کفاشیان: بیشترین حمایت را از بلاتر کردیم

به گزارش افکارنیوز، علی کفاشیان که برای حضور در کنگره سالیانه فیفا در زوریخ به سر می‌برد، درباره حواشی و دستگیری اعضای فیفا در چند روز اخیر اظهار داشت: موضوع دستگیری برخی اعضای فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل مسائلی مانند موضوع حق پخش و مسائل مالی به وجود آمده بود.

وی ادامه داد: البته کاملاً واضح است که ایجاد چنین حواشی و دستگیری برخی اعضا، از قبل برنامه‌ریزی و هماهنگ شده بود. برخی کشورهای آمریکا و اروپایی سعی داشتند با ایجاد فشار به مقاصد خود برسند و توسط رسانه‌های خود اقدام به فرافکنی و ایجاد اختلال در انتخابات کردند.

«رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان با اقدامات خود جو بدی برای فوتبال جهان و همین طور فیفا به وجود آوردند». رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان این جمله گفت: تنها هدف‌شان زیر سؤال بردن انتخابات بود، چراکه معتقدم اگر صرفاً بحثجلوگیری از فساد مطرح بود، این موضوع می‌توانست پیش از برگزاری کنگره و انتخابات فیفا و یا حتی پس از آن اتفاق بیفتد. اینکه این اتفاق در کشور سوئیس که کشوری غیر از محل اقامت دستگیر شده‌هاست، نشان دهنده اقدام از پیش تعیین شده برخی از آنهاست.

کفاشیان افزود: به هر جهت همه مدیران فوتبال جهان باید مراقب باشند که فوتبال با ایجاد چنین جو روانی لطمه نخورد و حفظ فوتبال و جایگاه آن بالاترین اهمیت را دارد. نباید اقدامات برنامه‌ریزی شده به فوتبال و فیفا لطمه‌ای وارد کند. حالا انتخابات برگزار شده و در نهایت بلاتر بر اساس برنامه‌هایی که برای ادامه مدیریت خود تشریح کرده بود، توانست رأی خوبی به دست آورد.

وی با اشاره به انتخاب دوباره بلاتر به عنوان رئیس فیفا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فدراسیون جهانی فوتبال و شخص بلاتر باید بداند که کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین حمایت را از وی کردند. کشورهایی که جمعیت زیادی از جهان را به خود اختصاص داده‌اند و به دلیل وجود هواداران بی‌شمار و محبوبیت بالای فوتبال در آن کشورها، بلاتر باید نگرش خود را نسبت به کسانی که به وی اعتماد کردند تغییر دهد.

نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پاسخ به این سؤال که آیا درباره افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی صحبت شد یا خیر، گفت: در کنگره فیفا بیشتر درخصوص فعالیت‌های کشورها، انتخابات و رأی‌گیری فیفا صحبت شد. مسائلی مانند افزایش سهمیه باید توسط هیئت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا پیگیری و به عنوان طرح به فیفا ارائه شود.

کفاشیان درباره پیگیری شکایت فدراسیون فلسطین از فدراسیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت: رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین در ابتدا شکایت سنگینی را درباره فدراسیون رژیم صهیونیستی مطرح کرد که بیشتر جنبه شعاری داشت، سپس از بیان صحبت‌های خود پشیمان شد و تغییر موضع داد. رئیس فدراسیون رژیم صهیونیستی هم اعلام آمادگی کرد که همکاری و کمک‌های لازم را با فدراسیون فوتبال فلسطین انجام خواهد داد. در ادامه هم رؤسای دو فدراسیون به ظاهر با یکدیگر دست دادند اما به نظر من این مسائل ادامه خواهد داشت و مشکلات حل نخواهد شد. رژیم صهیونیستی از سوی هم‌پیمانان خود حمایت می‌شود و با حمایت نابه‌جای هم‌پیمانانش که ادعای آقایی دنیا را می‌کنند، باز هم شاهد مشکلات برای فدراسیون فوتبال فلسطین خواهیم بود.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان درباره مذاکرات خود با کشورهای دیگر در سوئیس خاطرنشان کرد: مذاکرات بسیار خوبی را با فدراسیون فوتبال ژاپن، قطر، استرالیا و ایتالیا انجام دادیم. استرالیا اعلام کرد که پتانسیل بسیار خوبی به لحاظ هواداران در استرالیا وجود دارد و در همین راستا درخواست خود را برای تنظیم تفاهم‌نامه همکاری اعلام کرد. فدراسیون فوتبال قطر رسماً درخواست کرد که جهت برگزاری جام جهانی به این کشور کمک کنیم و به آنها اعلام کردیم که تفاهم‌نامه همکاری خود را رسماً ارائه کنند تا پس از بررسی، تفاهم‌نامه‌ای بین دو فدراسیون به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: مذاکرات خوبی هم با ایتالیا داشتیم و با توجه به تفاهمنامه‌ای که پیش از این با فدراسیون فوتبال ایتالیا امضا کرده بودیم، این درخواست را داشتند که به کشورشان برویم و ضمن بازدید از امکانات کشورشان شکل جدیدتری به تفاهم‌نامه دو طرفه خود بدهیم. ایتالیایی‌ها خواستند با گسترش سطح همکاری‌های دو جانبه خود، جنبه‌های بیشتری از تفاهم‌نامه دو طرفه به صورت اجرایی در آید.