چرا پشت قهرمانی در درگیری با دایی خالی شد

به گزارش افکارخبر،فریدون اصفهانیان در خصوص خداحافظی محسن قهرمانی از دنیای داوری اظهار داشت: باید از زحماتی که محسن قهرمانی برای داوری این مملکت کشید، تقدیر و تشکر کنم. معتقدم کسی که می‌خواهد خداحافظی کند، باید نامه‌ای بدهد و اطلاع‌رسانی کند تا برای خداحافظی او زمینه‌سازی شود. قهرمانی صبح روز بازی تراکتورسازی و استقلال با ما تماس گرفت، هرچند شنیده بودم که او می‌خواهد خداحافظی کند.

وی با اشاره به صحبت‌های قهرمانی که گفته «چه کسی در داوری این مملکت خداحافظی غریبانه‌ای نداشته است»، افزود: قهرمانی به صورت رسمی به ما اطلاع نداد که قصد دارد خداحافظی کند. ما هم دوست نداشتیم او غریبانه برود.

«محسن قهرمانی اعلام کرد موقع بازگشت به دوستانش اعلام کرده بود تا نیم‌فصل قضاوت می‌کند. او گفت که برای فوتبال ایران متأسف است و شاید این صحبت‌های او بی‌ارتباط با محرومیتش نبوده باشد.» رئیس کمیته داوران در واکنش به این صحبت‌ها گفت: با توجه به محرومیتی که قهرمانی داشت، پس از پایان این دوران صحبت‌هایی با مسئولان داشتیم. با اسماعیل حسن‌زاده صحبت کردیم و از کمیته انضباطی برای بازگشت قهرمانی نامه کتبی گرفتیم که پس از پایان محرومیتش قضاوت کند. مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، رئیس هیئت فوتبال این استان و مسئولان ورزشی مشهد نیز خواسته بودند قهرمانی برگردد و خود این داور هم درخواست داد. ما هم از بازگشت قهرمانی استقبال کردیم. قهرمانی بعد از بازگشت قضاوت‌های خوبی داشت و امیدوارم بتوانیم در آینده از وجود او در داوری استفاده کنیم.

اصفهانیان در پاسخ به این سؤال که چرا داوران خداحافظی غریبانه‌ای داشتند و این مسئله‌ای است که قهرمانی هم به آن اشاره کرده است، خاطرنشان کرد: همه کسانی که از داوری رفتند، به همین شکل خداحافظی کردند. شاید قبلاً برای عده‌ای مراسم‌هایی گرفته شده اما من، جلال مرادی، مسعود مرادی، محمود رفیعی، هدایت ممبینی، سعید مظفری‌زاده و... همه غریبانه خداحافظی کردیم. امیدوارم از این به بعد اطلاع‌رسانی دقیق‌تری صورت بگیرد، برنامه‌ریزی شود و مسئولان هم حرکتی کنند که خداحافظیِ همراه با تقدیر از داوران، داشته باشند.

وی در واکنش به این مسئله که شاید کمیته داوران باید برای خداحافظی قهرمانی برنامه‌ریزی می‌کرد و چرا این کار صورت نگرفته است، اظهار داشت: به ما اطلاع‌رسانی درستی نشده بود. ما هم دوست داشتیم برنامه‌ای برای این داور داشته باشیم و تجلیلی از او صورت بگیرد. مطمئناً در داوری کشور از تجربیات قهرمانی استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیته داوران درباره اینکه قهرمانی اعلام کرده پس از صحبت‌هایی که به زودی مطرح خواهد کرد خیلی‌ها نمی‌توانند در این فوتبال بمانند، گفت: منتظر می‌مانیم تا ببینیم قرار است قهرمانی چه صحبت‌هایی کند. ما که از درون او خبر نداریم و امیدوارم صحبت‌های قهرمانی واقع‌بینانه و به سود جامعه داوری باشد.

اصفهانیان درباره اینکه شاید قهرمانی از کمیته داوران بابت حمایت نشدن در درگیری با علی دایی و ماجرای بازی سپاهان و پرسپولیس دلخور باشد، به تسنیم گفت: ما در رابطه با مسائل فنی مسئولیت داریم. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هر بخش نظارت خاصی دارد؛ عده‌ای نظارت فنی دارند، عده‌ای نظارت انضباطی و عده دیگری هم نظارت‌های دیگری را انجام می‌دهند. آن موقع از ما چیزی نخواستند و در ماجرای قهرمانی و دایی اجازه ورود به ما ندادند. در انتها نیز کمیته انضباطی تصمیم‌گیرنده بود. از ما یک بار در جلسه‌ای توضیحات فنی خواستند و دیگر مسئله‌ای مطرح نشد.