به گزارش افکارخبر، المپیک 2016 ریو نزدیک است و رفته‌رفته تکلیف تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها مشخص می‌شود. بسیاری از تیم‌ها جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و سایر تیم‌ها در انتظار مسابقات انتخابی هستند تا آخرین شانس خود را برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان امتحان کنند. فوتبال، بسکتبال، والیبال و هندبال ایران هرکدام شانس خوبی را برای حضور در المپیک دارند و هر 4 رشته اصلی توپی ایران تمام انگیزه زیادی برای سفر به ریو دارند. بسکتبال و فوتبال سابقه حضور در المپیک را دارند اما والیبال و هندبال به دنبال اولین حضور خود در این رقابت‌ها هستند که دور از دسترس نیست.

 

مسیر تیم‌های ملی ایران برای حضور در المپیک و شانس آن‌ها این‌طور است:

 

فوتبال، تحقق رویا چهار دهه‌ای

شاید حضور فوتبال در المپیک یکی از بزرگ‌ترین آرزوی های ورزش ایران باشد، رویایی که در اکثر ادوار می‌توانست رنگ واقعیت به خود بگیرد اما شانس حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان از دست می‌رفت. این دوره هم مثل سایر ادوار تیم امید ایران شانس زیادی برای حضور در المپیک دارد و محمد خاکپور تیمی قابل‌اعتماد را آماده کرده است که توانسته‌اند از دور اول مسابقات انتخابی المپیک صعود کنند.

10 تیم نخست دور اول این رقابت‌ها به دور دوم صعود کرده‌اند و 6 تیم برتر دوم گروه‌ها هم به آن‌ها اضافه می‌شوند تا 16 تیم، رقابت اصلی بین آسیایی‌ها برای راه‌یابی به المپیک را آغاز کنند. این رقابت‌ها از 22 دی‌ماه در قطر شروع می‌شود و تیم‌ها مانند قهرمانی آسیا به مصاف هم می‌روند. 2 تیم اول هر گروه به یک شانزدهم راه پیدا می‌کند و مسابقات به‌صورت حذفی تا فینال می‌روند تا درنهایت تیم‌های اول تا سوم رقابت‌ها مستقیماً راهی المپیک می‌شوند.

 

امید ایران فوتبالیست‌های مطمئنی را در خود می‌بیند که این توانایی را دارند رویا حضور در المپیک را محقق کنند و این نسل بسیار امیدوارانه بازی‌های دور اول را به پایان رسانده و در مرحله نهایی تمام تلاش خود را برای المپیکی شدن به کار خواهند بست. 

 

 

والیبال، تشنه المپیک

والیبال ایران برای راه‌یابی به المپیک 2 راه پیش رو داشت که اولین و تقریباً غیرممکن‌ترین راه قهرمانی در جام جهانی بود که در آن رقابت‌ها هشتم شد و محتمل‌ترین آن حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن است. والیبال برخلاف سایر رشته‌های توپی جزو قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود و فدراسیون حضور در المپیک را اتفاقی قطعی می‌داند. این ادعای فدراسیون والیبال دور از ذهن نیست چرا که مدت‌هاست تیم‌های آسیایی موفق به پیروزی مقابل ایران نشده‌اند و والیبال اختلاف قابل‌توجهی نسبت به آسیا ایجاد کرده است. برای قطعی شدن حضور والیبال ایران در المپیک ریو، فدراسیون سرمربی کم‌تجربه خود را برکنار کرد و لوزانو باتجربه را به نیمکت آورد تا هیچ حرف‌وحدیثی برای المپیکی شدن نماند و به قول داورزنی ریسک را به صفر رساندند.

 

 

والیبال ایران برای المپیکی شدن چنین مسیری را دارد:

 

تیم‌های دوم و سوم اروپا، تیم دوم امریکای جنوبی (ونزوئلا)، تیم دوم امریکای شمالی و مرکزی، ایران، استرالیا، ژاپن و چین هشت تیم حاضر در این گروه را تشکیل می‌دهند که از هفته آخر اردیبهشت‌ماه مسابقات خود را به‌صورت دوره‌ای با یکدیگر برگزار خواهند کرد. در پایان و با مشخص شدن رده‌بندی نهایی این تورنمنت، سه تیم برتر رده‌بندی به‌عنوان سه سهمیه جهانی؛ المپیکی خواهند شد و همچنین برترین تیم آسیایی از میان رده‌های چهارم تا هشتم این تورنمنت به‌عنوان سهمیه قاره آسیا به المپیک ریو 2016 راه پیدا می‌کند.

 

رییس فدراسیون، سرمربی تیم ملی، بازیکنان تیم ملی و تمام اهالی والیبال این اعتقاد را دارند که والیبال قطعاً در ریو حاضر می‌شود و عملکرد سال‌های اخیر این رشته در مسابقات جهانی حضور در المپیک را محتمل می‌کند.

 

بسکتبال، با امید زیاد و شانس کم

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب عنوان سومی آسیا در چین، شانس صعود مستقیم به المپیک را از دست داد تا همراه تیم دوم آسیا راهی مسابقات انتخابی شود. بنا به برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی بسکتبال رقابت‌های انتخابی المپیک از 5 تا 11 جولای سال 2016 (15 تا 21 تیر 1395) در سه کشور برگزار می‌شود و سه تیم برتر این مسابقات راهی المپیک ریو خواهند شد. این مسابقات در سه گروه و به میزبانی سه کشور برگزار می‌شود که تیم برتر این گروه‌ها سهمیه می‌گیرند.

 

 نیوزلند نماینده اقیانوسیه است، کانادا، مکزیک و پورتوریکو از آمریکا، آنگولا،‌تونس و سنگال از آفریقا، فرانسه، صربستان،‌ یونان، ‌ایتالیا و چک از اروپا، ‌ایران، ژاپن و بازنده فینال قهرمانی آسیا هم نماینده‌های قاره کهن در مسابقات انتخابی المپیک هستند که در کنار این کشورها سه کشور میزبان مسابقات نیز برای سهمیه المپیک ریو رقابت می‌کنند.

 

 

 فدراسیون جهانی اعلام کرده کشورهای مکزیک، کانادا،‌ ایتالیا،‌ فیلیپین، ترکیه و روسیه درخواست میزبانی این مسابقات را کرده‌اند که از بین آن‌ها ترکیه و روسیه کشورهایی هستند که سهمیه حضور در این مسابقات را نگرفته و به‌عنوان میزبان قصد دارند وارد رقابت‌ها شوند. با توجه به اینکه اعلام‌شده 18 کشور برای این سه سهمیه رقابت خواهند کرد احتمال دارد یک کشور دیگر به‌عنوان میزبان انتخاب شود. البته با توجه به برنامه‌های فدراسیون جهانی احتمال تغییر در این برنامه اعلام‌شده نیز وجود دارد.

 

در حال حاضر کشورهای آمریکا،‌ استرالیا،‌ نیجریه،‌ آرژانتین، ونزوئلا، اسپانیا و لیتوانی حضورشان در المپیک را قطعی کرده‌اند و وضعیت برزیل به‌عنوان میزبان هنوز از طرف فدراسیون جهانی مشخص نشده‌است. برزیل هم به‌عنوان میزبان در مسابقات شرکت خواهد کرد.

 

هنوز میزبان این مسابقات مشخص نشده است و گروه‌بندی‌ها معلوم نیست اما با توجه به حضور قدرت‌هایی چون صربستان، آلمان، فرانسه و حتی ترکیه از اروپا و سایر نمایندگان قاره‌ها کارشناسان معتقدند کار بسکتبال ایران برای راه‌یابی به المپیک 2016 ریو بسیار سخت است و شاید این شانس فقط روی کاغذ اعتبار داشته باشد. تمام قدرت‌های راه پیدا نکرده به المپیک در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند و در 3 گروه رو در روی‌هم قرار خواهند گرفت که از هر گروه تنها یک تیم راهی ریو می‌شود.

 

هندبال، چشم‌انتظار رقبای آفریقایی و اروپایی

تیم ملی هندبال ایران روز گذشته در فینال مسابقات انتخابی المپیک با امتیازات 28 بر 19 مقابل قطر شکست خورد تا شانس حضور در ریو را در مسابقات بعدی امتحان کند. قطعاً این مسابقات باوجود تیم‌های آسیایی راه آسان‌تری برای رسیدن به المپیک بود اما شکست مقابل قطر و کسب عنوان نایب‌قهرمانی، رسیدن هندبال ایران به المپیک در اولین تلاش را بدون سرانجام گذاشت. با توجه به اینکه تنها یک تیم در این مرحله از مسابقات شانس حضور در المپیک ریو 2016 را دارد، تیم‌های دوم و سوم با تیم‌های دوم و سوم قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکا رقابت خواهند کرد.

 

 

هندبال ایران باید منتظر بماند تا مسابقات انتخابی المپیک در اروپا و آفریقا به پایان برسد تا تیم‌های جا مانده از المپیک در آن رقابت‌ها راهی همین مسابقاتی شوند که ایران هم در آن حضور دارد. این احتمال وجود دارد تیم‌هایی چون اسپانیا، کرواسی، آلمان و دانمارک از اروپا به این رقابت‌ها پا بگذارند و مصر و تونس هم از آفریقا. شیلی هم به‌عنوان نماینده آمریکا جنوبی در این رقابت‌ها حاضر می‌شود تا تیم‌ها در 3 گروه 4 تیمی رو در روی یکدیگر قرار بگیرند و 2 تیم برتر هر گروه راهی المپیک شوند.

 

البته هنوز میزبان مسابقات، تیم‌ها و گروه‌بندی‌ها مشخص نشده است اما بااین‌حال شانس حضور هندبال ایران در المپیک کم نیست.