امیدهایی که ۴۵ ساله شده اند

به گزارش افکارنیوز، ۱۶ تیم برگزیده دور مقدماتی، در قطر به مصاف هم می‌ روند و تیم های اول تا سوم به ریودوژانیروی ۲۰۱۶ می‌ روند. در ترکیب ۲۳ - ایران در این دوره مردانی مثل سردار آزمون، جهانبخش، اخباری، حیدریه، وکیا، حق وردی، روزبه چشمی و … می‌ توانند به میدان بروند. به نظر می‌ رسد تیم این دوره ما یکی از تیم های نسبتا خوب ماست:

* در تیم اولیه ۲۳ - ما که به مقدماتی المپیک پای گذاشت، افرادی مثل دلیخون، رضایی منش، پیروانی، پورمند، غازاریان، قوی دل، ماجدی، امیرفرهاد یعقوبی، شاهرودی، گل‌محمدی، خداداد عزیزی، حسین خطیبی، داداش زاده، ملاح زاده و … حاضر بودند. علی دایی هم از لحاظ سنی می‌ توانست در این دوران حاضر باشد اما بلوغ و کیفیت فنی او در حد تیم امید نبود، این تیم در دور مقدماتی اسیر قطر شد. سرمربی حسن حبیبی بود … مردان آن دوره با امروز ۴۱ تا ۴۵ سال دارند و تیم‌ملی هنوز به المپیک نرفته است.

* در تیم مقدماتی ۹۶ ما؛ نیما نکیسا، کریم باقری، میناوند، علی چینی، علی آذری، نظر محمدی، حلالی، یزدانی، سرژیک تیموریان، ادموند بزیک، مهدی مهدوی کیا و … حاضر بودند، این تیم به امارات باخت، هدایت تیم را حسن حبیبی عهده دار بود.

* در تیم مقدماتی سال ۲۰۰۰ ما، یزدانی و مهدوی کیا، دومین حضور خود را در این عرصه تجربه می‌ کردند. به جز این ۲ تیم لی امید کاویانپور، نکونام، نیکبخت، جلال امیدیان، فراز فاطمی، علی کریمی، انصاریان، یونس باهنر، امیرآبادی و … را هم داشت. کریمی و انصاریان البته از حضور در مرحله مقدماتی محروم بودند. این تیم پایین تر از بحرین و لبنان قرار گرفت و حذف شد. سرمربی تیم، کوردس بود و بعد از حذف او مهدی مناجاتی سرمربی بود.

* در تیم سال ۲۰۰۴، ایمان مبعلی، حسین کعبی، جلال حسینی، مهدی رحمتی، وحید طالب لو، امیرحسین صادقی، ستار زارع، محرم نویدکیا، جواد کاظمیان و … حاضر بودند. تیم‌ملی با هدایت مایلی‌کهن و سپس حسین فرکی در مسابقات پایین تر از چین ایستاد.

* در تیم سال ۲۰۰۸ ما که یکی از ضعیف ترین ها بود، حسین کعبی، حسین ماهینی، سوشا مکانی، علیرضا حقیقی، امیدرضا وطنخواه، مهرداد پولادی و مهرداد اولادی، تحت هدایت وینکو بگوویچ پای به مسابقات گذاشت و پشت سر استرالیا و عربستان قرار گرفت و حذف شد.

* تیم سال ۲۰۱۲، تحت مربیگری علیرضا منصوریان، به علت حضور کامیابی نیا به عنوان یار محروم در میدان، دچار تنبیه انضباطی شد و کنار رفت، در تیم آخر ما در این عرصه احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، کمال کامیابی نیا، بهنام برزای، یعقوب کریمی و … حاضر بودند.

تیم های ملی ما در ادوار مختلف، صاحب ویژگی هایی منحصر به فرد بودند.

۱. بیشترین ملی‌پوش از تیم اصلی را در تیم‌ملی امید دوره ۲۰۰۰ داشتیم در این تیم یزدانی، مهدوی کیا، کاویانپور و کریمی را داشتیم و در تیم ۲۰۰۴ هم بهره مند از حضور نویدکیا، مبعلی و جواد کاظمیان بودیم.

۲. ستارگانی که بعد از سپری شدن دوره امید به تیم‌ملی دعوت شدند و زمانی که ۲۳ - بودند به تیم دعوت نشدند. عبارتند از:
۱۹۹۲ بارسلون: علی دایی، علیرضا منصوریان
۱۹۹۶ آتلانتا: رحمان رضایی، سهراب بختیاری زاده، فرهاد مجیدی، وحید هاشمیان
۲۰۰۰سیدنی: پژمان نوری، هادی عقیلی، ابراهیم صادقی
۲۰۰۴ آتن: مازیار زارع، مسعود شجاعی، محمدرضا خلعتبری، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری
۲۰۰۸ پکن: رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه، امید ابراهیمی
۲۰۱۲ لندن: مرتضی پورعلیگنجی، امین حاج محمدی