گلر پرسپولیس نه نوراللهی باید اخراج می شد! / تصاویر

به گزارش افکارخبر، برنامه نود این هفته از ساعت ۲۲:۳۱ دوشنبه شب از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

سئوال مسابقه پیامکی این هفته به مهمترین علل اشتباهات داوری اختصاص یافته بود.

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

سعید آل وردی کمک داور فوتبال که در هفته گذشته در جریان یک دیدار جان تیغ نورد را نجات داد میهمان برنامه نود بود.

وی در این باره افزود: من برای قضاوت در این دیدار حضور پیدا کرده بودم و وسیله خاصی در اختیار نداشتم. ۱۰ ثانیه پس از اینکه تیغ نورد در دقیقه ۸۵ این دیدار از ناحیه سر دچار ضرب دیدگی شد و روی زمین افتاد بالای سر وی بودم و با توجه به تجره اندکی که داشتم، هنگامی که دیدم دندان های تیغ نورد قفل شده و راه تنفس وی بند آمده است با استفاده از سوت داوری بین دندان های وی فاصله انداخته و راه تنفس را باز کردم و خدا را شکر مشکل وی تا حدودی حل شده و خطر رفع شد.

وی درباره اینکه این درمان را از کجا می دانست گفت: من دوره های آموزشی و امدادگری اورژانس را پشت سر گذاشته ام. خودم فوق دیپلم حسابداری و کارمند بخش خصوصی هستم اما همسرم پرستار است و کمک زیادی از او می گیرم.

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

این کمک داور فوتبال درباره اینکه پزشکان گفته بودند خودشان این کارها را بلد بودند و می توانستند برای بازیکن انجام دهند گفت: پزشکان هم قطعا این آموزش ها را می دانستند اما من تجربه قبلی که داشتم احساس کردم باید وارد شوم. آنها می توانستنئ کمک کننئ اما این در مواقع زمان خیلی مهم است. من تمام سعیم را کردم در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرم. دقیقه ۸۵ هم بود و خودم هم مقداری افت فشار پیدا کردم و برایم آب قند آوردند!

آل وردی در ادامه گفت: آقای تیغ نورد فردای آن روز تماس گرفت و خیلی هم تشکر کرد. من کمک کردن به دیگران را دارم و این مسئله بارها پیش آمده و واقعا از آن لذت می برم و به خاطر دلم این کار را می کنم. در ماشینم جعبه کمک های اولیه دارم و هر وقت بتوانم به دیگران کمک می کنم.

گزارشی از دیدار تیم های تراکتورسازی - سایپا، سپاهان - راه آهن در جام خذفی به همراه حواشی و مصاحبه های بازیکنان و مربیان تیم ها پخش شد.

جدول جام حذفی مرور شد.

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

باقریان: هنوز حضور اسکوچیچ در سپاهان قطعی نشده است!

اصغر باقریان مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان روی خط تلفنی برنامه آمد و در مورد انعقاد قرارداد با اسکوچیچ گفت: هنوز سرمربیگری اسکوچیچ در سپاهان قطعی نشده است و قرار است وی قراردادش را با فولاد خوزستان فسخ کرده و سپس با سپاهان قرارداد ببندد.

غیر از اسکوچیچ ۲ گزینه خارجی دیگر نیز برای هدایت سپاهان مدنظر داریم که اگر شرایط برای همکاری با اسکوچیچ فراهم نشود با آنها وارد مذاکره خواهیم شد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان درباره مصاحبه عجیبی که هفته گذشته انجام داده و اعلام کرده بود تیم ملی باید التماس کند بازیکنان سپاهان برایش بازی کنند گفت: من با این لحن صحبت نکردم. بحثاین بود تیم ملی دیگر بازیکنان سپاهان را انتخاب نمی کند. مسئله این است که بازیکنان تیم ملی در باشگاه ها تربیت می شوند.

وی ادمه داد: در تمام دنیا مسئولیت تربیت و آماده سازی بازیکان به عهده باشگاه هاست. باشگاه ها هزینه می کنند، امکانات تهیه می کننذ و بازیکنان را آماده می کنند و درنهایت بازیکنان آماده را در اختیار تیم ملی می گذارند. ما همیشه افتخار می کنیم بازیکن در تیم ملی داشته باشیم، بحثما نوع برخورد هایی است که صورت می گیرد.

باقریان گفت: همان مقدار که تیم ملی مقدس است باید بدانیم تیم ملی نشأت گرفته از فعالیت باشگاه هاست، اگر باشگاه های بزرگ هزینه نکنند و بازیکن تربیت نکنند تیم ملی تشکیل نمی شود.

**(باقریان در حالی اظهار داشت که هنوز حضور اسکوچیچ در سپاهان قطعی نشده است! که ساعتی پیش از صخبت با برنامه نود در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از فسخ قرارداد اسکوچیچ با فولاد خبر داده بود!)

گزارشی از دیدار تیم های ذوب آهن - پرسپولیس در جام حذفی به همراه حواشی و صخبت های بازیکنان و مربیان تیم ها پخش شد.

در ادامه برنامه بحثمانوئل ژوزه و شکایت وی و مشکل جدید پرسپولیس مطرح شد که در این راستا صحبت های رویانیان، مدیرعامل وقت پرسپولیس و همچنین گوشه هایی از برنامه نود دی ماه ۹۱ که در همین ارنباط بود پخش گردید.

هدایت ممبینی کارشناس داوری برنامه نود این هفته بود که در ابتدای کار خود صحنه های داوری دیدار تیم های ذوب آهن و پرسپولیس را مورد بررسی قرار داد.

زندی: آرزو دارم یک آکادمی مجهز در ایران تاسیس کنم

ممبینی در این باره گفت: در صحنه اخراج دروازه بان واضح بود توپ به سینه او برخورد کرد و بازی باید ادامه پیدا می کرد و کارت قرمز اشتباه بود. برخورد پس از زدن توپ هم در فوتبال طبیعی است و خطایی رخ نداد. در ادامه نورالهی به خاطر تکل وحشتناکی که انجام داد باید به جای زرد کارت قرمز دریافت می کرد. در این صحنه کاوه رضایی هم به او فحاشی کرد که قابل لب خوانی بود.

جهانبازی: تلاش میکنم وزن خود را کم کنم

یداله جهانبازی داور دیدار جنجالی ذوب آهن - پرسپولیس روی خط تلفنی برنامه نود آمد و در مورد این دیدار جنجالی اظهار داشت: من اشراف زیادی به صحنه نداشتم و میرزابیگی کمک داور فوتبال که از داوران خیلی خوب ما است پرچم خود را بالا برد و من با توجه به نظر وی کارت قرمز را از جیبم درآوردم.

وی افزود: وقتی من به کمک داورم اعتقاد دارم و نظر وی که نزدیک به صحنه قرار داشت، خطا بود من باید کارت قرمز نشان می دادم.

جهانبازی درباره اینکه چطور از روی صدای برخورد توپ با سینه یا جهت برگشت آن متوجه برخورد نکردن با دست نشده گفت: در بین ۱۰ هزار نفر من باید صدای توپ را به سینه می شنیدم؟ شما حرکت دروازبه بان را ببینید که دو دستی بیرون می آید و دستش هم بالاست. در صحنه عادی و سریع همه می گویند هند شده است.

این داور درباره این که آقای اضافه وزن خود را قبول دارد گفت: من حتی نسبت به پارسال دو سه کیلو هم وزن کم کردم، اما چشم باز هم وزنم را کم می کنم!

گزارش تقویم نود این هفته با دیدار استقلال - سپاهان در آبان ماه ۸۱ آغاز شد. تولد علی کرمی(۱۷ آبان ۵۷)، استقلال - پرسپولیس ۱۴ آبان ۸۴ و دربی سال ۸۵ - تولد لوئیس فیگو از دیدگر اتفاقات دومین هفته آبان ماه بود.

گزارش نود درجه پخش شد که با ادبیات طنز آمیز خاص خود به مرور اتفاقات هفته اخیر فوتبال ایران پرداخته بود.

آمار مسابقه پیامکی پس از گذشت ۴۲ دقیقه از آغاز برنامه:

هنوز حضور اسکوچیچ در سپاهان قطعی نشده است!

آنالیز تیم های پرسپولیس - ذوب آهن پخش شد که طی آن نقاط ضعف و قوت دو تیم مورد بررسی قرار گرفته بود.

** درپی صحبت های مطرح شده در برنامه از سازمان لیگ تماس گرفتند و اعلام کردند فصل آینده به صورت قطعی قرار نیست جام حذفی بدون حضور ملی پوشان برگزار شود و این مسئله در حد تئوری است.

همچنین رویانیان مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس درپی پخش گزارش درخصوص مانوئل ژوزه سرمربی پیشین این تیم گفت: مانوئل ژوزه علی کریمی را از تیم اخراج کرد و با وجود اینکه بازیکن محبوبی بود از او حمایت کردم. او نیم فصل داشت به پرتغال می رفت که به او گفتم اگر می روی یا برنگرد یا تکلیف را روشن کن چون با کی روش هم درگیری هایی داشت.

بدهی واقعی پرسپولیس به این مربی ۳۰۰ هزار یورو است و با دستیارانش به ۴۰۰ هزار یورو می رسد و چون خوب پیگیری نکرده اند جریمه زیاد شده است. من خودم حاضرم پیگیری پرونده را به عهده بگیرم.

گزارشی از دیدار تیم های استقلال - فولاد خوزستان، نفت تهران - پدیده خراسان به همراه مصاحبه های مربیان و بازیکنان تیم ها و حواشی دیدارها پخش شد.

داوری دیدارهای پخش شده مورد بررسی قرار گرفت.

کرار: هیچ پولی از استقلال نگرفتم / استقلال نمانم به سپاهان می روم

جاسم کرار با یک شبکه عراقی صحبتی کرده بود که کرار طی آن اظهار داشته بود: قراردادم در لیگ ایران از همه بالاتر است و حتی از بازیکنان تیم ملی هم بیشتر است ولی با این وجود یک ریال هم از استقلال دریافت نکرده ام!

زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در استقلال کار به جایی رسید که به من دروغ می گفتند و پولی به من ندادند.

کرار افزود: از تیم هایی همچون سپاهان، ذوب آهن و تراکتورسازی پیشنهاد دارم و آن ها مثل استقلال نیستند و پول آدم را می دهند. اگر با استقلال به توافق نرسم شکایت می کنم. بطور قطع ۸۰ درصد به سپاهان می پیوندم.

زندی: آرزویم تاسیس یک آکادمی مجهزدر ایران است / چون به بعضی ها پول نمی رسید به استقلال نیامدم!

فریدون زندی بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان میهمان ویژه برنامه نود بود.

وی در مورد خداحافظی اش از فوتبال گفت: به طور قطع یک دفعه و ناگهانی تصمیم نگرفتم و روی این قضیه فکر کردم و بالاخره هر بازیکنی باید از فوتبال خداحافظی کند و من نیز اینکار را کردم.
زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم

وی در مورد مصدومیت خود گفت: پس از آن انگیزه زیادی برای بازگشت داشتم ولی پس از شش ماه دکتر به من گفت استخوانت بد جوش خورده و باید دوباره مورد عمل جراحی قرار گیرد و این مسئله مرا سرد کرد.

آرزو داشتم به استقلال بازگردم و با مظلومی و رحمتی در تماس بودم و به نظر می رسید مرا می خواستند ولی در نهایت نمی دانم چه کسی مرا نخواست.

من ۴ ماه با قدرت با تیم تمرین کردم و نشان دادم آماده هستم و برای تست مرا خواستند و وقتی فردای آن روز با مسئولان تماس گرفتم پاسخگو نبودند. خیلی دوست داشتم حتی بدون گرفتن پول به استقلال برگردم. البته این مسئله کار را خراب تر کرد و فکر کنم چون برای برخی پول نداشتم به استقلال نیامدم! پس از این جمله زندی، فردوسی پور گفت: " جمله سنگینی بود " که زندی با خنده پاسخ داد: " شاید هم اشتباه گفتم "

از زمانی که به ایران آمدم، برخورد خوبی با مردم داشتیم و از آمدنم پشیمان نیستم. البته می دانستم فوتبال ایران کثیف است و در این مدت به این مسئله پی بردم و دوست داشتم در فوتبال ایران باشم که متاسفانه نشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش خاطرنشان کرد: زمانی که در آلمان بودم بازیکن محبوبی بودم و از زمانی که به ایران آمدم برای آلمانی ها یک بازیکن خارجی محسوب می شوم و دیگر محبوبیت گذشته را برایشان ندارم ولی با تمام این اوصاف از حضورم در ایران پشیمان نیستم.

زندی در مورد امکانات فوتبال ایران و مقایسه سخت افزاری فوتبال ایران و آلمان اظهار داشت: در ایران پول زیادی خرج فوتبال می شود ولی نمی دانند کجا باید این پول را خرج کنند و مدیریت نمی شود.

زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم

وی درباره انتخاب باشگاه هایش گفت: استیل آذین بزرگترین انتخاب اشتباهم بود آن زمان حدود ۴۰ درصد از مبلغ قراردادم را گرفتم.

چند سوال هواداران از سوی سایت برنامه پرسیده که زندی در پاسخ به اینکه آیا پدرش پرسپولیسی است گفت: بله. پدرم پرسپولیسی است اما خودم قبل از آمدن به استقلال برایم فرقی نداشت.

بازیکن اسبق تیم ملی و استقلال در پاسخ به اینکه آیا حمید درخشان فصل گذشته برای پیوستن به پرسپولیس با او تماس گرفت گفت: غیرمستقیم تماس گرفت اما من اصلا فکرش را نکردم که به پرسپولیس بروم.

زندی در پاسخ به اینکه آیا خداحافظی اش قطعی است و اگر الان پیشنهادی داشته باشد قبول می کند یا خیر گفت: صد درصد قطعی است و برنمی گردم. دو ماه پیش این تصمیم را گرفتم و تا الان مطرح نکردم به خاطر همین که اگر پشیمان شدم برگردم اما الان آن را اعلام کردم.

عملکرد لژیونرهای فوتبال کشورمان در لیگ هی خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

فریدون زندی از بازیهای ملی خود گفت: ۳۲ بازی ملی و ۷ گل ملی

زمان کی روش که پس از یک سال و نیم به اردوی تیم ملی دعوت شدم، ابتدای کار انگیزه زیادی داشتم ولی با حضور در تیم ملی احساس خوبی برایم ایجاد نشد و انتظار داشتم پس از یک سال و نیم دوری از تیم ملی برخورد بهتری با من شود و این مسئله باعثناراحتی ام می شد.

وی ادامه داد: از ابتدا استقلالی بودم. مربیگری را دوست دارم و میخواهم در فوتبال بمانم.. ۳۵ سال سن دارم و آرزو دارم یک آکادمی مجهز و خوب در ایران تاسیس کنم.


زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم
فریدون زندی در پایان صحبت های خود درگذشت هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس را به خانواده وی و مردم ایران تسلیت گفت.

گزارشی از اشتباهات داوری در دیدارهای مختلف و به خصوص اشتباهات مکرر در دیدارهای پرسپولیس پخش شد.

اصفهانیان در استودیو حاضر شد تا با حضور وی در مورد مسائل و مشکلات داوری بحثو نبادل نظر شود.

گوشه هایی از صحبت های انتقادی غیاثی و خسروی(کارشناسان داوری) نسبت به کمیته داوران و نحوه چیدمان داوران لیگ برتر پخش شد.

اصفهانیان در مورد تست داوری گفت: ما از داوران سطح یک که داوران ملی هستند تست گرفتیم و آنقدر بین تست ملی و تست بین المللی اختلاف نیست.

زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم

ممبینی در مورد تست ملی گرفته شده از سوی کمیته داوران اظهار داشت: این یک تخلف است که صورت گرفته و داوران ملی نیز باید در تست بین المللی شرکت کنند و از زمانی که کمیته پزشکی فیفا تست بین المللی را تایید کرده است، در تمام کشورها تست بین المللی گرفته می شود و این تست برای داوران ملی برای نخستین بار در کشورمان صورت گرفته و تخلف است!

ممبینی اظهار داشت: دو نوع تست تعریف شده و استاندارد است و این تست در همه کشورهای عضو فیفا رعایت می شود و ارفاقی در این مورد صورت نمی گیرد و داوران باید در این تست نمره قبولی بگیرند.

اصفهانیان در خصوص قضاوت داوران و حرکات مهندسی شده آن ها گفت: ما به طور کامل به داورانمان اعتقاد داریم و اصلا قبول نمی کنیم کسی بگوید که داوران مهندسی شده رفتار کرده و به سود تیم یا گروهی سوت می زنند.

بخش دوم صحبت های غیاثی و خسروی پخش شد که طی آن، این کارشناسان به برخی مسائل داوری انتقاد داشتند.

اصفهانیان در مورد چیدمان داوری اظهار داشت: آقای عنایت خود عناوین متعددی داشته و مشکلی در این باره وجود ندارد.

ممبینی در مورد انتخاب رییس دپارتمان داوران گفت: رییس دپارتمان داوری توسط دبیرکل فدراسیون انتخاب شده در حلی که وی باید حکم را صادر کند نه اینکه رییس دپارتمان را انتخاب کند! این قضیه اشتباه است.

وی در مورد کلاس های داوری و تدریس ها گفت: اختلاف فاحشی ذز این زمینه وجود دارد به طوری که اصفهانیان در تمام کلاس ها و کلاس های تدریس حضور داشته است در حالیکه عضو کمیته داوران یک پنجم وی نیز در کلاس ها شرکت نداشته که این اختلاف خیلی فاحش است.

اصفهانیان در مورد انتخاب عنایت به عنوان رییس دپارتمان داوری گفت: ما کامرانی فر و عنایت را به دبیر کل معرفی کردیم و وی عنایت را انتخاب کرد و در اصل عنایت نیز از گزینه های خودمان بود.

وی در مورد آمار کلاس های داوری اظهار داشت: حضور مسئولان در کلاس های داوری مسئله جدیدی نیست و در زمان مدیریت های قبلی نیز به همین نحو بوده است.

بحثدر مورد داوری فوتبال و مشکلات آن نیمه تمام ماند و برنامه نود این هفته ساعت ۱:۳۸ بامداد سه شنبه به پایان رسید.

در پایان این برنامه ۴۳ درصد بینندگان کم توجهی به آموزش و ارتقا سطح قضاوت را مهم ترین دلیل اشتباهات داوران عنوان کردند. ۲۴ درصد به ناآمادگی جسمی و روحی داوران رای دادند و کافی نبودن دستمزد و انگیزه داوران هم ۱۸ درصد و ناهماهنگی کمیته و دپارتمان داوران هم ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

زندی: آرزو دارم آکادمی فوتبال مجهزی در ایران تاسیس کنم