود

روز اولی که با یحیی گل‌محمدی برای عقد قرارداد صحبت کردیم دیدگاه‌مان به هیچ عنوان همکاری کوتاه‌مدت نبود و صحبت از قرارداد سه ساله و همکاری میان‌مدت بود. ما تلاش می‌کنیم برای فصل آینده فوتبال هم ساختار تیم حفظ شود و قبل از پایان سال جاری با گل‌محمدی گفت‌وگو خواهیم کرد تا قراردادش را تمدید کنیم. اکثر بازیکنان فوتبالمان هم مدت قراردادشان هم بیش از یک سال و نیم است. استراتژی ما این است که با گل‌محمدی در دو سال آینده در فوتبال به موفقیت برسیم و یحیی دو سال بعد جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را بالای سر ببرد. فکر نمی‌کنم مشکلی برای تمدید قرارداد با گل‌محمدی وجود داشته باشد. دو طرف به این همکاری راضی هستند و از هم شناخت خوبی دارند.



* انتظار گزارش مالی از سازمان لیگ داشتیم

انتظار ما این بود که سازمان لیگ فوتبال ایران با توجه به نزدیک شدن به پایان سال یک جلسه هم‌اندیشی برگزار کنند و گزارش مالی ارائه کند که هنوز این اتفاق رخ نداده است. حق پخش تلویزیونی هم هنوز پرداخت نشده است اگر سازمان لیگ این مبلغ ما را می‌داد می‌توانستیم به بخشی از تعهدات مالیمان عمل کنیم.

* سازمان لیگ حداقل دو میلیارد تومان باید به ما پول می‌دادند

سازمان لیگ با توجه به اینکه اعلام کرده قراردادی ۱۶۰ میلیارد تومانی برای دو سال امضا کرده است و اگر ۸۰ میلیارد تومان آن را برای امسال در نظر بگیریم ۴۰ درصد آن رقمی در حدود ۳۲ میلیارد تومان می‌شد که به هر باشگاه رقمی در حدود ۲ میلیارد تومان می‌رسید اما این پول پرداخت نشد. به هر حال باید از مدیریت محترم کارخانه ذوب‌آهن تشکر کنم که همواره ما را حمایت کرده است تا با مشکل مواجه نشویم.

* طلب ابراهیم‌زاده، کربکندی و حقی را از سازمان لیگ دادیم

اگر بگویم هیچ دریافتی از سازمان لیگ نداشته‌ایم حرفی غیرواقعی گفته‌ام. واقعیت این است که مطالبات ابراهیم‌زاده، کربکندی، حقی و میرطرقی را از طریق سازمان لیگ پرداخت کردیم که البته رقم و عدد آن ویژه و زیاد نبود.

* اسم سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری را هم نشنیده بودم

من حتی اسم طباطبایی سرپرست جدید فدراسیون وزنه‌برداری را نشنیده بودم البته روز گذشته شنیدم که ایشان سرپرست مجموعه ورزشی شهید کشوری بوده است اما انتخاب چنین سرپرستی برای فدراسیون وزنه‌برداری برای من پیام دارد. برای منی که سال‌ها خودم در وزنه‌برداری بودم این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا هیچ فرد واجد شرایطی در جامعه وزنه‌بردرای کشور نبود که سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری شود؟ حالا رضازاده مشکل دو شغله بودن دارد. خود من هم به خبرگزاری فارس گفتم که برای ریاست فدراسیون وزنه‌برداری ثبت‌نام نمی‌کنم چون به سعد محمدی مدیریت محترم کارخانه ذوب‌آهن قول داده‌ام که در باشگاه ذوب‌آهن حضور داشته باشیم. به نظر من باید به وزنه‌برداری نگاه عمیق‌تر داشته باشیم.

* از این انتخاب به طرز وحشتناکی تعجب کردم

وزنه‌برداری رشته‌ای است که در المپیک ۲۰۱۶ برزیل از قهرمانانش انتظار مدال داریم. خوب است که فردی برای وزنه‌برداری انتخاب شده که حداقل سوابق مدیریت ورزشی دارد اما کاش یک متخصص را به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب می‌کردیم تا زمان برگزاری مجمع کارها را پیش ببرد. از انتخاب طباطبایی به عنوان سرپرست فدراسیون به طرز وحشتناکی تعجب کردم. من افتخار می‌کنم که از جامعه وزنه‌برداری به جامعه مدیریتی کشور آمدم و از اینکه خودم را عضو خانواده وزنه‌برداری می‌دانم خوشحالم و به آن افتخار می‌کنم. به عقیده من می‌توانستیم افرادی مثل دهنوی که استاد دانشگاه است یا پورکیان را به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب کنیم. شاید وزارت ورزش سیاست‌های خاصی را از انتخاب طباطبایی در فدراسیون وزنه‌برداری دنبال می‌کند که من از این سیاست‌ها بی‌خبرم.

* در نامه آیان نیمه پر لیوان را ببینیم

من حدود یک ماه و نیم پیش می‌دانستم که تاماش آیان چنین نامه‌ای زده است اما بهتر است در این مسئله نیمه پر لیوان را ببینیم. اینکه فدراسیون‌های جهانی وزنه‌برداری، موتورسواری و اتومبیل‌رانی از الگوها و اسطوره‌های خود حمایت می‌کند اگر تاماش آیان چنین نامه‌ای را نوشته منظورش حمایت از یک اسطوره وزنه‌برداری بوده. کسی که در المپیک قهرمان شده، رکورد قهرمانی را زده و چندین بار هم در آسیا قهرمان شده است.

* رضازاده به من ضربه زد

اگر میگویم در نامه آیان نیمه پر لیوان را ببینید معنای حرفم این نیست که به طور کامل از حسین رضازاده دفاع میکنم حسین رضازاده ۴ سال پیش به من ضربه زد. در زمان علی سعیدلو حکم ریاست من در فدراسیون وزنهبرداری زده شده بود. میتوانید از سعیدلو این مسئله را بپرسید اما دخالتهای بیجای رضازاده باعث شد من به فدراسیون وزنهبرداری نروم البته اکنون بعد از ۴ سال از رضازاده تشکر میکنم که باعث شد چنین اتفاقی رقم بخورد اما واقعیت آن است که انتخاب فردی به نام طباطبایی برای سرپرست فدراسیون وزنهبرداری را میتوان توهین به قهرمانان این رشته ورزشی تلقی کرد. رشته وزنهبرداری میتوانست سرپرستی از خود اهالی وزنهبرداری داشته باشد.