بیانیه استقلال خودش نشانه رنگی نبودن بود

به گزارش افکارخبر،  محسن ترکی یکی از داوران بین‌المللی الیت فوتبال ایران در آسیا است و افتخارات زیادی در عرصه داوری کسب کرده،‌ او داوری است که بیش‌ترین دربی پایتخت را سوت زده است. با این حال او هم مثل سایر داوران فعال فوتبال ایران، از کم‌لطفی‌های مسئولان فدراسیون گلایه‌مند است، از اینکه داوران مورد حمایت سازمانی قرار نمی‌گیرند، ناراحت است.

غیبت او در همایش اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین خداحافظی ناگهانی محسن قهرمانی از داوری، دلایلی بود که بخواهیم با او هم‌صحبت شویم. محسن ترکی هم بدون مصلحت اندیشی و فقط براساس منافع جامعه داوری صحبت‌های را  مطرح کرد تا جامعه فوتبال بدانند که داوران چه مشکلاتی برای قضاوت دارند.

گفت‌وگوی محسن ترکی را به‌شرح زیر می‌خوانید:

* به شدت سرما خوردم

چرا در همایش کنفدراسیون فوتبال آسیا غایب بودید؟

- من سرمای سختی خوردم و 4-5 روز است که استراحت می‌کنم. در روزهای اول مشکوک به آنفلوآنزا بودم که خوشبختانه فقط یک سرماخوردگی بود. از امروز تمریناتم را شروع می‌کنم. مسئله بیماری‌ام را با کنفدراسیون فوتبال آسیا درمیان گذاشتم که آنها اعلام کردند نیازی به حضور در این کلاس نیست و قرار است در یک ماه آینده در تست آمادگی جسمانی که از داوران آسیایی گرفته می‌شود، شرکت کنم.

* محسن قهرمانی می‌توانست در دو دوره جام جهانی قضاوت کند.

محسن قهرمانی به‌طور ناگهانی از داوری خداحافظی کرد. نظر شما درمورد خداحافظی این داور چیست؟

- به اعتقاد من محسن قهرمانی یکی از داوران بزرگ فوتبال آسیا بود. من چند بار به خودش هم این مطلب را گفته‌ام که اگر قدر خودش را بیش‌تر می‌دانست و همچنین بهتر هدایت می‌شد، می‌توانست حداقل در دو دوره جام جهانی قضاوت کند. او بسیاری از فاکتورهای خوب داوران درجه یک دنیا را داشت که یکی از مهم‌ترین آنها فیزیک بدنی مناسب بود، اگر او قدر خودش را بیش‌تر می‌دانست، قطعاً می‌توانست در دو دوره جام جهانی سوت بزند.

* به نظر من تصمیم قهرمانی برای خداحافظی درست بود.

البته او در هفته چهاردهم لیگ یکباره از قضاوت در لیگ برتر هم کناره‌گیری کرد.

- بله، به عقیده من او می‌توانست هنوز هم قضاوت کند و عصای دست کمیته داوران باشد، اما شاید با توجه به جمیع جهات تصمیم گرفت که از داوری خداحافظی کند. به نظر من هم با توجه به حواشی که فوتبال ایران دارد، تصمیم درستی گرفت، در دو سال گذشته به ناحق برای او حاشیه‌هایی ایجاد شد که ممکن بود این حواشی دوباره دامن‌گیرش شود. پس تصمیم درستی گرفت که در اوج، داوری را کنار گذاشت، آن هم در یک بازی بسیار سخت که خیلی‌ها معتقد بودند ممکن است در قضاوت این بازی به خاطر بحث خداحافظی‌اش مشکلی پیش بیاید، اما همه دیدند که او به‌راحتی آب خوردن چنین بازی سختی را داوری کرد و حتی بدون دادن یک کارت زرد بازی را به خوبی مدیریت کرد. قهرمانی یک مدیر بسیار خوب است.

 

* از گذشته تا امروز شاهد سوءمدیریت در امور داوری هستیم

اینکه می‌گویید قدر خودش را ندانست، یعنی اینکه فقط خودش باید در داوری پیشرفت می‌کرد یا به کمک هم نیاز داشت؟

- اگر قدر خودش را بیش‌تر می‌دانست، قطعاً در رده بین‌المللی به مدارج بالاتری می‌رسید و در جام جهانی سوت می‌زد، ضمن اینکه مسئولان هم او را به خوبی هدایت نکردند که این مسئله ناشی از سوءمدیریت‌های داوری در همه مقاطع از گذشته تا امروز است. به هر حال او اکنون داوری را کنار گذاشته و در کنار خانواده‌اش آرامش دارد که این آرامش بیش از هر چیزی ارزش دارد، برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که کمیته داوران از تجارب گرانبهای قهرمانی در بخش‌های دیگر داوری استفاده کند.

* دلم برای قهرمانی داور تنگ می‌شود

شما با او قضاوت را شروع کردید؟

- بله، من و محسن قهرمانی، داوری را با هم شروع کردیم و از اینکه او دیگر در داوری نیست، احساس دلتنگی می‌کنم، اما واقعیت فوتبال ما همین است. تا زمانی که به داور نیاز دارند از او استفاده می‌کنند و پس از آن داوران مجبور می‌شوند غریبانه خداحافظی کنند. خداحافظی غریبانه محسن قهرمانی هم ناراحت‌کننده بود، اما این تصمیمی بود که خودش گرفت و به نظر من بهترین تصمیم هم بود.

* بیانیه استقلال نشانه بی‌طرفی قهرمانی بود

سایت باشگاه استقلال روز گذشته بیانیه‌ای علیه محسن قهرمانی منتشر کرد، نظر شما در این مورد چیست؟

من بازی استقلال و تراکتورسازی را ندیدم و نمی‌دانم اصلاً درمورد کدام صحنه، باشگاه استقلال معترض است، اما اشتباه در داوری همیشه وجود دارد، زیرا خطای انسانی است و هر داوری تا زمانی که قضاوت می‌کند، اشتباه هم می‌کند. با این حال بیانیه‌ای که باشگاه استقلال درمورد قهرمانی صادر کرده، نشان از پاکی و بی‌طرفی این داور دارد، زیرا تا دیروز باشگاه رقیب به قهرمانی انگ رنگی می‌زد و او را به استقلالی بودن متهم می‌کرد، اما همین بیانیه ثابت می‌کند که قهرمانی تمایلی به رنگ‌ها نداشت و براساس عدالت قضاوت می‌کرد. داوران در قضاوت بی‌طرف هستند و قهرمانی نیز تمایل به رنگ خاصی نداشت. در مورد عملکرد داوران، ناظران و مسئولان داوری باید قضاوت کنند و ما داوران در زمین باید عملکرد خودمان را نشان دهیم.

* فوتبال از آرامش در داوری سود می‌برد

درحال حاضر جو داوری آرام شده و تیم‌ها و بازیکنان و مربیان دیگر اعتراض‌های شدیدی به داوران نمی‌کنند، نظر شما در این مورد چیست؟

- از اینکه جو داوری آرام شده، خوشحال هستم، زیرا داوران در آرامش می‌توانند قضاوت‌های بهتری داشته باشند و ضریب اشتباهاتشان هم کم‌تر می‌شود. نفع این مسئله به فوتبال برمی‌گردد و کل فوتبال از این آرامش در داوری سود می‌برند.

* هنوز ریالی به داوران دستمزد نداده‌اند

با این حال ظاهراً داوران هنوز دستمزدشان برای قضاوت در لیگ برتر این فصل افزایش پیدا نکرده است.

- بله، نه تنها دستمزد داوران زیاد نشده، بلکه اکنون که در آستانه هفته پانزدهم لیگ و نیم‌فصل هستیم، هنوز ریالی به داوران بابت قضاوت در این فصل پرداخت نشده است و حتی داوران هزینه‌های ایاب و ذهاب را از جیب خودشان پرداخت کرده‌اند، با این حال بحث داوران پول نیست، آنها حداقل خواسته‌هایی را از فدراسیون دارند که این حداقل‌ها تأمین نشده است.

 

* فدراسیون 10 هدست برای داوران نخرید

حداقل خواسته داوران از فدراسیون چیست؟

- برگزاری کلاس‌های آموزش مناسب، حمایت سازمانی از داوران و احترام به شخصیت داوری، خرید 10 هدست برای داوران، حداقل خواسته‌های داوران از فدراسیون است که این حداقل‌ها هنوز تأمین نشده است. بحث ما فقط پول نیست، ما می‌خواهیم احترام و شخصیت به جامعه داوری بازگردانده شود و داوران با تأمین این حداقل‌ها بتوانند با فراغ بال بهتری قضاوت کنند. خرید 10 هدست برای این فوتبال، 150 میلیون تومان، بیش‌تر هزینه ندارد، اما 3 سال است که این امر محقق نشده است.

اما سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که دستور خرید این هدست‌ها صادر شده است.

- من این خبر را 20 بار در سایت‌های مختلف خوانده‌ام و بارها هم از رئیس کمیته داوران و سایر مسئولان فدراسیون جویای این هدست‌ها شده‌ام که هر بار هم یک حرف شنیده‌ام، یک بار گفته شد هدست‌ها در دبی است، یک بار گفتند هدست‌ها در گمرک است، یک بار دیگر گفتند هنوز پول آن تأمین نشده و هنوز هم خبری از این هدست‌ها نیست. هدست‌هایی که قرار است جزو اموال فدراسیون فوتبال هم باشد و برای یک داور نیست.