عاقبت خوش یا تلخ برای قهرمانان نیم فصل ادوار لیگ برتر

نیم فصل نخستین از پانزدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور درحالی با قهرمانی تیم فوتبال استقلال خوزستان همراه شد که این تیم عصر روز جمعه با پیروزی مقابل ذوب‌آهن در اصفهان و کسب ۳۲ امتیاز، هشتمین تیم فوتبال ایران لقب گرفت که فاتح نیم فصل نخست لیگ برتر شده است.

در چهارده دوره این رقابتها تیم‌های سپاهان اصفهان، استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان ۳ مرتبه، پرسپولیس ۲ مرتبه، فولاد خوزستان، سایپا البرز و تراکتورسازی تبریز یک مرتبه عنوان قهرمانی نیم فصل را بدست آوردند. در این بین قهرمانی نیم فصل برای ذوب‌آهن اصفهان بسیار نحس بود زیرا این تیم نتوانسته در هیچکدام از دوره‌هایی که به این عنوان رسیده، قهرمان لیگ شود. البته تنها قهرمانی نیم فصل تراکتورسازی نیز پایان خوشی برای این تیم نداشت درحالیکه سایپای البرز در تنها سالی که قهرمانی نیم فصل شد، عنوان قهرمانی فصل را هم بدست آورد.

تیم پاس تهران هم تنها تیمی بود که بدون کسب عنوان قهرمانی نیم فصل، یک مرتبه جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده است اما تیم‌های سپاهان اصفهان، استقلال تهران، فولاد خوزستان و پرسپولیس، در کنار عنوان قهرمانی نیم فصل، قهرمانی فصل را هم تجربه کرده‌اند.

در زیر به اختصار وضعیت تیم‌های قهرمان نیم فصل چهارده دوره گذشته لیگ برتر و قهرمان نهایی آن مسابقات را ملاحظه می‌کنید:

در نخستین دوره لیگ برتر، استقلال تهران با هدایت منصور پورحیدری با ۲۷ امتیاز قهرمان نیم فصل شد ولی در نهایت پرسپولیس در یک روز فراموش نشدنی، با استفاده از شکست استقلال در انزلی برابر ملوان و برتری مقابل فجرسپاسی با ۴۹ امتیاز قهرمان لیگ شد. سپاهان اصفهان با هدایت فرهاد کاظمی در دومین دوره لیگ برتر، با ۳۱ امتیاز قهرمان نیم فصل شد و با ادامه درخشش نفرات جوانش، با ۵۲ امتیاز جام قهرمانی مسابقات را هم بالای سر برد.

تیم ذوب‌آهن اصفهان در سومین دوره لیگ برتر با ۲۵ امتیاز قهرمان نیم فصل شد اما تیم پاس تهران با هدایت مجید جلالی با ۵۳ امتیاز قهرمان آن مسابقات شد. دومین جامی که به تیم‌های شهرستانی رسید، در چهارمین دوره لیگ برتر به فولاد خوزستان رسید. این تیم مانند سپاهان اصفهان با هدایت ملادن فرانچیچ، در نیم فصل با ۳۱ امتیاز و در پایان فصل با ۶۴ امتیاز جام قهرمانی را بالای سر برد تا دومین تیم لیگ برتر باشد که هم در نیم فصل و هم در پایان فصل قهرمان شده است. 

امیر قلعه‌نویی با استقلال تهران، نخستین تیم تهرانی بود که با ۳۱ امتیاز در نیم فصل و با ۵۹ امتیاز قهرمان فصل شد. این تیم درحالی قهرمان پنجمین دوره لیگ برتر شد که رقابت نزدیکی با پاس تهران شد و در هفته آخر جام قهرمانی را با یک امتیاز بیشتر بالای سر برد. علی دایی که در اواسط ششمین دوره لیگ برتر جانشین لورانت آلمانی در تیم سایپا شده بود، در نیم فصل اول با ۳۴ امتیاز و در پایان فصل با ۵۹ امتیاز جام قهرمانی را بالای سر برد تا با این قهرمانی از فوتبال خداحافظی کند.

با افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر به ۱۸ تیم، تیم پرسپولیس با هدایت افشین قطبی هم در نیم فصل با ۳۶ امتیاز و هم در پایان فصل با ۵۹ امتیاز قهرمان هفتمین دوره لیگ برتر شد؛ آنهم در شرایطی که با رای فیفا ۶ امتیاز از این تیم کم شد. ضمن اینکه این تیم با گل دقیقه ۷+۹۰ سپهر حیدری مقابل سپاهان به برتری ۲ بر یک دست یافت تا جام قهرمانی در ثانیه‌های پایانی لیگ هفتم، از اصفهان به تهران منتقل شود. پرسپولیس هم چهارمین تیمی لقب گرفت که در یک فصل هم قهرمان نیم فصل و هم قهرمان فصل شده است.

دومین قهرمانی لیگ برای امیر قلعه‌نویی در هشتمین دوره لیگ برتر با استقلال تهران بدست آمد. این تیم درحالی با ۶۶ امتیاز جام قهرمانی این دوره از رقابتها را بالای سر برد که ذوب‌آهن اصفهان با ۳۳ امتیاز قهرمان نیم فصل شده بود. البته ذوب‌آهن تنها با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال، جام قهرمانی را از دست داد.

نهمین دوره لیگ برتر با حضور امیر قلعه‌نویی در تیم سپاهان آغاز شد. زردپوشان اصفهانی با ۳۴ امتیاز قهرمانی نیم فصل و با ۶۷ امتیاز قهرمانی فصل شد. فصل بعد هم سپاهان درحالی با ۶۶ امتیاز قهرمان لیگ شد که ذوب‌آهن، همشهری‌اش با ۳۴ امتیاز قهرمان نیم فصل شده بود. سپاهان در دهمین دوره لیگ هم با هدایت امیر قلعه‌نویی و با یک امتیاز بیشتر از استقلال، جام قهرمانی را بالای سر برد. زلاتکو کرانچار سومین قهرمانی متوالی سپاهان در لیگ برتر را در یازدهمین دوره این رقابتها درحالی با کسب ۶۷ امتیاز جشن گرفت که استقلال با هدایت پرویز مظلومی و با ۳۶ امتیاز قهرمان نیم فصل شده بود.

سپاهان در دوازدهمین دوره لیگ برتر با ۳۱ امتیاز قهرمانی نیم فصل شد اما در پایان فصل این تیم استقلال تهران بود که با هدایت امیر قلعه‌نویی و کسب ۶۷ امتیاز، جام قهرمانی را بالای سر برد تا به نوار قهرمانی‌های متوالی سپاهان در لیگ برتر پایان بخشد. در سیزدهمین دوره لیگ برتر، تیم پرسپولیس با هدایت علی دایی و کسب ۲۷ امتیاز قهرمان نیم فصل شد اما در نهایت این تیم فولاد خوزستان بود که با ۵۷ امتیاز توانست جام قهرمانی آن رقابتها را فتح کرد.

فصل گذشته لیگ برتر که همان چهاردهمین دوره این رقابتها بود، با قهرمانی تراکتورسازی در نیم فصل به پایان رسید؛ تیمی که در پایان نیم فصل ۲۸ امتیاز بدست آورده بود و در هفته پایانی و در یک بازی دراماتیک با تبدیل پیروزی ۳ بر یک به تساوی ۳ بر ۳ مقابل نفت، جام قهرمانی را از دست داد و سپاهان با ۵۹ امتیاز برای پنجمین مرتبه عنوان قهرمانی این رقابتها را از آن خود کرد.

اسامی قهرمانان نیم فصل و فصل چهارده دوره لیگ برتر به شرح زیر است:

نخستین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: استقلال تهران - قهرمان فصل: پرسپولیس تهران

دومین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: سپاهان اصفهان - قهرمان فصل: سپاهان اصفهان

سومین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: ذوب‌آهن اصفهان - قهرمان فصل: پاس تهران

جهارمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: فولاد خوزستان - قهرمان فصل: فولاد خوزستان

پنجمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: استقلال تهران - قهرمان فصل: استقلال تهران

ششمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: سایپا البرز - قهرمان فصل: سایپا البرز

هفتمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: پرسپولیس تهران - قهرمان فصل: پرسپولیس تهران

هشتمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: ذوب‌آهن اصفهان - قهرمان فصل: استقلال تهران

نهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: سپاهان اصفهان - قهرمان فصل: سپاهان اصفهان

دهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: ذوب‌آهن اصفهان - قهرمان فصل: سپاهان اصفهان

یازدهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: استقلال تهران - قهرمان فصل: سپاهان اصفهان

دوازدهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: سپاهان اصفهان - قهرمان فصل: استقلال اصفهان

سیزدهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: پرسپولیس تهران - قهرمان فصل: فولاد خوزستان

چهاردهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: تراکتورسازی تبریز - قهرمان فصل: سپاهان اصفهان

پانزدهمین دوره لیگ برتر: قهرمان نیم فصل: استقلال خوزستان - قهرمان فصل: ؟؟؟