۶۵۰هزاردلار برانکو دربرابر ۷۰۰ هزاردلار مربی وطنی!

به گزارش افکارنیوز، یکی از جدی‌ترین ایرادات فوتبال ما در این زمینه این است که در این خصوص هیچ‌گاه شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد و باشگاه‌ها از اعلام مبلغ واقعی قرارداد مربیان و بازیکنان خود، به خصوص خارجی‌ها، خودداری می‌کنند و همین باعثبروز انواع و اقسام شایعات می‌شود در حالی که در فوتبال روز دنیا این یک مسئله حل شده است و باشگاه‌ها بلافاصله مبلغ قرارداد و دریافتی سالانه بازیکن و مربی خود را اعلام می‌کنند و اگر بعداً هم مشخص شود در این زمینه اطلاعات نادرست داده یا دروغ گفته‌اند، با شدیدترین برخورد و جرائم مواجه می‌شوند، اتفاقی که مثلاً برای بارسلونا در اعلام مبلغ پرداختی به سانتوز برزیل بابت خرید نیمار رخ داد!

یکی از جدی‌ترین شایعات درخصوص مبلغ قرارداد برانکو این است که او بابت یک فصل و دو ماه حضور در پرسپولیس ۶۵۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد.
این مبلغ و پرداخت آن به برانکو را می‌توان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد.
اول اینکه دلار در بازار آزاد ایران ۳۳۰۰ تومان داد و ستد می‌شود(قیمت دیروز بازار) و با احتساب این رقم، قرارداد برانکو حدود ۲ میلیارد و یکصد و پنجاه میلیون تومان خواهد بود.(برای یک فصل و دو ماه). اگر همین دلار را با ارز مرجع حساب کنیم که حدود ۲۸۰۰ تومان است مبلغ قرارداد برانکو حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان می‌شود که همین تفاوت ریالی نشان می‌دهد قرارداد او بسته به یکسری نوسانات زیاد و کم می‌شود که از اختیار برانکو یا هر مربی و بازیکن خارجی دیگر خارج است.
اگر مبلغ ریالی به‌دست آمده را با رقم قرارداد بعضی از مربیان داخلی برای یک فصل محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که قرارداد برانکو نه تنها گران نیست بلکه مناسب بوده و حتی ارزان‌تر هم هست!

وقتی یک مربی داخلی با احتساب پاداش‌ها مبلغ دو میلیارد تومان برای یک فصل دریافت می‌کند، مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برانکو برای دو ماه کار اضافه خیلی ارزان‌تر از مربی داخلی می‌شود و اگر با ارز آزاد محاسبه کنیم بازهم ارزان‌تر از مربی داخلی است و این برای مربی‌ای که عنوان سوم جام‌جهانی‌ ۱۹۹۸ را با تیمی چون کرواسی یدک می‌کشد و به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی‌ ۲۰۰۶ حضور داشت و کارنامه نسبتاً قابل قبولی هم در عرصه باشگاهی کشورهایی چون کرواسی و چین دارد اصلاً مبلغ زیادی نیست.
جالب اينجاست كه اگر مبلغ ريالي برخي مربيان وطني را هم به دلار تبديل كنيم چيزي حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار براي يك فصل ميشود كه اگر دو ماه اضافي را نيز محاسبه كنيم بين ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار دلار خواهد بود كه گرانتر از برانكو است!