شاغلام: با خودم عهد بستم کنار این‌آدم‌ها نباشم

به گزارش افکارخبر، ما‌ه‌ها بود شاه‌غلام در رسانه‌ها صحبتی نکرده بود، با این مربی بااخلاق و دوست‌داشتنی گپ و گفتی زدیم که می‌خوانید.

بازی‌های لیگ را دنبال کرده‌اید؟
بله، لیگ بدی نبوده و امیدوارم بهتر شود. در ۴ هفته نمی‌توان ارزیابی مناسبی از لیگ به عمل آورد اما فوتبالی که پرسپولیس مقابل تیم خوب ذوب‌آهن به نمایش گذاشت، برایم خوشایند بود و مرا به آینده این تیم مردمی امیدوار کرد و به نظرم اگر از برانکو حمایت خوبی شود، او تیمی ایده‌آل برای هواداران پرسپولیس را در لیگ برتر رونمایی خواهد کرد.

قعرنشینی پرسپولیس باعثشدت گرفتن انتقادات از برانکو شده است.
پارسال ذوب‌آهن در نیم‌فصل اول چه نتایجی گرفت؟ دیدید که حمایت از یحیی سبب شد او یکی از بهترین‌ تیم‌ها را برای مجموعه ذوب‌آهن بسازد. برانکو ایوانکوویچ یک مربی گمنام و تازه‌وارد نیست، او مربی بزرگی است و نشان داده کارش را به خوبی به سرانجام می‌رساند. آخرین نمونه‌اش حضور بدون اما و اگر تیم ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود. در سال‌های اخیر اتفاق افتاده یک تیم ۵،۶ بازی اولش را برده ولی در انتهای لیگ سرنوشت تلخی داشته است. وقتی خود گل‌محمدی یا رجب‌زاده بعد از پیروزی مقابل پرسپولیس گفتند حق حریف‌شان باخت نبوده، نشان‌دهنده عملکرد پرسپولیس است.

استقلال را چطور تیمی دیده‌اید؟
جوان‌های خوبی جذب این تیم شده‌اند و استقلال در ادامه لیگ بهتر می‌شود. البته آینده پرسپولیس و استقلال بستگی به شرایط مالی این دو باشگاه دارد و اگر بی‌پولی‌شان ادامه پیدا کند، وارد بحران می‌شوند. مدعیان اصلی لیگ‌ها در سراسر دنیا در فوتبال این دوره و زمانه پولدارها هستند چون می‌توانند نفرات خوب جذب کنند.

شما کدام تیم‌ها را مدعی می‌دانید؟
هنوز معلوم نیست ولی سپاهان تیم خوبی به شمار می‌رود. اگر نفرات اصلی‌اش نروند، می‌تواند به موفقیت برسد. سهم حسین فرکی این آدم متدین هم در موفقیت طلایی‌پوشان غیرقابل انکار است.

شما با حسین فرکی در تیم ملی همبازی بوده‌اید؟
از زمان تیم ملی جوانان. سال ۵۳ جام جهانی کوچک در ایران و به میزبانی دو شهر شیراز و اهواز برگزار شد. برزیل، ‌آرژانتین، هلند، انگلیس، فرانسه، آلمان، مکزیک، یوگسلاوی، شوروی، لهستان، مجارستان و چند تیم خوب دیگر در این رقابت‌ها شرکت داشتند. به عنوان مثال دروازه‌بان شوروی داسایف مشهور بود و من کاپیتان تیم ملی جوانان بودم و حسین فرکی مهاجم. چند ماه بعد با همین تیم در بانکوک قهرمان شدیم که آنجا ابراهیم قاسمپور کاپیتان شد.

چرا کاپیتان تیم عوض شد؟
قاسمپور در تیم ملی بزرگسالان هم بازی می‌کرد، با اینکه در رده سنی جوانان بود، در بزرگسالان هم حضور داشت. خلاصه اینکه حسین فرکی از جوانی انسانی مبادی ادب و باخدا بود.

بازی‌های لیگ همچنان کم‌تماشاگر است. چه‌کار باید کرد تا مردم مثل قدیم به ورزشگاه‌ها بروند؟
فرهنگ حاکم بر سکوها طوری شده که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به استادیوم نروند. رسانه‌ها نقش مهمی دارند اما انعکاس اخبار منفی می‌تواند مردم را از فوتبال دلزده کند. خودم دیدم یک نفر با میکروفون در گزارشش می‌گفت پنالتی ناحق گرفتند. خب وظیفه ایشان قضاوت و کارشناسی نبود. در ورزش همه نشسته‌ایم و ایراد همدیگر را می‌گیریم. خوبی‌ها منعکس نمی‌شوند و بدی‌ها بسیار گسترده انعکاس داده می‌شوند. همه ما ایراد داریم چون گل بی‌عیب خداست اما نباید ایرادها را بر سر همدیگر بکوبیم. یکی ۵ سال قبل یک کاری کرده، هنوز همان را چوب می‌کنند و به سرش می‌زنند. امیر مؤمنان هم گفته است همیشه بدی نبینید، خوبی‌ها را هم ببینید. ایشان به مالک فرمود؛ مالک، اگر شب دیدی یکی گناه می‌کند، فردا به همان چشم گناهکار او را نگاه نکن، شاید در سحر توبه کرده باشد. اگر همه ما سعی کنیم خوبی‌هایمان را ببینیم، احوال خودمان، زندگی و اجتماع‌مان بهتر می‌شود.

از فجرسپاسی چه خبر؟
در لیگ دسته دوم حضور دارد.

چرا به آنها مشورت نمی‌دهید بلکه سر و سامانی بگیرند؟
چه عرض کنم؟ جز اینکه تیم فجر شهیدسپاسی سال‌ها جزو بهترین‌ها بود، مردم هم این تیم کم‌بضاعت اما بازیکن‌ساز و موفق را دوست داشتند. یک روز چند نفر روی سکوها برای من شعار حیا کن، رها کن سردادند، فردایش هم رفتند باشگاه حقوق گرفتند. از همان روز با خودم عهد بستم کنار آدم‌های اینچنینی نباشم.

روزهای دور از فوتبال را چگونه سپری می‌کنید؟
زندگی می‌کنم(باخنده) کار فوتبالی هم انجام می‌دهم و مدرسه فوتبالی به نام افشین پیروانی در شیراز داریم که اگر توانستیم خدمتی به فوتبال بکنیم.

شنیده‌ایم حدود هزار نفر در این آکادمی فوتبال عضویت دارند.
بله، همین حدود درست است.

پس باید درآمد خوبی هم داشته باشید.
من مدرسه فوتبال نزده‌ام که درآمدزایی کنم. خدا رفتگان همه را رحمت کند، خدا پدرم را بیامرزد به قدری برایمان گذاشته که نیازی به درآمد از فوتبال نداشته باشیم. در این مدرسه فوتبال خیلی‌ها وضع مالی خوبی ندارند، از آنها شهریه نمی‌گیریم. از برخی شهریه که نمی‌گیریم جای خود، بلکه مبلغی هم کمک‌ هزینه به آنها داده می‌شود.

این مدرسه فوتبال چهر‌ه‌ای هم داشته است؟
زیاد، که در حال حاضر چهره معروف آنها سروش رفیعی نام دارد و اتفاقاً می‌توانید از این بازیکن بپرسید آیا بابت آموزش در مدرسه فوتبال پیروانی، شهریه‌ای پرداخت کرده است؟

سروش هم کمک‌هزینه می‌گرفت؟
به نظرم باید از خودش بپرسید اما اگر اشتباه نکنم، آن دوره حقوق ماهانه ۳۰ هزار تومانی به او پرداخت می‌شد.

حالا که در فوتبال اسمی به هم زده و درآمد خوبی دارد، قدردان غلامحسین پیروانی است؟
بله، با من تماس دارد ولی باید با مربی اصلی‌اش آقای ناصر جانی‌خانی هم در تماس و جویای احوال ایشان باشد.

سایر شاگردان مطرح‌تان چطور؟ هنوز احوالپرس شما هستند؟
تیم شهیدسپاسی مکتب خوبی داشت، از مهدی رحمتی گرفته تا بهمن طهماسبی، غلامرضا رضایی، رشید مظاهری، علی علیزاده و… جویای حال ما هستند. البته رشید در تیم ملی امید با من بود و به گوانگ‌جو آمد.

همان تورنمنتی که رحمتی فیکس بود و از او خواسته بودید موهایش را کوتاه کند؟
خواستم و بدون کوچک‌ترین اعتراض یا منتی، موهایش را کوتاه کرد. کلاً اعتقاد دارم موی فوتبالیست می‌تواند تمرکزش را به‌هم بزند، در لحظه‌ای حساس از مسابقه دیدش را تار کند. قبلاً از محسن نیسانی هم خواستم یا از آرش افشین و عرض کردم شماها الگو هستید و باید همه رفتارتان استاندارد باشد، از راه رفتن و حرف زدن گرفته تا لباس پوشیدن و آرایش مو.

پول فوتبال به نسبت فصل قبل کاهش پیدا کرده است. این اتفاق را خوشایند می‌دانید؟
من از چند سال قبل گفتم پول زيادتر از عرف براي فوتبال خوب نيست، همانطور كه بيپولي ميتواند باعث خيلي مشكلات شود. چند سال قبل يكي از شاگردان خوب من كه قراردادهاي بالايي با تيمها ميبست، به من گفت شما ميلياردر هستي و دغدغه مالي نداري. پس نگو فوتباليستها نبايد قرارداد بالا ببندند. گفتم خدابيامرز من چهكار به اين حرفها دارم؟ پدر من ۴۰، ۵۰ سال قبل يك زمين خريده ۴۵ هزار تومان، حالا شده فلان ميليارد. اين چه ربطي به فوتبال دارد؟ من عقيده دارم فوتباليست بايد دستمزد خوب بگيرد چون زحمت ميكشد و عمر فوتبال زودگذر است اما پول خارج از عرف نبايد در فوتبال پرداخت شود چون آسيبرسان است.