ابهام‌ها در خروج سرخابی‌ها از زیر سایه دولت

قیمتگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در شرایطی توسط سازمان خصوصیسازی انجام شد که وزیر ورزش و جوانان هنوز انتخاب نشده است. گرچه محمد عباسی چندی پیش به عنوان وزیر این وزارت به مجلس معرفی شد ولی مشخص نیست که وی می تواند نظر مثبت مجلس را جلب کند یا نه و از این رو تا انتخاب شدن وزیر ورزش واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیز محال به نظر میرسد.

به گزارش خبرنگار ورزشی «فردا»، این در حالی است که احمدی‌نژاد بعد از حضور بر مسند ریاست دولت در مصاحبه‌های خود بارها از دغدغه‌هایش برای خودکفایی ۲ باشگاه بزرگ پایتخت گفت. او پیش از آخرین انتخابات ریاست جمهوری نیز در نامه‌ای به محمد علی آبادی از رئیس وقت سازمان تربیت بدنی خواست تا اقدامات لازم را برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس را در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی انجام داده و نتیجه را اعلام کند.

علی آبادی همان موقع گفت که تدبیر رئیس جمهوری در این رابطه شایسته است. علی آبادی اما در زمان حضورش در سازمان تربیت بدنی کمترین تلاش را برای واگذاری این ۲ باشگاه به بخش خصوصی انجام داد. او حتی با پیشنهاد حسین هدایتی، مالک باشگاه استیل آذین و سرمایه‌داری که می‌خواست سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری کند، مخالفت کرد. در این هنگام گفته ‌شد دولت حاضر نیست باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس را از زیر سلطه خود خارج کند.

جالب اینکه محمد علی‌آبادی در اردیبهشت ۸۸ از روند حرکتی سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس برای خصوصی شدن سخن گفت و تاکید کرد که سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا ۳ ماه آینده به مردم واگذار می‌شود. بعد از او، علی سعیدلو در مرداد ۸۹ از خودکفایی این ۲ باشگاه تا ۴ ماه آینده خبر داد. این وعده‌های همانطور که پیش بینی می‌شد راه به جایی نبرد و امروز که سازمان خصوصی‌سازی علاقه زیادی به خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد، بازهم مشخص نیست که دولت چگونه می‌خواهد این ۲ باشگاه خودکفا شوند.

سازمان خصوصی سازی واگذاری باشگاه راه آهن به بخش خصوصی را موفقیت‌آمیز توصیف می‌کند و این در شرایطی است که واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس که با دیگر باشگاه‌های کشور متفاوت است، ظاهرا به سادگی محقق نمی‌شود؛ به خصوص این که دولت با فروش سهام این ۲ باشگاه، همچنان می‌خواهد استقلال و پرسپولیس را برای خود داشته باشد.

البته قیمت سهام ۴۵ میلیارد تومانی برای باشگاه پرسپولیس و ۴۲ میلیارد تومان برای باشگاه استقلال انتقادهایی را به همراه داشت. برخی از جمله علی فتح‌اله‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال و علی پروین، سرمربی سابق پرسپولیس بر این باور هستند که با این قیمت سهام استقلال و پرسپولیس خریدار نخواهد داشت.

اما سازمان خصوصی سازی همانطور که با پایین آوردن قیمت سهام باشگاه راهآهن، این تیم را به بخش خصوصی واگذار کرد، به نظر میرسد در شرایط مشابه چنین سیاستی را برای استقلال و پرسپولیس بگیرد. با این حال، در این شرایط موضع دولت در قبال فروش این ۲ باشگاه اهمیت بیشتری دارد که به ابهامهای خودکفایی استقلال و پرسپولیس اضافه میکند.