مهدوی کیا: کی روش باید بماند

به گزارش افکارنیوز، مهدی مهدوی‌کیا به همراه وحید هاشمیان در بازی خداحافظی یارولیم حاضر شد. «کیا» با ما از آن دیدار، کروش و وضعیت اخیر پرسپولیس صحبت می‌کند.

از حضور در مراسم خداحافظی یارولیم شروع کنیم.
یارولیم ۹ سال در هامبورگ بود. استقبال خوبی از او شد و ۳۳ هزار تماشاگر برای بدرقه او در دیداری نمادین، خداحافظی باشکوهی برایش رقم زدند. این بازی بین بازیکنان جمهوری چک شاغل در آلمان یعنی هموطنان یارولیم و بازیکنان هامبورگ برگزار شد و جو احساسی شدید حاکم بر آن حسابی مرا تحت تأثیر قرار داد.

دوست نداشتید برای شما هم مراسمی مثل یارولیم گرفته شود؟
من هم وقتی از هامبورگ جدا شدم، برایم بازی خداحافظی گذاشتند.

منظورم خداحافظی از فوتبال بود نه هامبورگ!
طبیعی است که هر بازیکنی دوست دارد بازی خداحافظی باشکوهی داشته باشد. قرار بود برای خداحافظی من، هامبورگ با تیم ملی ایران بازی کند که البته مقدمات کار هنوز فراهم نشده!

در خصوص احتمال جدایی کروش از تیم ملی چه نظری دارید؟
اصل ماجرا این است که هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند چه مشکلی بین فدراسیون و کروش پیش آمده و باید اول در مورد این مسئله شفاف‌سازی کنند.

در فاصله دو ماه تا شروع مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ از دست دادن کروش به ما لطمه نمی‌زند؟
مسلماً چرا. مربی‌ای که چهار سال با تیم ملی ایران کار کرده، ‌قطعاً حضورش مفیدتر از رفتن او خواهد بود. حالا شاید عده‌ای بگویند تغییر مربی شوک مثبت دارد ولی این ریسک است و به همان اندازه شاید این تغییر نتیجه منفی بدهد. به نظر من در این فرصت کم باید هرطور هست کروش را راضی کنند تا بماند.

در مورد تیم ملی امید و صعود به عنوان بهترین تیم دوم چه نظری دارید؟
با توجه به فرصتی که تیم ملی امید داشت و تدارکی که برای این تیم دیدیم، نتیجه خوبی بود.

اما صعود به عنوان تیم دوم آن هم در خانه خودمان و با حریفانی چون نپال، افغانستان، عربستان و فلسطین خیلی جالب نیست!
من گفتم پتانسیل خوبی در تیم ملی امید داریم. مثلاً ما دو لژیونر در تیم ملی امیدمان داشتیم و به همین دلیل هم معتقدم باید از خاکپور و این تیم حمایت شود تا ان‌شاءا… در مسابقات نهایی نتایج بهتری بگیریم.

یعنی شما فکر می‌کنید اگر از این تیم حمایت شود، طلسم ناکامی چهار دهه‌ای برای صعود به المپیک می‌شکند؟!
حقیقت این است که کار بسیار سختی برای صعود داریم. ژاپن، کره، امارات، عراق، قطر، عربستان و تقریباً تمام کشورهای قاره روی رده‌های پایه‌ای خود سرمایه‌گذاری وسیعی کرده‌اند و سال‌هاست دارند کار می‌کنند اما ما دو ماه مانده به مسابقات تازه شروع کرده‌ایم! اما باز هم با این نفرات می‌توانیم به صعود امیدوار باشیم.

در مورد پرسپولیس و تساوی با راه‌آهن چه نظری دارید؟
فراز و نشیب پرسپولیس کماکان ادامه دارد و با توجه به شرایط به وجود آمده، پرسپولیس باید تنها به فکر به پایان رساندن لیگ با نتایج آبرومندانه باشد و تمرکزش را بگذارد روی لیگ قهرمانان آسیا.

اما الان با توجه به کم شدن فاصله تیم‌ها با یکدیگر کار پرسپولیس در آسیا هم برای صعود دشوار شده!
بله، شرایط که خیلی سخت شده اما امیدهای پرسپولیس برای صعود از گروهش هنوز پابرجاست؛ به خصوص که پرسپولیس دو بازی خانگی دارد.

شما در بازی‌های خانگی پرسپولیس به ورزشگاه آزادی نمی‌روید؟
نه، با توجه به اردوي تيم يازده سالهها در شمال، من در تهران نخواهم بود.