به گزارش افکارخبر به نقل از همشهری ورزشی مرتضی پورعلی‌گنجی بعد از گذراندن یک سال سخت در چین حالا هدفی جز ترانسفرشدن به اروپا ندارد. وی که کشف کی‌روش بود، اعتقاد دارد این مربی معروف پرتغالی برندی برای اوست.

 

اظهارات پورعلی‌گنجی که این روزها را در کنار خانواده و در شهر پدری‌اش می‌گذراند، را در ادامه می خوانید:

 

* این روزها مشغول استراحت هستید؟

- بله؛ چند روزی است که به شمال آمدم و در کنار خانواده‌ام هستم. این روزها نمی‌خواهم به چیزی به غیر از خانواده‌ام فکر کنم و تمام وقتم را برای آنها گذاشته‌ام. باید چند روز دیگر برای تسویه‌حساب به چین بروم.

 

* آیا در حال حاضر تمام هدف‌تان رسیدن به اروپاست؟

- مصاحبه‌ای از قول من منتشر شده بود که فقط می‌خواهم به اروپا بروم اما من به هر قیمتی حاضر نیستم به اروپا بروم. من جایی می‌روم که بازی کنم و جای پیشرفت داشته باشم؛ می‌خواهم بازی کنم و حاضر نیستم هرطور شده به اروپا بروم و بعد روی نیمکت بنشینم. اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد ترجیح می‌دهم در یک تیم آسیایی بازی کنم و فیکس باشم.

 

* یعنی اسم بزرگ یک تیم اروپایی برای ترانسفرشدن گول‌تان نمی‌زند؟

- ممکن نیست این اتفاق بیفتد. من دوست دارم در یک تیم بزرگ بازی کنم اما نه‌اینکه بازیکن دوم یک پست باشم.

 

* ممکن است مانند احسان حاج‌صفی تصمیم بگیرید و برای شروع به تیمی از دسته دوم مثلا بوندس‌لیگا بروید؟

- نه؛ من هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنم و به دسته دوم کشوری نمی روم. من می‌خواهم در تیمی بازی کنم که در دسته یک باشد و در هر کشوری بخواهم بازی کنم، قطعا به لیگ برتر آن کشور می‌روم؛ البته لیگ آلمان خیلی قدرتمند است اما من اگر به آلمان هم بروم به تیمی می‌روم که در دسته یک باشد حتی اگر زیاد معروف نباشد.

 

* گفته بودید از هلند پیشنهاد دارید اما رسمی نیست! رسمی نیست یعنی چی؟

- بالاخره دو، سه پیشنهاد دارم اما هنوز رسمی نشده است؛ باید این صحبت‌ها رسمی شود تا بعد از بازشدن پنجره نقل‌و‌انتقالات با این باشگاه‌ها به طور جدی صحبت و تیمم را معرفی کنم.

 

* از علیرضا جهانبخش برای رفتن به هلند مشورت گرفتید؟

- بله؛ با علی صحبت کردم و از او مشورت گرفتم. منتظرم پیشنهادات به صورت رسمی به من برسد و از کشورهای آسیایی هم پیشنهاد دارم و شاید از بین آلمان و هلند یک کشور را انتخاب کردم.

 

* از بین لیگ‌های آلمان و هلند بازی کردن در کدام کشور را دوست دارید؟

- من آلمان را دوست دارم اما بازی کردن در آلمان خیلی سخت است ولی در هلند می‌شود بازی کرد. بازی کردن در لیگ هلند امکان‌پذیرتر است و در هلند یک بازیکن می‌تواند خودش را نشان دهد و بعد از این کشور به تیم‌های مطرح‌تر برود. شرایط در هلند خوب است و باید ببینیم در نهایت چه می‌شود.

 

* حضور جهانبخش در هلند چقدر روی تصمیم‌گیری‌تان تاثیرگذار است؟

- به هر حال اگر به هلند بروم غریب نیستم و جهانبخش هست. او می‌تواند به من کمک کند و یک رفیق و هموطن در این کشور دارم. فعلا باید تا دو هفته دیگر صبر کنم.

 

* ظاهرا از غربت ترس دارید و دوست دارید یک هموطن در کنارتان باشد؟

- زندگی در چین خیلی برایم سخت بود و دوری از خانواده واقعا عذابم می‌داد. سه ماه اول برایم کابوس‌وار بود اما راهی بود که خودم انتخاب کردم و نمی‌توانستم عقبگرد داشته باشم. کاری که خیلی‌ها نتوانستند انجامش بدهند را من می‌خواستم بگویم می‌توانم. من خودم را نشان دادم و تا آخرش رفتم. داستان غذا خوردن هم خیلی برایم سخت بود.

 

* به رستوران‌های ایرانی می‌رفتید؟

- غذاخوردن واقعا برایم سخت بود و تا سه ماه اول با قطار به شهر دیگری می‌رفتم و غذا می‌خوردم. یک‌بار در هفته هم خودم غذا درست می‌کردم و روزهای دیگر هم برنج و تن‌ماهی می‌خوردم. بعد از سه‌ماه رستوران‌های ایرانی پیدا کردم.

 

* زبان چینی هم یاد گرفتید؟

- زبان‌شان خیلی سخت است و بابت یادگیری آن باید 10 سال به دانشگاه رفت اما انگلیسی‌ام را تقویت کردم و کارم را راه می‌انداختم. من خیلی تنها بودم و در این یک‌سال اندازه 5 سال سختی کشیدم. در شهر ما اصلا ایرانی نداشتیم و فقط دوستم رضا ناظم‌پور که ساکن پکن بود در کنارم حضور داشت اما اولین روز که به چین رفتم به خودم گفتم، اگر آدم خوبی باشی در همه جای دنیا دوستت دارند.

 

* از این انتخاب پشیمان نشدید؟

- نه؛ اتفاقا خیلی خوشحال هستم که این تصمیم را گرفتم. بعد از جام‌ملت‌ها کی‌روش صحبتی با من کرد و گفت دفاع آخر بازی کن اما در نفت منصوریان به من در پست هافبک دفاعی بازی می‌داد. به همین خاطر این تصمیم را گرفتم. من در آن زمان نتوانستم کی‌روش را پیدا کنم و در دسترس نبود اما طبق صحبتی که با هم داشتیم قرار شد من دفاع آخر بازی کنم. من باید در این پست بازی می‌کردم تا راه و چاه را خوب یاد بگیرم. در واقع برای تثبیت شدن در تیم ملی این تصمیم را گرفتم.

 

* اما کی‌روش به خاطر اینکه به چین رفته بودید از شما ناراحت شد؟

- به هر حال من مجبور بودم این تصمیم را بگیرم. این تصمیم باب میل ایشان نبود اما من ابتدا برای دو، سه ماه به چین رفتم تا چین پله‌ای شود که به اروپا بروم ولی بندی در قراردادم وجود داشت که نمی‌توانستم به روسیه بروم و می‌توانستم به آلمان و اسپانیا بروم. به همین دلیل در چین ماندم.

 

* پس از این تصمیم راضی هستید؟

- من با مربی بزرگی مانند آری هان کار کردم و اریکسون و اسکولاری و کاناوارو هم بودند و برایم لذت‌بخش بود. همه می‌گویند من زیر نظر آری هان کار کردم و او برای من برند است. همان‌طور که کی‌روش انگیزه‌ای چندبرابر به من داد و او در این سال‌ها برای من برند بوده و همه می‌گویند من با این مربی بزرگ کار کردم. من در تیم آری هان فیکس بودم و تجربه خیلی خوبی برایم بود.

 

* برای رفتن به اروپا از کی‌روش مشاوره گرفتید؟

- من با کی‌روش صحبت کردم و او من را برای رفتن به اروپا خیلی تشویق کرد و مشورت‌های زیادی به من داد.

 

* امکان دارد به ایران برگردید؟

- در حال حاضر چنین چیزی در ذهنم نیست. من فقط می‌خواهم بیرون از ایران بازی کنم. در حال حاضر دوست ندارم به ایران برگردم. من لیگ ایران را دوست دارم و لیگ ایران به پیشرفت من کمک کرده اما در حال حاضر به ایران برنمی گردم.

 

* خودتان بیشتر دوست دارید در دفاع آخر بازی کنید یا هافبک دفاعی؟

- من دفاع آخر را دوست دارم. در واقع در این پست راحت هستم و جا افتادم؛ البته هر جای زمین صلاح بدانند من بازی می‌کنم اما کی‌روش در پست دفاع آخر به من بازی داد و او مربی بزرگی است و از او ممنونم.

 

* بعد از جام ملت‌ها زیاد در تیم ملی به بازی گرفته نشدید؛ به نظر می‌رسد بعد از بازی‌های ترکمنستان و گوام جایتان را پس گرفتید؟

- من بعد از جام ملت‌ها سلامتی کامل نداشتم و 3، 4بار مصدوم شدم و به همین دلیل مربی، بازیکن مصدوم داخل زمین نمی‌گذارد. به همین دلیل جایم را از دست دادم و چون سیدجلال و منتظری مصدوم شدند به من بازی رسید. من تمام تلاشم را برای موفقیت تیم ملی می‌کنم و اگر در ترکیب هم نباشم می‌خواهم برای تیم ملی مثبت باشم.

 

* با کنعانی در خط دفاعی راحت بودید؟

- ما با هم راحت بودیم و فکر می‌کنم هر بازیکنی که در تیم ملی بازی کند موفقیت این تیم را می‌خواهد. عزت‌الله پورقاز هم بازیکن خوبی است و امیدوارم برای جام جهانی 2018 تیم خوبی داشته باشیم.

 

* بازیکنان تیم ملی از کیفیت لباس‌ها ناراحت بودند؛ هنوز کیفیت لباس‌ها خوب نیست؟

- تیم ملی یک کشور باید لباس‌های خوب بپوشد و بحث لباس یک بحث اولیه است و بازیکنان نباید این دغدغه را داشته باشند. امیدوارم بزرگ‌ترها این مشکل این را حل کنند. کی‌روش هر حرفی می‌زند به خاطر ایران است چون می‌خواهد ایرانی‌ها در دنیا نظم داشته باشند و خوش‌تیپ باشند! اگر کی‌روش حرص و جوش می‌خورد فقط به خاطر ایران است. اگر تیم ملی در زمین مشکل لباس داشته باشد که باید در این تیم ملی را تخته کرد.

 

* از بیماری کی‌روش خبر دارید؟

- امیدوارم بیماری او جدی نباشد. برای او هر جا هست آروزی سلامتی می‌کنم. او برای من خیلی زحمت کشیده و یک سال و نیم پیش من را کشف کرد. شاید اگر کی‌روش نبود من تا 2، 3سال آینده هم به فوتبال معرفی نمی‌شدم. او در زندگی من نقش تاثیرگذاری داشت. او من را که 22سالم بود رو کرد. او جوان‌های دیگری را هم معرفی کرد که لازم نیست من تعریف کنم. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است...

 

* بازی‌های نفت را پیگیری می‌کنید؟

- من تمام بازی‌های لیگ ایران را پیگیری می‌کنم. نفت از ابتدای فصل مصدومان زیادی داشت؛ ستون‌های تیم تغییر کردند اما منصوریان بلد است چه کار کند تا مانند پارسال تیم به اوج برسد. او مربی جوان و کاربلدی است و می‌تواند تیم را همدل کند.

 

* پیش‌بینی می‌کنید در این فصل چه تیمی قهرمان لیگ شود؟

- فکر می‌کنم ذوب‌آهن، استقلال و پرسپولیس شانس قهرمانی دارند.

 

* راستی از پرسپولیس پیشنهاد داشتید؟

- من هم پرسپولیس را دوست دارم و هم استقلال را!

 

* واقعا می‌گویید؟

- بله؛ من برای هر دو تیم احترام زیادی قائل هستم. این دو تیم هواداران زیادی دارند و رفتن به این تیم‌ها برای بعضی‌ها آروزست و برای بعضی‌ها افتخار. از هر دو تیم پیشنهاد داشتم. پیشنهادم از پرسپولیس جدی بود اما استقلالی‌ها دورادور پیشنهاد دادند اما نمی‌خواستم به ایران برگردم و بیرون از ایران می‌خواستم بازی کنم.

 

* به عنوان یک رئالی بازی ال‌کلاسیکو را کجا دیدید؟

- من خانه خاله‌ام بودم و وقتی بارسا گل سوم را زد آن‌قدر اعصابم خرد شد که دیگر بازی را ندیدم.

 

* در این چند روز بر سر مزار هادی نوروزی رفته‌اید؟

- بله؛ رفتم و هنوز هم باورم نمی‌شود. فقط برای خانواده‌اش از خدا صبر می‌خواهم. خدا رحمتش کند. او همشهری من بود و به این مساله افتخار می‌کنم.

 

* امکان دارد دوباره در آسیا بازی کنید؟

- اگر با تیم‌های اروپایی به توافق نرسم امکان دارد در آسیا بازی کنم اما می‌خواهم فیکس باشم. از ژاپن، روسیه و قطر پیشنهاد دارم ولی دوست دارم به هر قیمتی به اروپا بروم و بیرون بمانم. مادرم هم دوست دارد نزدیک باشم اما...