خاکپور را محکم‌تر می‌زنند

به گزارش افکارنیوز، تیم ملی فوتبال امید ایران بعد از صعود به مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۱۶باید از دی‌ماه برای صعود به مرحله نهایی المپیک ریودوژانیرو به مصاف حریفان خود برود.

۱۵ تیم از بین ۴۴ تیمی که در مرحله اول با یکدیگر رقابت‌ کردند و توانستند به مرحله دوم صعود کنند به همراه قطر که میزبان این مرحله است در ۴ گروه ۴ تیمی برای مشخص کردن ۳ تیم آسیایی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند.

تیم ملی امید ایران یکی از تیم‌های حاضر در این مرحله است و باید برای رسیدن به المپیک و پایان دادن به طلسم ۴۰ ساله حضور در این رقابت‌ها با حریفان خود رقابت کند.

شاید این روزها تمامی تیم‌هایی که توانستند مجوز صعود به این مرحله را پیدا کنند در حال طراحی برنامه‌های آماده‌سازی و تدارک بازی دوستانه هستند تا با آمادگی کامل به مصاف حریفان بروند اما اینجا فدراسیون فوتبال ایران است و هر روز شایعه‌ای جدید و مشکلی تازه تمرکز اعضای تیم ملی امید ایران را بر هم می‌زند.

نگاهی گذرا به اتفاقات ۱۳ ماه گذشته تیم ملی امید به خوبی نشان می‌دهد که هیچ برنامه خاصی برای تیم ملی امید وجود ندارد و اغلب تصمیمات در مورد آینده کاری این تیم دورهمی گرفته می‌شود.

بدترین عملکرد تاریخ فوتبال ایران با وینگادا

اولین تصمیمی که مسئولان کمیته فنی وقت به ریاست هادی آیت‌اللهی گرفتند انتخاب نلو وینگادا به عنوان سرمربی تیم ملی امید بود. خیلی‌ها در آن مقطع معتقد بودند دوستی و رابطه صمیمی کارلوس کی‌روش با وینگادا در این انتخاب بی تاثیر نبوده است. البته مسئولان کمیته فنی این موضوع را به شدت تکذیب می‌کردند و اعتقاد داشتند انتخاب آنها بر اساس کارشناسی و با تحقیق بوده است. وینگادا ۲۶ آبان سال ۹۲ به عنوان سرمربی تیم ملی امید ایران انتخاب شد. وینگادا بعد از عقد قرارداد بیش از ۴۵ روز به خاطر مشکلات مالیاتی که در زمان حضور در پرسپولیس داشت نتوانست به ایران بازگردد تا از همان ابتدای کار مشخص شود این تیم با چه مشکلات بزرگی روبه‌رو است.

تیم ملی امید تحت هدایت نلو وینگاد راهی بازی‌های آسیایی اینچئون شد و یکی از ضعیف‌‌ترین عملکردهای تاریخ فوتبال ایران رقم خورد. ایران در آن مسابقات مقابل ویتنام با شکست ۴ بر یک درهم شکست و در دیدار مقابل قرقیزستان با تساوی یک بر یک متوقف شد.

این تورنمنت جز نا امیدی چیز دیگری برای فوتبال ایران در بر نداشت. البته در همان مقطع تمام اهالی فوتبال روی یک موضوع به اجماع رسیدند و آن این بود که با این تیم «این ره که می رویم به ترکستان است».

کاشانی آمد؛ کی‌روش هموطنش را به دار آویخته دید

بعد از شکست تمام عیار فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون در تاریخ ۲۲ مهر ۹۳ علی کفاشیان با انتخاب حبیب کاشانی به عنوان مدیر تیم ملی امید ایران در پی بروز تغییرات و آماده کردن بستر مناسب برای حضور قدرتمند تیم ملی امید در رقابت‌های مرحله مقدماتی المپیک بر آمد.

بعد از حضور کاشانی، کمیته فنی در جلساتی که برگزار کرد بر اساس کار کارشناسی به این نتیجه رسید وینگادا گزینه مناسبی برای این تیم نیست و درحالی‌که او جهت گذراندن دوران مرخصی به پرتغال رفته بود در تارخ ۱۷ آبان سال ۹۳ اعلام شد که کار این مربی با تیم ملی امید به پایان رسیده است.

در همان مقطع کی‌روش که در یکی از جلسات برای وضعیت تیم ملی امید حاضر شده بود و کاملا مشخص بود از برکناری دوست و هموطن خود در تیم ملی امید ناراحت است اعلام کرد درباره تیم امید آخرین جلسه ای که با من برگزار کردند، جلسه ای بود برای به دار آویختن وینگادا!

کرانچار و بهانه شُرب خمر بعد از ۷ سال

گزینه بعدی تیم ملی امید ایران زلاتکو کرانچار مربی موفق اهل کرواسی که ۷ سال در فوتبال ایران فعالیت کرده، بود.

کرانچار در اردوی تیم ملی امید در کشور قطر که در ۲۸ آبان ماه برگزار شد شرکت کرد و در مذاکراتی که با حبیب کاشانی داشت به توافق اولیه رسید.

بعد از بازگشت تیم امید از قطر به ایران، اعلام شد کمیته تازه تاسیس بررسی وضعیت مربیان خارجی با حضور کرانچار مخالف است و دلیل این کار شرب خمر توسط این مربی خارجی اعلام شده بود.

بعد از جلسات پی در پی در نهایت روز ۱۲ آذر خبری روی سایت وزارت ورزش قرار گرفت و طی آن مخالفت صریح کمیته نظارت بر مربیان خارجی بعد از ۷ سال حضور این مربی در ایران به دلیل عدم تطیبق فرهنگ این مربی با ایران اعلام شد.



کاپیتان سابق تیم ملی هدایت تیم امید را بر عهده گرفت

بعد از منتفی شدن بحثحضور کرانچار مسئولان فدراسیون به دنبال گزینه‌های داخلی رفتند و گزینه‌هایی مثل محمد خاکپور، منصور ابراهیم‌زاده، عبدالله ویسی و محمد مایلی‌کهن مطرح شدند.

در نهایت بعد از جلسات فراوان کمیته فنی از بین دو گزینه نهایی خاکپور و منصور ابراهیم‌زاده روز ۲۵ آذر خاکپور به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد.

صعود به عنوان تیم دوم به مرحله دوم انتخابی المپیک

خاکپور حدود ۹۵ روز تا شروع رقابت‌های مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۱۶ زمان داشت و باید ویرانه‌ای که از وینگادا به او به ارثرسیده بود را آماده حضور در این رقابت‌ها می‌کرد.

در این مدت تیم ملی امید با مدیریت حبیب کاشانی از تمامی وقت خود بیشترین استفاده را کرد و با سفر به کویت، جزیره کیش، عمان و … حدود ۱۲ بازی دوستانه برگزار کرد.

در این بین مشکلاتی مثل عدم اجازه برخی بازیکنان از سوی باشگاه‌هایشان برای شرکت در اردوها همواره این تیم را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.

مهم‌ترین مشکل تیم ملی امید هم برگزاری اردوی پایانی و متصل به بازی‌های مرحله اول بود که با توجه به مصادف شدن با هفته بیست و سوم لیگ برتر عملا فرصت برگزاری تمرینات مناسب را از این تیم می‌گرفت. بعد از کشمکش‌های فراوانی که در این ارتباط وجود داشت و حدود یک ماه کادرفنی تیم ملی امید درگیر این مسئله بود چند بازی هفته بیست و سوم لیگ برتر جا به جا شد تا اردوی این تیم به صورت نصف و نیمه برگزار شود.

یکی از بحث‌های حاشیه‌ای دیگر تیم ملی بحثحضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش بود. همزمانی ۲ بازی دوستانه تیم ملی بزرگسالان با شیلی و سوئد با دیدارهای ایران در مرحله مقدماتی المپیک باعثشد تا کشمکشی بین تیم ملی امید و کارلوس کی‌روش به وجود بیاید اما در نهایت مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند به دلیل اینکه مسابقات تیم ملی امید رسمی است باید این ۲ بازیکن به تیم ملی امید بپیوندند.

ایران در این مرحله با عربستان، فلسطین، نپال و افغانستان هم گروه بود. شاگردان خاکپور با کسب ۳ پیروزی با اقتدار ۶ بر صفر مقابل افغانستان، ۵ بر صفر مقابل نپال و ۳ بر صفر مقابل فلسطین و شکست ۲ بر یک مقابل عربستان به عنوان تیم دوم راهی مسابقات مرحله دوم شدند.

خیلی از افراد بعد از شکست مقابل عربستان انتقادات زیادی از تیم ملی امید مطرح کردند و پیروزی پرگل مقابل تیم‌هایی مثل فلسطین، نپال و افغانستان را بی ارزش قلمداد کردند. این انتقادات درحالی بود که همین تیم امید چندی پیش مقابل تیم بسیار ضعیف ویتنام متحمل شکست ۴ بر یک شده بود و بعد از ناکامی بزرگی که در اینچئون داشت توانست با نتایج قدرتمند به مرحله دوم صعود کند.

وقتی در فوتبال ایران شکست در ضربات پنالتی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل عراقی که از شمال، جنوب، کوه و بیابان در معرض حمله تروریست‌ها است افتخار می‌شود و این نتیجه را برایمان معادل با قهرمانی آسیا می‌کنند با همان نگاه‌ها باید نمایش تیم ملی امید در رقابت‌های مرحله اول انتخابی المپیک را با وجود مشکلات فراوانی که وجود داشت معادل با قهرمانی المپیک کنیم!



شرایط تیم ملی امید نشان‌دهنده این است که انگار قرار نیست این تیم رنگ آرامش را ببیند. تازه‌ترین مسئله‌ای که این روزها در مورد تیم امید مطرح شده است، موضوع مدرک مربیگری محمد خاکپور است.

طبق اعلام مسئولان فدراسیون و کمیته فنی، مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدارسیون ایران اعلام کردند مدرک خاکپور برای سرمربیگری در تیم ملی امید ایران کافی نیست.

خاکپور مدارج مربیگری خود را در آمریکا پشت سر گذاشته و مدرک مربیگری A او که در آمریکا گرفته شده معادل با مدرک B آسیا است.

فریدون معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در این رابطه اعلام کرد‌ که هنوز به طور صد در صد نمی‌دانیم شرایط چطور است. از نظر کنفدراسیون آسیا مربیان باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند. این موضوعات قبل از این هم بوده ولی نه به شکل امروز و با این حساسیت فراوان. در تماسی که با مسئولان کنفدراسیون آسیا داشتیم نتوانستیم با مسئولان کمیته آموزش و کسانی که این نامه را نوشتند صحبت کنیم تا ببینیم شرایط چطور است. آنها مدرک ۶ کنفدراسیون فوتبال را به رسمیت می‌شناختند و اگر مدرک مربیگری انگلیس را هم ببرید معادل‌سازی می‌کنند. با معادل‌سازی که نسبت به مدرک A آمریکا صورت گرفته این مدرک را معادل با B آسیا دانسته‌اند.

وی در مورد اینکه اگر رایزنی‌ها جواب نداد زمان برای خاکپور جهت گذراندن دوره مربیگری حرفه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: پیش‌بینی لازم را در این ارتباط کردیم و این مشکل حل می‌شود. برای افرادی که بازی ملی درخشانی دارند امتیازاتی در همه جای دنیا در نظر گرفته می‌شود و این مسئله برای حل این مشکل به ما کمک بیشتری می‌کند.

سوال مهمی که باید مطرح شود این است که کمیته فنی چرا زمان انتخاب مربیان به این مسایل توجه نمی‌کند. مگر کمیته فنی وظیفه دیگری غیر از بررسی تمامی جوانب برای انتخاب مربیان دارد؟ چرا مسئولان کمیته فنی وقتی یک شکست اتفاق می‌افتد و فشارها زیاد می‌شود چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند؟

اگر مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا روی این مسائل حساسیت دارند این بحثبرای امروز و دیروز نبوده است. چرا مشکلی که در گذشته برای افشین قطبی(دارنده مدرک A مربیگری آمریکا) به وجود نیامده، امروز مهمترین دغدغه کادرفنی تیم ملی امید شده است؟ درحالیکه کادرفنی تیم ملی امید باید برای مسابقات مرحله دوم برنامه ریزی کند چرا باید با مطرح کردن این موضوعات تمرکز کادرفنی را برهم زد؟

مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فنی نباید فقط به نیمه خالی لیوان نگاه کنند. شاید بهتر باشد یک سوزن هم به خودمان بزنیم. بدون شک اگر این اشتباهات در تصمیم گیری‌ها نبود شاید اکنون وضعیت تیم ملی امید به شکلی دیگر رقم می‌خورد. شاید اگر عرق ملی محمد خاکپور و تلاش‌های کاشانی برای فراهم کردن بیشترین امکانات نبود تیم ملی امید همچون بازی‌های آسیایی که مقابل ویتنام ۴ گل دریافت کردیم از نپال و فلسطین ۳-۴ گل دریافت می‌کرد و اکنون انتقادات به سمت کمیته فنی و فدراسیون فوتبال تا خاکپور امروز سیبل نشود.

متاسفانه نگاه‌ها به تیم ملی امید چندان چاره‌ساز نیست. حتی سرمربی و کاپیتان تیم ملی بزرگسالان به پاداش ناچیزی که از سوی کاشانی بعد از کسب چند پیروزی به دست آمده با دید اغماض نگاه می‌کنند و مدام با لفظ دادن دلار و سکه به بازیکنان این تیم به نوعی سرکوفت می‌زنند!

برای رسیدن به موفقیت مهم‌‌تر از هرچیزی داشتن اتحاد و همدلی است. تا زمانی‌که هر روز بحثجدیدی در مورد تیم ملی امید ایران مطرح می‌شود نباید انتظار شق القمر داشت. تجربه ثابت کرده که فوتبال ایران هر وقت که همدل بوده توانسته به موفقیت برسد. تا زمانی‌که این حواشی وجود دارد کادرفنی تیم ملی امید باید تمرکز خود را روی مبارزه با حواشی بگذارد و با این وضع نباید به کسب نتیجه امیدوار بود.

مهدی مناجاتی پیشکسوت فوتبال ایران و سرمربی ۳ تیم ملی فوتبال ایران در رده‌های سنی مختلف در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در این ارتباط اظهار داشت: گروهی که این حرف‌ها را برای محمد خاکپور درست کردند لااقل نتایج تیم خاکپور با مربیان بزرگ خارجی که به ادعای خودشان کلاس بالاتری دارند مقایسه کنند. با همان مربیان به عراقی که بازیکنانش مشکلات فراوانی دارد و لیگی ندارند شکست خوردیم و زمان وینگادا از تیم ویتنام که هیچ جایگاهی در فوتبال ندارد ۴ گل دریافت کردیم.

وی افزود: خاکپور بازیکن برزگی از لحاظ اخلاقی بوده و از لحاظ فنی هم به عنوان مربی علاوه بر آموزش‌های فراوانی که دیده از لحاظ تجربی هم دارای دانش فراوانی است. مگر مدرک موفقیت می‌آورد. ملاک توان خود شخص است. افرادی مثل خاکپور که در بالاترین سطح فوتبال بازی کردند و با بهترین مربیان کار کردند از لحاظ تجربی کلاس‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند. این حرف‌ها بهانه است. کارایی و تاثیرگذاری را ول کردیم و به مدرک چسبیدیم مگر هرکسی که مدرک دارد توانسته خوب عمل کند. چرا سایر مربیان با همین مدرک کار کردند اما اینجا این بحث‌ها مطرح می‌شود. این صحبت‌ها هیچ سودی ندارد تیم ملی امید با تمام مشکلات و حواشی که داشت توانست در مسابقات مرحله اول مقدماتی عملکرد خوبی داشته باشد و نباید با این بحث‌های حاشیه‌ای کار را برای خاکپور سخت کرد. متاسفانه فقط برای مربیان خارجی ارزش قائل هستیم و دایم می‌خواهیم برای هموطنان خودمان مشکل درست کنیم.



کادرفنی ۶ ماه بدون قرارداد

کادرفنی تیم ملی امید ایران همچنان بدون قرارداد به کار خود ادامه می‌دهد. این مشکل معمولا برای مربیان ایرانی وجود دارد و علاوه بر خاکپور مربیان تیم ملی‌ جوانان و نوجوانان هم این مشکل را دارند. در شرایطی که فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم ملی که قرارداد دارد برای محکم کردن مسائل مختلف و دادن اطمینان دست به امضای تفاهم نامه می‌زند و وقتی از هزینه دندانپزشکی و بلیت هواپیما را به سرمربی پرتغالی تیم ملی بزرگسالان تعهد می‌دهیم اجحاف در حق مربی ایرانی و زحمت کش تیم ملی نوجوانان، جوانان و امید است که بدون قرارداد کار می کنند.

مهدی مناجاتی در همین ارتباط، گفت: نجابت مربی ایرانی باعثمی‌شود انتقادی انجام ندهد اما نباید سو استفاده کنیم. باید هر چه زودتر در این رابطه اقدام شود و این کار حرفه‌ای نیست. اگر مربی خارجی باشد به خاطر مسائل حرفه‌ای سریع باید قرارداد ببندیم و دائم به آنها چشم بگوییم و لام تا کام صحبتی نکنیم. متاسفانه ما ایرانی‌ها فقط برای خودمان شمشیر می‌کشیم.

این ۷ ماه را از دست ندهیم

تا شروع بازیهای مرحله دوم انتخابی المپیک ۷ ماه زمان باقی مانده است. تیم ملی امید ایران باید در این مدت با یک برنامهریزی قوی خود را آماده شرکت در این مسابقات کند. حاشیه و بحثهای جانبی فقط باعث هدر رفتن زمان میشود و اگر تیم ملی میخواهد در مسابقات مرحله دوم مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ به موفقیت برسد لازمه آن اتحاد میان مسئولان و اعضای کادرفنی تیم ملی امید است.