کفاشیان جایگزین سرمربی را هم مشخص کرد!

به گزارش افکارخبر، علی کفاشیان درباره آخرین وضعیت تیم امید گفت: اگر به عقب برگردیم ابتدا وینگادا را برای تیم امید انتخاب کردیم، اما به خاطر نتایج نه‌چندان خوبی که این مربی کسب کرد، تصمیم گرفتیم تغییراتی در تیم امید ایجاد کنیم. حبیب کاشانی را که مدیر باسابقه‌ای است به عنوان مدیر تیم امید انتخاب کردیم و او نیز با انتخاب کادر فنی فعلی و برنامه‌ریزی خوبی که این تیم انجام داد توانست در رقابت‌های غرب آسیا به قهرمانی برسد.

وی افزود: برای موفقیت تیم امید هر کاری لازم بود انجام دادیم و به هر تقاضایی که داشتند، نه نگفتیم. آینده خوبی برای تیم امید تصور می‌کنم. سالیان سال است که نتوانسته‌ایم راهی المپیک شویم، همه هدف‌مان این است که این اتفاق در این دوره از رقابت‌ها رخ دهد.

رئیس فدراسیون فوتبال که با رادیو ورزش گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: در لیگ جوانگرایی کردیم و جوانان زیادی در تیم‌های باشگاهی فرصت عرض‌اندام پیدا کردند. خیلی از آنها به تیم امید و حتی تیم ملی راه پیدا کردند. تیم امید همیشه بعد از تیم ملی اولویت ما بوده و توجه کافی به آن شده است.

کفاشیان درباره استعفای مربی خاکپور از سمت سرمربیگری تیم امید تصریح کرد: هنوز فرصت صحبت کردن با خاکپور را پیدا نکرده‌ام و امروز قرار است جلسه‌ای با وی داشته باشم. به هر حال صحبت در مورد دلیل استعفای خاکپور زیاد است و مواردی از جمله مبلغ قرارداد او یا مسائل مالی مطرح شده که در جلسه امروز به آن خواهیم پرداخت. به عقیده من بهتر است اگر مربیان ایرادی در قرارداد خود می‌بینند و به بندی اعتراض دارند آن را نزد ما مطرح کنند و خوب نیست که استعفا دهند و موضوع را رسانه‌ای کنند. ما هم تلاش می‌کنیم تا اگر مشکلی باشد، برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز حتما صحبت‌های خاکپور را خواهم شنید، همچنین او با کمیته فنی جلسه‌ای نیز خواهد داشت و اگر مشکلی در قرارداد او وجود داشته باشد آن را برطرف خواهیم کرد. دنبال این هستیم که سریعا تکلیف تیم امید روشن شود چرا که این تیم رقابت‌های حساسی در پیش دارد.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در واکنش به این سوال که آیا او همچنان اصرار دارد مربیان خارجی عملکرد بهتری در تیم‌های ملی خواهند داشت، یادآور شد: من در فدراسیون دوومیدانی هم که بودم در مقطعی با آوردن مربیان خارجی بین‌المللی تحولی در این رشته ایجاد کردم. فوتبال پدیده خاصی است که البته در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی خیلی اختیار نداریم که بخواهیم هر فردی را بیاوریم به این دلیل که این رشته به شدت مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار دارد و خیلی مهم است که مربیان برگزیده مورد تایید آنها باشد. ما مربیان ایرانی توانمندی داریم که در رده‌های مختلف تیم ملی به کار ما می‌آیند و قطعا باید مربی ایرانی هم دانش خود را بالا ببرد، همان طور که می‌بینید ما در رده‌های نوجوانان، جوانان و دیگر رده‌ها از مربیان ایرانی استفاده کردیم اما هر وقت لازم باشد از مربیان خارجی باتجربه نیز استفاده خواهیم کرد.

کفاشیان در این باره خاطرنشان کرد: دیدید در رشته‌های فوتسال و فوتبال ساحلی و همچنین تیم ملی از مربیان خارجی استفاده کردیم که تاثیر خود را گذاشتند و در حال حاضر در فوتسال و فوتبال ساحلی از مربیان داخلی استفاده می‌کنیم. مهمترین عامل موفقیت یک تیم، مدیریت، کادر فنی، هماهنگی، تفاهم و مسائل دیگر است که اگر هر یک از آنها ایراد داشته باشد، قاعدتا موفقیتی به وجود نمی‌آید. مربی در سطح بین‌المللی قطعا می‌تواند در تیم خود و تیم ملی تاثیرش را بگذارد. همان طور که در رشته‌ فوتسال و فوتبال ساحلی شاهد آن بودیم.

وی در مورد اینکه چرا تیم فوتبال امید تاکنون فقط ۳ بار به المپیک راه یافته است، اظهار داشت: در تجربه‌های کاری گذشته‌ام و زمانی که معاونت المپیک را برعهده داشتم به تیم امید نگاه فردی و پایین‌دستی وجود داشت. بحثخروج، بازی‌های تدارکاتی، هماهنگی با باشگاه و عدم جوانگرایی باعثایجاد فضایی شده بود که نتوانیم به تیم امید بها بدهیم اما این بار با مدیریتی که ایجاد شده این فضا را مهیا کرده‌ایم تا تیم امید بتواند به المپیک صعود کند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان ادامه داد: همیشه به تیم امید اولویت سوم و چهارم داده می‌شد و نگاه ویژه‌ای وجود نداشت، البته در آسیا هم اینگونه بوده است به طوری که مسابقات زیر ۲۱ سال ۲ سال است که راه افتاده و شروع به کار کرده است اما در گذشته به آن اهمیتی قائل نمی‌شد. الان اولویت برای تیم امید شکل گرفته و انشاءالله بتوانیم به المپیک صعود کنیم.

کفاشیان در مورد اینکه چه اقداماتی صورت گرفته که تیم امید در اولویت قرار بگیرد، تصریح کرد: ما به عملکرد یک سال و نیم خودمان نگاه کردیم. زمانی تیم را یکی دو ماهه جمع کرده و راهی مسابقات آسیایی کرده اما حذف شدیم. معنای حذف شدن یعنی برنامه‌ریزی نکردن بود اما اکنون برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تیم آماده شرکت در مسابقات مقدماتی المپیک است، ضمن اینکه با کارلوس کی‌روش جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا قوی‌ترین تیم را راهی مسابقات کنیم. دور اول مسابقات مقدماتی در ایران برگزار شد و پس از آن ۲۴ بازی تدارکاتی برای تیم امید تدارک دیده شد. بنابراین این اراده به وجود آمده تا تیم امید بتواند با فضایی که ایجاد شده به المپیک صعود کند، البته مدیریت حبیب کاشانی نیز در جلو بردن تیم به اهدافش موثر بوده است.

وی در خصوص اینکه چه راهکاری صورت خواهد گرفت تا فشار از روی تیم امید برداشته شود، گفت: همه می‌گویند که چهل و چند سال است که تیم امید به المپیک نرفته است اما در کشورهای دیگر نیز چنین نگاهی دیده نمی‌شود. در کشورهای دیگر نیز اولویت تیم ملی است و در المپیک نیز فیفا و AFC فوتبال را یکی از اولویت‌های دوم می‌گذارد. در المپیک جوانان که در آرژانتین برگزار خواهد شد فوتسال را جایگزین فوتبال کردند. المپیک شامل بازی‌های گروهی است و همه رنکینگ‌ها در فیفا و AFC گنجانده می‌شود اما از آنجایی که تقویم‌ها برای تیم ملی تعریف شده است، فیفا می‌گوید باشگاه‌ها موظف نیستند که بازیکن به تیم امید بدهند اما موظف هستند که به تیم ملی بازیکن بدهند. بنابراین این اولویت برای جامعه فوتبال است و به تبع همه فدراسیون‌ها به سمت تیم ملی می‌روند با این وجود امید پایه تیم ملی است و این اراده به وجود آمده که به تیم امید بها داده شود و به مسابقات زیر ۲۳ صعود کند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با اشاره به استعفای محمد خاکپور عنوان کرد: خاکپور باید کاری را که آغاز کرده جلو ببرد. سعی می‌کنیم که تفاهم کنیم تا او بماند. نظر ما ماندن خاکپور است و اگر مطلبی جزئی وجود داشته باشد آن را حل می‌کنیم.

کفاشیان در خصوص اینکه اگر خاکپور بنا بر هر دلیلی در سمت خود باقی نماند چه گزینه‌هایی مدنظر خواهد بود، گفت: برای ۲،۳ ماه باقی‌مانده به آغاز مسابقات مقدماتی المپیک نمی‌توانیم به سمت گزینه خارجی برویم. مربیانی که با خاکپور کار می‌کنند در حد سرمربی هستند و قطعا با کمک آنها گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد از دستیاران خاکپور برای گزینه سرمربیگری تیم امید استفاده کنید، گفت: این امکان وجود دارد و باید با آنها صحبت کنیم. همانطور که گفتم دستیاران خاکپور خودشان سابقه مربیگری را دارند اما باید با کمیته فنی و توسعه نیز تعامل داشته باشیم.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در خاتمه در خصوص عملکرد خاکپور اظهار داشت: از عملکرد او راضی هستیم چرا که خاکپور زحمت کشیده و نتایجش با تیم امید خوب بوده است، امیدوارم بتوانیم با ادامه این روند به المپیک صعود کنیم.