به گزارش افکارخبر، شاید اگر امروز می خواستیم درباره دلایل ناکامی های صبای قم با علی دایی بنویسیم دلایل بیشتری در دسترس بود. تیمی که هیچ وقت نتوانست در قامت یک مدعی در لیگ برتر و سطح اول فوتبال ایران خودنمایی کند و یقه گیری ها و درخشش های مقطعی تنها یادگاری است که از استادیوم این شهر به خاطر می آوریم.

 

اما آنها در این فصل روندی متفاوت را در پیش گرفتند؛ تیمی که نباختن را به خوبی بلد است و می داند چه زمانی باید به حریف ضربه بزند.

 

علی دایی دیرتر از تمام تیم ها تمرینات خود را با صبای قم استارت زد و از نظر آمادگی بدنی از بقیه عقب تر بود، دقیقا دلایلی که اکنون استقلال اهوازی ها در توجیه کیسه گل شدن خود عنوان می کنند. سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی 10 هفته اخیر لیگ برتر را بدون باخت پشت سر گذاشته و با بازیکنانی که تا روز آخر با باشگاه های خود به مشکل برخورده بودند فوتبالی قابل احترام را در زمین پیاده می کند و به پشتوانه آن به نتیجه مدنظر نیز دست می یابد. مطمئنا کسب 14 امتیاز از 18 امتیاز ممکن در 6 بازی اخیر کار بزرگی است که تنها علی دایی در این مقطع قادر به دست یابی به آن بوده و قابل تقدیر است.

سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس که طی این سال ها همیشه مورد نقد کارشناسان قرار می گرفت که کاریزمای لازم برای هدایت و سرمربیگری را ندارد اکنون در کنار دستیار باتجربه و البته قابل اعتماد خود در لیگ رقیب می طلبد و میاچ توانسته به خوبی از این اعتماد سود ببرد و مغز متفکر تیم دایی لقب بگیرد. دقیقا همان چیزی که در تمام تیم های مطرح دنیا مرسوم است و سرمربی با به کارگیری از یک آنالیزور یا تمرین دهنده زبده نیمی از راه موفقیت خود را می پیماید.

 

علی دایی در کنار کوچینگ مناسب و رهبری تیمش نظم و دیسیپلین کاملی در صبای قم به وجود آورده و تیمی که در روزهای اول با قهر هواداران قمی مواجه بود اکنون در رتبه سوم جدول و در جمع مدعیان حضور یافته تا قمی ها بیش از همیشه به آن ببالند.

 

 

 

میاچ مغز متفکر تیم صبا

علی دایی اعتماد زیادی به این پیرمرد دارد؛ مردی که دوره همکاری شان از تیم ملی آغاز شد و در راه آهن و پرسپولیس نیز در مقطعی در کنار علی دایی بود. او در دو فصل گذشته به دلیل بیماری نتوانست در کنار علی دایی حضور یابد و خیلی ها این غیبت را دلیل بن بست تاکتیکی سرمربی آن زمان پرسپولیس عنوان می کردند. طراح اصلی تمرینات و تاکتیک های تیم علی دایی که از قدرت آنالیز بالایی نیز برخوردار است مطمئنا در این فصل هم نقش قابل اتکایی در صبا ایفا کرده است.

 

و اکنون امضای آقای سرمربی...

هنوز و بعد از سال ها از خداحافظی علی دایی خیلی ها او را با القاب آقای گل جهان و مهاجم تیم ملی می شناسند و او حتی با قهرمان کردن پرسپولیس در دو دوره جام حذفی و سایپایی ها در لیگ برتر موفق نشده امضای خود را در مربیگری به رسمیت بشناساند. او اما به نظر می رسد در این فصل خیلی متفاوت تر از گذشته باشد. کافی است به مصاحبه های او توجه کنید. او اکنون خیلی پخته تر و البته کارشناسی تر درباره مسائل مختلف صحبت می کند و افراد کمی می توانند او را تنها به عنوان یک معترض بشناسند و حرف های او منتقدی ندارد. او اکنون با صبای قم که روی کاغذ مطمئنا کمترین شانس و پیش بینی از سوی هواداران فوتبال برای حضور در این رتبه را داشت اکنون با دیسیپلین و کوچینگ مناسب آقای گل سابق جز مدعیان تلقی می شود.

 

 

 

دیسیپلین بالای آقای گل

شاید خیلی ها هجوم مازادهای لیگ برتر به صبای قم را یکی از دلایل احتمالی سقوط صبای قم در این فصل تلقی می کردند اما علی دایی به خوبی توانست از پتانسیل بازیکنانی که هر کدام به دلایلی با مشکلاتی مواجه شده بودند از آنها در راستای راهبرد تاکتیک هایش سود ببرد و اکنون تمام آنها به مهره های قابل اعتماد و البته تاثیرگذار تبدیل شده اند. حامد لک، هاشم بیگ زاده، امیرحسین صادقی، محمد قاضی، قاسم دهنوی، سامان آقازمانی و ... جز بازیکنانی بودند که هر کدام به دلایلی در فصل گذشته مشکلاتی در تیم های شان داشتند ولی با حضور در تیم دایی و صبای قم اکنون از مهره های تاثیرگذار این تیم محسوب می شوند. در این بخش مطمئنا نمی توان از دیسیپلین مختص علی دایی برای بازگشت این ستاره ها چشم پوشی کرد.

 

صبا می تواند این راه را ادامه دهد؟

این سوالی است که هم اکنون در ذهن خیلی از اهالی فوتبال وجود دارد. صبایی که با مشکلات بزرگی دست به گریبان بود و در فصل گذشته به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی حتی در آستانه سقوط و فروپاشی قرار داشت اکنون جز مدعیان است و باید دید توانایی ادامه این راه را خواهد داشت. سوالی که تنها علی دایی می تواند به آن پاسخ دهد. مردی که شناخت خوبی از دشمنانش دارد و به وقت مقتضی همیشه پاسخی توام با عمل برای آنها داشته است.