کنگره جهانی یهودیان، از مجامع بینالمللی ورزشی خواسته است که ایران را به رویدادهای ورزشی از جمله المپیک راه ندهند. این درخواست واکنش کنگره جهانی یهودیان به اقدام روز یکشنبه یک شناگر ایرانی بود که برای بار دوم از مسابقه با یک شناگر رژیم صهیونیستی سر باز زد.
تابناک: «کنگره یهودیان جهان» رفتار جمهوری اسلامی را " غیر ورزشکارانه و آمیخته با یهودی ستیزی» خوانده است. محمد علیرضایی، یکی از سه نماینده ایران در رقابت‌های جام جهانی شنا در شانگهای، که بنا بود در ماده ۱۰۰ متر قورباغه مسابقه بدهد، از آنجا که یک شناگر رژیم صهیونیستی هم در این رشته حضور داشت، از شنا کردن سر باز زد.

علیرضایی دلیل این کار را " خواب آلودگی و خستگی ناشی از سفر " عنوان کرد و گفت که تصمیمش سیاسی نبوده است. علیرضایی همچنین گفته که ویزای سفرش را دیر گرفته و روز قبل از مسابقه به شانگهای رسیده است. وی پیش از این هم در المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ میلادی، به استخری که یک شناگر اسرائیلی در آن حضور داشت وارد نشده بود. دلیل او در آن زمان بیماری عنوان شد.

علیرضایی اولین شناگر ایرانی بود که توانست در رشته صد متر قورباغه سهمیه المپیک بگیرد.

ایران، موجودیت کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ورزشکاران این کشور نیز با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه نمی‌دهند.

دلایلی که ورزشکاران ایرانی برای مسابقه ندادن با ورزشکاران اسرائیلی بیان می کنند عمدتا بیماری یا خستگی است، اما در بازگشت به ایران معمولا از این کار آنها به طور رسمی تقدیر می‌شود.

کنگره جهانی یهودیان در سال ۱۹۳۶ در سوئیس بنیادگذاری شد و هدف خود را مطرح کردن نیازها و منافع یهودیان جهان می خواند.
رونالد لادر، رئیس کنگره جهانی یهودیان می گوید: " وقت آن است که به ایران پیامی واضح فرستاده شود ". پیام واضح به نظر او تعلیق ایران از شرکت در رقابت‌های ورزشی جهانی از جمله المپیک است.

لادر گفته است که مسابقه ندادن با ورزشکاران اسرائیلی از سوی ایرانیان حرکتی " غیرورزشکاری و یهودستیزانه " است.

کنگره جهانی یهودیان نهادی غیردولتی است که تمام یهودیان و نهادهای آنها می توانند در آن عضو شوند. آن طور که در مرامنامه این کنگره آمده، این نهاد " بازوی دیپلماتیک " یهودیان در رویدادهای جهانی است.

هنوز فدراسیون شنا، واترپولو و ورزش‌های آبی ایران درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است.

بی بی سی